Jak inspirowa膰 m艂ode dziewcz臋ta do planowania swojej przysz艂o艣ci w bran偶y STEM?

Katarzyna Dymnicka

 

 

B臋d膮c w jednej z podwarszawskich szk贸艂 zada艂am pytanie grupie dziewczynek z 6 i 7 klasy podstawowej, o to czy ktra艣 z nich ma mam臋, pracuj膮c膮 w bran偶y STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Tylko jedna podnios艂a r臋k臋. Taka sytuacja pojawia si臋 te偶 w innych szko艂ach. Dziewczynkom brakuje wzorcw, ktre mog艂yby prze艂ama膰 schemat, 偶e zawody w IT uwa偶ane s膮 za 鈥瀗iekobiece鈥.

Po kr贸tkiej rozmowie z uczennicami, na sal臋 wchodzi ekspertka, kt贸ra jest edukatork膮 w bran偶y IT, a wcze艣niej pracowa艂a dla firmy Apple. Opowiada dziewczynkom, jak to si臋 sta艂o, 偶e pracuje w bran偶y zwi膮zanej z nowymi technologiami. Wyja艣nia m艂odym s艂uchaczkom, 偶e mimo 偶e sko艅czy艂a studia z socjologii, to nie powstrzyma艂o jej to przed spe艂nieniem swojej pasji 鈥 chcia艂a po艂膮czy膰 zami艂owanie do IT z prac膮 z lud藕mi, by pom贸c im wdra偶a膰 si臋 w stosowaniu nowych technologii i inspirowa膰 ich. Podczas prezentacji, mo偶na zaobserwowa膰 zainteresowanie w艣r贸d nastolatek. Wyk艂adowczyni, opowiada o zawodach przysz艂o艣ci i jakie umiej臋tno艣ci niebawem b臋d膮 w cenie, tu padaj膮 trzy przyk艂ady: kreatywne my艣lenie, umiej臋tno艣膰 pracy w grupie oraz umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. Ekspertka zadaje pytanie, czy w szkole dziewczynki maj膮 okazj臋 do rozwijania tych umiej臋tno艣ci 鈥 na sali zapada cisza. P贸藕niej dziewczynki ogl膮daj膮 kr贸tki film o programowaniu, a nast臋pnie mentorka wyjmuje tablety i rozdaje je dziewczynkom.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Nast臋pnym punktem programu jest warsztat: tym razem uczennice b臋d膮 uczy艂y si臋 programowania. Ekspertka t艂umaczy, jak na podstawie prostej gry mo偶na nauczy膰 si臋 programowa膰. Jedna z uczestniczek stwierdza, 偶e my艣la艂a, i偶 programowanie jest trudniejsze.聽 Ta cz臋艣膰 spotkania trwa oko艂o godziny. Przerywamy warsztat, bo w艂a艣nie przyjecha艂 pan z pizz膮, ale dziewczynki nie mog膮 oderwa膰 si臋 od tablet贸w i pytaj膮 si臋 czy mog膮 zosta膰 i przed艂u偶y膰 spotkanie. Wolontariuszka bez chwili wahania m贸wi, 偶e z wielk膮 ch臋ci膮 zostanie widz膮c takie zaanga偶owanie.

Podczas przerwy na jedzenie, uczestniczki rozmawiaj膮 z ekspertk膮 o szczeg贸艂ach programowania i dopytuj膮 si臋 do czego mo偶e im pos艂u偶y膰 to narz臋dzie. Panuje mi艂a i lu藕na atmosfera, jest przestrze艅 na rozmowy. Wida膰, 偶e uczestniczki projektu czuj膮 si臋 bezpiecznie w swoim gronie.

Dziewczynki, kt贸re zosta艂y d艂u偶ej wymieniaj膮 si臋 z ekspertk膮 adresami mailowymi i tym samym zosta艂y obj臋te przez ni膮 mentoringiem.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Z bada艅 firmy Deloitte z 2016r. wynika, 偶e mniej ni偶 25% kobiet zajmuje stanowiska w bran偶y IT i w zawodach technicznych. W USA liczba absolwentek uniwersyteckich wydzia艂贸w informatyki spad艂a o po艂ow臋 pomi臋dzy rokiem 1987 a 2015* Tam r贸wnie偶 kobiety odchodz膮 z firm o profilu STEM dwa razy pr臋dzej ni偶 m臋偶czy藕ni.** Ta sytuacja powoli si臋 zmienia.

