portale dla szukaj膮cych pracy

Jak chroni膰 wzrok podczas pracy przy komputerze? Sprawdzone sposoby

Marta 艁aczkowska

Praca przed komputerem to dzisiaj rzeczywisto艣膰 wielu os贸b. 8 godzin wpatrywania si臋 w ekran, a do tego czas sp臋dzony przed telewizorem czy ekranem smartfona mo偶e sprawi膰, 偶e nasze oczy b臋d膮 naprawd臋 przem臋czone. Jak chroni膰 sw贸j wzrok podczas pracy przy komputerze?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wp艂yw pracy przed komputerem na kondycj臋 wzroku

To, co pokoleniu naszych rodzic贸w wydawa艂o si臋 odleg艂膮 przysz艂o艣ci膮, dzisiaj jest rzeczywisto艣ci膮 wielu pracownik贸w. Codzienna praca przed komputerem nikogo ju偶 nie dziwi. Ale powiedzmy sobie szczerze 鈥 8 godzin wpatrywania si臋 w monitor ka偶dego dnia mo偶e mie膰 fatalne konsekwencje dla zdrowia naszych oczu. Dolegliwo艣ciami, kt贸re mo偶emy odczuwa膰 podczas d艂ugotrwa艂ego wpatrywania si臋 w ekran to: sucho艣膰 ga艂ki ocznej, sw臋dzenie, pieczenie. Do tego warto doda膰 problemy z za艣ni臋ciem i koncentracj膮 (ilo艣膰 bod藕c贸w p艂yn膮cych do nas z sieci jest po prostu ogromna!). Je艣li intensywnie pracujemy przed komputerem, mo偶emy zauwa偶y膰 pogorszenie si臋 widzenia 鈥 rozmyty, obraz, mg艂a przed oczami 鈥 tak, to mog膮 by膰 zm臋czone oczy! Je艣li nie pos艂uchamy naszego organizmu i nie wprowadzimy w por臋 zmian, to szybko mo偶emy nabawi膰 si臋 wady wzroku.

Co sprawia, 偶e oczy m臋cz膮 si臋 szybciej przed komputerem?聽

O tym, 偶e oczy szybciej m臋cz膮 si臋 przed ekranem komputera, telewizora, czy telefonu wiemy wszyscy. Co jednak faktycznie wp艂ywa na szybsze m臋czenie si臋 oczu? Okazuje si臋, 偶e aspekt贸w jest ca艂kiem sporo:

  • Nieodpowiednie o艣wietlenie: Wielu z nas zdarza si臋 pracowa膰 wieczorami przy delikatnym 艣wietle nocnej lampki. Jednak powinni艣my tego unika膰 鈥 je艣li zale偶y nam na zdrowym wzroku. Jak zorganizowa膰 o艣wietlenie w miejscu pracy? Jedna, centralna lampa sufitowa to zdecydowanie za ma艂o. Nad ka偶dym biurkiem lub stref膮 pracy powinna znajdowa膰 si臋 lampa z 偶ar贸wk膮 o odpowiedniej mocy i odpowiedniej barwie 鈥 maksymalnie zbli偶onej do 艣wiat艂a naturalnego. Biurko dobrze jest ustawi膰 w pobli偶u okna, bo to w艂a艣nie 艣wiat艂o naturalne jest 艣wiat艂em najzdrowszym. Ponadto dobrze wyposa偶y膰 swoje stanowisko pracy w lampk臋 nablatow膮, kt贸ra w porze jesienno-zimowej do艣wietli klawiatur臋.
  • Niepoprawne ustawienie monitora: Zbyt nisko ustawiony monitor? Znamy to! G贸rna kraw臋d藕 monitora powinna znajdowa膰 si臋 na wysoko艣ci naszego wzroku 鈥 dzi臋ki temu nie musimy garbi膰 si臋 i wyt臋偶a膰 wzroku podczas pracy. Starajmy si臋 dba膰 o ergonomi臋 miejsca pracy.
  • Zbyt suche powietrze: Ten problem dotyczy g艂贸wnie okresu jesienno-zimowego, gdy grzejniki nadmiernie wysuszaj膮 powietrze. Takie warunki wp艂ywaj膮 szkodliwie nie tylko na wzrok, ale te偶 na 艣luz贸wk臋 gard艂a (przyczyniaj膮c si臋 do cz臋stych infekcji) i sk贸r臋.
  • Ci膮g艂a praca bez przerw: Nawa艂 obowi膮zk贸w zawodowych cz臋sto sprawia, 偶e nie pozostaje ju偶 wiele miejsca na odej艣cie od stanowiska pracy cho膰by na kr贸tk膮 chwil臋. Brak przerw i ci膮g艂e wyt臋偶anie wzroku to jedna z przyczyn prowadz膮cych do przem臋czenia ga艂ki ocznej.

