fundusze venture capital

50/50 to si臋 wszystkim op艂aca. Jak koronawirus przy艣pieszy艂 r贸wnouprawnienie p艂ci?

Fundacja Share The Care

Pandemia koronawirusa zmusi艂a wiele firm do wysy艂ania pracownik贸w na home office. Dla pracuj膮cych rodzic贸w ta sytuacja okaza艂a si臋 prawdziwym sprawdzianem z partnerstwa. Z kolei pracodawcom uzmys艂owi艂a, jak wa偶n膮 rol臋 maj膮 do odegrania w kszta艂towaniu nowego 艂adu spo艂ecznego, kt贸ry uznaje prawo obojga rodzic贸w do opieki nad dzieckiem.聽
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jeden z cz臋艣ciej udost臋pnianych mem贸w w social mediach stawia pytanie: 鈥濳to w twojej firmie odpowiada za cyfryzacj臋: CEO; dyrektor ds. cyfryzacji;. COVID-19?. 聽Analizuj膮c ostatnie tygodnie, trudno zaprzeczy膰 temu, 偶e to koronawirus przyspieszy艂 procesy zwi膮zane z transformacj膮 cyfrow膮 w wielu firmach. Czy innym skutkiem ubocznym pandemii mo偶e by膰 przyspieszenie w obszarze partnerskiego podej艣cia do opieki nad dzie膰mi przez pracuj膮cych rodzic贸w?

Nowy trend na horyzoncie pracodawc贸w 聽

Od d艂u偶szego czasu jeste艣my 艣wiadkami zmian spo艂ecznych i kulturowych dotycz膮cych zaanga偶owania rodzic贸w w wychowanie dzieci, a w szczeg贸lno艣ci zmiany w podej艣ciu do ojcostwa w艣r贸d m艂odych m臋偶czyzn.

Zgodnie z wynikami badania 鈥楩amily Power鈥 oraz badania 鈥楧iagnoza postaw, motywacji i barier wobec urlop贸w ojcowskich i rodzicielskich鈥 przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Share The Care przez firm臋 badawcz膮 IQS na reprezentatywnej pr贸bie Polak贸w w wieku 18 鈥 45 lat,聽 kobiety i m臋偶czy藕ni s膮 zgodni s膮 co do tego, 偶e obie p艂cie s膮 r贸wnie dobrymi opiekunami dla swoich dzieci (79 proc.).

Badanie wskazuje, 偶e bardziej otwarte na podzia艂 obowi膮zk贸w w kwestii opieki nad dzie膰mi s膮 osoby lepiej wykszta艂cone, o wy偶szym statusie materialnym oraz osoby m艂ode, przed 25. r.偶. 聽M艂odzi z wi臋kszym optymizmem patrz膮 na kwestie zwi膮zane z opiek膮 nad dzie膰mi. Jednakowo oceniaj膮 kompetencje opieku艅cze zar贸wno matek, jak i ojc贸w, uwa偶aj膮, 偶e nale偶y wspiera膰 trend pozostawania ojc贸w z dzie膰mi w domu.

Wyniki badania wskazuj膮 na to, 偶e na naszych oczach dokonuje si臋 zmiana jako艣ciowa dotycz膮ca tradycyjnego podzia艂u r贸l w rodzinie. Pytanie, jak szybko co艣 si臋 zmieni w rzeczywisto艣ci?

Eksperyment na 偶ywym organizmie

Pandemia COVID-19 nieoczekiwanie zaserwowa艂a nam eksperyment spo艂eczny na niewyobra偶aln膮 skal臋. Za spraw膮 koronawirusa wi臋kszo艣膰 pracownik贸w przesz艂a w tryb pracy zdalnej na d艂ugie tygodnie. Jak z t膮 sytuacj膮 poradzili sobie pracuj膮cy rodzice i pracodawcy?

