Przeczytaj o kampanii skierowanej do kobiet, zainicjowanej w Dniu Kobiet
#Wybieram
Przekonaj się jak ważne jest samodzielne i świadome dokonywanie wyborów zawodowych
Rozwój
Jak inspirować młode dziewczęta do planowania swojej przyszłości w branży STEM?
Katarzyna Dymnicka
Będąc w jednej z podwarszawskich szkół zadałam pytanie grupie dziewczynek z 6 i 7 klasy podstawowej, o to czy któraś z nich ma mamę, pracującą w branży STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Tylko jedna podniosła rękę. Taka sytuacja pojawia się też w innych szkołach. Dziewczynkom brakuje wzorców, które mogłyby przełamać schemat, że zawody w IT uważane są za „niekobiece”.
Po krótkiej rozmowie z uczennicami, na salę wchodzi ekspertka, która jest edukatorką w branży IT, a wcześniej pracowała dla firmy Apple. Opowiada dziewczynkom, jak to się stało, że pracuje w branży związanej z nowymi technologiami. Wyjaśnia młodym słuchaczkom, że mimo że skończyła studia z socjologii, to nie powstrzymało jej to przed spełnieniem swojej pasji – chciała połączyć zamiłowanie do IT z pracą z ludźmi, by pomóc im wdrażać się w stosowaniu nowych technologii i inspirować ich. Podczas prezentacji, można zaobserwować zainteresowanie wśród nastolatek. Wykładowczyni, opowiada o zawodach przyszłości i jakie umiejętności niebawem będą w cenie, tu padają trzy przykłady: kreatywne myślenie, umiejętność pracy w grupie oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Ekspertka zadaje pytanie, czy w szkole dziewczynki mają okazję do rozwijania tych umiejętności – na sali zapada cisza. Później dziewczynki oglądają krótki film o programowaniu, a następnie mentorka wyjmuje tablety i rozdaje je dziewczynkom.
Warsztaty w ramach projektu Ignite
Następnym punktem programu jest warsztat: tym razem uczennice będą uczyły się programowania. Ekspertka tłumaczy, jak na podstawie prostej gry można nauczyć się programować. Jedna z uczestniczek stwierdza, że myślała, iż programowanie jest trudniejsze. Ta część spotkania trwa około godziny. Przerywamy warsztat, bo właśnie przyjechał pan z pizzą, ale dziewczynki nie mogą oderwać się od tabletów i pytają się czy mogą zostać i przedłużyć spotkanie. Wolontariuszka bez chwili wahania mówi, że z wielką chęcią zostanie widząc takie zaangażowanie.
Podczas przerwy na jedzenie, uczestniczki rozmawiają z ekspertką o szczegółach programowania i dopytują się do czego może im posłużyć to narzędzie. Panuje miła i luźna atmosfera, jest przestrzeń na rozmowy. Widać, że uczestniczki projektu czują się bezpiecznie w swoim gronie.
Dziewczynki, które zostały dłużej wymieniają się z ekspertką adresami mailowymi i tym samym zostały objęte przez nią mentoringiem.
Warsztaty w ramach projektu Ignite
Z badań firmy Deloitte z 2016r. wynika, że mniej niż 25% kobiet zajmuje stanowiska w branży IT i w zawodach technicznych. W USA liczba absolwentek uniwersyteckich wydziałów informatyki spadła o połowę pomiędzy rokiem 1987 a 2015* Tam również kobiety odchodzą z firm o profilu STEM dwa razy prędzej niż mężczyźni.** Ta sytuacja powoli się zmienia.
Badając okoliczności tego zjawiska stosunkowo niedawno skupino się na newralgicznym wieku uczniów obu płci, w którym to wybory przyszłych zawodów decydować będą o indywidualnych ścieżkach życiowych. Niedostatecznie też podnoszony jest fakt – jak wielką role odgrywa presja szeroko rozumianego środowiska i tradycyjnych ról kulturowych, które często bezrefleksyjnie niosą ze sobą presje rodziców, nauczycieli, mediów czy rówieśników. Ten wiek to moment, w którym dzieci przestają być postrzegane jako dzieci przez otoczenie, a zaczynają być postrzegane jako młodzież. Co ważniejsze same dzieci stawiają sobie po raz pierwszy pytanie “kim ja będę w przyszłości?”. Ten wiek to początek okresu dojrzewania. Dziewczynki wchodzą w niego wcześniej niż chłopcy. Jak się okazuje ma to znaczące konsekwencje w ich przyszłym wyborze zawodów technicznych.