Jak sobie radzi膰 ze zm臋czeniem oczu w trakcie pracy przy komputerze?

Co zatem zrobi膰 i jak sobie radzi膰, je艣li nasze obowi膮zki zawodowe zak艂adaj膮 ci膮g艂膮 prac臋 przed komputerem? Jest kilka nawyk贸w, kt贸re pomog膮 nam lepiej zadba膰 o oczy. S膮 to:

  1. Korzystanie z okular贸w: Nawet je艣li nie mamy wady wzroku, mo偶emy zaopatrzy膰 si臋 w okulary z antyrefleksem, kt贸re ochroni膮 nasze oczy przed szkodliwym 艣wiat艂em monitora.
  2. 膯wiczenia na zdrowy wzrok: Czy wzrok mo偶na 膰wiczy膰? Mo偶na, a nawet powinno si臋. Regularne 膰wiczenie wzroku wzmocni mi臋艣nie, zlikwiduje napi臋cie, pozwoli naszym oczom odpocz膮膰 od monitora. Jakie 膰wiczenia warto wykonywa膰? Jest ich ca艂kiem sporo. Przyk艂adem mo偶e by膰 le偶膮ca 贸semka 鈥 膰wiczenie to mo偶emy wykonywa膰 bez wstawania od komputera. Wystarczy palcem lub o艂贸wkiem rysowa膰 w powietrzy kszta艂t le偶膮cej 贸semki i pod膮偶a膰 za nim wzrokiem. Innym prostym 膰wiczeniem jest mruganie, kt贸re pomo偶e zlikwidowa膰 sucho艣膰 oka. Wystarczy silnie zacisn膮膰 powieki licz膮c przy tym do pi臋ciu, a nast臋pnie szeroko je otworzy膰 i ponownie policzy膰 do pi臋ciu.
  3. Odpowiednia dieta: Nie bez znaczenia dla kondycji wzroku jest tak偶e dieta. Co je艣膰, by oczy by艂y zdrowe? Tran, orzechy, ryby, pomidory, marchew, brukselk臋, broku艂y, papryk臋 鈥 czyli sk艂adniki bogate w witaminy A, B i kwasy t艂uszczowe omega.
  4. Odpoczynek: Mo偶e wydawa膰 si臋 to prozaiczne, ale nasze oczy naprawd臋 potrzebuj膮 wypoczynku. Starajmy si臋 organizowa膰 podczas pracy kr贸tkie przerwy 鈥 nawet 5 minutowe wpatrywanie si臋 w ziele艅 za oknem przynosi efekty. Przed prac lub po wygospodarujmy czas bez telefonu i telewizora 鈥 najlepiej w otoczeniu zieleni. Nasz wzrok b臋dzie naprawd臋 wdzi臋czny za niewielk膮 cho膰by dawk臋 odpoczynku.
  5. Ergonomiczne stanowisko pracy: Odpowiednio ustawiony monitor i wygodny fotel to praktycznie must have ka偶dego pracownika biurowego. Koniec z garbieniem si臋, niech 偶yj膮 zdrowe oczy!
  6. Nawil偶anie powietrza: W okresie grzewczym koniecznie pami臋tajmy o regularnym wietrzeniu pomieszcze艅, w kt贸rych pracujemy. Mo偶emy te偶 zaopatrzy膰 si臋 w nawil偶acz powietrza, kt贸ry zapewni nam odpowiednie warunki do pracy.

Zdrowe oczy? Nawet je艣li d艂ugie godziny sp臋dzamy na pracy przed komputerem, to i tak mo偶emy cieszy膰 si臋 zdrowym wzrokiem. Pami臋tajmy jednak o kilku kwestiach: odpowiednim ustawieniu monitora, prawid艂owym o艣wietleniu, regularnym wietrzeniu pomieszcze艅, zdrowej diecie, odpoczynku, czy 膰wiczeniach. Dzi臋ki temu nasze oczy b臋d膮 zdrowsze i bardziej wypocz臋te, a my zapomnimy o przykrych dolegliwo艣ciach takich jak 艂zawienie, pieczenie, czy sw臋dzenie.

***

Autork膮 artyku艂u jest Marta 艁aczkowska, na co dzie艅 wsp贸艂tworz膮ca bloga wOkularach.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close