Szcz─Ö┼Ťcia mo┼╝na si─Ö nauczy─ç ÔÇô s┼é├│w kilka o sposobach, kt├│re poprawiaj─ů nastr├│j, podnosz─ů poziom hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia oraz dodaj─ů energii.

Kinga Bogdańska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Pesymista i optymista. Bia┼ée i czarne. Dzie┼ä i noc. Dobro i z┼éo. Wszystkie te rzeczy, zjawiska nie mog┼éyby istnie─ç bez siebie. Niestety cz─Östo jest tak, ┼╝e nie zauwa┼╝asz szcz─Ö┼Ťcia, kt├│re masz. Jeste┼Ť tak poch┼éoni─Öta codzienno┼Ťci─ů zada┼ä i problem├│w, ┼╝e zapominasz o tych dobrych chwilach. O chwilach, kt├│re poprawiaj─ů nastr├│j, podnosz─ů poziom hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia, dodaj─ů energii.

Od czego się zaczęło?

By─ç mo┼╝e czytaj─ůc te kilka zda┼ä poczu┼éa┼Ť zirytowanie, bo kolejna m─ůdra ma co┼Ť Ci do powiedzenia. Rzeczywi┼Ťcie mam. Mam 39 lat, dw├│ch syn├│w: 17 i 5 lat, od 8 lat prowadz─Ö swoj─ů firm─Ö, napisa┼éam ksi─ů┼╝k─Ö a kilku by┼éam wsp├│┼éautork─ů. Jestem kobiet─ů, kt├│ra wybiera bycie szcz─Ö┼Ťliw─ů. Ale czy by┼éo ┼éatwo? Nie. Kiedy i dlaczego podj─Ö┼éam tak─ů decyzj─Ö? Moje ┼╝ycie nie jest us┼éane r├│┼╝ami. Gdybym mia┼éa Ci teraz opowiedzie─ç to zapewne zaj─Ö┼éoby mi to z 12 tom├│w. Ostatnie 5 lat to niez┼éy rollercoaster: ┼Ťmier─ç brata, depresja, choroba, uprowadzenie za granic─Ö 18 mies. synka, 1,5 roku walki o odzyskanie go, tysi─ůce kilometr├│w za kierownic─ů, napisanie ksi─ů┼╝ki w tym trudnym okresie, maraton s─ůdowy, bycie na granicy ob┼é─Ödu. I w┼éa┼Ťnie zacz─Ö┼éam praktykowa─ç szcz─Ö┼Ťcie, czyli wykonywa─ç czynno┼Ťci, kt├│re daj─ů mi szcz─Ö┼Ťcie. Jak najwi─Öcej ka┼╝dego dnia. Ma┼ée drobne czynno┼Ťci, kt├│re stymulowa┼éy m├│j m├│zg do rado┼Ťci. Dok┼éadnie siebie obserwowa┼éam i sprawdza┼éam co dzia┼éa, co daje mi przyjemno┼Ť─ç. Spo┼Ťr├│d dzia┼éa┼ä zawodowych wybiera┼éam w wi─Ökszo┼Ťci te, kt├│re mnie uskrzydla┼éy (sesje mentoringowe z klientkami, prowadzenie warsztat├│w, pisanie tekst├│w, tworzenie nowych koncepcji). Te czynno┼Ťci, kt├│re odbiera┼éy mi si┼éy i rado┼Ť─ç w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci delegowa┼éam. Zrobi┼éam te┼╝ diagnoz─Ö talentow─ů i zacz─Ö┼éam uk┼éada─ç moje dzia┼éania w zgodzie z moimi naturalnymi predyspozycjami. Do zespo┼éu dobra┼éam osoby, kt├│re mnie uzupe┼éniaj─ů. Tak mnie to poci─ůgn─Ö┼éo, ┼╝e zrobi┼éam certyfikacje talentowe oraz stworzy┼éam swoje narz─Ödzie BY─ć SOB─ä i dzi─Öki nim pomagam klientom by─ç jak najcz─Ö┼Ťciej szcz─Ö┼Ťliwymi.

