Jak by膰 asertywnym w pracy

Jak by膰 asertywnym w pracy?

Izabela Wo艂yniec-Sobczak

M贸wi si臋, 偶e asertywno艣膰 鈥瀟o umiej臋tno艣膰 powiedzenia nie鈥 鈥 jednak jest to nadmiernie uproszczona definicja, bo osoba komunikuj膮ca si臋 asertywnie mo偶e przecie偶 te偶 si臋 zgadza膰 na r贸偶ne rozwi膮zania, a wi臋c asertywnie m贸wi膰 tak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Asertywno艣膰 nie polega na osi膮gni臋ciu mistrzostwa w m贸wieniu 鈥瀗ie鈥.

Asertywno艣膰 to dbanie o siebie i dzia艂anie w zgodzie ze sob膮 i w pe艂nym przekonaniu co do swoich warto艣ci. Poszanowanie granic jest tutaj kluczowe. Osoba asertywna wie, 偶e mo偶e odmawia膰, ale nie odbiera te偶 tego prawa innym. W asertywno艣ci jest te偶 przestrze艅 na m贸wienie 鈥瀟ak鈥 i przepraszanie.

Asertywno艣膰 to nie tylko dbanie o swoje w艂asne interesy, ale te偶 szacunek dla potrzeb innych ludzi, ich emocji i postaw.

Asertywno艣膰 b臋dzie sta艂a na stra偶y Twoich granic.

Szefowa wrzucaj膮ca Ci bez przerwy dodatkowe projekty, kole偶anka, kt贸ra zadaje Ci 100 pyta艅 dziennie czy klient wymuszaj膮cy kolejn膮 seri臋 poprawek 鈥 z takimi sytuacjami poradzisz sobie, trenuj膮c asertywno艣膰.

Ale czy to jest takie proste?

Oczywi艣cie, 偶e nie. Asertywno艣膰 trzeba 膰wiczy膰. Nie nauczysz jej si臋 w tydzie艅. Raz Ci si臋 uda, raz nie. Daj sobie prawo do pope艂niania b艂臋d贸w. Nie chodzi o to, by艣 od razu rozmawia艂a z szefem o podwy偶ce, a na ka偶d膮 pro艣b臋 o wsparcie odpowiada艂a 鈥瀗ie鈥 z dumnie uniesion膮 g艂ow膮.

Zacznij 膰wiczy膰 asertywno艣膰 od drobnych sytuacji. To mo偶e by膰 na przyk艂ad:

  • reakcja na krytyczn膮 uwag臋, je艣li do tej pory przyjmowa艂a艣 je bez mrugni臋cia okiem;
  • dopytanie o szczeg贸艂y przydzielonego zadania, je艣li dotychczas udawa艂a艣, 偶e wiesz, o co chodzi, a p贸藕niej denerwowa艂a艣 si臋 na siebie, 偶e nie zapyta艂a艣 szefowej;
  • zg艂oszenie swojego pomys艂u w czasie zebrania, je艣li wcze艣niej kr臋powa艂a艣 si臋 wychodzi膰 z inicjatyw膮;
  • pro艣ba o pomoc przy projekcie, je艣li czujesz, 偶e nie wyrobisz si臋 przed terminem lub brakuje Ci kompetencji w pewnym obszarze.

Asertywno艣膰 鈥 co stoi na przeszkodzie?

Wszystko brzmi fajnie, prawda? Wizja zdrowych relacji w pracy, koniec z nadgodzinami czy wys艂uchiwaniem plotkuj膮cej kole偶anki s膮 niezwykle kusz膮ce. Czemu jednak zachowanie asertywnej postawy nie jest takie proste?

Boimy si臋 odrzucenia. Cz艂owiek jest zwierz臋ciem stadnym. Akceptacja i uznanie przez innych s膮 jedn膮 z wa偶niejszych potrzeb ludzkich. Stawiaj膮c granice, 艂atwo wpa艣膰 w poczucie winy, widz膮c focha kole偶anki czy zaskoczenie szefa.

