U艣miechaj膮ca si臋 kobieta w parku (Foto. Canva Pro)

Szcz臋艣cia mo偶na si臋 nauczy膰. O sposobach, kt贸re poprawiaj膮 nastr贸j, podnosz膮 poziom hormon贸w szcz臋艣cia i dodaj膮 energii

Kinga Bogda艅ska

Pesymista i optymista. Bia艂e i czarne. Dzie艅 i noc. Dobro i z艂o. Wszystkie te rzeczy, zjawiska nie mog艂yby istnie膰 bez siebie. Niestety cz臋sto jest tak, 偶e nie zauwa偶asz szcz臋艣cia, kt贸re masz. Jeste艣 tak poch艂oni臋ta codzienno艣ci膮 zada艅 i problem贸w, 偶e zapominasz o tych dobrych chwilach. O chwilach, kt贸re poprawiaj膮 nastr贸j, podnosz膮 poziom hormon贸w szcz臋艣cia, dodaj膮 energii.

 

Od czego si臋 zacz臋艂o?

By膰 mo偶e czytaj膮c te kilka zda艅 poczu艂a艣 zirytowanie, bo kolejna m膮dra ma co艣 Ci do powiedzenia. Rzeczywi艣cie mam. Mam 39 lat, dw贸ch syn贸w: 17 i 5 lat, od 8 lat prowadz臋 swoj膮 firm臋, napisa艂am ksi膮偶k臋 a kilku by艂am wsp贸艂autork膮. Jestem kobiet膮, kt贸ra wybiera bycie szcz臋艣liw膮. Ale czy by艂o 艂atwo? Nie. Kiedy i dlaczego podj臋艂am tak膮 decyzj臋? Moje 偶ycie nie jest us艂ane r贸偶ami. Gdybym mia艂a Ci teraz opowiedzie膰 to zapewne zaj臋艂oby mi to z 12 tom贸w. Ostatnie 5 lat to niez艂y rollercoaster: 艣mier膰 brata, depresja, choroba, uprowadzenie za granic臋 18 mies. synka, 1,5 roku walki o odzyskanie go, tysi膮ce kilometr贸w za kierownic膮, napisanie ksi膮偶ki w tym trudnym okresie, maraton s膮dowy, bycie na granicy ob艂臋du. I w艂a艣nie zacz臋艂am praktykowa膰 szcz臋艣cie, czyli wykonywa膰 czynno艣ci, kt贸re daj膮 mi szcz臋艣cie. Jak najwi臋cej ka偶dego dnia. Ma艂e drobne czynno艣ci, kt贸re stymulowa艂y m贸j m贸zg do rado艣ci. Dok艂adnie siebie obserwowa艂am i sprawdza艂am co dzia艂a, co daje mi przyjemno艣膰. Spo艣r贸d dzia艂a艅 zawodowych wybiera艂am w wi臋kszo艣ci te, kt贸re mnie uskrzydla艂y (sesje mentoringowe z klientkami, prowadzenie warsztat贸w, pisanie tekst贸w, tworzenie nowych koncepcji). Te czynno艣ci, kt贸re odbiera艂y mi si艂y i rado艣膰 w miar臋 mo偶liwo艣ci delegowa艂am. Zrobi艂am te偶 diagnoz臋 talentow膮 i zacz臋艂am uk艂ada膰 moje dzia艂ania w zgodzie z moimi naturalnymi predyspozycjami. Do zespo艂u dobra艂am osoby, kt贸re mnie uzupe艂niaj膮. Tak mnie to poci膮gn臋艂o, 偶e zrobi艂am certyfikacje talentowe oraz stworzy艂am swoje narz臋dzie BY膯 SOB膭 i dzi臋ki nim pomagam klientom by膰 jak najcz臋艣ciej szcz臋艣liwymi.

Szcz臋艣cie czasem si臋 chowa

Aby odkry膰, gdzie si臋 schowa艂o zadaj sobie proste, ale bardzo wa偶ne pytania: Czy ja jestem szcz臋艣liwa? Czy w og贸le si臋 nad tym zastanawiam? Czego mi brakuje? Czy potrafi臋 doceni膰 to, co ju偶 mam i cieszy膰 si臋 osi膮ganiem kolejnych cel贸w? Co mog臋 zrobi膰, 偶eby poczu膰 si臋 szcz臋艣liwa? Czego brakuje mi do szcz臋艣cia? Czego nie zauwa偶a艂am do tej pory? Jakie czynno艣ci sprawiaj膮, 偶e mam si臋 dobrze? Jakie czynno艣ci mog艂abym robi膰 ca艂y czas? Jakie czynno艣ci mog艂abym wdro偶y膰 w moje codzienne funkcjonowanie?

