Alina Ka藕mierczak przedstawia koncepcj臋 Mel Robbins o tym, jak podejmowac decyzje w 5 sekund

Jak podejmowa膰 decyzj臋 w 5 sekund?

Alina Ka藕mierczak

Chcesz zmieni膰 w艂asne 偶ycie? Nie zastanawiaj si臋 nad tym zbyt d艂ugo. Zr贸b to teraz! Rozmy艣lanie uruchamia wym贸wki i bojkotuje ka偶de dzia艂anie. To tak jak z rozpocz臋ciem nowych nawyk贸w zdrowotnych. Postanawiasz, 偶e dzi艣 wyjdziesz pobiega膰. Po chwili jednak Tw贸j g艂os wewn臋trzny zaczyna do Ciebie m贸wi膰: 鈥濸ogoda dzi艣 taka sobie, pewnie za bardzo wieje鈥 Nie chc臋 si臋 przecie偶 przezi臋bi膰鈥 Jak wyjd臋 jutro, przecie偶 nie si臋 nie stanie鈥 Nie biega艂am tyle czasu, to te kilka dni mnie nie zbawi鈥︹
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

To najwi臋ksza pu艂apka umys艂u, kt贸ry chce Ci臋 odwie艣膰 od zrobienia czego艣, co przecie偶 wiesz, 偶e jest dla Ciebie dobre. Nie pozw贸l na to. Prze艂am swoje s艂abo艣ci, nie daj si臋 wci膮gn膮膰 w wewn臋trzy bojkot. Podejmij decyzj臋 odwa偶nie i szybko, by wewn臋trzny krytyk nie zd膮偶y艂 uruchomi膰 wszelkich w膮tpliwo艣ci i wym贸wek. Kiedy dzia艂asz szybko m贸zg nie ma czasu na wypowiedzenie si臋. Najpierw odzywa si臋 serce, a Ty b艂yskawicznie idziesz za jego g艂osem. Pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden – start! Po prostu wstajesz, ubierasz si臋 i wychodzisz pobiega膰! Oto ca艂y sekret skutecznego dzia艂ania, czyli Regu艂a 5 sekund stworzona przez Mel Robbins.

Je艣li masz odwag臋 zacz膮膰, to masz odwag臋 odnie艣膰 sukces鈥 – Mel Robbins

Geneza regu艂y 5 sekund

Mel Robbins mia艂a 41 lat. Jej 艣wiat w艂a艣nie si臋 rozpad艂 na kawa艂ki. Zmaga艂a si臋 z problemami zawodowymi, finansowymi, do tego dosz艂y k艂opoty w zwi膮zku. By艂a bezrobotna, d艂ugi sprawia艂y, 偶e nie mog艂a spa膰, a relacje z m臋偶em stale si臋 pogarsza艂y. Wtedy my艣la艂a, 偶e topienie smutku w alkoholu to najlepsze rozwi膮zanie. Nie mia艂a 偶adnych perspektyw na lepsze jutro. Gdy rano dzwoni艂 budzik, nie mia艂a si艂y wsta膰, by zmierzy膰 si臋 z rzeczywisto艣ci膮. Wtedy jedynym rozwi膮zanie wydawa艂o jej si臋 wci艣ni臋cie przycisku 鈥瀌rzemka鈥 i kilkukrotne odwlekanie momentu wstania.

Pewnego wieczoru wszystko si臋 zmieni艂o. W telewizji zobaczy艂a start rakiety kosmicznej. Us艂ysza艂a odliczanie: pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden – start! Rakieta z impetem wystrzeli艂a w przestworza. Ten widok j膮 zainspirowa艂. Postanowi艂a, 偶e ona b臋dzie taka, jak ta rakieta! Kiedy rano us艂ysza艂a budzik, zamiast jak co dzie艅 wcisn膮膰 przycisk drzemki, odliczy艂a sobie w my艣lach: pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden 鈥 start i wsta艂a.

To by艂 moment prze艂omowy w jej 偶yciu i moment, w kt贸rym stworzy艂a regu艂臋 5 sekund. Regu艂臋, kt贸r膮 zacz臋艂a stosowa膰 w r贸偶nych sytuacjach. Do艂o偶y艂a do niej swoje badania na temat dzia艂ania m贸zgu, r贸偶nych dziedzin psychologii, motywacji, by wreszcie uzna膰 j膮 jako skuteczn膮 metod臋 dzia艂ania.

Obecnie Regu艂a 5 sekund stosowana jest na ca艂ym 艣wiecie i zmienia 偶ycie wielu ludzi.

W czym tkwi tajemnica regu艂y 5 sekund?

