Jak inspirowa膰 m艂ode dziewcz臋ta do planowania swojej przysz艂o艣ci w bran偶y STEM?

Katarzyna Dymnicka

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

B臋d膮c w jednej z podwarszawskich szk贸艂 zada艂am pytanie grupie dziewczynek z 6 i 7 klasy podstawowej, o to czy ktra艣 z nich ma mam臋, pracuj膮c膮 w bran偶y STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Tylko jedna podnios艂a r臋k臋. Taka sytuacja pojawia si臋 te偶 w innych szko艂ach. Dziewczynkom brakuje wzorcw, ktre mog艂yby prze艂ama膰 schemat, 偶e zawody w IT uwa偶ane s膮 za 鈥瀗iekobiece鈥.

Po kr贸tkiej rozmowie z uczennicami, na sal臋 wchodzi ekspertka, kt贸ra jest edukatork膮 w bran偶y IT, a wcze艣niej pracowa艂a dla firmy Apple. Opowiada dziewczynkom, jak to si臋 sta艂o, 偶e pracuje w bran偶y zwi膮zanej z nowymi technologiami. Wyja艣nia m艂odym s艂uchaczkom, 偶e mimo 偶e sko艅czy艂a studia z socjologii, to nie powstrzyma艂o jej to przed spe艂nieniem swojej pasji 鈥 chcia艂a po艂膮czy膰 zami艂owanie do IT z prac膮 z lud藕mi, by pom贸c im wdra偶a膰 si臋 w stosowaniu nowych technologii i inspirowa膰 ich. Podczas prezentacji, mo偶na zaobserwowa膰 zainteresowanie w艣r贸d nastolatek. Wyk艂adowczyni, opowiada o zawodach przysz艂o艣ci i jakie umiej臋tno艣ci niebawem b臋d膮 w cenie, tu padaj膮 trzy przyk艂ady: kreatywne my艣lenie, umiej臋tno艣膰 pracy w grupie oraz umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. Ekspertka zadaje pytanie, czy w szkole dziewczynki maj膮 okazj臋 do rozwijania tych umiej臋tno艣ci 鈥 na sali zapada cisza. P贸藕niej dziewczynki ogl膮daj膮 kr贸tki film o programowaniu, a nast臋pnie mentorka wyjmuje tablety i rozdaje je dziewczynkom.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Nast臋pnym punktem programu jest warsztat: tym razem uczennice b臋d膮 uczy艂y si臋 programowania. Ekspertka t艂umaczy, jak na podstawie prostej gry mo偶na nauczy膰 si臋 programowa膰. Jedna z uczestniczek stwierdza, 偶e my艣la艂a, i偶 programowanie jest trudniejsze.聽 Ta cz臋艣膰 spotkania trwa oko艂o godziny. Przerywamy warsztat, bo w艂a艣nie przyjecha艂 pan z pizz膮, ale dziewczynki nie mog膮 oderwa膰 si臋 od tablet贸w i pytaj膮 si臋 czy mog膮 zosta膰 i przed艂u偶y膰 spotkanie. Wolontariuszka bez chwili wahania m贸wi, 偶e z wielk膮 ch臋ci膮 zostanie widz膮c takie zaanga偶owanie.

Podczas przerwy na jedzenie, uczestniczki rozmawiaj膮 z ekspertk膮 o szczeg贸艂ach programowania i dopytuj膮 si臋 do czego mo偶e im pos艂u偶y膰 to narz臋dzie. Panuje mi艂a i lu藕na atmosfera, jest przestrze艅 na rozmowy. Wida膰, 偶e uczestniczki projektu czuj膮 si臋 bezpiecznie w swoim gronie.

Dziewczynki, kt贸re zosta艂y d艂u偶ej wymieniaj膮 si臋 z ekspertk膮 adresami mailowymi i tym samym zosta艂y obj臋te przez ni膮 mentoringiem.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Z bada艅 firmy Deloitte z 2016r. wynika, 偶e mniej ni偶 25% kobiet zajmuje stanowiska w bran偶y IT i w zawodach technicznych. W USA liczba absolwentek uniwersyteckich wydzia艂贸w informatyki spad艂a o po艂ow臋 pomi臋dzy rokiem 1987 a 2015* Tam r贸wnie偶 kobiety odchodz膮 z firm o profilu STEM dwa razy pr臋dzej ni偶 m臋偶czy藕ni.** Ta sytuacja powoli si臋 zmienia.

Badaj膮c okoliczno艣ci tego zjawiska stosunkowo niedawno skupino si臋 na newralgicznym wieku uczni贸w obu p艂ci, w kt贸rym to wybory przysz艂ych zawod贸w decydowa膰 b臋d膮 o indywidualnych 艣cie偶kach 偶yciowych. Niedostatecznie te偶 podnoszony jest fakt – jak wielk膮 role odgrywa presja szeroko rozumianego 艣rodowiska i tradycyjnych r贸l kulturowych, kt贸re cz臋sto bezrefleksyjnie nios膮 ze sob膮 presje rodzic贸w, nauczycieli, medi贸w czy r贸wie艣nik贸w. Ten wiek to moment, w kt贸rym dzieci przestaj膮 by膰 postrzegane jako dzieci przez otoczenie, a zaczynaj膮 by膰 postrzegane jako m艂odzie偶. Co wa偶niejsze same dzieci stawiaj膮 sobie po raz pierwszy pytanie 鈥渒im ja b臋d臋 w przysz艂o艣ci?鈥. Ten wiek to pocz膮tek okresu dojrzewania. Dziewczynki wchodz膮 w niego wcze艣niej ni偶 ch艂opcy. Jak si臋 okazuje ma to znacz膮ce konsekwencje w ich przysz艂ym wyborze zawod贸w technicznych.

