jak by膰 asertywn膮

12 zasad asertywno艣ci. Zobacz dlaczego warto wprowadzi膰 je w 偶ycie!

Aneta W膮tor

Asertywno艣膰 jest o tyle wspania艂膮 cech膮, 偶e im wi臋ksz膮 wykazujesz si臋 asertywno艣ci膮, tym wi臋kszym szacunkiem darz膮 Ci臋 inni.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

S膮 trzy rodzaje ludzkich zachowa艅: uleg艂o艣膰, agresywno艣膰 i asertywno艣膰.

Cz艂owiek uleg艂y godzi si臋 na wszystko, poniewa偶 odczuwa strach przed strat膮 – klienta, partnera, czy pracy. Agresja jest przeciwwag膮 uleg艂o艣ci, czyli brak zgody na cokolwiek. Obie postawy s膮 negatywne, poniewa偶 uleg艂o艣膰 prowadzi do utraty szacunku, a agresywno艣膰 zamyka pole do podj臋cia dialogu.

Wbrew powszechnej opinii asertywno艣膰 nie jest umiej臋tno艣ci膮 m贸wienia 鈥瀗ie鈥.

To raczej umiej臋tno艣膰 negocjacji i doj艣cia do kompromisu. W biznesie polega to na tym, aby obie strony czerpa艂y korzy艣ci z podj臋tej wsp贸艂pracy. Bezpo艣rednio komunikuj膮c klientowi, 偶e chocia偶 istnieje mo偶liwo艣膰 negocjowania oferty, nie jeste艣 w stanie zgodzi膰 si臋 ca艂kowicie na jego warunki, mo偶ecie wypracowa膰 nie tylko obop贸lny kompromis, ale r贸wnie偶 wzajemny szacunek.

By膰 asertywnym, to wiedzie膰, 偶e mam prawo:

1. Prosi膰 o to, czego chc臋, lecz nie wymaga膰 tego.

Kiedy chcesz w pracy poprosi膰 swojego pracownika, aby wykona艂 jakie艣 zadanie, to oczywi艣cie masz do tego prawo. Jednak nie mo偶esz tego wymaga膰 np. po godzinach pracy czy podczas urlopu. To samo obowi膮zuje w 偶yciu prywatnym. Sp贸jrzmy na przyk艂ad:

Nie powinno si臋 m贸wi膰:

鈥 Kochanie, zr贸b dzisiaj obiad.
G艂贸wnie dlatego, 偶e narzucanie innym swojego zdania czy czynno艣ci, kt贸re musz膮 wykona膰 鈥 rozkazywanie 鈥 wi膮偶e si臋 z mo偶liw膮 k艂贸tni膮 i brakiem zrozumienia drugiej osoby. Du偶o lepiej jest prosi膰 i argumentowa膰 swoje pro艣by.
鈥 Kochanie, czy m贸g艂by艣 zrobi膰 dzi艣 obiad? Mam du偶o pracy, wr贸c臋 p贸藕no
i obawiam si臋, 偶e nie zd膮偶臋 tego zrobi膰 / nie b臋d臋 mie膰 si艂 na przygotowanie posi艂ku.

2. Mie膰 i wyra偶a膰 swoje zdanie.

Bardzo wa偶ny punkt, poniewa偶 ka偶dy z nas my艣li samodzielnie i ma prawo do w艂asnych przekona艅. Nasz partner, klient czy pracodawca mo偶e my艣le膰 inaczej, jednak top nie oznacza, 偶e nasze zdanie si臋 nie liczy i nie mo偶emy go wyrazi膰.

3. Podejmowa膰 decyzj臋 i ponosi膰 ich skutki.

Ka偶dy ma prawo podejmowa膰 decyzje. Jednak w momencie, gdy pope艂nisz b艂膮d, zastan贸w si臋 jak膮, gdyby pojawi艂a si臋 druga szansa, decyzj臋 warto by podj膮膰 w tej sprawie, aby nie dozna膰 pora偶ki.

