Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak odejść z pracy z klasą? Zobacz 11 ważnych rzeczy, o których powinnaś pamiętać!

Jak odejść z pracy z klasą? Zobacz 11 ważnych rzeczy, o których powinnaś pamiętać!

Jak odejść z pracy z klasą
Business image created by Pressfoto - Freepik.com

 

Powody rozstania z pracodawcą bywają różne. Jeśli brak satysfakcji zawodowej odbija się na twoim życiu prywatnym to wyraźny znak, żeby coś zmienić w życiu i iść naprzód.

W ostatnim felietonie, opublikowanym na łamach Sukcesu Pisanego Szminką, radziliśmy, jak przygotować się do rozmowy o pracę. Poprosiłyście nas jednak, aby poruszyć także temat składania wypowiedzenia i eleganckiego rozstawania się z pracodawcą.

Chociaż wynagrodzenia w Polsce wciąż rośną to według badania serwisu GoWork.pl, przeprowadzonego dwa lata temu, niezadowolenie z zarobków jest jednym z głównych powodów, dla których rezygnujemy z pracy. Niskie zarobki stanowią powód do odejścia aż dla 41,4 proc. badanych. 17,4 proc. pracowników stwierdziło, że odchodzą z pracy, gdy czują się niedoceniani. Niewiele rzeczy tak negatywnie wpływa na morale pracowników, jak brak uznania. Jako inne powody respodenci podawali także brak dobrego kontaktu z zespołem czy przełożonym oraz „nieeleastyczne” godziny pracy.

Niezależnie jaka jest twoja motywacja, powinnaś dokładnie przemyśleć swoją decyzję. Nawet jeśli w tej chwili jesteś niezadowolona, zła i czujesz, że jeśli nie podejmiesz zdecydowanego kroku teraz, eksplodujesz – uwierz, byliśmy tam, doskonale cię rozumiemy. Wiemy też jednak, że pośpiech jest złym doradcą. Zanim zdecydujesz, że odejście z firmy wpłynie korzystnie na ciebie i przyśpieszy twoją karierę, weź kilka głębokich wdechów.

Plusy i minusy

Abyś była stuprocentowo pewna, że podejmujesz dobrą decyzję stwórz listę „plusów” i „minusów” swojej obecnej pracy i stanowiska. Pomoże ci to nie tylko dobrze uargumentować swoją decyzję przełożonym, ale także wyciągniesz lekcję na przyszłość. Będziesz dokładnie wiedzieć, co cię nie interesuje, co sprawia trudności i co jest punktem zapalnym do odejścia.

Zaplecze finansowe

Jeśli żyjesz od pierwszego do pierwszego, może być ci trudno tak od razu rzucić pracę. Powinnaś mieć zabezpieczone chociaż 3 miesiące życia. Dzięki temu będziesz czuć się dużo bezpieczniej przy poszukiwaniu nowego źródła dochodu. Możesz też zrezygnować z pracy w momencie, kiedy masz już na oku nową firmę. Warto wtedy jednak upewnić się, że nowy pracodawca na ciebie zaczeka tyle ile trzeba, a z obecnym wynegocjować odpowiednie warunki odejścia.

Bądź przygotowana

Ostatnią rzeczą, której chcesz są nagłe zwroty akcji. Jeśli podpisywałaś klauzule poufności lub zakazy konkurencji, może się okazać, że prawnie nie masz możliwości podjęcia pracy w firmie, do której myślałaś, że zmierzasz. Sprawdź więc dokładnie swoją umowę i jeśli zawiera takie klauzule, bądź przygotowana do negocjacji lub konsultacji z prawnikiem.

Powiadom o swoich planach dużo wcześniej

W zależności od umowy twój okres wypowiedzenia to od 2 tygodni do 6 miesięcy. Warto jednak, żebyś powiadomiła o planach odejścia wcześniej. Pozwoli to twojej firmie przygotować się gładko do wszystkich możliwych, spowodowanych twoim odejściem, zmian. Postąpisz też elegancko, nie rzucając papierami, a dając przełożonym znać z wyprzedzeniem.

Na początku powiadom bezpośredniego przełożonego

Pracownicy, którzy mają bliskie więzi z przełożonymi, powinni ich poinformować najpierw, o tym że chcą odejść, jeszcze przed formalnym złożeniem wypowiedzenia. Przede wszystkim, warto dbać o relacje i postępować fair – oznacza to także, że trochę nie fair, jest kiedy nasz przełożony, o naszym odejściu dowie się z maila z działu HR.

Bądź stanowcza, ale nie krytykuj

Kiedy rezygnujesz z pracy, prawdopodobnie łapiesz lepszą zawodową okazję. To nie jest wcale takie trudne do wyjaśnienia swojemu szefowi. Co innego jeśli z pracy rezygnujesz, dlatego że po prostu jesteś niezadowolona. Warto o tym porozmawiać z bezpośrednim przełożonym. Po pierwsze może wypracujecie jakieś rozwiązanie. A nawet jeśli klamka zapadła, unikaj krytykowania całej firmy i struktury. Skup się na tym, co czujesz, co sprawia ci trudność w odnalezieniu się w danym miejscu pracy.

Jakie masz powody?

Pamiętasz, jak w pierwszym punkcie radziliśmy, żebyś opracowała plusy i minusy swojego stanowiska i firmy? W czasie rozmowy z przełożonymi możesz ich użyć. Jeśli np. powodem jest uderzenie w szklany sufit i niemożliwość awansu, da to też cenne wskazówki twojemu szefowi, co należy zmienić w strukturze przed tym zanim zatrudni kolejną osobę.

Zacznij od komplementu

W trakcie spotkania, na którym przedstawiasz powody, dla których odchodzisz i negocjujesz warunku, warto zbudować pierwsze zdania na zasadzie: zaleta – wada – zaleta. Złożenie wypowiedzenie dla nikogo nie jest miłe, warto sytuacji nie zaogniać, tylko ją łagodzić.

Nie pal mostów

Nawet jeśli jesteś bardzo niezadowolona i wkurzona sytuacją zawodową, lepiej opisać ją jak przy rozstaniu z niechcianym chłopakiem, mówiąc „nie chodzi o ciebie, chodzi o mnie”. Nigdy nie wiesz z kim zdarzy Ci się pracować w przyszłości i lepiej rozstać się w jak najlepszej atmosferze dla obu stron.

Nie obijaj się

Nawet jeśli pracodawca nie skróci ci okresu wypowiedzenia, pracuj jak nigdy dotąd. Niech zapamiętają cię jako pracownika, którego nie powinni stracić czy dać odejść.

Odpocznij

Kiedy nadejdzie już czas pożegnania, pamiętaj o mailu z podziękowaniami, możesz upiec ciasto czy przygotować ręcznie robione drobne upominki. Tak jak wiesz, o swój wizerunek warto dbać. Odpocznij też przed kolejną pracą. Nie polecamy przechodzić z dnia na dzień do kolejnej firmy, bo na nowym stanowisku nie będziesz mieć wolnej głowy i świeżego spojrzenia.

***

O Autorach:

Jak odejść z pracy z klasą

Grzegorz Miecznikowski i Artur Krysiak

Para nie tylko w życiu, ale także w biznesie. Grzegorz jest założycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzięki synergii i połączeniu kompetencji, sprawnie kreują wizerunek swoich klientów, zarządzają nim i doradzają jak budować silną markę osobistą.

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!