Jak nawiązać i utrzymać kontakt z klientami

Jak nawiązać i utrzymać kontakt z klientami? Zobacz, co radzą eksperci Google.

Katarzyna Czubak

 

Twoja obecność w sieci to także doskonały sposób nie tylko na zdobycie nowych klientów, ale także na utrzymanie kontaktu i budowanie relacji już z istniejącymi. W pierwszej publikacji omówiliśmy, jak zaznaczyć swoją obecność w sieci, na co powinnaś zwrócić uwagę w trakcie planowania treści na stronie internetowej oraz podkreśliliśmy, że warto abyś dostosowała ją do smartfonów.

Pokrótce wyjaśniliśmy także czym jest pozycjonowanie stron i marketing w wyszukiwarkach. W tej części skupimy się na tym, jak nawiązać i utrzymać kontakt z klientami oraz omówimy sposoby, dzięki którym możesz poprawić skuteczność swoich działań, wyznaczyć realne cele czy analizować efekty Twojej obecności w internecie.

Postaw na bezpośrednią komunikację z klientami

Kolejnym sposobem na zwiększenie widoczności firmy w internecie są media społecznościowe, takie jak np. Facebook, Instagram czy Twitter. Są one przydatne w efektywnym tworzeniu więzi z klientami. Większość serwisów tego typu umożliwia założenie strony lub profilu firmy. Jeżeli zaczniesz prowadzić angażujące dyskusje i udostępniać opracowane przez siebie materiały, możesz nawiązać kontakt z wieloma osobami, rozwijając tym samym aktywność firmy w mediach społecznościowych.

Kolejną ważną metodą wykorzystania narzędzi cyfrowych jest poczta elektroniczna. Nie chodzi oczywiście o niechciane e-maile czy spam zaśmiecający skrzynkę odbiorczą, tylko o ważne informacje i oferty skierowane do osób, które zadeklarowały chęć otrzymywania od Ciebie wiadomości. Możesz zachęcić użytkowników do zapisania się na listę adresatów, którzy będą otrzymywać od Ciebie e-maile. Reszta zależy już od Ciebie. Możesz wysyłać kupony osobom, które umówiły się na wizytę przez Twoją stronę, informować o wydarzeniach specjalnych lub promować sprzedawane produkty.

Planuj i analizuj

Aby Twoje działania były skuteczne, należy ustalić realistyczne plany, śledzić wyniki i na bieżąco dostosowywać się do zmian w danej branży czy technologii. Pamiętaj, nie oczekuj zbyt wiele od razu. Minie trochę czasu, zanim zaznaczysz swoją obecność w sieci i internauci Cię zauważą. Po założeniu Twojej pierwszej strony będzie trzeba poświęcić trochę czasu na wprowadzenie i ulepszenie planu marketingu internetowego. Dlatego nie wyznaczaj sobie nierealistycznych celów o niewielkich szansach na realizację.

Kluczowym elementem każdego planu działania w sieci jest mierzenie jego efektów. Nazywamy to analityką. Służy ona do sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy znajdują Twoją witrynę i co na niej robią. Dzięki tym danym możesz oszacować skuteczność swoich inwestycji w rozwiązania internetowe. Na przykład w przypadku salonu fryzjerskiego nie wystarczy, że użytkownicy znajdą stronę internetową – warto zachęcić ich do innych działań, jak umawianie się na wizyty, uzyskanie wskazówek dojazdu lub zakup produktów do pielęgnacji włosów. Obserwowanie aktywności użytkowników na stronie pomoże Ci zrozumieć, które działania marketingowe są skuteczne, dzięki czemu możesz wprowadzić niezbędne zmiany.

Pamiętaj, że świat online stale ewoluuje. Praktycznie każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia i rozwiązania. Dlatego dobry plan poza podstawowymi założeniami zawiera też przyszłościowe myślenie pozwalające nadążać za najnowszymi i najlepszymi rozwiązaniami na rynku. Dotyczy to także zmian w branży, w której działasz, więc zadbaj o to, by Twoja oferta była na bieżąco z nowinkami. Kiedy pojawi się nowy trend w danej dziedzinie, warto szybko zaktualizować swoje reklamy, aby pokazać klientom, że cały czas dostosowujesz się do ich potrzeb.

Gdzie szukać wskazówek na start?

Google prowadzi obecnie bezpłatne, indywidualne konsultacje dla przedsiębiorców w ramach projektu Google Internetowe Rewolucje. W całej Polsce działa 30 doradców, którzy na podstawie dotychczasowej analizy obecności firmy w internecie pomagają przygotować indywidualny plan działań. Jeżeli chcesz skorzystać z tej możliwości, zapisz się na konsultacje na stronie www.internetowerewolucje.pl.

Dodatkowo możesz szkolić się na bezpłatnej platformie online g.co/InternetoweRewolucje. Kurs online składa się ze 125 lekcji podzielonych na 31 tematów.

Przeczytaj także