4. Nie wiedzie膰, nie zna膰, nie rozumie膰.

Nie musimy wiedzie膰 wszystkiego. Ba, nikt nie posiada ca艂ej wiedzy 艣wiata. Asertywno艣膰 pozwala nam komunikowa膰, 偶e czego艣 nie jeste艣my pewni, 偶e potrzebujemy pomocy.

5. Do swojej prywatno艣ci.

Ka偶dy z nas, gdy pracuje od poniedzia艂ku do pi膮tku i zazwyczaj weekendy przeznacza na spotkania ze znajomymi, ma prawo nie przyj艣膰 lub wyj艣膰 ze spotkania wcze艣niej, nawet je艣li przyjaciele oczekuj膮 innego zachowania. Masz prawo decydowa膰 o sobie i je偶eli rzeczywi艣cie potrzebujesz odpoczynku, komunikowanie tej potrzeby nie jest niczym z艂ym.

6. Decydowa膰, czy chce si臋 anga偶owa膰 w problemy innych ludzi.

We藕 notes i przez 2 dni co p贸艂 godziny zapisuj sobie, co robisz. Co si臋 okazuje? 80% rzeczy, kt贸re robisz, kto艣 mo偶e zrobi膰 za Ciebie, mo偶esz delegowa膰 te zadania innym. Ponadto okazuje si臋, 偶e wiele czasu marnujesz, np. na rozmowy ze znajomymi, doradzanie im i wys艂uchiwanie ich problem贸w. Cz臋sto wcale nie masz ochoty tego wiedzie膰 i czujesz si臋 niekomfortowo, jednak nie wiesz, jak powiedzie膰, 偶e te sprawy Ci臋 nie interesuj膮 lub nie chcesz by膰 w nie zaanga偶owana. Zacznij rozmawia膰 o rozwi膮zaniach, zamiast marnowa膰 czas na narzekanie, kt贸re do niczego nie prowadzi. Szanuj sw贸j czas.

Przeczytaj tak偶e: Kryzys zawodowy dotyka w pierwszych latach pracy a偶 54% Polak贸w

7. Zmienia膰 si臋 i korzysta膰 ze swoich praw.

Filozofia Kaizen, na kt贸rej opieram swoje porady, nastawiona jest na zmiany
i na sta艂膮 nauk臋. Cz臋sto m贸wi si臋, 偶e 偶yjemy w ci膮g艂ym biegu, w tzw. wy艣cigu szczur贸w. Oczywi艣cie nie ka偶dy w tym wy艣cigu musi bra膰 udzia艂. Gdy jednak prowadzisz swoj膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, musisz wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e jest wiele os贸b, kt贸re maj膮 podobn膮 firm臋 do Twojej. W momencie, gdy przestaniesz si臋 zmienia膰, konkurencja mo偶e Ci臋 wyprzedzi膰.

Przeczytaj tak偶e: ABC praktykowania wdzi臋czno艣ci

8. Pope艂nia膰 b艂臋dy.

Istotna rzecz. Ka偶dy z nas ma prawo pope艂nia膰 b艂臋dy, jednak gdy ju偶 ci si臋 to zdarzy, przyznaj si臋 do tego i, co najwa偶niejsze, zastan贸w si臋, jaka p艂ynie nauka z tej pora偶ki? Jak膮 lekcja powinna zosta膰 wyci膮gni臋ta z tego b艂臋du?

9. Odnosi膰 sukcesy.

To jest kolejna zasada asertywno艣ci. Najcz臋艣ciej jednak nie odnosisz sukces贸w, poniewa偶 nie wierzysz w siebie i nie zdajesz sobie sprawy, 偶e masz do tego prawo. Dla przyk艂adu jedna z zasad Kaizen zaleca metod臋 pi臋ciokrotnego pytania 鈥瀌laczego鈥.