JE┼ÜLI MASZ OCHOT─ś TO WE┼╣ UDZIA┼ü W BEZP┼üATNYM WYZWANIU KINGI BOGDA┼âSKIEJ TUTAJ!

Szcz─Ö┼Ťcie czasem si─Ö chowa

Aby odkry─ç, gdzie si─Ö schowa┼éo zadaj sobie proste, ale bardzo wa┼╝ne pytania: Czy ja jestem szcz─Ö┼Ťliwa? Czy w og├│le si─Ö nad tym zastanawiam? Czego mi brakuje? Czy potrafi─Ö doceni─ç to, co ju┼╝ mam i cieszy─ç si─Ö osi─ůganiem kolejnych cel├│w? Co mog─Ö zrobi─ç, ┼╝eby poczu─ç si─Ö szcz─Ö┼Ťliwa? Czego brakuje mi do szcz─Ö┼Ťcia? Czego nie zauwa┼╝a┼éam do tej pory? Jakie czynno┼Ťci sprawiaj─ů, ┼╝e mam si─Ö dobrze? Jakie czynno┼Ťci mog┼éabym robi─ç ca┼éy czas? Jakie czynno┼Ťci mog┼éabym wdro┼╝y─ç w moje codzienne funkcjonowanie?

Je┼Ťli szczerze sobie na nie odpowiesz to na pewno zmieni si─Ö Twoja perspektywa postrzegania szcz─Ö┼Ťcia. Bo odczuwanie szcz─Ö┼Ťcia to stan to wykonanej czynno┼Ťci, kt├│ra poprawia Tw├│j nastr├│j. Zdiagnozuj co to jest i r├│b tego jak najwi─Öcej.

Jedna z moich klientem to zapracowana bizneswoman, mama 11 latka, od lat skupiona na zarabianiu i wychowywaniu synka. Ostatnio zada┼éam jej pytanie: kiedy czu┼éa si─Ö szcz─Ö┼Ťliwa? Nie umia┼éa odpowiedzie─ç. Ogrom obowi─ůzk├│w, obci─ů┼╝enie odpowiedzialno┼Ťci─ů i stres spowodowa┼éy, ┼╝e nie pami─Öta co jej sprawia przyjemno┼Ť─ç. Tak mocno wesz┼éa w swoje role, ┼╝e nie zostawi┼éa miejsca na przyjemno┼Ťci. Je┼Ťli Ty te┼╝ tak masz, to nie martw si─Ö, znajdziemy na to rozwi─ůzanie.

Poni┼╝ej dam Ci kilka propozycji, kt├│re pomog┼éy moimi klientkom odkry─ç, gdzie schowa┼éo si─Ö ich szcz─Ö┼Ťcie. I najbardziej Ci w tym pomo┼╝e powr├│t do czas├│w beztroski, do czas├│w dzieci┼ästwa.

1. Może pomoże Ci obejrzenie zdjęć z dzieciństwa

Powspominaj z rodzicami czy znajomymi zabawne sytuacje. Zastan├│w si─Ö nad tym, co i dlaczego sprawia┼éo Ci rado┼Ť─ç. Obud┼║ w sobie na nowo dzieci─Öce pasje. Przypomnij sobie kim chcia┼éa┼Ť by─ç, w co si─Ö najcz─Ö┼Ťciej bawi┼éa┼Ť. Z kim lubi┼éa┼Ť si─Ö bawi─ç i z jakiego powodu.

2. Przytulaj si─Ö

Jako dziecko du┼╝o si─Ö przytula┼éa┼Ť, czasami potrafi┼éa┼Ť przylgn─ů─ç do mamy na d┼éu┼╝szy czas. Jednak z czasem┬ástawania si─Ö coraz bardziej ÔÇ×doros┼é─ůÔÇŁ zepchn─Ö┼éa┼Ť t─ů potrzeb─Ö na plan dalszy. I to by┼é b┼é─ůd, nic bowiem tak nie stawia na nogi i nie ucisza sko┼éatanych nerw├│w jak przytulenie si─Ö do kogo┼Ť bliskiego.