Badaj膮c okoliczno艣ci tego zjawiska stosunkowo niedawno skupino si臋 na newralgicznym wieku uczni贸w obu p艂ci, w kt贸rym to wybory przysz艂ych zawod贸w decydowa膰 b臋d膮 o indywidualnych 艣cie偶kach 偶yciowych. Niedostatecznie te偶 podnoszony jest fakt – jak wielk膮 role odgrywa presja szeroko rozumianego 艣rodowiska i tradycyjnych r贸l kulturowych, kt贸re cz臋sto bezrefleksyjnie nios膮 ze sob膮 presje rodzic贸w, nauczycieli, medi贸w czy r贸wie艣nik贸w. Ten wiek to moment, w kt贸rym dzieci przestaj膮 by膰 postrzegane jako dzieci przez otoczenie, a zaczynaj膮 by膰 postrzegane jako m艂odzie偶. Co wa偶niejsze same dzieci stawiaj膮 sobie po raz pierwszy pytanie 鈥渒im ja b臋d臋 w przysz艂o艣ci?鈥. Ten wiek to pocz膮tek okresu dojrzewania. Dziewczynki wchodz膮 w niego wcze艣niej ni偶 ch艂opcy. Jak si臋 okazuje ma to znacz膮ce konsekwencje w ich przysz艂ym wyborze zawod贸w technicznych.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Obserwacje w wielu krajach wskazuj膮 na pewn膮 prawid艂owo艣膰. Na pocz膮tku edukacji szkolnej wida膰 podobne zdolno艣ci matematyczne u ch艂opc贸w jak i u dziewczynek. R贸偶nice mo偶na zauwa偶y膰 dopiero w 6-7 klasie podstawowej, czyli na pocz膮tku okresu dojrzewania. Dziewcz臋ta zaczynaj膮 odnosi膰 mniejsze sukcesy w tej dziedzinie, konkurencj臋 zaczynaj膮 wygrywa膰 ch艂opcy. Badania wykazuj膮, 偶e dziewczynki poddane normalnym w ich wieku (11-12 lat) zmianom hormonalnym, zaczynaj膮 si臋 w wi臋kszym stopniu ni偶 poprzednio koncentrowa膰 nad sob膮. Kieruj膮 wi臋ksz膮 uwag臋 nad zmianami w swoim ciele. Jest wi臋c du偶a szansa, 偶e skutkuje to przyj臋ciem tradycyjnych r贸l kobiecych takich jak: matka, opiekunka dzieci, fundament ogniska domowego etc. z wykluczeniem zawod贸w technicznych. W rzeczywisto艣ci i praktykach wsp贸艂czesnych wymaga艅 艣wiata pracy jedno i drugie wcale nie musz膮 si臋 wyklucza膰 a jednak dziewcz臋ta widzi si臋 w bardziej stereotyp贸w kobiecych zawodach, takich jak nauczycielki, bibliotekarki, wychowawczynie, piel臋gniarki, itd. To te偶 niesie im przes艂anie, 偶e to ch艂opcy s膮 stworzeni do zawod贸w zwi膮zanych z naukami 艣cis艂ymi.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 7 ZASAD I 21 TECHNIK EFEKTYWNEJ NAUKI, KT脫RE ODMIENI膭 CIEBIE I TWOJE 呕YCIE

Powy偶sz膮 prawid艂owo艣膰 zauwa偶y艂a Cathi Rodgveller w Seattle, w USA, pomys艂odawczyni projektu IGNITE (akronim od s艂贸w Inspiring Girls Now in Technology Evolution). W Stanach Zjednoczonych projekt prowadzony jest ju偶 20 lat i od tego czasu zosta艂o zainspirowanych ponad 60聽000 dziewczynek do wyboru kariery w dziedzinie STEM.聽 Z bada艅 wynika, 偶e na przestrzeni lat 2013 – 2017 odnotowano nast臋puj膮cy wzrost – z 5% do 50% dziewczynek wybiera kierunki 艣cis艂e. Obecnie projekt zrzesza absolwentki i mentorki, kt贸re wcze艣niej jako m艂ode dziewczynki bra艂y udzia艂 w projekcie, tworz膮c spo艂eczno艣膰 wspieraj膮cych si臋 kobiet.

Innowacj膮 projektu IGNITE, w odr贸偶nieniu od innych, sta艂o si臋 stworzenie 鈥瀙rzestrzeni鈥, w kt贸rej dziewcz臋ta, w tym newralgicznym wieku, mog膮 mie膰 bezpo艣redni, osobisty i nieformalny kontakt z kobietami, kt贸re odnios艂y sukces w zawodach STEM. Mog膮 one dowiedzie膰 si臋 co motywowa艂o te kobiety do wybrania takiej 艣cie偶ki zawodowej, jakie trudno艣ci, w tym pokonanie stereotyp贸w, napotka艂y na swojej drodze, co pomog艂o im w osi膮gnieciu sukcesu zawodowego. Taka interakcja to 艣rodowisko, w kt贸rym ma miejsce 鈥瀋zarodziejska magia鈥 – jak j膮 nazywa Cathi Rodgveller – a mianowicie ma miejsce identyfikacja dziewcz膮t z prelegentk膮 i 艣wiadomo艣膰, 偶e one tak偶e maj膮 mo偶liwo艣膰 podobnych wybor贸w, je艣li tylko po艣wiec膮 temu swoj膮 energi臋. A jest o co walczy膰, bo to zazwyczaj najlepiej p艂atne zawody.

Fundacja Rodziny Maciejko zainicjowa艂a projekt IGNITE w Polsce adaptuj膮c go do lokalnych warunk贸w. Obecnie trwa etap pilota偶u obejmuj膮cy kilka szk贸艂 z ma艂ych miejscowo艣膰. Planujemy dalej inspirowa膰 dziewcz臋ta poprzez prezentacje kobiet sukcesu z dziedzin nauk 艣cis艂ych. Zapraszamy do wsp贸艂pracy wolontariuszki z dziedzin STEM, kt贸re chc膮 zainspirowa膰 i podzieli膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem.

 

***

Je艣li zainteresowa艂 Ci臋 ten felieton i chcia艂aby艣 tak偶e podzieli膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem z uczennicami zapraszamy do kontaktu: Katarzyna Dymnicka Kierownik Projektu 鈥 katarzyna.dymnicka@maciejko.org

Wi臋cej informacji o inicjatywie znajdziesz: http://maciejko.org/witryna/ oraz na globalnej stronie projektu https://www.igniteworldwide.org/.

***

Bibliografia:
*US National Center for Education Statistic (NCES)
**US AnitaB.org (2017)