Jak odej艣膰 z pracy?

Jak odej艣膰 z pracy nie pal膮c za sob膮 most贸w?

Alicja Faber

Z bada艅 portalu Pracuj.pl wynika, 偶e a偶 86% Polak贸w jest otwarta na nowe oferty pracy. Powod贸w jest dosy膰 sporo: poszukiwanie wy偶szych zarobk贸w (71%), poczucie niedocenienia (33%), brak mo偶liwo艣ci rozwoju (28%) czy te偶 ch臋膰 przebran偶owienia si臋 (21%). Jednak co zrobi膰, gdy znajdziemy ju偶 nasze stanowisko marze艅? Jak odej艣膰 z pracy z klas膮, nie pal膮c jednocze艣nie za sob膮 most贸w? Oto kilka podpowiedzi.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Rozwa偶 鈥瀦a鈥 i 鈥瀙rzeciw鈥

Cz臋sto po znalezieniu czy te偶 dostaniu ciekawej oferty pracy rz膮dz膮 nami emocje. Jeste艣my pe艂ni ekscytacji i euforii. Mimo 偶e s膮 to zdecydowanie pozytywne emocje, mog膮 nas one pcha膰 do podejmowania pochopnych decyzji. Dlatego we藕 kartk臋, d艂ugopis, kubek z ulubion膮 kaw膮 lub herbat膮 i usi膮d藕. Na kartce, kt贸r膮 wcze艣niej przygotowa艂a艣, wypisz plusy i minusy aktualnego stanowiska. Pomo偶e ci to odpowiedzie膰 na niekt贸re pytania: Co mnie pcha do zmiany? Co nie podoba mi si臋 na moim aktualnym stanowisku? Jakich argument贸w u偶y膰 w rozmowie z prze艂o偶onym? Takie wypunktowanie 鈥瀦a鈥 i 鈥瀙rzeciw鈥 pomo偶e ci r贸wnie偶 zrozumie膰 co ci臋 tak naprawd臋 interesuje i jakie umiej臋tno艣ci chcesz rozwija膰 w pracy.

Finansowy backup

Je艣li jeste艣 ju偶 zdecydowana na opuszczenie aktualnego miejsca pracy, warto rozwa偶y膰 kwestie finansowe. Gdy nie masz w zanadrzu 偶adnej pracy, to dobrze by by艂o zabezpieczy膰 si臋 finansowo na najbli偶szy kwarta艂. Da ci to pewnego rodzaju poczucie bezpiecze艅stwa, kt贸re przyda ci si臋 podczas szukania nowego 藕r贸d艂a dochodu. Natomiast je艣li masz ju偶 na oku wymarzon膮 firm臋, upewnij si臋 czy nowy pracodawca by艂by w stanie zaczeka膰 na ciebie do momentu, a偶 wynegocjujesz z obecnym warunki twojego odej艣cia i rozwi膮偶esz umow臋.

Rozmowa z pracodawc膮

Gdy ju偶 wszystko jest przygotowane, nadchodzi moment na rozmow臋 z pracodawc膮. Mo偶e dla wielu z聽nas by膰 to bardzo stresuj膮ca interakcja, dlatego warto przej艣膰 przez par臋 krok贸w, kt贸re sprawi膮, 偶e nasz prze艂o偶ony b臋dzie na nas przychylniej patrze膰.