Je艣li szczerze sobie na nie odpowiesz to na pewno zmieni si臋 Twoja perspektywa postrzegania szcz臋艣cia. Bo odczuwanie szcz臋艣cia to stan to wykonanej czynno艣ci, kt贸ra poprawia Tw贸j nastr贸j. Zdiagnozuj co to jest i r贸b tego jak najwi臋cej.

Jedna z moich klientem to zapracowana bizneswoman, mama 11 latka, od lat skupiona na zarabianiu i wychowywaniu synka. Ostatnio zada艂am jej pytanie: kiedy czu艂a si臋 szcz臋艣liwa? Nie umia艂a odpowiedzie膰. Ogrom obowi膮zk贸w, obci膮偶enie odpowiedzialno艣ci膮 i stres spowodowa艂y, 偶e nie pami臋ta co jej sprawia przyjemno艣膰. Tak mocno wesz艂a w swoje role, 偶e nie zostawi艂a miejsca na przyjemno艣ci. Je艣li Ty te偶 tak masz, to nie martw si臋, znajdziemy na to rozwi膮zanie.

Poni偶ej dam Ci kilka propozycji, kt贸re pomog艂y moimi klientkom odkry膰, gdzie schowa艂o si臋 ich szcz臋艣cie. I najbardziej Ci w tym pomo偶e powr贸t do czas贸w beztroski, do czas贸w dzieci艅stwa.

1. Mo偶e pomo偶e Ci obejrzenie zdj臋膰 z dzieci艅stwa

Powspominaj z rodzicami czy znajomymi zabawne sytuacje. Zastan贸w si臋 nad tym, co i dlaczego sprawia艂o Ci rado艣膰. Obud藕 w sobie na nowo dzieci臋ce pasje. Przypomnij sobie kim chcia艂a艣 by膰, w co si臋 najcz臋艣ciej bawi艂a艣. Z kim lubi艂a艣 si臋 bawi膰 i z jakiego powodu.

2. Przytulaj si臋

Jako dziecko du偶o si臋 przytula艂a艣, czasami potrafi艂a艣 przylgn膮膰 do mamy na d艂u偶szy czas. Jednak z czasem stawania si臋 coraz bardziej 鈥瀌oros艂膮鈥 zepchn臋艂a艣 t膮 potrzeb臋 na plan dalszy. I to by艂 b艂膮d, nic bowiem tak nie stawia na nogi i nie ucisza sko艂atanych nerw贸w jak przytulenie si臋 do kogo艣 bliskiego.

3. Sp臋dzaj czas bli偶ej natury

Jako dziecko uwielbia艂a艣 sp臋dza膰 czas na 艣wie偶ym powietrzu. Uwielbia艂a艣 wycieczki za miasto, jazd臋 na rowerze, gr臋 w klasy czy gum臋, bycie na placu zabaw. Wspina艂a艣 si臋 po drzewach, trzepakach, skaka艂a艣, biega艂a艣. Jako doros艂a, nagle zapomnia艂a艣, 偶e tak mo偶na, wi臋c zamiast po raz kolejny umawia膰 si臋 z przyjaci贸艂mi na kolacje w domu, przerwij rutyn臋, id藕cie do parku na piknik i pograjcie w gry zespo艂owe. Baw si臋 sportem. Mo偶e spr贸bujesz czego艣 nowego?

4. Baw si臋! Obud藕 w sobie ducha zabawy

Kto jest bardziej gotowy do zabawy ni偶 dzieci? Wsz臋dzie i zawsze, gdzie ka偶dy przedmiot stawa艂 si臋 zabawk膮. Bez wzgl臋du na okoliczno艣ci, zarezerwuj w swoim 鈥瀔alendarzu鈥 czas na zabaw臋, na radosne spotkania z przyjaci贸艂mi. Zr贸b co艣, co Ci臋 roz艣miesza. Obejrzyj komedi臋, postaw na radosny czas pe艂en 艣miechu.