Warsztaty w ramach projektu Ignite
Warsztaty w ramach projektu Ignite

Obserwacje w wielu krajach wskazuj膮 na pewn膮 prawid艂owo艣膰. Na pocz膮tku edukacji szkolnej wida膰 podobne zdolno艣ci matematyczne u ch艂opc贸w jak i u dziewczynek. R贸偶nice mo偶na zauwa偶y膰 dopiero w 6-7 klasie podstawowej, czyli na pocz膮tku okresu dojrzewania. Dziewcz臋ta zaczynaj膮 odnosi膰 mniejsze sukcesy w tej dziedzinie, konkurencj臋 zaczynaj膮 wygrywa膰 ch艂opcy. Badania wykazuj膮, 偶e dziewczynki poddane normalnym w ich wieku (11-12 lat) zmianom hormonalnym, zaczynaj膮 si臋 w wi臋kszym stopniu ni偶 poprzednio koncentrowa膰 nad sob膮. Kieruj膮 wi臋ksz膮 uwag臋 nad zmianami w swoim ciele. Jest wi臋c du偶a szansa, 偶e skutkuje to przyj臋ciem tradycyjnych r贸l kobiecych takich jak: matka, opiekunka dzieci, fundament ogniska domowego etc. z wykluczeniem zawod贸w technicznych. W rzeczywisto艣ci i praktykach wsp贸艂czesnych wymaga艅 艣wiata pracy jedno i drugie wcale nie musz膮 si臋 wyklucza膰 a jednak dziewcz臋ta widzi si臋 w bardziej stereotyp贸w kobiecych zawodach, takich jak nauczycielki, bibliotekarki, wychowawczynie, piel臋gniarki, itd. To te偶 niesie im przes艂anie, 偶e to ch艂opcy s膮 stworzeni do zawod贸w zwi膮zanych z naukami 艣cis艂ymi.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 7 ZASAD I 21 TECHNIK EFEKTYWNEJ NAUKI, KT脫RE ODMIENI膭 CIEBIE I TWOJE 呕YCIE

Powy偶sz膮 prawid艂owo艣膰 zauwa偶y艂a Cathi Rodgveller w Seattle, w USA, pomys艂odawczyni projektu IGNITE (akronim od s艂贸w Inspiring Girls Now in Technology Evolution). W Stanach Zjednoczonych projekt prowadzony jest ju偶 20 lat i od tego czasu zosta艂o zainspirowanych ponad 60聽000 dziewczynek do wyboru kariery w dziedzinie STEM.聽 Z bada艅 wynika, 偶e na przestrzeni lat 2013 – 2017 odnotowano nast臋puj膮cy wzrost – z 5% do 50% dziewczynek wybiera kierunki 艣cis艂e. Obecnie projekt zrzesza absolwentki i mentorki, kt贸re wcze艣niej jako m艂ode dziewczynki bra艂y udzia艂 w projekcie, tworz膮c spo艂eczno艣膰 wspieraj膮cych si臋 kobiet.

Innowacj膮 projektu IGNITE, w odr贸偶nieniu od innych, sta艂o si臋 stworzenie 鈥瀙rzestrzeni鈥, w kt贸rej dziewcz臋ta, w tym newralgicznym wieku, mog膮 mie膰 bezpo艣redni, osobisty i nieformalny kontakt z kobietami, kt贸re odnios艂y sukces w zawodach STEM. Mog膮 one dowiedzie膰 si臋 co motywowa艂o te kobiety do wybrania takiej 艣cie偶ki zawodowej, jakie trudno艣ci, w tym pokonanie stereotyp贸w, napotka艂y na swojej drodze, co pomog艂o im w osi膮gnieciu sukcesu zawodowego. Taka interakcja to 艣rodowisko, w kt贸rym ma miejsce 鈥瀋zarodziejska magia鈥 – jak j膮 nazywa Cathi Rodgveller – a mianowicie ma miejsce identyfikacja dziewcz膮t z prelegentk膮 i 艣wiadomo艣膰, 偶e one tak偶e maj膮 mo偶liwo艣膰 podobnych wybor贸w, je艣li tylko po艣wiec膮 temu swoj膮 energi臋. A jest o co walczy膰, bo to zazwyczaj najlepiej p艂atne zawody.

Fundacja Rodziny Maciejko zainicjowa艂a projekt IGNITE w Polsce adaptuj膮c go do lokalnych warunk贸w. Obecnie trwa etap pilota偶u obejmuj膮cy kilka szk贸艂 z ma艂ych miejscowo艣膰. Planujemy dalej inspirowa膰 dziewcz臋ta poprzez prezentacje kobiet sukcesu z dziedzin nauk 艣cis艂ych. Zapraszamy do wsp贸艂pracy wolontariuszki z dziedzin STEM, kt贸re chc膮 zainspirowa膰 i podzieli膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem.

 

***

Je艣li zainteresowa艂 Ci臋 ten felieton i chcia艂aby艣 tak偶e podzieli膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem z uczennicami zapraszamy do kontaktu: Katarzyna Dymnicka Kierownik Projektu 鈥 katarzyna.dymnicka@maciejko.org

Wi臋cej informacji o inicjatywie znajdziesz: http://maciejko.org/witryna/ oraz na globalnej stronie projektu https://www.igniteworldwide.org/.

***

Bibliografia:
*US National Center for Education Statistic (NCES)
**US AnitaB.org (2017)

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close