3. Sp─Ödzaj czas bli┼╝ej natury

Jako dziecko uwielbia┼éa┼Ť sp─Ödza─ç czas na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. Uwielbia┼éa┼Ť wycieczki za miasto, jazd─Ö na rowerze, gr─Ö w klasy czy gum─Ö, bycie na placu zabaw. Wspina┼éa┼Ť si─Ö po drzewach, trzepakach, skaka┼éa┼Ť, biega┼éa┼Ť. Jako doros┼éa, nagle zapomnia┼éa┼Ť, ┼╝e tak mo┼╝na, wi─Öc zamiast po raz kolejny umawia─ç si─Ö z przyjaci├│┼émi na kolacje w domu, przerwij rutyn─Ö, id┼║cie do parku na piknik i pograjcie w gry zespo┼éowe. Baw si─Ö sportem. Mo┼╝e spr├│bujesz czego┼Ť nowego?

4. Baw si─Ö! Obud┼║ w sobie ducha zabawy

Kto jest bardziej gotowy do zabawy ni┼╝ dzieci? Wsz─Ödzie i zawsze, gdzie ka┼╝dy przedmiot stawa┼é si─Ö zabawk─ů. Bez wzgl─Ödu na okoliczno┼Ťci, zarezerwuj w swoim ÔÇ×kalendarzuÔÇŁ czas na zabaw─Ö, na radosne spotkania z przyjaci├│┼émi. Zr├│b co┼Ť, co Ci─Ö roz┼Ťmiesza. Obejrzyj komedi─Ö, postaw na radosny czas pe┼éen ┼Ťmiechu.

5. Nie tłum w sobie emocji

Mo┼╝e by─ç tak, ┼╝e dawno ju┼╝ nie p┼éaka┼éa┼Ť, pokazuj─ůc wszystkim, ┼╝e jest z Ciebie silna, twarda kobieta niezale┼╝na, podczas gdy jednocze┼Ťnie rozpacz wype┼énia┼éa ca┼ée Twoje cia┼éo. T┼éumisz ┼╝al, smutek czy w┼Ťciek┼éo┼Ť─ç tylko po to, by zaprezentowa─ç si─Ö jako osoba doros┼éa i kulturalna, w pe┼éni kontroluj─ůca swoje emocje. To niszczy. Nieraz warto okaza─ç s┼éabo┼Ť─ç. Nic tak dobrze nie oczyszcza jak ┼ézy. Prawdopodobnie dlatego dzieci tak ┼éatwo przechodz─ů od p┼éaczu do ┼Ťmiechu.

6. Pobud┼║ swoj─ů kreatywno┼Ť─ç

ÔÇ×Ka┼╝de dziecko jest artyst─ů. Problem w tym, jak pozosta─ç artyst─ů, kiedy stajesz si─Ö doros┼éyÔÇŁ – Pablo Picasso. Jest w tym du┼╝o prawdy. Cz─Östo my┼Ťlimy stereotypowo, ┼╝e tylko ludzie wykonuj─ůcy zaw├│d artystyczny s─ů kreatywni. A tak naprawd─Ö mo┼╝esz kreatywnie podej┼Ť─ç do ka┼╝dej rzeczy, kt├│ra robisz. Lubisz gotowa─ç? Podejd┼║ do tego kreatywnie, szukaj nowych smak├│w, kombinacji, ciesz si─Ö gotowaniem. Wykreuj swoje ma┼ée kr├│lestwo. Lubisz planowa─ç podr├│┼╝e? Wyszukuj nietuzinkowe miejsca do odwiedzenia, zejd┼║ czasem z utartej trasy. B─ůd┼║ otwarta na ludzi, rozmawiaj z nimi, zjedz posi┼éek z lokalnymi mieszka┼äcami, kt├│rych spotykasz podczas podro┼╝y. Odkryj swoj─ů kreatywno┼Ť─ç i swoj─ů pasj─Ö. Odkryj rado┼Ť─ç z tworzenia.