5. Nie t艂um w sobie emocji

Mo偶e by膰 tak, 偶e dawno ju偶 nie p艂aka艂a艣, pokazuj膮c wszystkim, 偶e jest z Ciebie silna, twarda kobieta niezale偶na, podczas gdy jednocze艣nie rozpacz wype艂nia艂a ca艂e Twoje cia艂o. T艂umisz 偶al, smutek czy w艣ciek艂o艣膰 tylko po to, by zaprezentowa膰 si臋 jako osoba doros艂a i kulturalna, w pe艂ni kontroluj膮ca swoje emocje. To niszczy. Nieraz warto okaza膰 s艂abo艣膰. Nic tak dobrze nie oczyszcza jak 艂zy. Prawdopodobnie dlatego dzieci tak 艂atwo przechodz膮 od p艂aczu do 艣miechu.

6. Pobud藕 swoj膮 kreatywno艣膰

Ka偶de dziecko jest artyst膮. Problem w tym, jak pozosta膰 artyst膮, kiedy stajesz si臋 doros艂y鈥 – Pablo Picasso. Jest w tym du偶o prawdy. Cz臋sto my艣limy stereotypowo, 偶e tylko ludzie wykonuj膮cy zaw贸d artystyczny s膮 kreatywni. A tak naprawd臋 mo偶esz kreatywnie podej艣膰 do ka偶dej rzeczy, kt贸ra robisz. Lubisz gotowa膰? Podejd藕 do tego kreatywnie, szukaj nowych smak贸w, kombinacji, ciesz si臋 gotowaniem. Wykreuj swoje ma艂e kr贸lestwo. Lubisz planowa膰 podr贸偶e? Wyszukuj nietuzinkowe miejsca do odwiedzenia, zejd藕 czasem z utartej trasy. B膮d藕 otwarta na ludzi, rozmawiaj z nimi, zjedz posi艂ek z lokalnymi mieszka艅cami, kt贸rych spotykasz podczas podro偶y. Odkryj swoj膮 kreatywno艣膰 i swoj膮 pasj臋. Odkryj rado艣膰 z tworzenia.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Chcesz pobudzi膰 kreatywno艣膰? Zobacz 10 sprawdzonych sposob贸w na rozgrzewk臋 dla umys艂u!

7. Dbaj o siebie b膮d藕 ma艂ym egoist膮

Dzieci maj膮 to do siebie, 偶e gdy naprawd臋 czego艣 chc膮, to nie zaznaj膮 spokoju, dop贸ki tego nie dostan膮. Jako doros艂a masz tendencj臋 do usprawiedliwiania, niedbania o siebie. Wymawiasz si臋 brakiem czasu, konieczno艣ci膮 zarabiania pieni臋dzy czy nauki. To wszystko to tak naprawd臋 najzwyklejsze wym贸wki. Warto jest ws艂ucha膰 si臋 w siebie, by pozna膰 swoje wewn臋trzne potrzeby i spr贸bowa膰 je spe艂ni膰. W przeciwnym razie, zamiast poczucia wewn臋trznej szcz臋艣liwo艣ci i czerpania rado艣ci z uszcz臋艣liwiania innych, zmienisz si臋 w sfrustrowan膮 maszynk臋 do zarabiania pieni臋dzy, wiecznie znudzon膮, zm臋czon膮 i narzekaj膮c膮. Naprawd臋 warto znale藕膰 cho膰 odrobin臋 czasu dla siebie. Podw贸jna porcja lod贸w czekoladowych czy weekend sp臋dzony za miastem, naprawd臋 mo偶e znaczy膰 wi臋cej ni偶 ci si臋 wydaje.

8. Otw贸rz si臋 na 艣wiat. B膮d藕 ciekawa. Zadawaj pytania

Je艣li czego艣 nie wiesz, to odpuszczasz, nie tracisz na to czasu, pozwalasz ciekawo艣ci znikn膮膰 gdzie艣 w ferworze walki dnia codziennego. Innym razem, mimo i偶 jeste艣 ciekawa, to wstydzisz si臋 przyzna膰 do swojej niewiedzy, boisz si臋 zapyta膰. Musisz zapami臋ta膰, 偶e nie da si臋 wiedzie膰 wszystkiego. Je艣li czego艣 nie wiesz 鈥 pytaj. Je艣li masz w膮tpliwo艣ci 鈥 pytaj. Je艣li jaki艣 temat Ci臋 interesuje 鈥 pytaj, szukaj, czytaj, ogl膮daj. Pozw贸l sobie na odkrywanie 艣wiata ka偶dego dnia na nowo.

9. Podno艣 si臋 po niepowodzeniach

Gdyby dzieci zastanawia艂y si臋 nad ty co si臋 dzieje po upadku, do dzisiaj nie przesta艂yby raczkowa膰. Eksperymentuj鈥 Realizuj swoje pomys艂y i zachcianki. Jak Ci si臋 nie uda, zawsze mo偶esz zacz膮膰 od nowa co艣 innego.

