jak pandemia wpłynęła na rozwój technologii

Jak pandemia wpłynęła na rozwój technologii i cyfryzację?

O tym, jak pandemia wpłynęła na cyfryzację, czego najbardziej potrzebują polskie firmy i dlaczego zarządzanie przez cele nie jest już tak efektywne jak kiedyś opowiadają Katarzyna Majewska z Citi Handlowy, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest oraz Magdalena Gwiaździńska z Microsoft podczas jednej z debat w ramach akcji Wiedza Nie Ma Płci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jarosław Kuźniar: Masz też takie poczucie Kasiu, że kiedy zerkniesz na media, widzisz tam jako ekspertów mężczyzn w liczbie większej niż kobiety?

Katarzyna Majewska: Tak, to jest prawda. Zdecydowanie mężczyzn w debatach jest więcej. Kobiet jest mniej i trochę żal oraz przykro z tego powodu, ale tak rzeczywistość wygląda.

Jarosław Kuźniar: Wydaje ci się, że to się bierze z tego, że oni mają wiedzę, a one jeszcze tej wiedzy nie mają?

Katarzyna Majewska: Nie. Myślę, że oni zwracają większą uwagę na PR i obecność w mediach, a kobiety chyba na pracę codzienną i realizację obowiązków służbowych.

Jarosław Kuźniar: Autopromocję zostawiają na później.

Katarzyna Majewska: Właśnie tak.

Jarosław Kuźniar: Magda, czy dzisiaj widząc sytuację, w której twój kolega z firmy opowiada o rzeczach, na których ty też doskonale się znasz, czujesz, że to jest jakaś wersja pominięcia, wykluczenia?

Magdalena Gwiaździńska: Wiesz co? Pracuję w firmie technologicznej i całą moją karierę spędziłam właśnie w branży IT, więc jestem pewnie zaprzeczeniem teorii, że kobieta się na technologii nie zna. Natomiast to, co ja widzę, to że jest nas jednak coraz więcej, wiesz? Oczywiście ciężko jest o kobiety programistów. Natomiast w całej reszcie aspektów biznesowo-technologicznych kobiety sobie bardzo dobrze radzą. Nie ma najmniejszego powodu, żeby ich do takich debat i rozmów nie zapraszać. Ja powiem więcej: wydaje mi się, że jeśli mamy mówić do laików, to kobieta tłumaczy to po prostu dużo lepiej niż mężczyzna.

Jarosław Kuźniar: Nie mogę się doczekać ciągu dalszego naszej rozmowy. Ale pomyślałem sobie: wspominamy o tym, że wiedza nie ma płci i przez cykl debat chcemy to udowodnić. W sumie technologia też tej płci nie ma?

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Jak najbardziej. Ciszę się, że bardzo dużo się dzieje już na rynku technologicznym, żeby promować różnego rodzaju zawody w technologii pośród kobiet. I rzeczywiście zauważamy, że tych kobiet w technologii jest coraz więcej. Natomiast uważam, że takie spotkanie, jakie mamy, w którym uczestniczymy dzisiaj, jest znakomite w propagowaniu…

Jarosław Kuźniar: … wiedzy kobiet.

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Dokładnie.

Jarosław Kuźniar: COVID napędza technologię 4.0 czy przemysł 4.0. Wiele firm w marcu 2020, czyli dosłownie rok temu stanęło przed takim wyborem: albo pójdę w digital, albo zginę. Kasiu, jak to wyglądało z twojej perspektywy?

Katarzyna Majewska: Dokładnie tak się stało, tylko może porozmawiamy o tym, dlaczego tak się stało. Bo to, że COVID napędził technologię i tę zmianę, jest związane z tym, że doznaliśmy pewnego szoku. To był szok związany z zamknięciem, ale to był też szok podażowy, czyli zmieniły się zachowania konsumentów w zakresie nabywania dóbr niezbędnych i przede wszystkim ograniczenie tego, co konsumenci kupowali, ograniczając się tylko do artykułów spożywczych. Był to też szok przedsiębiorców, czyli został zaburzony łańcuch dostaw w wyniku zamknięcia granic. Był szok podażowy, bo skoro zamknięto granice i mieliśmy dostęp do materiałów produkcyjnych, więc ta podaż też się ograniczyła. Na koniec był szok finansowy, dlatego, że skoro zamykają moje przedsiębiorstwo, ograniczają produkcję, to z czego będę się finansować? Nastąpiło ograniczenie do kredytowania i zwyczajnie do płynności finansowej. Ten szok i ta zmiana zachowań konsumenckich głównie spowodowały zmianę zachowań po stronie przedsiębiorców, klient przede wszystkim zaczął kupować w e-commerce, czyli w digitalu, zaczął ograniczać wydatki gotówkowe, przechodząc na karty kredytowe. Brak kultury, do której mieliśmy dostęp na co dzień – kino, teatr – spowodowało, że zainteresowaliśmy się inną formą rozrywki – Netflix, HBO, Amazon Prime. Co więcej, reklamy, które były w tym czasie nagrywane, też potwierdzały, że w tej innej rzeczywistości da się żyć. Mamy świetną reklamę Szymona Majewskiego – tą, którą nakręcił z domu. To pokazywało, że pojawia się jakaś alternatywa dla zamknięcia, dla tego życia. Ale gdzie jest tak naprawdę to życie? No to życie jest właśnie w digitalu, w tej innej sferze. To spowodowało, że przedsiębiorcy musieli na to odpowiedzieć. Naturalną odpowiedzią było zainteresowanie się tym, jak ja mogę do tego klienta trafić. Skoro klient jest w digitalu, to ja jako przedsiębiorca też muszę być w digitalu.

