Jak przygotowa膰 si臋 na 艣wi臋ta?

艢wi臋ta nie b臋d膮 lepsze, je艣li si臋 zarobisz. Co zrobi膰, 偶eby da膰 sobie wi臋cej luzu i odpocz膮膰!

O聽tym, jak odpocz膮膰, 偶eby po 艣wi臋tach wr贸ci膰 zrelaksowanym do swoich codziennych obowi膮zk贸w, m贸wi psycholog z聽Uniwersytetu SWPS dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Im wi臋cej si臋 pracuje, tym wi臋cej si臋 produkuje. To logiczne. Bo skoro w danej jednostce czasu mo偶na wyprodukowa膰 X produkt贸w, to gdy wyd艂u偶y si臋 czas dwukrotnie powstanie dwa razy X produkt贸w. Tyle matematyka. I niby powinno si臋 zgadza膰, a jednak nie dzia艂a. Dlaczego tak si臋 dzieje? Wyja艣nia dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Pos艂uchaj!

W latach 70. w Stanach Zjednoczonych pracodawcy i pracownicy dzia艂贸w personalnych zauwa偶yli masowy spadek produktywno艣ci, kreatywno艣ci i wydajno艣ci pracownik贸w. Ciekawostk膮 by艂 fakt, 偶e 贸w spadek nast臋powa艂 mimo zwi臋kszania ilo艣ci czasu po艣wi臋canego na prac臋 zawodow膮. Dosz艂o zatem do paradoksu 鈥 im ludzie wi臋cej pracowali, tym s艂absze efekty uzyskiwa艂 pracodawca i tym mniej by艂 zadowolony. Co wi臋cej, po jakim艣 czasie do spadku produktywno艣ci i kreatywno艣ci do艂膮czy艂y jeszcze inne zjawiska. Pracownicy zacz臋li najpierw do艣wiadcza膰 problem贸w emocjonalnych, a zaraz potem chorowa膰, w szczeg贸lno艣ci na choroby zwi膮zane z uk艂adem krwiono艣nym 鈥 zwi臋kszy艂a si臋 wi臋c wysoko艣膰 absencji w pracy. Wzr贸s艂 tak偶e poziom rotacji 鈥 ludzie zacz臋li odchodzi膰, gdy偶 pracuj膮c tak intensywnie, szybko do艣wiadczali wypalenia zawodowego, a ich satysfakcja z pracy by艂a coraz mniejsza.

CA艁Y TEKST ZNAJDZIESZ TUTAJ