jak pandemia wp艂yn臋艂a na rozw贸j technologii

Jak pandemia wp艂yn臋艂a na rozw贸j technologii i cyfryzacj臋?

O tym, jak pandemia wp艂yn臋艂a na cyfryzacj臋, czego najbardziej potrzebuj膮 polskie firmy i dlaczego zarz膮dzanie przez cele nie jest ju偶 tak efektywne jak kiedy艣 opowiadaj膮 Katarzyna Majewska z Citi Handlowy, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest oraz Magdalena Gwia藕dzi艅ska z Microsoft podczas jednej z debat w ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Masz te偶 takie poczucie Kasiu, 偶e kiedy zerkniesz na media, widzisz tam jako ekspertw m臋偶czyzn w liczbie wi臋kszej ni偶 kobiety?

Katarzyna Majewska: Tak, to jest prawda. Zdecydowanie m臋偶czyzn w debatach jest wi臋cej. Kobiet jest mniej i troch臋 偶al oraz przykro z tego powodu, ale tak rzeczywisto艣膰 wygl膮da.

Jaros艂aw Ku藕niar: Wydaje ci si臋, 偶e to si臋 bierze z tego, 偶e oni maj膮 wiedz臋, a one jeszcze tej wiedzy nie maj膮?

Katarzyna Majewska: Nie. My艣l臋, 偶e oni zwracaj膮 wi臋ksz膮 uwag臋 na PR i obecno艣膰 w mediach, a kobiety chyba na prac臋 codzienn膮 i realizacj臋 obowi膮zk贸w s艂u偶bowych.

Jaros艂aw Ku藕niar: Autopromocj臋 zostawiaj膮 na p贸藕niej.

Katarzyna Majewska: W艂a艣nie tak.

Jaros艂aw Ku藕niar: Magda, czy dzisiaj widz膮c sytuacj臋, w kt贸rej tw贸j kolega z firmy opowiada o rzeczach, na kt贸rych ty te偶 doskonale si臋 znasz, czujesz, 偶e to jest jaka艣 wersja pomini臋cia, wykluczenia?

Magdalena Gwia藕dzi艅ska: Wiesz co? Pracuj臋 w firmie technologicznej i ca艂膮 moj膮 karier臋 sp臋dzi艂am w艂a艣nie w bran偶y IT, wi臋c jestem pewnie zaprzeczeniem teorii, 偶e kobieta si臋 na technologii nie zna. Natomiast to, co ja widz臋, to 偶e jest nas jednak coraz wi臋cej, wiesz? Oczywi艣cie ci臋偶ko jest o kobiety programist贸w. Natomiast w ca艂ej reszcie aspekt贸w biznesowo-technologicznych kobiety sobie bardzo dobrze radz膮. Nie ma najmniejszego powodu, 偶eby ich do takich debat i rozm贸w nie zaprasza膰. Ja powiem wi臋cej: wydaje mi si臋, 偶e je艣li mamy m贸wi膰 do laik贸w, to kobieta t艂umaczy to po prostu du偶o lepiej ni偶 m臋偶czyzna.

Jaros艂aw Ku藕niar: Nie mog臋 si臋 doczeka膰 ci膮gu dalszego naszej rozmowy. Ale pomy艣la艂em sobie: wspominamy o tym, 偶e wiedza nie ma p艂ci i przez cykl debat chcemy to udowodni膰. W sumie technologia te偶 tej p艂ci nie ma?

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Jak najbardziej. Cisz臋 si臋, 偶e bardzo du偶o si臋 dzieje ju偶 na rynku technologicznym, 偶eby promowa膰 r贸偶nego rodzaju zawody w technologii po艣r贸d kobiet. I rzeczywi艣cie zauwa偶amy, 偶e tych kobiet w technologii jest coraz wi臋cej. Natomiast uwa偶am, 偶e takie spotkanie, jakie mamy, w kt贸rym uczestniczymy dzisiaj, jest znakomite w propagowaniu…

Jaros艂aw Ku藕niar: … wiedzy kobiet.

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Dok艂adnie.

Jaros艂aw Ku藕niar: COVID nap臋dza technologi臋 4.0 czy przemys艂 4.0. Wiele firm w marcu 2020, czyli dos艂ownie rok temu stan臋艂o przed takim wyborem: albo pjdw digital, albo zgin臋. Kasiu, jak to wygl膮da艂o z twojej perspektywy?