Jarosław Kuźniar: Czy są takie biznesy, których się nie da scyfryzować?

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Są biznesy, których cyfryzacja nie przyniesie wymiernych korzyści. I oczywiście, jeżeli chodzi np. o opiekę nad innymi, to ten kontakt bezpośredni pozostanie nieodzowny. Bo jak możemy inaczej zatroszczyć się o drugą osobę? Zwłaszcza jeżeli jest np. leżąca i chora. To tutaj technologia pomoże nam zapewne w podniesieniu komfortu jej życia, ponieważ już istnieją różnego rodzaju rozwiązania, które to robią. Natomiast ten kontakt bezpośredni będzie nieodzowny i niezbędny.

covid19 napędza technologię

Jarosław Kuźniar: Choć ta sytuacja, która była widoczna – szczególnie w 2020 roku, kiedy w szpitalach, w domach opieki nad starszymi osobami, kiedy młodzi nie mogli się spotkać ze swoimi starszymi rodzicami, to technologia w postaci wszystkich możliwych komunikatorów była udogodnieniem. Urodziny, śluby, tysiące różnych sytuacji, które odbywały się tylko właśnie w ten sposób.

Magda Kotowska-Gawrylczyk: Zgadzam się z tobą. Uważam, że to przyspieszenie technologiczne, czyli przeniesienie wielu aktywności ze świata realnego do cyfrowego otworzyło oczy, że to się da zrobić i działa to bardzo dobrze. Oczywiście chcielibyśmy mieć kontakt bezpośredni, natomiast są okoliczności, jak np. zagrożenie zdrowia czy życia i dzięki tej technologii, którą mamy i z której korzystamy – możemy wiele rzeczy zwyczajnie mówiąc „załatwić”.

Jarosław Kuźniar: W ogóle jak popatrzymy na różne obszary tego naszego życia w ostatnich miesiącach – to już prawie rok – to widać, że firmy szykowały się do czegoś, pozwalały pracować zdalnie, próbowały coś ułatwiać i nagle okazało się, że nie ma innego wyjścia, to wszystko musi przyspieszyć. Nagle w ciągu roku o ile lat przeskoczyliśmy do przodu?

Magdalena Gwiaździńska: Tak jak mówi nasz prezes Satya Nadella: tak naprawdę to w 3 miesiące widzieliśmy lata. Pierwsze 3 miesiące to były lata digitalizacji. W tej chwili mówi również o tym, że to jak wyobrażaliśmy sobie, że będzie wyglądał 2030 rok pod względem technologii, tak naprawdę zobaczymy w 2025, czyli przynajmniej 5 lat przyspieszyło. Ja obserwuję to również z mojego zawodowego punktu widzenia. Sprzedaję wraz z zespołem usługi online do średnich przedsiębiorstw. To są często bardzo duże polskie firmy zarządzane właścicielsko. Jeśli wydaje Wam się, że wcześniej praca zdalna tam była możliwe, to tak nie do końca. I to jest dokładnie scenariusz, który ja obserwowałam: z dnia na dzień trzeba było się scyfryzować, chociażby w tym aspekcie pracy zdalnej – to jest bardzo trudne. Wiele firm, które dotychczas absolutnie nie chciały słyszeć o technologii, a chmura to było zło absolutnie największego kalibru – nagle zaczęło dzwonić i szukać możliwości. Oczywiście było to bardzo wymuszone.

jak pandemia wpłynęła na rozwój technologii

Jarosław Kuźniar: Tylko rozumiem, że w tych sytuacjach oni potrzebowali technologii – to jedno, ale też potrzebowali jakiegoś zaufania, opieki i wiedzy, prawda? Że to im nie zaszkodzi. Bo przecież tego się bali wcześniej.

Magdalena Gwiaździńska: To też. Jednak wychodzi tu mocno aspekt, który ja także obserwuję właśnie w polskich firmach, czyli zarządzanie oparte na zaufaniu. I to była jeszcze do niedawna bardzo obca idea. Powszechne było takie rozliczanie pracowników i zarządzanie przez cele, patrzenie im na ręce. Powiedziałabym, że polskie firmy uczą się zmiany modelu zarządzania. Natomiast czy są branże, których się nie da scyfryzować? Absolutnie. Jasne, że są takie. Natomiast cyfryzacja pozwala biznesowi na coś, co się teraz nazywa sprężystością. Elastyczność reakcji i zapewnienie czegoś takiego, co się nazywa business continuity, czyli ciągłości biznesu. Właśnie te firmy, które są dostatecznie scyfryzowane, na ten oraz inne przyszłe kryzysy będą w stanie skutecznie odpowiedzieć.

Całą debatę obejrzyj poniżej!

Debata została zrealizowana w ramach akcji Wiedza Nie Ma Płci, którą zainicjowała Olga Kozierowska (Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką) wraz z Klubem Champions of Change działającym na rzecz równości, różnorodności i włączania. Wiedza Nie Ma Płci to łącznie pięć debat, w których to specjalistki i top menedżerki, zabierają głos. Jedynym mężczyzną będzie dziennikarz prowadzący wydarzenia – Jarosław Kuźniar. W ramach akcji Wiedza Nie Ma Płci została stworzona także lista ekspertek, kobiet biznesu zajmujących wysokie stanowiska w międzynarodowych firmach. Każda z nich ma wiedzę. Każda z nich posiada bogate doświadczenie. Każda z nich w swojej branży jest autorytetem. Serdecznie zachęcam wszystkich dziennikarzy i wydawców, aby zwrócili uwagę na listę przed wyborem gości do swojej kolejnej audycji bądź programu.

Zarejestruj się aby otrzymać newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close