Bywa, 偶e jeste艣my uwik艂ani w toksyczne relacje. Zmiana naszego zachowania wywo艂a reakcj臋, nie zawsze tak膮, jakiej by艣my sobie 偶yczyli. Mo偶esz us艂ysze膰 krytyczne komentarze i aluzje. Przygotuj si臋 na nie zawczasu.

Formalne granice. Pewnie przysz艂y Ci do g艂owy takie pytania: 鈥濩zy wypada by膰 asertywnym wzgl臋dem prze艂o偶onego?鈥, 鈥濲ak stawia膰 granice klientom 鈥 przecie偶 to od nich zale偶y nasz zarobek?鈥. To normalne w膮tpliwo艣ci. Je偶eli Twoje otoczenie 艂amie ustalone regu艂y (np. warunki umowy o prac臋, zasady kontraktu) czy narusza inne normy, masz prawo na to zareagowa膰.

Czy asertywnym trzeba by膰 zawsze?

Nie! Asertywno艣膰 zale偶y od sytuacji. W idealnym 艣wiecie mogliby艣my by膰 asertywnymi zawsze, obracaj膮c si臋 w艣r贸d innych, r贸wnie 艣wiadomych os贸b. Niestety 艣wiat nie jest idealny, a asertywno艣膰 nie jest zero-jedynkowa.

Czasem rezygnujemy z niej w imi臋 swojego bezpiecze艅stwa czy w trosce o inne osoby. Asertywnym mo偶na鈥 bywa膰.

Wyobra藕 sobie sytuacj臋, w kt贸rej kole偶anka z pracy zalewa Ci臋 opowie艣ciami o swoim rozwodzie. Masz ju偶 tego do艣膰 i ch臋tnie powiedzia艂aby艣, by przesta艂a, ale znasz jej sytuacj臋. Wiesz, 偶e nie ma si臋 komu wy偶ali膰, jest w s艂abej formie psychicznej. Nie odtr膮casz jej, cho膰 jeste艣 zm臋czona tymi historiami.

W tym przypadku wybierzesz postaw臋 biern膮, rezygnuj膮c 艣wiadomie z asertywnego komunikatu, kt贸rym mog艂aby艣 鈥瀌obi膰鈥 kole偶ank臋.

Asertywno艣膰 jest wyborem.

Nie ma nic z艂ego w tym, je艣li nie zachowasz si臋 asertywnie. Daj sobie przyzwolenie na b艂臋dy. Nie wpadaj w pu艂apk臋 asertywno艣ci bez wzgl臋du na wszystko.

Bez tego asertywno艣膰 si臋 nie uda

Wiesz, kiedy asertywno艣膰 si臋 nie uda? Je艣li nie b臋dziesz dzia艂a膰 w zgodzie ze sob膮. Asertywno艣膰 jest zachowaniem, kt贸re ma sens tylko, je艣li dobrze znasz siebie 鈥 wiesz, co my艣lisz i czujesz.

  • mam dobry kontakt ze sob膮
  • wiem, czego chc臋
  • daj臋 sobie prawo do decydowania
  • umiem postawi膰 granice
  • jestem asertywna

Cz臋sto na drodze do wypracowania asertywno艣ci stoj膮 przekonania. 呕adne techniki doskonalenia asertywno艣ci nie przynios膮 efekt贸w, je艣li nie b臋dziesz 艣wiadoma swoich praw. Je艣li czujesz, 偶e potrzebujesz nauczy膰 si臋 asertywno艣ci w pracy to zg艂臋bi艂am ostatnio ten temat na moim blogu.

Co mo偶e si臋 wydarzy膰, gdy b臋dziesz asertywna?

Jest jeszcze jedna rzecz, kt贸r膮 warto sobie u艣wiadomi膰, pracuj膮c nad asertywno艣ci膮. Cz臋sto widz膮c u siebie zmiany, oczekujemy, 偶e otoczenie te偶 si臋 zmieni. Niestety nie ka偶dy zrozumie Twoj膮 przemian臋.

Kolega, kt贸remu do tej pory pomaga艂a艣 w obowi膮zkach, mo偶e poczu膰 si臋 ura偶ony.

Relacje z szefem, kt贸remu nie potrafi艂a艣 odm贸wi膰, mog膮 ulec och艂odzeniu.

