Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak dogadywać się z innymi? Poznaj ten sposób, a zdziwisz się, jakie to proste.

Jak dogadywać się z innymi? Poznaj ten sposób, a zdziwisz się, jakie to proste.

Jak dogadywać się z innymi
People image created by Freepik

 

Jak dogadywać się z innymi? Wszyscy funkcjonujemy w relacjach. I chociaż kontakty z innymi budujemy na różny sposób i w różnym natężeniu ich potrzebujemy, praktycznie w żadnej sferze życia nie funkcjonujemy całkowicie samodzielnie. Rodzice – dzieci, partner – partnerka, przyjaciel – przyjaciel, szef – podwładny, koleżanka – koleżanka. Nawet idąc do sklepu po chleb, kupujemy go, póki co, od człowieka.

I mimo, że potrzebujemy siebie nawzajem, życie w zgodzie i dogadywanie się wcale nie przychodzą nam łatwo. Palec do góry, kto z pełną odpowiedzialnością może powiedzieć, że wszystkie jego relacje przebiegają bezkonfliktowo i nie zdarza mu się konkretnie i od serca pokłócić. Ja na pewno się nie zgłoszę.

Spieramy się, bo jesteśmy różni, mamy różne doświadczenia, różną konstrukcję emocjonalną i odmienne sposoby postrzegania rzeczywistości. I nie zawsze umiemy te różnice zakomunikować. Warto jednak sprawdzić, jak dogadywać się z innymi.

Na co dzień wszyscy popełniamy komunikacyjne błędy:

1. Obwiniamy drugą stronę przenosząc na nią całą odpowiedzialność za konflikt czy problem.

2. Za wszelką cenę racjonalizujemy, szukamy logicznych, obiektywnych i rzeczowych faktów, chociaż z badań nad komunikacją wiemy, że zdrowy człowiek nie posługuje się wyłącznie faktami, ale też emocjami i wykluczanie ich z komunikacji blokuje drogę do porozumienia.

3. Dążymy do jak najszybszego wyciszenia konfliktu – unikamy go, skracając trudne rozmowy do minimum. Emocje chowamy w sobie i zamiatamy problemy pod dywan, zamiast je rozwiązywać lub…

4. …zmieniamy temat, kiedy tylko pojawi się widmo konfliktu, stwarzając dystans bezpieczeństwa i licząc na to, że nowa rozmowa tak wciągnie naszego rozmówcę, że do konfliktu już w ogóle nie będziemy musieli wracać.

Gdyby posłuchać naszych kłótni z boku, okazałoby się, że często kłócimy się nie dotykając istoty problemu: wpadamy w emocjonalny słowotok lub odwrotnie – uciekamy w ograniczenie kontaktu, omijając się wzajemnie.

Jak wybrnąć z tego błędnego koła?

1. ZAANGAŻOWANIE. Przede wszystkim musimy naprawdę chcieć włożyć wysiłek w to, żeby przyjrzeć się relacji na nowo. W szczególności, z pokorą trzeba zacząć przyglądać się najpierw sobie, zrozumieć, co stoi za naszymi reakcjami i popracować nad wypracowaniem nowych nawyków.
2. ROZPOZNANIE POTRZEB. Źródłem konfliktów w relacjach są nasze potrzeby, które domagają się zaspokojenia. Aby rozwiązywać konflikty, musimy nauczyć się je rozpoznawać i o nich rozmawiać, czego, niestety, nie uczą nas w szkole i rzadko wynosimy tę umiejętność z domu. Im dana potrzeba dla nas lub drugiej strony ważniejsza, tym większe emocje będzie wywoływać – tak długo, aż zostanie zaspokojona. W skrajnych przypadkach, kiedy – mimo prób – niezaspokojenie danej potrzeby narasta, ludzie zrywają ze sobą kontakt i rozstają się. W pracy muszą zostać oddelegowani do innych działów i zadań, żeby na co dzień nie mieć ze sobą kontaktu.
3. OTWARTOŚĆ I POKORA. Dopiero kiedy już wiemy, o jakie potrzeby tak naprawdę się kłócimy, możemy zaczynamy pracować nad znalezieniem takich rozwiązań, aby każda osoba w relacji mogła zaspokajać swoje najważniejsze potrzeby i ze zrozumieniem podchodzić do potrzeb drugiej strony.

16 podstawowych potrzeb

Dzięki odkryciom naukowym dotyczącym ludzkich potrzeb, możemy dotrzeć do nich znacznie szybciej i precyzyjniej niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki badaniom prof. Stevena Reissa z uniwersytetu w Ohio, który przez kilkanaście lat zgłębiał temat ludzkich potrzeb, każdy z nas może się dzisiaj dowiedzieć, jaką hierarchię potrzeb każdy z nas ma indywidualnie. Czyli: o co walczymy, gdy kłócimy się z innymi.

Prowadząc intensywne badania na kilku kontynentach, prof. Reiss zdefiniował 16 uniwersalnych potrzeb człowieka, niezależnych od wieku, miejsca zamieszkania, rasy czy religii.

Są to: władza, niezależność, ciekawość, uznanie, porządek, gromadzenie, honor, idealizm, kontakty społeczne, rodzina, status, rewanż, piękno, jedzenie, aktywność fizyczna, spokój.

Każda z tych potrzeb jest w nas obecna w różnym natężeniu i dzięki opracowanemu w 1998 r., a dziś dostępnemu online, testowi Reiss Motivation Profile, możemy poznać które z nich i w jakim stopniu wpływają na nas.
Proces odkrywania własnych potrzeb może być łagodny, jak wiosenny deszczyk, ale częściej działa jak orzeźwiająca, letnia ulewa: oczyszcza, nazywa problem i od razu uwidacznia konkretne rozwiązania.

Moje i twoje potrzeby

Niezależnie od tego, jak długo i w jakiej relacji jesteśmy, zawodowej czy prywatnej, pojawiające się konflikty oznaczają, że tak naprawdę mało znamy i rozumiemy potrzeby własne i drugiej strony.
Rozumiejąc swoje potrzeby i ucząc się empatycznego patrzenia na potrzeby innych, mamy szansę na szybkie porozumienie. Poznając własny sposób działania, uczymy się też, w jaki sposób mogą funkcjonować inni. To równoległe procesy uczenia się siebie i tego, jak różne od nas mogą być osoby w naszym otoczeniu. A jednocześnie, to inwestycja w jakość całego przyszłego życia.

***

O autorce:

Joanna Religa, coach, mentor udanych związków. Certyfikowana w najnowszej metodzie odkrywania swoich potrzeb – Reiss Motivation Profile.

Autorka programu „Znam i dbam”, który przygotowuje mentalnie singli do stworzenia stałego związku, a parom pomaga podnieść jakość relacji, zrozumieć i otworzyć się na zmieniające się potrzeby partnera. www.codzienniezmotywowana.pl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close