jak dzia艂a algorytm linkedin

Jak dzia艂a algorytm LinkedIn?

Maja Ciecha艅ska

Posiadasz profile w social media? Publikujesz zar贸wno u偶ywaj膮c konta prywatnego, ale r贸wnie偶 profilu firmy 鈥 dlaczego? Bo chcesz dotrze膰 do w艂a艣ciwych odbiorc贸w 鈥 grona Twoich znajomych i przyjaci贸艂, odpowiednio do klient贸w oraz potencjalnych klient贸w. Pomys艂 i ciekawy content nie wystarczaj膮, aby si臋 wyr贸偶ni膰, ALGORYTMY to to, co ka偶dy walcz膮cy o zasi臋gi powinien zrozumie膰, a przynajmniej zna膰 sposoby na ich wykorzystanie.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Miejsce do tworzenia relacji biznesowych

Przedmiotem artyku艂u b臋dzie jedna z platform – LinkedIn, jako dedykowane miejsce do tworzenia relacji biznesowych. Czy realnie tak jest? Dane na to wskazuj膮, oko艂o 89% marketer贸w B2B korzysta z LinkedIn. Wi臋c, jak zwi臋kszy膰 zasi臋gi na LinkedIn? Jak wykorzysta膰 algorytm, aby tre艣ci dotar艂y do jak najwi臋kszej grupy potencjalnych klient贸w b膮d藕 w臋偶szego grona, kt贸re potencjalnie jest bardziej sk艂onne do zakupu Twojego produktu czy wyboru us艂ugi lub os贸b, kt贸rych kontakty mog膮 by膰 Twoimi klientami?

Najpierw 鈥 jak dzia艂a algorytm LinkedIn?

Niech punktem wyj艣cia b臋dzie cel LinkedIn dotycz膮cy wyszukiwania stron 鈥 dopasowanie tre艣ci do u偶ytkownika (藕r贸d艂o). LinkedIn podsuwaj膮c tre艣ci, pod uwag臋 bierze m.in.:

  • to偶samo艣膰 (kim jeste艣? Gdzie pracujesz? Jakie s膮 Twoje umiej臋tno艣ci? Kim s膮 Twoje kontakty?),
  • tre艣ci (Ile razy zosta艂a wy艣wietlona aktualizacja kana艂u? Ile razy na ni膮 zareagowano? Czego dotyczy aktualizacja? Kiedy j膮 opublikowano? W jakim j臋zyku j膮 napisano? Jakie firmy, osoby lub tematy zosta艂y wymienione w aktualizacji?),
  • aktywno艣膰 cz艂onka (Co zosta艂o przez Ciebie polecone i udost臋pnione? Z kim najcz臋艣ciej lub ostatnio wchodzisz w interakcj臋? Gdzie sp臋dzasz najwi臋cej czasu w kanale informacji? Jakie hasztagi, osoby lub firmy obserwujesz? Jakie rodzaje temat贸w Ci臋 interesuj膮?).

Jak LinkedIn si臋 do Ciebie dostosowuje?

Podczas wyszukiwania przez Ciebie konta konkretnych os贸b, organizacji, czy wybranych fraz pokazywane propozycje s膮 dostosowane nie tylko do tego, jaki jest Tw贸j profil i jak si臋 w jego obr臋bie zachowujesz, ale r贸wnie偶 uwzgl臋dnione s膮 nast臋puj膮ce cechy potencjalnych profili do wy艣wietlenia:

  • nazwa strony LinkedIn,
  • liczba obserwuj膮cych stron臋,
  • liczba kontakt贸w cz艂onka powi膮zanych ze stron膮,
  • liczba dyskusji i komentarzy na stronie,
  • jako艣膰 aktualizacji, komentarzy i reakcji na stronie,
  • wzgl臋dna popularno艣膰 niekt贸rych stron,
  • maksymalny stosunek pasuj膮cych termin贸w wyszukiwania do s艂贸w u偶ytych w nazwie organizacji.

Stw贸rz modelowego odbiorc臋

W takim razie, je艣li ju偶 wiesz, jak dzia艂a algorytm LinkedIn i jakie tre艣ci podsuwa u偶ytkownikom, musisz dok艂adnie okre艣li膰 person臋, do kt贸rej chcesz, aby trafia艂y Twoje komunikaty, a nast臋pnie dobierz tre艣ci i form臋 ich przekazu. Do rozwa偶enia pozostawiam wiele charakterystyk: p艂e膰, wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, miejsce pracy, polubione/obserwowane profile, stopie艅 aktywno艣ci na LikedIn, typ tre艣ci, z kt贸rymi wchodzisz w interakcj臋 itd. Mo偶e warto docelowo odpowiedzie膰 na wszystkie pytania, o kt贸rych wspomnia艂am w pierwszej cz臋艣ci artyku艂u? Skoro LinkedIn na ich podstawie dobiera tre艣ci do u偶ytkownik贸w, zr贸b to za niego i wykreuj content idealnie nakre艣lony do oczekiwa艅 potencjalnych klient贸w.