7. Dbaj o siebie b─ůd┼║ ma┼éym egoist─ů

Dzieci maj─ů to do siebie, ┼╝e gdy naprawd─Ö czego┼Ť chc─ů, to nie zaznaj─ů spokoju, dop├│ki tego nie dostan─ů. Jako doros┼éa masz tendencj─Ö do usprawiedliwiania, niedbania o siebie. Wymawiasz si─Ö brakiem czasu, konieczno┼Ťci─ů zarabiania pieni─Ödzy czy nauki. To wszystko to tak naprawd─Ö najzwyklejsze wym├│wki. Warto jest ws┼éucha─ç si─Ö w siebie, by pozna─ç swoje wewn─Ötrzne potrzeby i spr├│bowa─ç je spe┼éni─ç. W przeciwnym razie, zamiast poczucia wewn─Ötrznej szcz─Ö┼Ťliwo┼Ťci i czerpania rado┼Ťci z uszcz─Ö┼Ťliwiania innych, zmienisz si─Ö w sfrustrowan─ů maszynk─Ö do zarabiania pieni─Ödzy, wiecznie znudzon─ů, zm─Öczon─ů i narzekaj─ůc─ů. Naprawd─Ö warto znale┼║─ç cho─ç odrobin─Ö czasu dla siebie. Podw├│jna porcja lod├│w czekoladowych czy weekend sp─Ödzony za miastem, naprawd─Ö mo┼╝e znaczy─ç wi─Öcej ni┼╝ ci si─Ö wydaje.

8. Otw├│rz si─Ö na ┼Ťwiat. B─ůd┼║ ciekawa. Zadawaj pytania

Je┼Ťli czego┼Ť nie wiesz, to odpuszczasz, nie tracisz na to czasu, pozwalasz ciekawo┼Ťci znikn─ů─ç gdzie┼Ť w ferworze walki dnia codziennego. Innym razem, mimo i┼╝ jeste┼Ť ciekawa, to wstydzisz si─Ö przyzna─ç do swojej niewiedzy, boisz si─Ö zapyta─ç. Musisz zapami─Öta─ç, ┼╝e nie da si─Ö wiedzie─ç wszystkiego. Je┼Ťli czego┼Ť nie wiesz ÔÇô pytaj. Je┼Ťli masz w─ůtpliwo┼Ťci ÔÇô pytaj. Je┼Ťli jaki┼Ť temat Ci─Ö interesuje ÔÇô pytaj, szukaj, czytaj, ogl─ůdaj. Pozw├│l sobie na odkrywanie ┼Ťwiata ka┼╝dego dnia na nowo.

9. Podno┼Ť si─Ö po niepowodzeniach

Gdyby dzieci zastanawia┼éy si─Ö nad ty co si─Ö dzieje po upadku, do dzisiaj nie przesta┼éyby raczkowa─ç. EksperymentujÔÇŽ Realizuj swoje pomys┼éy i zachcianki. Jak Ci si─Ö nie uda, zawsze mo┼╝esz zacz─ů─ç od nowa co┼Ť innego.

10. Naucz si─Ö odpoczywa─ç

Popatrz na dzieci. Je┼Ťli s─ů zm─Öczone zasn─ů gdziekolwiek. S┼éuchaj─ů swojego zegara biologicznego. Maj─ů drzemki, ┼éaduj─ů baterie i wychodzi im to na dobre. Bo potem s─ů gotowe do dzia┼éania. Jest co┼Ť w dzisiejszych czasach, ┼╝e sen i odpoczynek to ostatnie rzeczy na li┼Ťcie. A to w┼éa┼Ťnie sen pozwala Ci na regeneracj─Ö si┼é i przyczynia si─Ö do Twojego zdrowia fizycznego i mentalnego. Chcia┼éabym nauczy─ç si─Ö na tyle wy┼é─ůcza─ç umys┼é, ┼╝eby m├│c czasem uci─ů─ç sobie 20-minutow─ů drzemk─Ö w ci─ůgu dnia, w momencie, kiedy baterie si─Ö wyczerpuj─ů.

