Jak pobudzi膰 kreatywno艣膰

Chcesz pobudzi膰 kreatywno艣膰? Zobacz 10 sprawdzonych sposob贸w na rozgrzewk臋 dla umys艂u!

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

Ka偶dy z nas chcia艂by sypa膰 pomys艂ami jak z r臋kawa, by膰 kreatywny i w mgnieniu oka znajdowa膰 rozwi膮zania dla najbardziej skomplikowanych pomys艂贸w. Je艣li zamiast tego walczysz z pustk膮 w g艂owie, nie potrafisz si臋 skupi膰 na niczym d艂u偶ej ni偶 10 minut, a nad prostym zadaniem 艣l臋czysz ca艂y dzie艅, to znak, 偶e tw贸j umys艂 nie jest w najlepszej formie. Co robi膰?

Po pierwsze, nie za艂amuj si臋. Taki stan dopada nawet najbardziej tw贸rczych ludzi raz na jaki艣 czas. Po drugie, spr贸buj zastanowi膰 si臋, gdzie le偶y 藕r贸d艂o problemu. Bo przyczyn mo偶e by膰 kilka. Oto 3 najpopularniejsze:

5 PROSTYCH SPOSOB脫W, 呕EBY UCZY膯 SI臉 SZYBCIEJ I OSI膭GA膯 LEPSZE REZULTATY!

Przem臋czenie: za du偶o pracy, za ma艂o regeneracji sprawia, 偶e m贸zg nie pracuje najlepiej. Je艣li nie dosypiasz, nie ma kiedy si臋 regenerowa膰, a wi臋c kolejnego dnia pracuje gorzej.

Stres: je艣li jest d艂ugotrwa艂y, mo偶e wp艂ywa膰 na nasz膮 zdolno艣膰 koncentracji, zapami臋tywania, zaczynamy dzia艂a膰 automatycznie, nie tw贸rczo.

Brak ruchu: tak, to tak偶e przyczyna gorszego dzia艂ania naszej pami臋ci, koncentracji i kreatywno艣ci. Ruch pozwala obni偶y膰 stres, zrelaksowa膰 si臋 i zregenerowa膰. Badacze podkre艣laj膮, 偶e wystarczy 30-minutowy spacer, by dotleni膰 cia艂o i umys艂.

Je艣li wi臋c zadba艂a艣 ju偶 o wypoczynek, zdrowy sen, diet臋 i ruch, ale nadal czujesz, 偶e tw贸j umys艂 dzia艂a tylko na p贸艂 gwizdka, by膰 mo偶e potrzebuje on dodatkowych bod藕c贸w. Oto kilka bardzo prostych 膰wicze艅, kt贸re warto w艂膮czy膰 do swojego codziennego planu dnia. Gotowi?

Zaczynamy!

Medytacja

Medytacja kojarzy nam si臋 z siedzeniem w skupieniu przez d艂u偶szy czas. Ale dla m贸zgu, kt贸ry wci膮偶 nie mo偶e si臋 dobudzi膰 wystarczy 10-15 minut o poranku. Mo偶esz medytowa膰 jeszcze le偶膮c w 艂贸偶ku, siedz膮c w fotelu 鈥 tak jak lubisz. Na te 10 minut skup si臋 na swoim oddechu i spr贸buj poszuka膰 wok贸艂 siebie ciszy. Wdychaj powietrze nosem, potem na chwil臋 je zatrzymaj, policz do 5 i wypu艣膰 je powoli ustami. Zaczniesz dzie艅 spokojniejsza i bardziej skupiona. Mniej rzeczy b臋dzie ci臋 te偶 irytowa膰 i wyprowadza膰 z r贸wnowagi.

Czytaj

Czytanie tak偶e mo偶e by膰 rodzajem medytacji. Zw艂aszcza, gdy ksi膮偶ka jest tak dobra, 偶e potrafi poch艂on膮膰 nas bez reszty. M贸j poranny rytua艂 zak艂ada przeczytanie cho膰 kilku stron. Staram si臋 te偶 czyta膰 jad膮c autobusem do pracy. Po pierwsze, zmusza mnie to, 偶eby na chwil臋 przesta膰 si臋 spieszy膰 i odci膮膰 od porannego chaosu. Po drugie, jest jak dobra rozgrzewka dla m贸zgu, kt贸ry o偶ywiony lepiej zaczyna od razu pracowa膰.