Z pewno艣ci膮 bezprecedensowe do艣wiadczenia ostatnich tygodni to doskona艂a okazja do dialogu i rozpisania na nowo r贸l w rodzinie. Mo偶e to by膰 r贸wnie偶 szansa na dok艂adniejsze poznanie potrzeb, mo偶liwo艣ci czy ogranicze艅, zar贸wno swoich, jak i partnera czy partnerki聽 鈥 m贸wi Ma艂gorzata Petru, ekspert ds. zarz膮dzania karier膮, Diversity Officer BNP Paribas Bank Polska, podkre艣laj膮c, 偶e taka sytuacja stwarza pracodawcy okazj臋 do oferowania szerokiemu gronu pracownik贸w rozwi膮za艅 z zakresu r贸wnowagi work-life balance, z szacunkiem do ich r贸偶norodnych potrzeb 聽i wolno艣ci wyboru 偶yciowych priorytet贸w.

28 proc. rodzic贸w aplikuj膮cych o zasi艂ek opieku艅czy na czas pandemii to ojcowie (dane z ZUS dotycz膮ce liczby wniosk贸w w okresie od 16 do 27 marca). W por贸wnaniu do zaledwie 1 proc. m臋偶czyzn decyduj膮cych si臋 na urlop rodzicielski wida膰 zachodz膮ce w spo艂ecze艅stwie zmiany.

Cho膰 nigdy nie mierzyli艣my si臋 z pandemi膮, to 28 proc. ojc贸w zajmuj膮cych si臋 dzie膰mi jest buduj膮cy i pokazuje, 偶e partnerstwo mi臋dzy kobiet膮 a m臋偶czyzn膮 w coraz wi臋kszym stopniu wdra偶ane jest w 偶ycie 鈥 a nie tylko pozostaje w sferze deklaracji Polak贸w 鈥 m贸wi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care.

W podobnym tonie wypowiadaj膮 si臋 pracodawcy. Anna Radimov, HR Business Partner w CEE HR Professional Service Hub reprezentuj膮ca Citibank Europe, kt贸ra zatrudnia w Polsce ponad 4 tys. pracownik贸w wskazuje, 偶e blisko 2/3 ich pracownik贸w b臋d膮cych rodzicami dzieci do lat 8, nie skorzysta艂o z zasi艂ku i wsp贸lnie dzieli si臋 opiek膮 nad dzie膰mi, godz膮c j膮 z obowi膮zkami w pracy.

My艣l臋, 偶e to bohaterowie dnia codziennego. Citi zdaje sobie spraw臋, 偶e r贸wno艣膰 p艂ci zaczyna si臋 w艂a艣nie w domu i to tam rodzi si臋 idea 鈥瀢sp贸艂odpowiedzialno艣ci rodzic贸w鈥. Jako pracodawca przyj臋li艣my strategi臋 wspierania obojga rodzic贸w 鈥 m贸wi Radimov.

Optymizm podziela Agnieszka Watrakiewicz, mened偶er Zespo艂u Kadr w Departamencie Polityki Wynagrodze艅 i Spraw Pracowniczych w Banku Gospodarstwa Krajowego.

W obecnej sytuacji zaobserwowali艣my, 偶e rodzice nie chc膮 wybiera膰 mi臋dzy rodzin膮 a prac膮, dlatego m臋偶czyzna i kobieta 艂膮cz膮 si艂y, wspieraj膮 si臋 oraz wsp贸艂pracuj膮 wzajemnie. W ostatnim czasie, podczas pracy zdalnej, pracodawcy zacz臋li r贸wnie偶 dostrzega膰, 偶e m臋偶czy藕ni s膮 ojcami i podobnie jak matki sp臋dzaj膮 czas w domu, maj膮 dzieci oraz obowi膮zki z tym zwi膮zane. M臋偶czy藕ni za艣 zacz臋li w wi臋kszym stopniu korzysta膰 z praw im przys艂uguj膮cych, np. zasi艂ek opieku艅czy, urlop rodzicielski, wychowawczy. Analizuj膮c obecn膮 sytuacj膮 wydaje si臋, 偶e jeste艣my coraz bli偶ej przyspieszenia zmian w obszarze r贸wno艣ci p艂ci 鈥 podkre艣la Watrakiewicz.

Karol Bukala, Head of HR w NatWest Poland r贸wnie偶 uwa偶a, 偶e obecna sytuacja stanowi szans臋 dla szybszego wyr贸wnania urlop贸w rodzicielskich kobiet i m臋偶czyzn.

Pocz膮tkowo s膮dzi艂em, 偶e ten kryzys uwypukli dotychczasowy trend (gdzie m臋偶czyzna pracuje zawodowo, a kobieta opiekuje si臋 dzie膰mi i domem), ale praca z domu i sp臋dzanie wi臋cej czasu z rodzin膮 u艣wiadamia obojgu p艂ciom jak wa偶na jest wymiana r贸l i wzajemne wsparcie. Nasza firma czerpie z r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania, w zwi膮zku z tym mamy pe艂n膮 akceptacj臋 i wspieramy urlopy rodzicielskie pracownik贸w obojga p艂ci, niemniej ta sytuacja mo偶e zach臋ci膰 samych pracownik贸w do bardziej wyr贸wnanego 艂膮czenia obowi膮zk贸w rodzicielskich z zawodowymi 鈥 twierdzi Bukala.

Wa偶na rola pracodawc贸w

Zmiana w podej艣ciu do opieki nad dzieckiem cz臋sto zaczyna si臋 od podj臋cia decyzji o podziale urlopu rodzicielskiego mi臋dzy mamy a ojc贸w. Z badania Family Power wynika, 偶e dla m臋偶czyzn jedn膮 z barier do skorzystania z tego przywileju s膮 kwestie zwi膮zane z karier膮 zawodow膮. W opinii ojc贸w d艂u偶szy pobyt w domu nie jest dobrze widziany w firmie (15 proc.), a tak偶e utrudnia karier臋 zawodow膮 (obawa przed utrat膮 pozycji 鈥 15 proc.).

Pracodawcy w艣r贸d powod贸w wskazuj膮 finanse (ojcowie zarabiaj膮 wi臋cej, wi臋c dla gospodarstwa domowego korzystniej jest, 偶eby to kobieta zosta艂a w domu z dzieckiem) oraz zakorzeniony w naszym spo艂ecze艅stwie spos贸b my艣lenia, 偶e opieka nad dzieckiem jest zadaniem dla kobiety. Co zatem mog膮 zaoferowa膰 pracodawcy, kt贸rzy dostrzegaj膮 swoj膮 rol臋 w kszta艂towaniu nowego 艂adu spo艂ecznego?

Widz臋 du偶y potencja艂 i si艂臋 dzia艂a艅 podejmowanych przez pracodawc贸w na rzecz wyr贸wnywania prawo obojga rodzic贸w do opieki nad dzieckiem zar贸wno w zakresie wdra偶ania konkretnych narz臋dzi temu sprzyjaj膮cych, jak i samej komunikacji聽 skierowanej nie tylko do mam, ale i do ojc贸w 鈥 podkre艣la Karolina Andrian.

Si艂a komunikacji wewn臋trznej

Citi podejmuje zar贸wno dzia艂ania maj膮ce na celu wspieranie kobiet w ich rozwoju (m.in.: mentoring, szkolenia dedykowane kobietom, likwidacja gender pay gap) i wdra偶a inicjatywy zach臋caj膮ce m臋偶czyzn do sprawdzenia si臋 w roli ojc贸w.

Zarz膮dzaj膮c organizacj膮, kt贸ra zatrudnia wielu m艂odych ludzi, z kt贸rych kilkadziesi膮t rocznie staje si臋 rodzicami, widz臋 ogromna potrzeb臋 wspierania rodzic贸w, zar贸wno kobiet, jak i m臋偶czyzn. Obserwuj臋, 偶e coraz cz臋艣ciej matki i ojcowie odnosz膮cy sukcesy w naszej firmie maj膮 podobne ambicje, zar贸wno je艣li chodzi o inwestycje w rozw贸j osobisty, jak i w kwestii ich udzia艂u w wychowywaniu dzieci 鈥 m贸wi Iwona Dudzi艅ska, dyrektor zarz膮dzaj膮ca, Citibank Europe PLC.

W ramach Diversity Affinities Citi Europe podejmuje r贸偶ne dzia艂ania maj膮ce na celu wyr贸wnywanie szans i wspieranie partnerstwa. Pracodawca przygotowuje te偶 komunikacj臋 wewn臋trzn膮, promuj膮c膮 efekty dzielenia si臋 obowi膮zkami przez dwoje rodzic贸w.

R贸wnie偶 BNP Paribas aktywnie zach臋ca do korzystania z urlop贸w rodzicielskich i rozwijania swoich kompetencji w nowych rolach.

R贸wno艣膰 w pracy zaczyna si臋 w domu i trzeba j膮 wspiera膰 w obu tych sferach. Kobiety i m臋偶czy藕ni maj膮 r贸wne prawo do pracy, odpoczynku, wynagrodzenia odpowiadaj膮cego ich kompetencjom oraz budowania relacji z bliskimi. Sprawiedliwe dzielenie urlopu rodzicielskiego to sytuacja win-win. Kobietom daje m.in. mo偶liwo艣膰 rozwoju zawodowego i budowania zwi膮zku opartego na partnerskich relacjach, a m臋偶czyznom mo偶e u艂atwia膰 nawi膮zanie g艂臋bokich relacji z dzie膰mi czy zapobiega膰 wypaleniu zawodowemu 鈥 m贸wi Daria Gostkowska, dyrektor wykonawczy Obszaru Zarz膮dzania Zasobami Ludzkimi BNP Paribas.

W firmie organizowane s膮 warsztaty dla rodzic贸w, w tym r贸wnie偶 dedykowane ojcom 鈥 Jak by膰 skutecznym tat膮. Pracodawca wprowadzi艂 r贸wnie偶 specjalne, kilkumiesi臋czne okresy adaptacyjne, aby osoby wracaj膮ce z urlop贸w rodzicielskich w mniej stresuj膮cy spos贸b ponownie wesz艂y w obowi膮zki zawodowe. Wielu pracownik贸w na urlopach decyduje si臋 na podanie prywatnych adres贸w mailowych, dzi臋ki czemu mog膮 by膰 na bie偶膮co z informacjami o dzia艂aniach banku. Wysy艂ane s膮 do nich wa偶ne informacje, aby nie tracili kontaktu z pracodawc膮.

Wyr贸wnywanie szans na rynku pracy

NatWest Polska, b臋d膮cy globalnym centrum us艂ug wsp贸lnych dla jednej z najwi臋kszych instytucji finansowych w Wielkiej Brytanii, stawia na rozwi膮zania prowadz膮ce do og贸lnego zwi臋kszenia poziomu wynagrodze艅 kobiet i zmniejszenia luki p艂acowej (spowodowanej g艂贸wnie wi臋ksz膮 liczb膮 m臋偶czyzn na stanowiskach mened偶erskich i senior-mened偶erskich) i tym samym zwi臋kszenia liczby urlop贸w rodzicielskich branych przez m臋偶czyzn. Przedstawiciele firmy s膮 pewni, 偶e tak si臋 stanie, kiedy w膮tek p艂acowy/finansowy nie b臋dzie tak istotnym kryterium wyboru urlopu rodzicielskiego dla obu p艂ci.

Istotnym czynnikiem wp艂ywaj膮cym pozytywnie na wyr贸wnywanie poziomu wynagrodze艅 jest coroczny proces podwy偶kowy. Pracownicy przebywaj膮cy na urlopie rodzicielskim s膮 automatycznie uwzgl臋dniani w procesie podwy偶kowym, nawet je艣li nie przepracowali cho膰by jednego dnia w danym roku kalendarzowym. Podobnie jak wszystkim innym pracownikom, po uwzgl臋dnieniu kilku formalnych aspekt贸w, ich wynagrodzenie rok do roku wzrasta.

To rozwi膮zanie daje poczucie komfortu, 偶e podczas ich nieobecno艣ci nie oddal膮 si臋 p艂acowo od koleg贸w aktywnie pracuj膮cych w firmie, a ich wynagrodzenie pod膮偶a膰 b臋dzie za dynamik膮 p艂acow膮 rynku. Dzisiaj korzystaj膮 na tym w zasadzie tylko kobiety, ale w przysz艂o艣ci przy wi臋kszej aktywno艣ci m臋偶czyzn w kwestii urlop贸w rodzicielskich r贸wnie偶 ojcowie b臋d膮 beneficjentami tego rozwi膮zania – m贸wi Karol Buka艂a.

Znajomo艣膰 prawa

Bank BGK zwraca uwag臋 na potrzeb臋 wspierania rodzic贸w w znajomo艣ci prawa. – Przygotowanie si臋 do roli rodzica wielu osobom kojarzy si臋 z chaosem informacyjnym. Pracownicy gubi膮 si臋 w przepisach i regulacjach dotycz膮cych uprawnie艅 pracowniczych, zwi膮zanych z przys艂uguj膮cymi urlopami na opiek臋 nad dzieckiem, zwolnieniem lekarskim, przerw膮 na karmienie, skr贸conym czasem pracy 鈥 m贸wi Marta Podedworna, dyrektor Departamentu Polityki Wynagrodze艅 i Spraw Pracowniczych w Banku Gospodarstwa Krajowego. BGK zapewnia niezb臋dn膮 wiedz臋 z tego zakresu, daj膮c bezpo艣redni dost臋p do formularzy i opisy procedur w firmowym intranecie. Informacje pogrupowane s膮 w trzy bloki tematyczne: B臋d臋 rodzicem, Zosta艂em rodzicem i Rodzic wraca do pracy. Cyklicznie publikowane s膮 ciekawe artyku艂y dotycz膮ce rodzicielstwa, nie tylko dla mam, ale r贸wnie偶 dla ojc贸w.

Pracodawca zwraca r贸wnie偶 uwag臋 na potrzeb臋 otwartej komunikacji, tak aby da膰 mu szans臋 sprawnie zorganizowa膰 zast臋pstwo na czas nieobecno艣ci 艣wie偶o upieczonego rodzica. Pracownicy banku s膮 zach臋cani do otwartej rozmowy ze swoim prze艂o偶onym i do przekazywania osobie zast臋puj膮cej wszystkich informacji, kt贸re pozwol膮 na sprawne odnalezienie si臋 na stanowisku pracy. Dzi臋ki temu ka偶da ze stron b臋dzie wiedzia艂a, na co ma si臋 przygotowa膰 i jak najlepiej zorganizowa膰 powr贸t do pracy.

Nowa dyrektywa unijna

Informowanie o przepisach prawnych przez pracodawc贸w b臋dzie mia艂o szczeg贸lne znaczenie przy wdra偶aniu dyrektywy unijnej nakazuj膮cej krajom cz艂onkowskim wprowadzenie do po艂owy 2022 r. p艂atnych, nietransferowalnych dwumiesi臋cznych urlop贸w rodzicielskich dla m臋偶czyzn.

Z badania 鈥濪iagnoza postaw, motywacji i barier wobec urlop贸w ojcowskich i rodzicielskich鈥 wynika, 偶e o tej inicjatywie s艂ysza艂 jedynie co dziesi膮ty Polak przed 45. r.偶. Wida膰 jednak zainteresowanie tymi zagadnieniami w艣r贸d ojc贸w, b臋d膮cych w grupie docelowej. U nich 艣wiadomo艣膰 tematu jest zdecydowanie wy偶sza 鈥 o dyrektywie s艂ysza艂o 23 proc. ojc贸w dzieci w wieku do 7. r.偶. (dla por贸wnania 鈥 12 proc. matek, kt贸re maj膮 dzieci w tym wieku).

Warto doda膰, 偶e propozycja dwumiesi臋cznych obowi膮zkowych urlop贸w dla ojc贸w jest akceptowalna przez 71 proc. badanych.

Oby to doprowadzi艂o do prawdziwej rewolucji obyczajowej i przenios艂o nas i nasze dzieci w 艣wiat r贸wnych szans 鈥 puentuje Karolina Andrian.

***

G艂贸wne foto:

Business image created by Jcomp – Freepik.com

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close