Jak poczu膰 si臋 dobrze w nowej pracy? Oto 6 krok贸w, kt贸re nam w tym zdecydowanie pomog膮.

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Nowe miejsce pracy to nowi ludzie i nowe zwyczaje, kt贸rych dopiero musimy si臋 nauczy膰. Jak to zrobi膰, 偶eby nie zaliczy膰 wpadki? Oto 6 krok贸w, kt贸re odpowiedz膮 na pytanie, jak poczu膰 si臋 dobrze w nowej pracy.

Mam kole偶ank臋, kt贸ra w jednej firmie pracuje od 20 lat. Kiedy艣 by艂a to norma. Dzi艣 raczej wyj膮tek od regu艂y. Zdarza si臋, 偶e prac臋 zmieniamy co kilka lat. Powody s膮 r贸偶ne. Niekt贸re zale偶膮 od nas 鈥 dostali艣my lepsz膮 propozycj臋, chcemy si臋 rozwija膰. Inne s膮 mniej przyjemne 鈥 zredukowano nasze stanowisko pracy lub nie przed艂u偶ono z nami umowy.

鈥濸ROSZ臉 ZA艢PIEWA膯 ULUBION膭 PIOSENK臉鈥 鈥 ZOBACZ NIETYPOWE PYTANIA I ZADANIA NA ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ. CZEMU S艁U呕膭 I JAK Z NICH WYBRN膭膯?

W zale偶no艣ci od tego, czy nowa praca spe艂nia nasze oczekiwania, czy jest po prostu przystankiem, kt贸ry pozwala przeczeka膰 kiepski okres, idziemy do niej z r贸偶nym nastawieniem. Mo偶e to by膰 rado艣膰 i ekscytacja. Mog膮 to by膰 obawy lub w膮tpliwo艣ci, czy dobrze wybra艂y艣my. Nie znam jednak nikogo, kto przed pierwszym dniem w nowym biurze nie czu艂by cho膰 lekkiego stresu. Bo nowe miejsce pracy to nowi ludzie i nowe zwyczaje, kt贸rych dopiero musimy si臋 nauczy膰.

Lekcje z kultury pracy trzeba odrobi膰

Przyk艂ad? S膮 firmy, w kt贸rych wszyscy znaj膮 si臋 od lat. Rzadko zmieniaj膮 si臋 osoby w zespole, wi臋c nowego cz艂owieka traktuje si臋 z dystansem i nieufnie. S膮 firmy, gdzie wszyscy s膮 ze sob膮 po imieniu, a szef jest bardziej coachem ni偶 autorytarnym w艂adc膮. S膮 biura, gdzie telefony odbiera si臋 zawsze, tak偶e podczas spotkania. W innych jest to nie do przyj臋cia.

Im d艂u偶ej pracujemy w jednym miejscu, tym wi臋ksze mamy poczucie, 偶e wsz臋dzie obowi膮zuje podobna kultura pracy. Tymczasem r贸偶nice w podej艣ciu do pracy i pracownik贸w s膮 gigantyczne 鈥 m贸wi Joanna 呕ukowska, ekspertka serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Zasady panuj膮ce w nowym miejscu poznaje si臋 miesi膮cami. Bywa, 偶e ich nieznajomo艣膰 prowadzi do napi臋膰 mi臋dzy cz艂onkami zespo艂u, ale tak偶e na linii pracownik 鈥 szef. Lekcj臋 pod has艂em 鈥瀔ultura pracy鈥 musi odrobi膰 ka偶dy nowy pracownik 鈥 dodaje.

Zaczynaj膮c prac臋, warto dowiedzie膰 si臋 m.in., czy w trakcie pracy mo偶na za艂atwia膰 prywatne sprawy, czy pracownicy omawiaj膮 w biurze swoje 偶ycie osobiste (nie wsz臋dzie akceptuje si臋 ploteczki przy porannej kawie i tzw. small talk) oraz jakie zasady obowi膮zuj膮 w kuchni, np. czy kawa i herbata jest firmowa, sk艂adkowa czy ka偶dy pracownik kupuje j膮 sam. Nie warto wychodzi膰 z za艂o偶enia, 偶e skoro w starej firmie mogli艣my na ka偶de spotkanie pojecha膰 taks贸wk膮 na koszt firmy, w nowej te偶 tak b臋dzie. Firmy maj膮 r贸偶ne bud偶ety i nie zawsze finansuj膮 pracownikom kaw臋 czy przejazdy taks贸wkami.

Co jeszcze warto zrobi膰, by nauczy膰 si臋 nowej kultury pracy? Oto kilka porad serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl:

1. Na艣ladujmy.

Na dzie艅 dobry trzeba otworzy膰 oczy i obserwowa膰, jak zachowuj膮 si臋 wsp贸艂pracownicy. Je艣li wyciszaj膮 prywatne telefony kom贸rkowe, dostosujmy si臋.

2. S艂uchajmy.

Zar贸wno ha艂as, jak i cisza wiele powiedz膮 o miejscu pracy. Nie ma powodu, dla kt贸rego mieliby艣my burzy膰 atmosfer臋 panuj膮c膮 w dziale.

3. Nie wym膮drzajmy si臋.

Lepiej powiedzie膰 o jedno s艂owo mniej ni偶 wi臋cej. Na pocz膮tku lepiej s艂ucha膰 ni偶 m贸wi膰. Nieinwazyjne osoby szybciej zdobywaj膮 akceptacj臋 zespo艂u.

4. Zapomnijmy o sprawach prywatnych.

Nawet je艣li oka偶e si臋, 偶e koledzy z zespo艂u rozmawiaj膮 na osobiste tematy, pami臋tajmy, 偶e na nasze opowie艣ci przyjdzie czas. Takim sygna艂em b臋dzie pytanie: jak po weekendzie?

5. Pytajmy.

Je艣li czego艣 nie wiemy lub mamy w膮tpliwo艣ci, pytajmy. Osoba, kt贸ra wykazuje zainteresowanie 偶yciem firmy, daje sygna艂, 偶e chce by膰 jego cz臋艣ci膮.

6. Zaufajmy zespo艂owi.

Wchodz膮c do nowej firmy, warto serdecznym okiem patrze膰 na zesp贸艂. Wsp贸艂pracownicy mog膮 by膰 niezwykle pomocni w procesie aklimatyzacji.

Kiedy ju偶 poznamy, jaka jest kultura firmy, a zesp贸艂 i szefostwo przyzwyczai si臋 do nas, mo偶emy te偶 wprowadzi膰 do firmy co艣 od siebie. W ko艅cu zwyczaje i zasady tworz膮 pracownicy.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close