jak sprawdzi膰 swoje talenty

Jak odkry膰 swoje talenty? 5 krok贸w, kt贸re dzieli Ci臋 od zawodowego sukcesu!

Ewa Kawecka i Katarzyna Kope膰-Ziemczyk

Zawodowe talenty to nasze kompetencje, predyspozycje, umiej臋tno艣ci i wiedza, kt贸re daj膮 nam przewag臋 na rynku. To nasze mocne strony dzi臋ki kt贸rym wiemy, 偶e z powodzeniem mo偶emy znale藕膰 prac臋. Naszym najcz臋stszym problemem nie jest brak talent贸w, ale brak 艣wiadomo艣ci ich posiadania.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Talenty. Po pierwsze: Zr贸b retrospekcj臋

Cofnij si臋 do m艂odzie艅czych lat i zastan贸w si臋, co przychodzi艂o Ci z 艂atwo艣ci膮. Na co inni zwracali uwag臋, o kt贸rych cechach najcz臋艣ciej wspominali. By膰 mo偶e by艂a艣 przewodnicz膮c膮 klasy albo kapitanem dru偶yny sportowej? A mo偶e zawsze wszyscy w klasie prosili Ci臋 by艣 za艂atwi艂a prze艂o偶enie klas贸wki? Je艣li tak by艂o mo偶emy przypuszcza膰, 偶e masz naturalne zdolno艣ci liderskie. Tak to mog膮 by膰 Twoje talenty.

By膰 mo偶e jednak by艂a艣 bardziej introwertyczna? Budowa艂a艣 sw贸j wyimaginowany 艣wiat z niewidzialnymi przyjaci贸艂mi? Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e umiej臋tno艣膰 wyobra偶ania sobie r贸偶nych zjawisk stanowi膮 Tw贸j potencja艂 do tworzenia i idealnie pasujesz do pracy w reklamie, przy grafice czy grach komputerowych? Nieszablonowe my艣lenie sprawdza si臋 w tych obszarach znakomicie.

Talenty. Po drugie: Naucz si臋 widzie膰 swoje pozytywne cechy

To zadanie polega na wypisaniu 20 pozytywnych cech o sobie. Jaka jestem? To dobre 膰wiczenie by zasi臋gn膮膰 opinii o sobie. Dopyta膰 przyjaciela, znajomego w pracy, szefa, kole偶ank臋 ze studi贸w, rodzic贸w o to: jak Ciebie widz膮? Co ich zdaniem jest Twoim atutem? Druga osoba jest dla nas lustrem. Jako ludzie naturalnie wyczuwamy talenty drugiego cz艂owieka. Kiedy mamy ma艂y wgl膮d w siebie, rady innych oka偶膮 si臋 nieocenione w wykonaniu tego zadania.聽 Wypisanie 20 cech o sobie nie jest wcale 艂atwym zadaniem. Tym bardziej warto je wykona膰 i p贸藕niej uwierzy膰 w to, co zapisali艣my. Bo w艂a艣nie tacy jeste艣my.

Przeczytaj tak偶e: Czy wiesz, w czym jeste艣 dobra? 5 pyta艅, kt贸re warto sobie zada膰, 偶eby odkry膰 swoje talenty

Po trzecie: Opisz swoj膮 drog臋 do sukcesu

Ka偶dy z nas osi膮gn膮艂 sukces. Je艣li tak nie uwa偶asz to oznacza, 偶e kolejne 膰wiczenie jest Ci bardzo potrzebne i z pewno艣ci膮 oka偶e si臋 pomocne przed rozmow膮 rekrutacyjn膮. Polega ono na wypisaniu przynajmniej pi臋ciu historii Twojego sukcesu. Najlepiej wzi膮膰 d艂ugopis, kartk臋 papieru i pisa膰. Chodzi o konkretne przyk艂ady (ka偶de opisane 7-10 zdaniami) drogi do osi膮gni臋cia celu. Trzeba tutaj napisa膰 co po kolei robi艂a艣, 偶e wszystko zosta艂o zrealizowane. By膰 mo偶e wyjdzie Ci z tego zadania, 偶e umiesz prosi膰 o pomoc, masz 艂atwo艣膰 w przekonywaniu innych do swoich pomys艂贸w, dobrze analizujesz i masz oko do detalu albo wr臋cz przeciwnie masz szerok膮 perspektyw臋 i potrafisz patrze膰 na zadania z lotu ptaka.  Tu znajdziesz informacje o sobie w dzia艂aniu.