11. Zrób sobie PUDEŁKO PRZYJEMNOŚCI

Wypisz 30 rzeczy na oddzielnych karteczkach, kt├│re sprawiaj─ů Ci przyjemno┼Ť─ç. To maj─ů by─ç drobne rzeczy, takie jak: wypicie pysznej kawy, przeczytane rozdzia┼éu ksi─ů┼╝ki, zrobienie paznokci, kupienie sobie nowej pomadki czy bielizny, relaksuj─ůca k─ůpielÔÇŽ W┼é├│┼╝ je do s┼éoika lub pude┼éka i postaw przy ┼é├│┼╝ku. Ka┼╝dego poranka zaraz po wstaniu wylosuj jedna niespodziank─Ö na dany dzie┼ä.┬á Tw├│j jedyny obowi─ůzek to zrealizowa─ç wylosowan─ů czynno┼Ť─ç.

We┼║ szcz─Ö┼Ťcie we w┼éasne r─Öce

Pami─Ötaj, ┼╝e to co robisz i jak si─Ö czujesz zale┼╝y tylko od Ciebie. Naucz si─Ö s┼éucha─ç tego, co m├│wi ta wewn─Ötrzna, dzieci─Öca si┼éa ukryta w Tobie i pod─ů┼╝aj za jej wskaz├│wkami. By─ç mo┼╝e masz wra┼╝enie, ┼╝e Twoje ┼╝ycie nie spe┼énia Twoich oczekiwa┼ä.┬áPami─Ötaj, ┼╝e nigdy nie jest za p├│┼║no, ┼╝eby co┼Ť zmieni─ç. Zacznij ju┼╝ teraz. Przypomnij sobie wszystkie chwile w kt├│rych osi─ůgn─Ö┼éa┼Ť to co sobie za┼éo┼╝y┼éa┼Ť, to co by┼éo Twoim sukcesem.┬á Niech one b─Öd─ů Twoim motywatorem do zmiany. Zatrzymaj si─Ö, zastan├│w nad w┼éasnym ┼╝yciem. Je┼Ťli trzeba, zr├│b bilans tego co masz, kogo masz, kim jeste┼Ť i co uda┼éo ci si─Ö osi─ůgn─ů─ç. Wypisz wszystkie rzeczy, osoby, sytuacje, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e czujesz si─Ö szcz─Ö┼Ťliwa. D─ů┼╝ do nich. ┼Üwiadomie do┼Ťwiadczaj rado┼Ťci. Szcz─Ö┼Ťcia mo┼╝na si─Ö nauczy─ç.

Je┼Ťli potrzebujesz pomocy w odkryciu swojego wewn─Ötrznego dziecka, potencja┼é├│w, kt├│re drzemi─ů w Tobie, poprawi─ç relacje z otoczeniem, napisz do mnie: biuro@kingabogdanska.com. Zapraszam Ci─Ö na BEZP┼üATN─ä konsultacj─Ö, podczas kt├│rej zidentyfikujemy nad jakimi obszarami warto popracowa─ç.

 

***

O AUTORCE:

Kinga Bogda┼äska – dziewczyna z Podlasia, mama, ÔÇ×trener terrorystaÔÇŁ, talent coach, przyjaci├│┼éka w zmianie, niezrealizowana jeszcze cyrk├│wka, autorka ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Mistrzyni Swojego ┼╗ycia. ┼╗ongluj─ůca MatkaÔÇŁ, wielu ebook├│w, projekt├│w rozwojowych, m.in. ÔÇ×Mistrzowskiej AkademiiÔÇŁ w kt├│rej pomaga kobietom budowa─ç autentyczn─ů pewno┼Ť─ç siebie opart─ů na akceptacji siebie, poczuciu warto┼Ťci, asertywno┼Ťci zgodnej z warto┼Ťciami oraz zarz─ůdzaniu swoim potencja┼éem.

Strona www: www.kingabogdanska.com
Facebook: https://www.facebook.com/Kinga-Bogdańska-Mentorka-Kobiet-Mistrzyń-Swojego-Życia-216201621756468/
Bezp┼éatne wyzwanie “Odkryj swoje talenty”: https://www.facebook.com/groups/447589056182878/

Kinga Bogdańska
Kinga Bogdańska

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close