Na zdj臋ciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

Jak nie zwariowa膰 w 艣wiecie opanowanym przez wirusa w koronie?

Joanna Rek-Faber

Kiedy opad艂 pocz膮tkowy szok, przychodzi nam si臋 zorganizowa膰 w nowych realiach. Jak to zrobi膰 偶eby nie zwariowa膰? Kilka pomys艂贸w na ten nie艂atwy czas.

1. Po pierwsze, wy艂膮cz telewizor!

Zupe艂nie nie ma potrzeby by艣 aktualizowa艂a swoj膮 wiedz臋 co 10-15 minut. Podzi臋kuje Ci za to Tw贸j system nerwowy! Ci膮g艂e bod藕cowanie si臋 wiadomo艣ciami nie jest oboj臋tne dla organizmu 鈥 produkuje on w贸wczas hormony stresu, kt贸re wp艂ywaj膮 nie tylko na Twoje samopoczucie, ale i zdrowie.

2. Je艣li informacje, to z rzetelnych 藕r贸de艂.

W pierwszych dniach ataku koronawirusa mia艂am zasypanego Messengera wiadomo艣ciami z dziwnych portali, nie podpartych ani wiedz膮, ani intuicj膮, za to skutecznie mieszaj膮cych mi w g艂owie, a do tego prezentuj膮cych ca艂y wachlarz teorii spiskowych, z kosmitami w艂膮cznie! To tylko kradnie nasz spok贸j, nie daje w zamian zupe艂nie nic. Dywagacje i domys艂 zostawmy na czas po epidemii, kiedy na spotkaniu towarzyskim, w mi艂ym gronie, porozmawiamy o swoich podejrzeniach. P贸ki co, trzymajmy si臋 fakt贸w!

3. Trzymaj si臋 wytycznych profesjonalnych instytucji, bo tam pracuj膮 specjali艣ci, kt贸rzy znaj膮 si臋 na swojej robocie.

I je艣li m贸wi膮, myj r臋ce, to r贸b to! To nie jest zalecenie wzi臋te z kosmosu, ma swoje rzetelne, naukowe uzasadnienie. Jak nie ma wyra藕nego wskazania, nie ma potrzeby robienia nadmiernych zakup贸w, chocia偶 o zapas stosowanych lek贸w warto stanowczo zadba膰.

4. Myj r臋ce cz臋sto.

Ja wiem, 偶e ten apel staje si臋 ju偶 nudny, ale to naprawd臋 skuteczna metoda. Poczuj si臋 jak chirurg przed operacj膮 i myj r臋ce dok艂adnie, nie zapominaj膮c o nadgarstkach. Je艣li musisz wyj艣膰 z domu, u偶ywaj r臋kawiczek lateksowych. Nie masz? Do otwierania drzwi, czy trzymania uchwytu w贸zka w sklepie u偶yj woreczka foliowego albo chocia偶 chusteczki higienicznej. Podobno w ci膮gu dnia, bezwiednie, dotykamy twarzy ponad 80 razy! Ta wiedza mnie zmrozi艂a. Warto zatem zadba膰 o d艂onie.

I przy okazji 鈥 pami臋taj o kremowaniu. Ci膮g艂e mycie i dezynfekowanie jest niezb臋dne, ale skutecznie wysusza sk贸r臋.

5. Zr贸b plan!

Kiedy opadaj膮 skrajne emocje, czas na zorganizowanie codzienno艣ci. Je艣li pracujesz zdalnie, wyznacz sobie godziny pracy zawodowej i staraj si臋 ich trzyma膰. To bardzo porz膮dkuje dzia艂ania i nie pozwala na to by czas przelatywa艂 mi臋dzy palcami. Teraz planuj臋 jeszcze dok艂adniej ni偶 kiedy艣. W艂a艣nie dlatego, 偶e mam na uwadze, 偶e niecodzienne okoliczno艣ci mocno potrafi膮 mnie wybi膰. A ja si臋 wybija膰 nie chc臋, bo praca online jest dla mnie odskoczni膮 i kolokwialnie m贸wi膮c, dobrze mi robi na my艣li ;)

6. Rozmawiaj z dzie膰mi.

Je艣li jeste艣 mam膮, wiesz jakie to wa偶ne by wyt艂umaczy膰 dzieciom co si臋 dzieje. Zw艂aszcza je艣li nagle, z dnia na dzie艅, nie spotykaj膮 swoich ulubionych kole偶anek i koleg贸w w przedszkolu, albo zosta艂y w domu, bo szko艂y zamkni臋te. Sytuacja epidemii o zasi臋gu 艣wiatowym jest stresuj膮ca dla doros艂ych, a dzieci, zw艂aszcza nie do ko艅ca rozumiej膮c co si臋 dzieje, potrzebuj膮 naszego podw贸jnego wsparcia! Wyja艣niaj podaj膮c informacje odpowiednie dla wieku dziecka. Okazuj spok贸j, bo to od Ciebie w du偶ej mierze zale偶y jak Twoje dziecko przyjmie ten czas i wprowadzone ograniczenia.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 8 sposob贸w na stres w obliczu trudnych sytuacji