Regu艂a 5 sekund pokona system operacyjny m贸zgu i pomo偶e ci przezwyci臋偶y膰 op贸r w danej chwili鈥 – Mel Robbins

Pi臋膰 sekund to optymalny czas, by podj膮膰 decyzj臋. Je艣li trwa to d艂u偶ej, to m贸zg zaczyna bojkotowa膰 nasze my艣li. Mimo pocz膮tkowego impulsu do dzia艂ania, pojawia si臋 zniech臋cenie i t艂umienie ch臋ci do podejmowania si臋 r贸偶nych czynno艣ci. W ten spos贸b najcz臋艣ciej rezygnujemy ze zmian i z robienia czego艣 pozytywnego. Dlaczego? Poniewa偶 zaczynamy si臋 zastanawia膰, pojawiaj膮 si臋 obawy, l臋k staje si臋 wi臋kszy, zniech臋cenie coraz wi臋ksze. Dlatego wystarczy do tego nie dopu艣ci膰鈥 Je艣li podejmiemy decyzj臋 szybko w pi臋膰 sekund, nie mamy czasu na zw膮tpienie i po prostu dzia艂amy.

Siedzisz na szkoleniu. Chcesz si臋 o co艣 zapyta膰鈥 Ale ju偶 po chwili my艣lisz: nie, to g艂upie, co inni o mnie pomy艣l膮, bez sensu鈥 To to trwa d艂u偶ej ni偶 pi臋膰 sekund i nigdy nie zabierasz g艂osu. Podobnie jest ze spytaniem szefa o podwy偶k臋. Mija wi臋cej ni偶 pi臋膰 sekund, Ty milkniesz i ju偶 wi臋cej nie podejmujesz nawet pr贸by鈥. A co mog艂oby si臋 wydarzy膰, gdyby艣 odwa偶y艂 si臋 odezwa膰?

Prostota tej regu艂y mo偶e zadziwia膰. Wystarczy odliczy膰: pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden, start! Jedynym warunkiem jest po odliczeniu rozpocz臋cie dzia艂ania! Je艣li ju偶 zdecydujesz si臋 na t臋 metod臋 to ju偶 nie ma odwrotu- po odliczeniu musisz po prostu zacz膮膰 dzia艂a膰. Bez zastanowienia, bez przemy艣lenia, bez wym贸wek. Dziecinnie proste i niesamowicie skuteczne!

Kiedy poczujesz impuls do realizacji celu, musisz policzy膰 5鈥 4鈥 3鈥 2鈥 1 i fizycznie ruszy膰 si臋 z miejsca, bo w przeciwnym razie m贸zg Ci臋 powstrzyma鈥 – m贸wi Mel Robbins.

Liczenie odwraca uwag臋 od w膮tpliwo艣ci, l臋ku, zmartwie艅, a skupia si臋 na tym, co masz do zrobienia. Pojawia si臋 plan- pi臋膰 sekund- jest decyzja. Ta metoda dzia艂a, poniewa偶 liczenie i ruch jest dzia艂aniem. Gdy jeste艣 w ruchu, zmienia si臋 Twoja fizjologia, a umys艂 pod膮偶a za ni膮.

Wa偶ne, by odlicza膰 od pi臋ciu do zera, a nie odwrotnie. Dlaczego? Po pierwsze zmuszamy w ten spos贸b nasz m贸zg do skupienia si臋 na dzia艂aniu i liczeniu. Zwyk艂e licznie od jeden do pi臋ciu mo偶emy wykona膰 automatycznie, bez zaanga偶owania naszego umys艂u. Poza tym po pi臋ciu mog膮 nast膮pi膰 kolejne cyfry: 6, 7, 8 i zn贸w mo偶emy zacz膮膰 odwleka膰. Wed艂ug Mel Robbins czas ten mo偶emy indywidulanie dostosowa膰, ale 5 sekund jest optymalne, by impuls do dzia艂ania urealni膰 i nie dopu艣ci膰 naszego racjonalizmu, by wybi艂 nam ten pomys艂 z g艂owy.

Do czego mo偶e przyda膰 si臋 regu艂a 5 sekund?

W kt贸rych przypadkach sprawdzi si臋 regu艂a? Mel Robbins zacz臋艂a stosowa膰 t臋 metod臋 w r贸偶nych sytuacjach 偶yciowych i okaza艂o si臋, 偶e dzia艂a! Kiedy zacz臋艂a te regu艂臋 propagowa膰 okaza艂o si臋, 偶e ludzie z ca艂ego 艣wiata zacz臋li si臋 zg艂asza膰 i opisywa膰 swoje przyk艂ady zastosowania regu艂y. Sporo z nich zosta艂o opisanych w bestsellerowej ksi膮偶ce 鈥濺egu艂a 5 sekund鈥

Jak zatem mo偶e j膮 wykorzysta膰 ka偶dy z nas. Po pierwsze sprawdzi si臋 przy problemach ze wstawaniem i ci膮g艂ym wciskaniem przycisku drzemki. Jedynym warunkiem jest uruchomienie dzia艂ania po odliczeniu. Postan贸w sobie, 偶e policzysz: pi臋膰, cztery, trzy dwa jeden i wstajesz!