  • W zale偶no艣ci od umowy okres wypowiedzenia mo偶e trwa膰 od 2 tygodniu do 3 miesi臋cy. Jednak niewa偶ne jak d艂ugi jest to czas, poinformuj o swoim odej艣ciu z wyprzedzeniem. Zachowasz si臋 w ten spos贸b bardzo elegancko, daj膮c mo偶liwo艣膰 firmie na spokojne przygotowanie na nadchodz膮ce zmiany.
  • Je艣li zale偶y ci na dobrych relacjach z prze艂o偶onym, warto by by艂o poinformowa膰 go o twoim odej艣ciu wcze艣niej. Zaufaj, najlepiej o takiej sprawie si臋 dowiedzie膰 od ciebie, a nie od twoich wsp贸艂pracownik贸w czy w mailu od dzia艂u HR.
  • Pami臋tasz, jak w pierwszym punkcie prosi艂am ci臋 o wypisanie 鈥瀦a鈥 i 鈥瀙rzeciw鈥? Mo偶esz si臋 podzieli膰 swoimi wnioskami podczas rozmowy. Da to szans臋 twojemu pracodawcy na wyci膮gni臋cie lekcji, rozw贸j i popraw臋 warunk贸w pracy dla przysz艂ych pracownik贸w.
  • Pami臋taj 鈥 nie pal za sob膮 most贸w! Mo偶liwe, 偶e odchodzisz z powodu z艂ej atmosfery w pracy lub niech臋ci do szefa, jednak nigdy nie wiadomo z kim b臋dziesz pracowa膰 w przysz艂o艣ci. Dlatego podczas rozmowy b膮d藕 stanowcza, pewna siebie, ale nie krytykuj ca艂ej firmy. Skup si臋 raczej na tym, co sprawia艂o ci trudno艣ci w odnalezieniu si臋 na danym stanowisku.

鈥濿arto zastanowi膰 si臋 na spokojnie co zrobi膰, by rozsta膰 si臋 w jak najmniej bolesny spos贸b. Warto zadba膰 w miar臋 mo偶liwo艣ci o to, by szef poczu艂 si臋 potraktowany z szacunkiem przez osob臋, kt贸ra podejmuje decyzj臋 o odej艣ciu. Moment rozstania to czas, w kt贸rym firma staje przed perspektyw膮 utraty pracownika. Pozostaj膮 zadania do wykonania, kt贸re realizuje odchodz膮ca osoba. Zostawiamy koleg贸w i kole偶anki, kt贸re nas pewnie zast膮pi膮, przynajmniej na pocz膮tku. W idealnej sytuacji powinni艣my potraktowa膰 opuszczane miejsce jako zesp贸艂 os贸b z krwi i ko艣ci, a nie instytucj臋. Warto porozmawia膰 z prze艂o偶onym o drodze do ostatecznego odej艣cia, przygotowaniu do przej臋cia obowi膮zk贸w przez now膮 osob臋, roz艂o偶eniu si艂 na czas pozosta艂y w firmie. Wyka偶my, 偶e do ostatniego dnia w pracy b臋dziemy sumiennie wykonywa膰 obowi膮zki. Nale偶y te偶 pami臋ta膰, 偶e warto pilnowa膰 si臋 przy wypowiedziach o pracodawcy, zw艂aszcza w sieci. Pisane przez nas opinie zostaj膮 na zawsze, tak偶e gdy ju偶 opadn膮 emocje, a mog膮 one rzutowa膰 na nasze przysz艂e rekrutacje, a tak偶e perspektyw臋 powrotu do dawnego pracodawcy w przysz艂o艣ci"

鈥 komentuje Konstancja Zyzik, Managerka ds. Pozyskiwania Talent贸w i Rozwoju Pracownik贸w w Grupie Pracuj

Zas艂u偶ony odpoczynek

Odej艣cie z pracy to raczej stresuj膮ca sytuacja 偶yciowa. Dlatego gdy ju偶 b臋dzie po wszystkim, daj sobie chwil臋 na na艂adowanie baterii 偶yciowych. Zr贸b sobie wypad na 艂ono natury, spotkaj si臋 z grup膮 przyjaci贸艂 lub usi膮d藕 w fotelu i przeczytaj ciekaw膮 ksi膮偶k臋 鈥 cokolwiek sprawia, 偶e czujesz si臋 zrelaksowana! Ta zgromadzona energia na pewno si臋 przyda na pierwsze momenty na nowym stanowisku.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close