Warsztaty w ramach projektu Ignite
Obserwacje w wielu krajach wskazują na pewną prawidłowość. Na początku edukacji szkolnej widać podobne zdolności matematyczne u chłopców jak i u dziewczynek. Różnice można zauważyć dopiero w 6-7 klasie podstawowej, czyli na początku okresu dojrzewania. Dziewczęta zaczynają odnosić mniejsze sukcesy w tej dziedzinie, konkurencję zaczynają wygrywać chłopcy. Badania wykazują, że dziewczynki poddane normalnym w ich wieku (11-12 lat) zmianom hormonalnym, zaczynają się w większym stopniu niż poprzednio koncentrować nad sobą. Kierują większą uwagę nad zmianami w swoim ciele. Jest więc duża szansa, że skutkuje to przyjęciem tradycyjnych ról kobiecych takich jak: matka, opiekunka dzieci, fundament ogniska domowego etc. z wykluczeniem zawodów technicznych. W rzeczywistości i praktykach współczesnych wymagań świata pracy jedno i drugie wcale nie muszą się wykluczać a jednak dziewczęta widzi się w bardziej stereotypów kobiecych zawodach, takich jak nauczycielki, bibliotekarki, wychowawczynie, pielęgniarki, itd. To też niesie im przesłanie, że to chłopcy są stworzeni do zawodów związanych z naukami ścisłymi.
Powyższą prawidłowość zauważyła Cathi Rodgveller w Seattle, w USA, pomysłodawczyni projektu IGNITE (akronim od słów Inspiring Girls Now in Technology Evolution). W Stanach Zjednoczonych projekt prowadzony jest już 20 lat i od tego czasu zostało zainspirowanych ponad 60 000 dziewczynek do wyboru kariery w dziedzinie STEM. Z badań wynika, że na przestrzeni lat 2013 – 2017 odnotowano następujący wzrost – z 5% do 50% dziewczynek wybiera kierunki ścisłe. Obecnie projekt zrzesza absolwentki i mentorki, które wcześniej jako młode dziewczynki brały udział w projekcie, tworząc społeczność wspierających się kobiet.
Innowacją projektu IGNITE, w odróżnieniu od innych, stało się stworzenie „przestrzeni”, w której dziewczęta, w tym newralgicznym wieku, mogą mieć bezpośredni, osobisty i nieformalny kontakt z kobietami, które odniosły sukces w zawodach STEM. Mogą one dowiedzieć się co motywowało te kobiety do wybrania takiej ścieżki zawodowej, jakie trudności, w tym pokonanie stereotypów, napotkały na swojej drodze, co pomogło im w osiągnieciu sukcesu zawodowego. Taka interakcja to środowisko, w którym ma miejsce „czarodziejska magia” – jak ją nazywa Cathi Rodgveller – a mianowicie ma miejsce identyfikacja dziewcząt z prelegentką i świadomość, że one także mają możliwość podobnych wyborów, jeśli tylko poświecą temu swoją energię. A jest o co walczyć, bo to zazwyczaj najlepiej płatne zawody.
Fundacja Rodziny Maciejko zainicjowała projekt IGNITE w Polsce adaptując go do lokalnych warunków. Obecnie trwa etap pilotażu obejmujący kilka szkół z małych miejscowość. Planujemy dalej inspirować dziewczęta poprzez prezentacje kobiet sukcesu z dziedzin nauk ścisłych. Zapraszamy do współpracy wolontariuszki z dziedzin STEM, które chcą zainspirować i podzielić się swoim doświadczeniem.
***
Jeśli zainteresował Cię ten felieton i chciałabyś także podzielić się swoim doświadczeniem z uczennicami zapraszamy do kontaktu: Katarzyna Dymnicka Kierownik Projektu – katarzyna.dymnicka@maciejko.org
Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.