Zawalcz o przekaz, a zwi臋kszysz zasi臋gi

Wracaj膮c do tre艣ci oraz formy przekazu, kt贸ra potencjalnie mia艂aby zwi臋kszy膰 zasi臋gi Twoich post贸w, po researchu najaktualniejszych materia艂贸w 藕r贸d艂owych (np.), pozostawiam kilka rad:

  1. LinkedIn lubi wideo 鈥 co prawda nie wysy艂a go na sam膮 g贸r臋 strony, ale wci膮偶 jest wysoko!
  2. Ceni regularno艣膰 鈥 publikuj regularnie, ale z g艂ow膮. Zapewne inn膮 cz臋stotliwo艣膰 b臋d膮 mia艂y posty osoby prywatnej, a inn膮 organizacji, w ko艅cu mamy inne oczekiwania co do tych dw贸ch rodzaj贸w profili
  3. Preferuje d艂u偶sze komentarze ni偶 liczb臋 reakcji
  4. Lubi reklamy natywne (przeczytaj wi臋cej na ten temat)
  5. B膮d藕 r贸偶norodny 鈥 wykorzystuj r贸偶ne formy przekazu: tre艣膰, zdj臋cie, grafiki, wiedo, tw贸rz grupy, organizuj webinary
  6. Oznaczaj (@…) 鈥 dana osoba dostanie powiadomienie, zareaguje i zwi臋kszysz zasi臋g, ale uwa偶aj, je艣li oznaczysz kilka os贸b i kt贸ra艣 jednostka nie doda reakcji, LinkedIn obetnie zasi臋gi
  7. Zaanga偶uj pracownik贸w firmy 鈥 stw贸rzcie spo艂eczno艣膰, kt贸ra wzajemnie docenia swoje tre艣ci, udost臋pnia je i komentuje 鈥 b膮d藕cie swoimi LinkedIn Buddies
  8. B膮d藕cie sp贸jni 鈥 zdj臋cia profilowe, zdj臋cia w tle, opisy 鈥 to nie tylko kompleksowy profil firmy, ale r贸wnie偶 jej pracownicy, kt贸rzy s膮 jej reprezentacj膮
  9. U偶ywaj nowo艣ci 鈥 ostatnio popularne sta艂y si臋 nowe mo偶liwo艣ci na LinkedIn np.:
  10. Ankiety 鈥 zadajesz pytanie, dodajesz mo偶liwo艣ci odpowiedzi i puszczasz w 艢wiat 鈥 uzyskanie odpowiedzi wymaga mniej od odbiorcy ni偶eli udzielenie odpowiedzi w komentarzu. U偶ytkownik zareagowa艂, to wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e kto艣 z jego kontakt贸w te偶 natknie si臋 na Tw贸j post!

Teraz posiadasz podstawowe zasoby, dzi臋ki kt贸rym mo偶esz w bardziej przemy艣lany spos贸b zaplanowa膰 swoj膮 aktywno艣膰 na LinkedIn. Rozumiesz, jak dzia艂a algorytm LinkedIn, jak dobiera tre艣ci do u偶ytkownik贸w, wykorzystaj to i zwi臋ksz zasi臋gi. Oczywi艣cie stosowanie tych regu艂 nie gwarantuje, 偶e od razu Twoje posty b臋d膮 tak 鈥瀙opularne鈥, 偶e Twoje urz膮dzenie nieustannie b臋dzie przesy艂a艂o powiadomienia, ale na pewno wska偶e kierunek w dobr膮 stron臋. Nie zapomnij o spontaniczno艣ci, r贸b tak, 偶eby r贸wnie偶 Tobie si臋 podoba艂o. Powodzenia!

O autorce:

Maja Ciecha艅ska – obecnie pracuje w dziale Business Transformation w EY, wcze艣niejsze do艣wiadczenie zdoby艂a w ConQuest Consulting. Absolwentka studi贸w licencjackich SGH (metody ilo艣ciowe w ekonomii i systemy informacyjne), w trakcie pozyskiwania dyplomu II stopnia na tej samej uczelni (Analiza danych – Big Data).

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter