Jak łączyć naukę z biznesem?

Złamała stereotyp naukowca-sztywniaka i pokazała, że może być on przedsiębiorcą

Dominika Jajszczak

Założyła spółkę, żeby zyskać moc sprawczą. Chce odczarować mit nudnego naukowca laboratoryjnego. O tym, jak wykorzystać w praktyce swoje badania, stworzyć innowacje i połączyć naukę z biznesem w czasach kryzysu w najnowszym wydaniu programu Sukces Pisany Szminką Olga Kozierowska rozmawiała z Agatą Szczeszak, laureatką konkursu Shesnnovation.

Jestem naukowcem. Odkrywam, badam, analizuję, mówię o potencjalnych zastosowaniach tego, co stworzę. Natomiast nigdy nie poczułam mocy sprawczej. Pewności, że to, co stworzyłam zostanie zastosowane tak, aby inni mogli z tego skorzystać.” – opowiada Agata Szczeszak, założycielka Lumekko.

Jak urodził się ten innowacyjny pomysł?

Pomysł Agaty wziął się z badań nad lantanowcami, czyli pierwiastkami ziem rzadkich, które mają właściwość luminescencji (świecenia) aktywowaną promieniowaniem UV lub/i podczerwonym. Wykorzystanie nanomateriałów zawierających lantanowce w innych materiałach (takich jak papier czy plastik) może pomóc w zabezpieczaniu np. dokumentów, pieniędzy czy papierów wartościowych przed ich podrabianiem. Pomysł zyskał już pozytywną opinię Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

O inicjatywie „Shesnnovation Academy”

To pierwsza w Polsce akademia startupowa dla kobiet w STEM. Realizowana jest przez Fundację Edukacyjną Perspektywy, Citi Foundation ze wsparciem Fundacji Kronenberga. Celem projektu jest wsparcie kobiet związanych z obszarem STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w tworzeniu startupów i realizowaniu takich przedsięwzięć w praktyce. Do udziału w projekcie zostały zaproszone studentki, doktorantki i absolwentki kierunków technicznych, ścisłych, medycznych oraz pokrewnych, które składając aplikację, miały zarys pomysłu na własny startup technologiczny. Uczestniczki otrzymały w ramach programu wsparcie wyjątkowych mentorek – wielkich gwiazd biznesu technologicznego – prezesek firm i twórczyń startupów, które osiągnęły rynkowy sukces, a także cykl szkoleń o sztuce prowadzenia biznesu i skrojone pod ich potrzeby porady wybitnych ekspertów z branży. Tyle wystarczyło, by ogromnie pomysłowe i pełne zapału młode kobiety, natchnąć pewnością siebie i biznesowymi kompetencjami. W efekcie powstały seed-upy (zaawansowane pomysły na własną działalność) oraz 12 startupów. Więcej informacji na: http://shesnnovation.pl/

O programie „Sukces Pisany Szminką”

Mówimy o biznesie z duszą, technologiach z kobiecą twarzą i działaniach z obszaru diversity & inclusion. Pokazujemy trendy i wysyłamy stereotypy do lamusa. Redaktor i prowadząca Olga Kordys Kozierowska – dziennikarka biznesowa z 11 letnim doświadczeniem radiowym i telewizyjnym. Założycielka 1 w Polsce organizacji promującej przedsiębiorczość kobiet i równość w biznesie. Więcej odcinków znajdziesz tutaj!