Przyk艂adowo:

鈥 Nie mam pieni臋dzy.
鈥 Dlaczego nie masz pieni臋dzy?
鈥 Bo nie umiem ich zarabia膰.
鈥 Dlaczego nie umiesz zarabia膰 pieni臋dzy?
鈥 Bo nie umiem sprzedawa膰.
鈥 A dlaczego nie umiesz sprzedawa膰?
鈥 Poniewa偶 nie wierz臋 w siebie.

I gdy, korzystaj膮c z tej metody Kaizen, b臋dziesz pyta膰 ludzi 鈥瀌laczego鈥, wyjdzie prawdziwy pow贸d problemu. W powy偶szym przypadku powodem braku pieni臋dzy nie jest to, 偶e ta osoba nie umie zarabia膰, tak jak my艣la艂a na pocz膮tku, tylko to, 偶e nie wierzy w siebie. A brak pewno艣ci siebie jest 艣ci艣le zwi膮zany z naszymi g艂臋boko zakorzenionymi przekonaniami, cz臋sto jeszcze
z dzieci艅stwa.

10. Zmienia膰 zdanie.

Masz prawo dzi艣 si臋 na co艣 zgodzi膰, ale jutro szczerze zakomunikowa膰 鈥瀙rzepraszam, g艂upio mi, ale przemy艣la艂am to ponownie i zmieni艂am zdanie鈥.

11. 呕y膰 swoim 偶yciem i decydowa膰 si臋 na to, co i kogo do niego zapraszam.

Cz臋sto s艂ysz臋 od Was, 偶e macie znajomych, kt贸rzy ci膮gn膮 Was w d贸艂. Znajomych, kt贸rzy zniech臋caj膮 do pr贸bowania nowych rzeczy, do ryzykowania, do rozwoju. Szukaj ludzi, przy kt贸rych si臋 rozwijasz. Os贸b, kt贸re w Ciebie wierz膮 i Ci臋 motywuj膮. Traktuj swoje 偶ycie jak ogr贸d. Toksyczni ludzie mog膮 w nim by膰 chwastami. Tylko Ty mo偶esz podj膮膰 decyzj臋, jak Tw贸j ogr贸d b臋dzie wygl膮da膰.

12. Pozwala膰 sobie na robienie rzeczy, na kt贸re mam ochot臋.

Nie przejmuj si臋, 偶e jeste艣 za stara, czy za m艂oda, 偶e Tobie nie wypada. Je艣li masz ochot臋 odpocz膮膰, to nikt nie mo偶e Ci tego zabroni膰, poniewa偶 to w艂a艣nie Ty jeste艣 dla siebie najwa偶niejsz膮 osob膮.

Pomy艣l, jak mo偶e poprawi膰 si臋 Twoje 偶ycie, kiedy zaczniesz stosowa膰 zasady asertywno艣ci?

***

O autorce

Aneta W膮tor – trener Kaizen i umiej臋tno艣ci mi臋kkich, charyzmatyczna m贸wczyni, Prokurent LV Development, przedsi臋biorcza Polka. Wiedz臋 o Kaizen czerpa艂a mi臋dzy innymi ze studi贸w MBA, studi贸w podyplomowych Kaizen na KAIZEN Institute Polska oraz Instytucie Organizacji System贸w Produkcyjnych Wydzia艂 In偶ynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej. Jest autork膮 ksi膮偶ek w zakresie metodyki Kaizen i Work Life Balence. Narz臋dzia edukacyjne autorki u艂atwiaj膮 realizacj臋 cel贸w nie tylko Polakom. Jej dzienniki motywacyjne i notesy z sukcesem sprzedawane s膮 w Stanach Zjednoczonych. Produkuje materia艂y edukacyjne, kt贸re pomagaj膮 w wydobywaniu wewn臋trznego potencja艂u i z sukcesem sprzedaje je na ameryka艅skim amazonie.聽

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close