10. Naucz si臋 odpoczywa膰

Popatrz na dzieci. Je艣li s膮 zm臋czone zasn膮 gdziekolwiek. S艂uchaj膮 swojego zegara biologicznego. Maj膮 drzemki, 艂aduj膮 baterie i wychodzi im to na dobre. Bo potem s膮 gotowe do dzia艂ania. Jest co艣 w dzisiejszych czasach, 偶e sen i odpoczynek to ostatnie rzeczy na li艣cie. A to w艂a艣nie sen pozwala Ci na regeneracj臋 si艂 i przyczynia si臋 do Twojego zdrowia fizycznego i mentalnego. Chcia艂abym nauczy膰 si臋 na tyle wy艂膮cza膰 umys艂, 偶eby m贸c czasem uci膮膰 sobie 20-minutow膮 drzemk臋 w ci膮gu dnia, w momencie, kiedy baterie si臋 wyczerpuj膮.

11. Zr贸b sobie PUDE艁KO PRZYJEMNO艢CI

Wypisz 30 rzeczy na oddzielnych karteczkach, kt贸re sprawiaj膮 Ci przyjemno艣膰. To maj膮 by膰 drobne rzeczy, takie jak: wypicie pysznej kawy, przeczytane rozdzia艂u ksi膮偶ki, zrobienie paznokci, kupienie sobie nowej pomadki czy bielizny, relaksuj膮ca k膮piel鈥 W艂贸偶 je do s艂oika lub pude艂ka i postaw przy 艂贸偶ku. Ka偶dego poranka zaraz po wstaniu wylosuj jedna niespodziank臋 na dany dzie艅.  Tw贸j jedyny obowi膮zek to zrealizowa膰 wylosowan膮 czynno艣膰.

We藕 szcz臋艣cie we w艂asne r臋ce

Pami臋taj, 偶e to co robisz i jak si臋 czujesz zale偶y tylko od Ciebie. Naucz si臋 s艂ucha膰 tego, co m贸wi ta wewn臋trzna, dzieci臋ca si艂a ukryta w Tobie i pod膮偶aj za jej wskaz贸wkami. By膰 mo偶e masz wra偶enie, 偶e Twoje 偶ycie nie spe艂nia Twoich oczekiwa艅. Pami臋taj, 偶e nigdy nie jest za p贸藕no, 偶eby co艣 zmieni膰. Zacznij ju偶 teraz. Przypomnij sobie wszystkie chwile w kt贸rych osi膮gn臋艂a艣 to co sobie za艂o偶y艂a艣, to co by艂o Twoim sukcesem.  Niech one b臋d膮 Twoim motywatorem do zmiany. Zatrzymaj si臋, zastan贸w nad w艂asnym 偶yciem. Je艣li trzeba, zr贸b bilans tego co masz, kogo masz, kim jeste艣 i co uda艂o ci si臋 osi膮gn膮膰. Wypisz wszystkie rzeczy, osoby, sytuacje, kt贸re sprawiaj膮, 偶e czujesz si臋 szcz臋艣liwa. D膮偶 do nich. 艢wiadomie do艣wiadczaj rado艣ci. Szcz臋艣cia mo偶na si臋 nauczy膰.

Je艣li potrzebujesz pomocy w odkryciu swojego wewn臋trznego dziecka, potencja艂贸w, kt贸re drzemi膮 w Tobie, poprawi膰 relacje z otoczeniem, napisz do mnie: biuro@kingabogdanska.com. Zapraszam Ci臋 na BEZP艁ATN膭 konsultacj臋, podczas kt贸rej zidentyfikujemy nad jakimi obszarami warto popracowa膰.

***

O autorce

Kinga Bogda艅ska

Dziewczyna z Podlasia, mama, 鈥瀟rener terrorysta鈥, talent coach, przyjaci贸艂ka w zmianie, niezrealizowana jeszcze cyrk贸wka, autorka ksi膮偶ki 鈥濵istrzyni Swojego 呕ycia. 呕ongluj膮ca Matka鈥, wielu ebook贸w, projekt贸w rozwojowych, m.in. 鈥濵istrzowskiej Akademii鈥 w kt贸rej pomaga kobietom budowa膰 autentyczn膮 pewno艣膰 siebie opart膮 na akceptacji siebie, poczuciu warto艣ci, asertywno艣ci zgodnej z warto艣ciami oraz zarz膮dzaniu swoim potencja艂em. Strona www: www.kingabogdanska.com.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close