Wa偶ne, by艣 mia艂a tego 艣wiadomo艣膰 i nie wp臋dza艂a si臋 w wyrzuty sumienia, widz膮c nieprzychylne reakcje. To te偶 pokazuje, 偶e warto utrzymywa膰 asertywn膮 postaw臋 rozpoczynaj膮c prac臋 w nowym 艣rodowisku. Dzi臋ki temu nie pozwolisz otoczeniu 鈥瀢ej艣膰 na g艂ow臋鈥 ju偶 od samego pocz膮tku.

Oczywi艣cie praca nad asertywno艣ci膮 ma sens w ka偶dym przypadku 鈥 nawet je艣li przepracowa艂a艣 10 lat w danej firmie. Przekonasz si臋, 偶e ju偶 pierwsze efekty daj膮 niesamowit膮 satysfakcj臋 i s膮 motywacj膮 do dalszej pracy nad sob膮.

Na koniec przyk艂adowa sytuacja w pracy.

Nadgodziny w Twojej firmie to standard. Regularnie zostajesz w pracy d艂u偶ej, zdarza Ci si臋 te偶 pracowa膰 w weekendy. Za nadprogramow膮 prac臋 nie otrzymujesz dodatkowego wynagrodzenia, bo w tej firmie to 鈥瀗ormalne鈥. Nie odmawiasz szefowej, gdy okazuje si臋, 偶e musisz zosta膰 d艂u偶ej. Jednak ta sytuacja m臋czy Ci臋 i czujesz, 偶e masz do艣膰.

Mo偶esz zacz膮膰 odmawia膰 szefowej, wymy艣laj膮c w ostatniej chwili r贸偶ne powody albo przerzuca膰 cz臋艣膰 zada艅 na innych pracownik贸w.

Jak zareagowa膰 asertywnie?

Pami臋taj, 偶e masz prawo do odpoczynku i prawo do odmowy. Pomocne zdania proasertywne:

  • Wywi膮zuj臋 si臋 ze swoich obowi膮zk贸w.
  • Jestem warto艣ciowym pracownikiem.
  • Je偶eli mnie zwolni膮, potrafi臋 znale藕膰 prac臋.

Reakcja asertywna:

Mo偶esz powiedzie膰 szefowej 鈥濲ustyna, chcia艂am da膰 zna膰, 偶e nie mog臋 ju偶 zostawa膰 codziennie po godzinach. Jestem w stanie pracowa膰 z pe艂nym zaanga偶owaniem i efektywnie 8 godzin dziennie, cz臋sto zostaj臋 9, gdy jest wa偶na i pilna potrzeba, ale 10-godzinny dzie艅 pracy przekracza moje mo偶liwo艣ci. Poprosz臋 o inny deadline na powierzone zadanie lub przydzielenie kogo艣 do pomocy鈥.

Podkre艣lasz dotychczasow膮 dyspozycyjno艣膰, ale te偶 jasno komunikujesz, 偶e nie chcesz d艂u偶ej zostawa膰 po godzinach, jednocze艣nie sugeruj膮c inne rozwi膮zania.

POBIERZ E-BOOKA O ASERTYWNO艢CI W PRACY

Izabela Wo艂yniec-Sobczak

O Autorce

Izabela Wo艂yniec-Sobczak

Ambasadorka programu Sukces TO JA, coach i doradca kariery, rekruter oraz headhunter, ekspertka personal brandingu i trenerka umiej臋tno艣ci mi臋kkich. Jej misj膮 jest wspiera膰 kobiety, kt贸re pracuj膮 na etacie, w rozwoju zawodowym, aby z odwag膮 i pewno艣ci膮 siebie si臋ga艂y po prac臋 swoich marze艅. Prowadzi szkolenia jak i konsultacje indywidualne. Autorka ksi膮偶ki 鈥Zawodowa odnowa. Przygotuj si臋 i zdob膮d藕 prac臋 Twoich marze艅鈥. Prowadzi grup臋 na Facebooku 鈥Mened偶erki swojej kariery鈥, w kt贸rej wspiera kobiety w 偶yciu zawodowym.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close