Katarzyna Majewska: Dok艂adnie tak si臋 sta艂o, tylko mo偶e porozmawiamy o tym, dlaczego tak si臋 sta艂o. Bo to, 偶e COVID nap臋dzi艂 technologi臋 i t臋 zmian臋, jest zwi膮zane z tym, 偶e doznali艣my pewnego szoku. To by艂 szok zwi膮zany z zamkni臋ciem, ale to by艂 te偶 szok poda偶owy, czyli zmieni艂y si臋 zachowania konsument贸w w zakresie nabywania d贸br niezb臋dnych i przede wszystkim ograniczenie tego, co konsumenci kupowali, ograniczaj膮c si臋 tylko do artyku艂贸w spo偶ywczych. By艂 to te偶 szok przedsi臋biorc贸w, czyli zosta艂 zaburzony 艂a艅cuch dostaw w wyniku zamkni臋cia granic. By艂 szok poda偶owy, bo skoro zamkni臋to granice i mieli艣my dost臋p do materia艂贸w produkcyjnych, wi臋c ta poda偶 te偶 si臋 ograniczy艂a. Na koniec by艂 szok finansowy, dlatego, 偶e skoro zamykaj膮 moje przedsi臋biorstwo, ograniczaj膮 produkcj臋, to z czego b臋d臋 si臋 finansowa膰? Nast膮pi艂o ograniczenie do kredytowania i zwyczajnie do p艂ynno艣ci finansowej. Ten szok i ta zmiana zachowa艅 konsumenckich g艂贸wnie spowodowa艂y zmian臋 zachowa艅 po stronie przedsi臋biorc贸w, klient przede wszystkim zacz膮艂 kupowa膰 w e-commerce, czyli w digitalu, zacz膮艂 ogranicza膰 wydatki got贸wkowe, przechodz膮c na karty kredytowe. Brak kultury, do kt贸rej mieli艣my dost臋p na co dzie艅 – kino, teatr – spowodowa艂o, 偶e zainteresowali艣my si臋 inn膮 form膮 rozrywki – Netflix, HBO, Amazon Prime. Co wi臋cej, reklamy, kt贸re by艂y w tym czasie nagrywane, te偶 potwierdza艂y, 偶e w tej innej rzeczywisto艣ci da si臋 偶y膰. Mamy 艣wietn膮 reklam臋 Szymona Majewskiego – t膮, kt贸r膮 nakr臋ci艂 z domu. To pokazywa艂o, 偶e pojawia si臋 jaka艣 alternatywa dla zamkni臋cia, dla tego 偶ycia. Ale gdzie jest tak naprawd臋 to 偶ycie? No to 偶ycie jest w艂a艣nie w digitalu, w tej innej sferze. To spowodowa艂o, 偶e przedsi臋biorcy musieli na to odpowiedzie膰. Naturaln膮 odpowiedzi膮 by艂o zainteresowanie si臋 tym, jak ja mog臋 do tego klienta trafi膰. Skoro klient jest w digitalu, to ja jako przedsi臋biorca te偶 musz臋 by膰 w digitalu.

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy s膮 takie biznesy, kt贸rych si臋 nie da scyfryzowa膰?

Magda Kotowska-Gawrylczyk: S膮 biznesy, kt贸rych cyfryzacja nie przyniesie wymiernych korzy艣ci. I oczywi艣cie, je偶eli chodzi np. o opiek臋 nad innymi, to ten kontakt bezpo艣redni pozostanie nieodzowny. Bo jak mo偶emy inaczej zatroszczy膰 si臋 o drug膮 osob臋? Zw艂aszcza je偶eli jest np. le偶膮ca i chora. To tutaj technologia pomo偶e nam zapewne w podniesieniu komfortu jej 偶ycia, poniewa偶 ju偶 istniej膮 r贸偶nego rodzaju rozwi膮zania, kt贸re to robi膮. Natomiast ten kontakt bezpo艣redni b臋dzie nieodzowny i niezb臋dny.

covid19 nap臋dza technologi臋

Jaros艂aw Ku藕niar: Cho膰 ta sytuacja, kt贸ra by艂a widoczna – szczeg贸lnie w 2020 roku, kiedy w szpitalach, w domach opieki nad starszymi osobami, kiedy m艂odzi nie mogli si臋 spotka膰 ze swoimi starszymi rodzicami, to technologia w postaci wszystkich mo偶liwych komunikator贸w by艂a udogodnieniem. Urodziny, 艣luby, tysi膮ce r贸偶nych sytuacji, kt贸re odbywa艂y si臋 tylko w艂a艣nie w ten spos贸b.

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Zgadzam si臋 z tob膮. Uwa偶am, 偶e to przyspieszenie technologiczne, czyli przeniesienie wielu aktywno艣ci ze 艣wiata realnego do cyfrowego otworzy艂o oczy, 偶e to si臋 da zrobi膰 i dzia艂a to bardzo dobrze. Oczywi艣cie chcieliby艣my mie膰 kontakt bezpo艣redni, natomiast s膮 okoliczno艣ci, jak np. zagro偶enie zdrowia czy 偶ycia i dzi臋ki tej technologii, kt贸r膮 mamy i z kt贸rej korzystamy – mo偶emy wiele rzeczy zwyczajnie m贸wi膮c 鈥瀦a艂atwi膰鈥.