Po czwarte: Zr贸b test kompetencyjny i odkryj swoje talenty

Na rynku dost臋pnych jest wiele r贸偶nych test贸w, kt贸re pomog膮 Ci okre艣li膰 Twoje predyspozycje zawodowe. Tym najbardziej popularnym i najbardziej sprawdzonym jest test Gallupa. Jest to test odp艂atny. Je艣li wybierzesz kt贸ry艣 nieodp艂atny – pami臋taj by nie by艂 to test kompetencyjny pod has艂em: 鈥瀓akim zwierz臋ciem jeste艣鈥, bo ten test zupe艂nie nic Ci nie poka偶e.

Po pi膮te: Zadaj sobie pytanie 鈥濲akiego koloru jest Tw贸j spadochron?鈥

Odpowied藕 znajduje si臋 w najwa偶niejszej ksi膮偶ce doradztwa zawodowego na rynku o tym w艂a艣nie tytule. W publikacji znajdziesz te偶 zadanie do wykonanie. Tzw. Kwiatek Bollesa. To 膰wiczenie niezwykle pomocne w tworzeniu autoportretu, kt贸ry zgodnie z zaleceniami autora ksi膮偶ki powinien zawiera膰 m.in. warto艣ci, cele, zainteresowania, umiej臋tno艣ci ale tak偶e po偶膮dane 艣rodowisko czy warunku pracy.

Warto zajrze膰 w g艂膮b siebie przed rozpocz臋ciem poszukiwania pracy. To pozwoli nam m膮drze szuka膰 pracy i pracodawcy. Pozwoli unikn膮膰 bardzo kosztownego nak艂adania maski i bezcelowej pr贸by dopasowywania si臋 na si艂臋 do otoczenia, kt贸re nie jest dla nas. Najwa偶niejsze by zapami臋ta膰 s艂owa R. Bollesa, 偶e 鈥瀢i臋kszo艣膰 poszukuj膮cych, kt贸rym nie uda艂o si臋 znale藕膰 wymarzonej pracy, ponios艂a kl臋sk臋, nie dlatego 偶e za ma艂o wiedzieli o rynku pracy, ale dlatego, 偶e za ma艂o wiedzieli o sobie鈥.

***

AUTORKI

Ewa Kawecka 鈥 ekspert HR. Mi臋dzynarodowy coach ICC, certyfikowany doradca zawodowy, wcze艣niej kierownik dzia艂u HR w mi臋dzynarodowej korporacji. Specjalistka w coachingu mened偶erskim, coachingu kariery oraz doradztwie zawodowym.  Absolwentka Szko艂y G艂贸wnej Handlowej oraz Szko艂y Wy偶szej Psychologii Spo艂ecznej. Od 9 lat doradza menad偶erom w korporacjach oraz osobom prywatnym. W艣r贸d klient贸w s膮 pracownicy takich marek jak: IKEA, PGNIG, BASF, AEGON, GENERALI, UNILEVER czy BO艢 BANK.  Zajmuje si臋 r贸wnie偶 psychoterapi膮 w nurcie psychodynamicznym pacjenta indywidualnego.

Ewa Kawecka
Ewa Kawecka

Katarzyna Kope膰-Ziemczyk 鈥 ekspert komunikacji. Rzecznik prasowy. Menad偶er PR i sportu. Do艣wiadczony m贸wca, trenerka wyst膮pie艅 przed kamer膮 i publicznych. Dziennikarka telewizyjna. Wyk艂adowca i szkoleniowiec z zakresu komunikacji. W firmach odpowiedzialna za komunikacj臋 zewn臋trzn膮, w tym media relations, budow臋 wizerunku i strategie komunikacyjne. Absolwentka Uniwersytetu 艢l膮skiego oraz Wy偶szej Szko艂y Komunikacji Spo艂ecznej. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Kope膰-Ziemczyk
Katarzyna Kope膰-Ziemczyk

Wi臋cej wiedzy znajdziesz tutaj:

https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/videos/2319549011671932/
https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/live_videos/

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close