Po drugie metoda mo偶e pomoc przy nawyku odk艂adania spraw na p贸藕niej. Powiedz sobie, 偶e koniec z przek艂adaniem niepilnej pracy (jeszcze mam czas, jutro to zrobi臋). Odlicz: pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden i po prostu we藕 si臋 zabierz do roboty!

Po trzecie mo偶na z niej skorzysta膰 w podejmowaniu decyzji. Ostatnio zastosowa艂am j膮 w podj臋ciu decyzji zakupowych. Niby wiem, 偶e ta kurtka jest mi potrzeba, niby mi si臋 podoba, ale im bardziej si臋 zastanawiam, tym wi臋cej w膮tpliwo艣ci鈥 Przeci膮ganie decyzji powoduje, 偶e obaw, rozterek jest coraz wi臋cej.聽 Koniec z tym. Pi臋膰, cztery, trzy dwa, jeden i decyzja podj臋ta (na tak lub nie). W艂a艣ciwie ka偶d膮 decyzj臋 mo偶na podj膮膰 w 5 sekund. Badania wykazuj膮, 偶e ludzie przedsi臋biorczy i osi膮gaj膮cy w 偶yciu sukcesy, najcz臋艣ciej nie zastanawiaj膮 si臋 zbyt d艂ugo, tylko po prostu dzia艂aj膮. I Ty te偶 tak mo偶esz. Je艣li masz podj膮膰 decyzj臋, policz i dzia艂aj!

Po czwarte regu艂a pozwala pokona膰 strach i niepewno艣膰. Im wi臋cej piel臋gnujemy l臋k, tym wi臋kszy si臋 staje. Energia pod膮偶a za uwag膮. Co karmimy, to mamy w 偶yciu. Regu艂a 5 sekund nie pozwala na rozro艣ni臋cie si臋 i karmienie l臋ku. Dlaczego? Poniewa偶 w pi臋膰 sekund nie zd膮偶y si臋 on odpowiednio rozwin膮膰, tak, by zablokowa膰 nasze dzia艂anie. Boisz si臋? B贸j si臋 i dzia艂aj: pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden- start!

Po pi膮te stosuj膮c regu艂臋 5 sekund b臋dziesz 艣mielej przedstawia膰 i realizowa膰 swoje pomys艂y. Masz 艣wietny pomys艂… Jeste艣 z siebie dumny…. I ju偶 po chwili rozpoczyna si臋 wewn臋trzny bojkot. Tw贸j g艂os w g艂owie m贸wi: czy warto? po co ja to robi臋? czy ja si臋 nie zb艂a藕ni臋? co oni sobie o mnie pomy艣l膮? czy dam rad臋? I decyzja zostaje odroczona…Porzucasz 艣wietny pomys艂, bo po dog艂臋bnej analizie nie wydaje si臋 ju偶 taki 艣wietny…Warto zatem podejmowa膰 decyzj臋 w pi臋膰 sekund, by wewn臋trzny krytyk nie zd膮偶y艂 uruchomi膰 wszelkich w膮tpliwo艣ci. Pojawia si臋 pomys艂, pi臋膰 cztery, trzy, dwa, jeden- i ju偶 go wdra偶asz!

Podsumowuj膮c mo偶na stwierdzi膰, 偶e stosowanie regu艂y 5 sekund mo偶e po prostu zmieni膰 Twoje 偶ycie. Mo偶esz przesta膰 si臋 zamartwia膰 i poczu膰 si臋 szcz臋艣liwie! Prosto i szybko. Nie ma czasu na w膮tpliwo艣ci, roztrz膮sanie, rozpami臋tywanie鈥. Chcesz tego? Pi臋膰, cztery, trzy, dwa, jeden- wsta艅 i zacznij dzia艂a膰! Odwa偶 si臋 na to i spr贸buj!

Prawdziwa si艂a odwagi ujawnia prawdziwego Ciebie. Wydobywa to, co w Tobie najlepsze!鈥- Mel Robbins

Zach臋cam r贸wnie偶 do przeczytania ksi膮偶ki Mel Robbins 鈥濺egu艂a 5 sekund鈥, znajdziesz tam wiele przyk艂ad贸w na to, w jaki spos贸b mo偶na wykorzysta膰 metod臋 oraz wiele 艣wiadectw na to, 偶e metoda jest skuteczna.

Wi臋cej o regule 5 sekund Alina Ka藕mierczak odpowie ju偶 w poniedzia艂ek o godz. 7:00 podczas LIVE na fejsbukowym profilu Sukces TO JA.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close