Jaros艂aw Ku藕niar: W og贸le jak popatrzymy na r贸偶ne obszary tego naszego 偶ycia w ostatnich miesi膮cach 鈥 to ju偶 prawie rok 鈥 to wida膰, 偶e firmy szykowa艂y si臋 do czego艣, pozwala艂y pracowa膰 zdalnie, pr贸bowa艂y co艣 u艂atwia膰 i nagle okaza艂o si臋, 偶e nie ma innego wyj艣cia, to wszystko musi przyspieszy膰. Nagle w ci膮gu roku o ile lat przeskoczyli艣my do przodu?

Magdalena Gwia藕dzi艅ska: Tak jak m贸wi nasz prezes Satya Nadella: tak naprawd臋 to w 3 miesi膮ce widzieli艣my lata. Pierwsze 3 miesi膮ce to by艂y lata digitalizacji. W tej chwili m贸wi r贸wnie偶 o tym, 偶e to jak wyobra偶ali艣my sobie, 偶e b臋dzie wygl膮da艂 2030 rok pod wzgl臋dem technologii, tak naprawd臋 zobaczymy w 2025, czyli przynajmniej 5 lat przyspieszy艂o. Ja obserwuj臋 to r贸wnie偶 z mojego zawodowego punktu widzenia. Sprzedaj臋 wraz z zespo艂em us艂ugi online do 艣rednich przedsi臋biorstw. To s膮 cz臋sto bardzo du偶e polskie firmy zarz膮dzane w艂a艣cicielsko. Je艣li wydaje Wam si臋, 偶e wcze艣niej praca zdalna tam by艂a mo偶liwe, to tak nie do ko艅ca. I to jest dok艂adnie scenariusz, kt贸ry ja obserwowa艂am: z dnia na dzie艅 trzeba by艂o si臋 scyfryzowa膰, chocia偶by w tym aspekcie pracy zdalnej 鈥 to jest bardzo trudne. Wiele firm, kt贸re dotychczas absolutnie nie chcia艂y s艂ysze膰 o technologii, a chmura to by艂o z艂o absolutnie najwi臋kszego kalibru – nagle zacz臋艂o dzwoni膰 i szuka膰 mo偶liwo艣ci. Oczywi艣cie by艂o to bardzo wymuszone.

jak pandemia wp艂yn臋艂a na rozw贸j technologii

Jaros艂aw Ku藕niar: Tylko rozumiem, 偶e w tych sytuacjach oni potrzebowali technologii – to jedno, ale te偶 potrzebowali jakiego艣 zaufania, opieki i wiedzy, prawda? 呕e to im nie zaszkodzi. Bo przecie偶 tego si臋 bali wcze艣niej.

Magdalena Gwia藕dzi艅ska: To te偶. Jednak wychodzi tu mocno aspekt, kt贸ry ja tak偶e obserwuj臋 w艂a艣nie w polskich firmach, czyli zarz膮dzanie oparte na zaufaniu. I to by艂a jeszcze do niedawna bardzo obca idea. Powszechne by艂o takie rozliczanie pracownik贸w i zarz膮dzanie przez cele, patrzenie im na r臋ce. Powiedzia艂abym, 偶e polskie firmy ucz膮 si臋 zmiany modelu zarz膮dzania. Natomiast czy s膮 bran偶e, kt贸rych si臋 nie da scyfryzowa膰? Absolutnie. Jasne, 偶e s膮 takie. Natomiast cyfryzacja pozwala biznesowi na co艣, co si臋 teraz nazywa spr臋偶ysto艣ci膮. Elastyczno艣膰 reakcji i zapewnienie czego艣 takiego, co si臋 nazywa business continuity, czyli ci膮g艂o艣ci biznesu. W艂a艣nie te firmy, kt贸re s膮 dostatecznie scyfryzowane, na ten oraz inne przysz艂e kryzysy b臋d膮 w stanie skutecznie odpowiedzie膰.

Ca艂膮 debat臋 obejrzyj poni偶ej!

Debata zosta艂a zrealizowana w ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci, kt贸r膮 zainicjowa艂a Olga Kozierowska (Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮) wraz z Klubem Champions of Change dzia艂aj膮cym na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Wiedza Nie Ma P艂ci聽to聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to specjalistki i top mened偶erki, zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 b臋dzie dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar. W ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci zosta艂a stworzona tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu zajmuj膮cych wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili uwag臋 na list臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji b膮d藕 programu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close