7. Je艣li masz dzieci w wieku szkolnym, bardzo dobrze sprawdza si臋 wyznaczenie okre艣lonych godzin na nauk臋.

To bardzo dobrze organizuje dzie艅. Je艣li pracujesz z domu, wyznacz ten czas tak by m贸c pom贸c rozwik艂a膰 ewentualne trudno艣ci naukowe. Je艣li pracujesz poza domem, popro艣 dzieciaki by wys艂a艂y Ci meldunek o zrobionych lekcjach o um贸wionej godzinie.

8. Wyznacz czas dla siebie.

Nie ma co ukrywa膰, siedzenie w domu na pocz膮tku jest fajne, ale z czasem mo偶e by膰 przyczyn膮 zgrzyt贸w i nieporozumie艅. 呕eby mie膰 swoj膮 odskoczni臋, zadbaj o sw贸j czas. Taki dla siebie i z sam膮 sob膮. Je艣li mo偶esz, wyjd藕 na spacer. Je艣li nie, zadbaj o swoj膮 przestrze艅 i kilka chwil dla siebie. Na ksi膮偶k臋, na 膰wiczenia, na s艂uchanie muzyki, albo na odpoczynek. To niezb臋dny element higieny psychicznej. Dopiero co przeczyta艂am, 偶e w Chinach lawinowo wzrasta liczba rozwod贸w鈥 c贸偶, kwarantanna to nie艂atwe wyzwanie! Pami臋taj zatem w nim o sobie!

9. Dbanie o siebie to tak偶e zwr贸cenie uwagi na diet臋.

Nie b臋d膮 nam sprzyja膰 p贸艂produkty pe艂ne konserwant贸w, kolorant贸w i ulepszaczy. Nie zaszkodzi solidna dawka warzyw, owoc贸w, zielonej herbaty, kaszy jaglanej, t艂ustych ryb. Komponuj posi艂ki z uwag膮, maj膮c na celu wzmocnienie odporno艣ci a nie tylko zaspokojenie g艂odu, czy zachcianek. Uwa偶aj te偶 na cukier! Lubimy sobie poprawia膰 nastr贸j s艂odyczami, ale to bardzo zgubne, zw艂aszcza teraz, gdy ruchu mniej! Raz, 偶e mo偶emy to przyp艂aci膰 kilkoma kilogramami na plusie, a dwa, 偶e cukier nie jest sprzymierze艅cem zdrowia! W chwilach s艂abo艣ci pozw贸l sobie na gorzk膮 czekolad臋 (zwiera mn贸stwo magnezu, a ten jest zestresowanemu organizmowi potrzebny), orzechy lub bakalie.

10. Zr贸b swoj膮 list臋 cel贸w lub marze艅 na czas po pandemii.

Prawdopodobnie masz teraz mn贸stwo przemy艣le艅. By膰 mo偶e to dobry czas 偶eby spisa膰 swoj膮 list臋 tego, co by艣 chcia艂a w 偶yciu zobaczy膰, do艣wiadczy膰, spr贸bowa膰.

Pomy艣l i spisz!

Niech to nie ucieknie. I nie my艣l o przeszkodach. Pu艣膰 wodze wyobra藕ni i stw贸rz swoj膮 偶yciow膮 list臋 marze艅. Mo偶esz do takiej zabawy zaprosi膰 te偶 domownik贸w 鈥 to niesamowity spos贸b na g艂臋bsze poznanie siebie i poznanie siebie nawzajem troch臋 na nowo. Powodzenia!

P.S. Spraw sobie przyjemno艣膰 i zadzwo艅 do dawno niewidzianej kole偶anki, lub ulubionej z dzieci艅stwa cioci, z kt贸r膮 nie masz zbyt intensywnego kontaktu. Mi艂a rozmowa i fajne wspomnienia s膮 jak endorfiny 鈥 poprawiaj膮 nastr贸j zupe艂nie jak czekolada lub鈥 inne przyjemno艣ci ;)

***

O AUTORCE

Joanna Rek-Faber

Ambasadorka programu Sukces TO JA, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty. Wi臋cej na: www.kropkamocy.pl

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close