Rysuj i koloruj

Kiedy艣 z zapa艂em robili艣my to w dzieci艅stwie. Dzi艣 naukowcy dowiedli, 偶e zn贸w warto wr贸ci膰 do bazgrolenia i kolorowania, bo ta prosta czynno艣膰 pomaga nam si臋 skupi膰, nawi膮za膰 kontakt z emocjami, zredukowa膰 poziom stresu. A przy okazji dobrze si臋 bawi膰, bo to tak偶e wa偶ne, gdy chcemy zach臋ci膰 nasz m贸zg do pracy.

Krzy偶贸wki i Sudoku

Je艣li my艣lisz, 偶e krzy偶贸wki s膮 tylko dla starszych pa艅, to powiem tak 鈥 we藕 z nich przyk艂ad i zacznij rozwi膮zywa膰 krzy偶贸wki, jolki, rebusy i sudoku. To bardzo proste 膰wiczenie, kt贸re poprawia pami臋膰, uaktywnia m贸zg, zwi臋ksza s艂ownictwo i koncentracj臋. Taki trening sprawia, 偶e nasz umys艂 jest d艂u偶ej w dobrej formie.

Ucz si臋 s艂贸wek

Je艣li lubisz trenowa膰 umys艂, a przy okazji si臋 uczy膰, mamy i spos贸b dla ciebie. To nauka obcych s艂贸wek. Mo偶esz to robi膰 na dwa sposoby. Otworzy膰 s艂ownik wyraz贸w obcych i przyswaja膰 trudne s艂贸wka polskie. Albo mo偶esz uczy膰 si臋 w ten spos贸b j臋zyka obcego. Codziennie postaraj si臋 zapami臋ta膰 5-10 nowych wyraz贸w, idiom贸w, wyra偶e艅. R贸偶ne badania pokazuj膮, 偶e ci, kt贸rzy znaj膮 przynajmniej jeden j臋zyk obcy potrafi膮 lepiej si臋 skoncentrowa膰, lepiej planuj膮 i podejmuj膮 bardziej trafne decyzje. Bo ich umys艂 dzia艂a na wy偶szych obrotach.

艢miej si臋

To nie 偶art! M贸zg lubi zabaw臋. Bardzo dobrze reaguje na gry s艂owne i 偶arty. By膰 mo偶e dlatego, 偶e 艣miech nas relaksuje, pozwala g艂臋biej odetchn膮膰 i rozlu藕ni膰 si臋. A taki stan nasz umys艂 bardzo lubi.

Liczenie do 100 i z powrotem

Kawa nie dzia艂a? S膮 lepsze sposoby na przebudzenie umys艂y. Skup si臋 i policz do 100. Zrobione? To teraz zacznij liczy膰 od 100 w d贸艂, a偶 znowu dojdziesz do 0. Zajmie ci to 5 minut. Efekty s膮 naprawd臋 znakomite!

Alfabet

Na to 膰wiczenie potrzebujesz 10-15 minut i te偶 warto je robi膰 o poranku, np. pij膮c porann膮 kaw臋. Na czym polega? Do ka偶dej z liter alfabetu przyporz膮dkuj jeden wyraz. Chodzi o to, 偶eby s艂owa nie by艂y najprostsze, np. Ala, pies, kot. Im mniej oczywiste, tym lepsze 膰wiczenie dla m贸zgu. Przyk艂ady? A 鈥 arbitra偶, B 鈥 banialuki, C 鈥 cytadela.

S艂uchaj muzyki

S艂yszeli艣cie o efekcie Mozarta? Badania pokaza艂y, 偶e s艂uchanie utwor贸w tego wybitnego kompozytora bardzo pozytywnie wp艂ywa na nasz umys艂, zwi臋kszaj膮c nasze zdolno艣ci umys艂owe. Minus jest taki, 偶e znika w艂a艣ciwie w momencie, gdy przestajemy s艂ucha膰. Tak czy siak w艂膮czenie muzyki klasycznej lub utwor贸w, kt贸re uspokajaj膮 i wyciszaj膮 (bo i te na nas dobrze dzia艂aj膮), nawet je艣li kr贸tkotrwa艂y, to wyj膮tkowo przyjemny spos贸b na dopieszczenie m贸zgu.

U偶ywaj obu r膮k

To bardzo proste 膰wiczenie, kt贸re pomaga nieco uciec od rutyny i stymuluje m贸zg. Je艣li jeste艣 prawor臋czna, prze艂贸偶 na chwil臋 d艂ugopis do lewej r臋ki i co艣 napisz. Potem zr贸b to samo praw膮 r臋k臋, a nast臋pnie zn贸w zmie艅 na lew膮. Zr贸b w sumie dwa, trzy powt贸rzenia. Je艣li jeste艣 lewor臋czna, zacznij 膰wiczenie od prawej r臋ki.

 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close