Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Chcesz być skuteczną liderką? Naucz się chwalić ludzi!

Chcesz być skuteczną liderką? Naucz się chwalić ludzi!

jak być skuteczną liderką
Business vector created by Dooder - Freepik.com

 

„Chyba wiem lepiej, jestem twoją szefową”, „Niech to cię lepiej nie interesuje”, „To twój problem” – sposobów, w jakie możemy zdenerwować swojego pracownika i skutecznie go zdemotywować jest wiele. To zaledwie trzy przykłady. Najnowsze badania pokazują, że skuteczna komunikacja to podstawa dobrego działania całego zespołu. To także umiejętność dawania informacji zwrotnej – zarówno tej negatywnej i pozytywnej. A z tym większość szefów ma poważny problem.

CHCESZ BYĆ DOBRYM I SKUTECZNYM SZEFEM? TYCH BŁĘDÓW UNIKAJ!

Jack Zenger i Joseph Folkman przebadali prawie 400 menedżerów różnego stopnia. Aż 44% z nich wyznało, że dawanie negatywnej informacji zwrotnej bardzo ich stresuje. „Nie mogę przez to spać w nocy” – mówił jeden. „Za mało mi płacą za taką robotę” – argumentował inny. Co piąty w związku z tym w ogóle przestał to robić. Nie jest lepiej w przypadku pochwał – aż 40% szefów nigdy tego nie robi.

CZY LIDERKA MOŻE BYĆ NIEŚMIAŁA? ZOBACZ 5 PRZYCZYN, DLA KTÓRYCH BOIMY SIĘ BYĆ LIDERKAMI I JAK TO ZMIENIĆ!

Z badań Zengera i Folkmana wynika także, że to właśnie ten drugi rodzaj komunikatu jest ważniejszy – bo lepiej i skuteczniej motywuje pracownika do działania i rozwoju.

Zenger i Folkman odkryli ciekawą zależność. Otóż pracownicy, których szef chwali i mówi, co robią dobrze uważają go za bardziej szczerego i efektywnego. Szefowie zaś wierzą, że są postrzegani jako szczerzy i efektywni, kiedy pracownika krytykują i przekazują mu, co zrobił źle. „Wielu liderów kompletnie nie docenia siły pozytywnego feedbacku” – komentują badacze w artykule w Harvard Business Review.

JAKI POWINIEN BYĆ LIDER? OTO 5 CECH DOBREGO PRZYWÓDCY, NA KTÓRE WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ.

Dlaczego tak się dzieje?

Zenger i Folkman uważają, że jest kilka powodów. Jedni menedżerowie obawiają się, że zostanie to odebrane jako poufałość. Inni, że pochwały są odbierane jako nieszczere. Jeszcze inni uważają, że działania konstruktywne polegają tylko na przekazywaniu informacji o tym, gdzie ktoś popełnił błąd. Mężczyźni zaś boją się wypaść niemęsko. Tak, dobrze czytacie. Okazuje się, że prawdziwemu macho przez zęby nie przejdzie – „Dobrze to zrobiliście”. Tylko osoby, które są pewne siebie i znają swoją wartość, nie będą miały problemu z tym, że kogoś pochwalą – podkreśla Zenger i Folkman.

A dlaczego właściwie warto chwalić swoich pracowników?

Badania Instytutu Gallupa po części odpowiadają na to pytanie. Sprawdzono, jaki wpływ na pracowników mają pochwały i krytyka. Prawie 70% z tych, którym komunikowano ich mocne strony dużo bardziej angażowało się w pracę i było znacznie bardziej efektywnych. Podobne zaangażowanie zadeklarował zaledwie co trzeci pracownik motywowany poprzez krytykę. Kolejny dowód na to, że marchewka lepiej działa od kijka.

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close