Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak radzić sobie ze stresem podczas rozmowy o pracę?

Jak radzić sobie ze stresem podczas rozmowy o pracę?

Stres może zmobilizować, ale i sparaliżować. Jak nad nim zapanować, pisze Barbara Kowalewska z Talent Solution.

Stres jest naturalną reakcją organizmu na ważne życiowe wydarzenia. W niewielkiej ilości działa pozytywnie, gdyż stymuluje do działania i podejmowania trudnych decyzji, w zbyt dużych dawkach może jednak paraliżować. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców rozpoczynanie nowej pracy zawodowej znajduje się na 15.miejscu wśród największych stresorów życiowych.

Jak więc sobie z nim radzić w tak istotnych dla nas sytuacjach?

O roli odpowiedniego przygotowania do spotkania kwalifikacyjnego pisałam szerzej w osobnym artykule („Jak się przygotować do rozmowy, by przekonać do siebie pracodawcę?”), w tym – przybliżę kilka sprawdzonych metod jak oswoić nerwy, które mogą Cię dopaść bezpośrednio przed jak i podczas samej rozmowy.

Uruchom wyobraźnię

Jesteś tuż przed rozmową, za chwilę masz wejść na spotkanie, przygotowałaś się solidnie i wydaje Ci się, że nic już nie jest w stanie wyprowadzić Ciebie z równowagi, a tu… Twoja wyobraźnia zaczyna kreować różne scenariusze, myśli nieodparcie krążą wokół tego – co powiem? jak wypadnę? czy o czymś nie zapomnę? Zamiast się odprężyć zaczynasz na szybko formułować w głowie możliwe odpowiedzi, analizujesz w tę i we w tę, co może Cię zaskoczyć. To wszystko prowadzi do dojmującego „natłoku” myśli i rosnącego poczucia, że sytuacja zaczyna Cię przerastać.
Nie tędy droga! Odpręż się. Zastosuj strategię rozproszenia uwagi, polegającą na tym, by na chwilę przed rozmową usiąść gdzieś z boku i skoncentrować się oraz wyciszyć. Możesz wyobrazić sobie coś, co sprawia Ci radość, pomyśleć o ostatnim zabawnym wydarzeniu w swoim życiu. Jest to świetny sposób na odwrócenie uwagi od stresujących myśli i emocji.

Oddychaj

Nasilony stres powoduje też, że nasz oddech staje się płytszy a serce zaczyna nieprzyjemnie kołatać i odczuwamy nagłe napady gorąca. Niezastąpione okazują się wówczas techniki pracy z oddechem, które pomagają zapanować nad emocjami. W internecie można znaleźć cały szereg sprawdzonych ćwiczeń i treningów oddechowych, bardziej lub mniej złożonych. Osobiście polecam wypróbowanie jednej z najprostszych metod, polegającej na powolnym 3-sekundowym wdychaniu powietrza przez nos i 3-sekundowym wydychaniu przez usta. Cykl wdech-wydech należy powtarzać tak długo, aż ustabilizujesz oddech i uspokoisz emocje. Po maksymalnie 2 minutach powinnaś poczuć się rozluźniona.
U mnie ta metoda zawsze świetnie się sprawdza. Już kilka „głębszych oddechów” przed ważnym wystąpieniem publicznym sprawia, że panuję nad sytuacją. Polecam!

Szklanka wody

Często zdarza się, że kandydaci, którym proponujemy przed spotkaniem coś do picia kurtuazyjnie odmawiają. To błąd. Suchość w gardle, która może pojawić się w przypadku wzmożonego stresu, nie ułatwia swobodnej wypowiedzi. Ponadto, warto mieć pod ręką szklankę wody z jeszcze jednego powodu – gdy zaskoczy Cię pytanie rekrutera, zawsze możesz sięgnąć po łyk, dzięki czemu zyskasz chwilę na zastanowienie. Zalecam jedynie, by zachować umiar i nie przeholować z tego typu „spacjami”.
Zatem, niezależnie od tego czy chce Ci się pić, zawsze proś o szklankę wody – przyda się gdy dopadnie Cię trema.

„Przepraszam, ale jestem zestresowana”

Wielokrotnie pytano mnie czy podczas rozmowy wspominać o tym, że jest się zestresowanym. Zdecydowanie tak.
Nie próbuj wypierać emocji. Zamiast tego przyznaj się rekruterowi, że jesteś zestresowana. To pomoże Ci oswoić się z tą sytuacją. Ponadto taka szczerość zazwyczaj wzbudza sympatię drugiej strony, która często i tak domyśla się, że jesteś spięta. W takiej chwili warto, np. powiedzieć, że nieczęsto bierzesz udział w rozmowach o pracę, stąd towarzyszące Ci emocje. Zapewniam, że osoba prowadząca rozmowę postara się rozluźnić atmosferę i sprawić byś poczuła się komfortowo.

Usiądź wygodnie

Gdy zajmiesz swoje miejsce, zadbaj o zdecydowaną postawę. Usiądź wygodnie i pewnie, niech Twoja postawa będzie otwarta (nie garb się, nie zasłaniaj, nie krzyżuj rąk na klatce piersiowej). Przyjęcie tzw. mocnej, otwartej pozycji sprawi, że poczujesz się pewniej. To samo działa zresztą w drugą stronę, jeśli usiądziesz skulona i przygarbiona, to nie tylko zostaniesz odebrana jako osoba wycofana i niepewna siebie. ale też tak właśnie się poczujesz.

Pamiętaj, że:
Nasza postawa może zmienić nasze myślenie,
Nasze myślenie może zmienić nasze zachowanie,
Nasze zachowanie wpływa na nasz wizerunek i wynik.

Bo kto jak nie ja !

Nie zapominaj też o pozytywnym myśleniu. Ostatnie badania przeprowadzone przez Uniwersytet Kalifornijski zatytułowane „Czy szczęście promuje sukces zawodowy?” dowodzą, że ludzie cechujący się pozytywnym nastawieniem, mogą pochwalić się lepszymi efektami. Zamiast pesymistycznego nastawienia („bo i tak nie dam rady”), które potęguje stres, pomyśl więc, że przecież to właśnie Ciebie spośród innych zaproszono na kolejny etap rekrutacji! Stres towarzyszy każdemu z nas, a kto jak nie Ty da sobie z nim radę?
Na koniec pamiętaj, że rozmowa kwalifikacyjna to sytuacja, w której obie strony chcą „ubić interes”. Warto uświadomić sobie, że każda ze stron ma swoją potrzebę: firma potrzebuje Ciebie, by móc osiągać swoje cele, a Ty potrzebujesz tej pracy, by osiągać swoje. Skoro dostałaś zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną oznacza to, że firma jest zainteresowana Twoją kandydaturą. Jeśli uzmysłowisz sobie, że to właśnie Ciebie wyłoniono – poczujesz się pewniej, a stres choć naturalny, stanie się sprzymierzeńcem, nie przeciwnikiem!

***

Barbara Kowalewska jest Partnerem Zarządzającym w firmie Talent Solution.

W cyklu przygotowanym przez Talent Solution ukazały się także:

Jak się przygotować do rozmowy, żeby przekonać do siebie pracodawcę.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close