Jak pokaza膰 produkty online

5 sposob贸w, jak skutecznie pokaza膰 produkty online

Ma艂gorzata Wierzejewska

Coraz wi臋cej w艂a艣cicieli sklep贸w stacjonarnych decyduje si臋 na przeniesienie cho膰 cz臋艣ci sprzeda偶y do Internetu. Wp艂yw na to ma nie tylko obecny kryzys zwi膮zany z pandemi膮 koronawirusa. Trend ten jest zauwa偶alny ju偶 od kilku lat. Okaza艂o si臋, 偶e sprzeda偶 online generuje bardzo du偶e zyski - wszystko dzi臋ki temu, 偶e ze wzgl臋du na wygod臋 i oszcz臋dno艣膰 czasu spora cz臋艣膰 klient贸w zdecydowa艂a si臋 korzysta膰 w mo偶liwo艣ci robienia zakup贸w online.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Obecnie nie ma praktycznie niczego, czego internauci nie szukaliby w sieci

Dotyczy to ka偶dej odnogi rynku – od produkt贸w spo偶ywczych, przez kosmetyki, ksi膮偶ki, ubrania czy artyku艂y AGD. Sytuacja, w jakiej si臋 teraz znale藕li艣my mo偶e by膰 dla firm szans膮 na rozw贸j w e-commerce. Umiej臋tne przej艣cie do prowadzenia sklepu w sieci pozwoli nie tylko utrzyma膰 p艂ynno艣膰 biznesow膮, ale te偶 wygra膰 z konkurencj膮. Jak wi臋c promowa膰 biznes, by zaistnie膰 w 艣wiadomo艣ci klient贸w i zwi臋kszy膰 sprzeda偶 produkt贸w?

Rozpocz臋cie przygody ze sprzeda偶膮 w Internecie to przede wszystkim wnikliwa analiza konkurencji. Ta, jak wiadomo, jest ogromna i aby zosta膰 zauwa偶onym przez klient贸w trzeba si臋 naprawd臋 postara膰. Kolejne kroki to przemy艣lany marketing i promocja, czyli nic innego jak zadbanie o sp贸jn膮 i ciekaw膮 komunikacj臋.

Platforma sprzeda偶owa czy w艂asny sklep online?

To pierwsze pytanie, na kt贸re powinien odpowiedzie膰 sobie ka偶dy, kto rozwa偶a przeniesienie biznesu do sieci. Platformy e-commerce ciesz膮 si臋 w Polsce nies艂abn膮ca popularno艣ci膮. Nic dziwnego, skoro pozwalaj膮 na dotarcie do ogromnej grupy klient贸w. Niestety, jest tu haczyk, poniewa偶 ka偶膮 tak偶e mierzy膰 si臋 z bardzo du偶膮 konkurencj膮. Przy korzystaniu z tego typu stron oferta naszej firmy tak na dobr膮 spraw臋 nie ma wi臋kszych szans na to, aby si臋 przebi膰. Do tego trzeba liczy膰 si臋 z konieczno艣ci膮 p艂acenie prowizji od sprzeda偶y. W艂a艣nie z tych powod贸w coraz wi臋cej os贸b prywatnych i firm stawia na prowadzenie w艂asnego e-sklepu. Daje to wi臋ksz膮 kontrol臋 nad sprzeda偶膮 i pozwala dotrze膰 do wi臋kszej ilo艣ci interesuj膮cych nas potencjalnych klient贸w.

Start sklepu internetowego

Dzi臋ki niemu e-konsumenci tak偶e Ci z zagranicy b臋d膮 mogli w prosty i bezpieczny spos贸b robi膰 zakupy przez ca艂膮 dob臋 – do tego cz臋sto o wiele taniej, ni偶 w punktach dzia艂aj膮cych stacjonarnie. Przy zak艂adaniu sklepu w sieci warto postara膰 si臋, aby ju偶 na starcie mia艂 dobre opinie – to jego wiarygodno艣膰 przyci膮gnie nowych klient贸w. Wa偶ne jest tak偶e stworzenie dobrych opis贸w oraz metaopis贸w produkt贸w, kt贸re b臋d膮 widoczne w wynikach wyszukiwania Google. Bardzo wa偶ne jest tak偶e odpowiednie ich zaprezentowanie, chodzi tu przede wszystkim o zdj臋cia. To dzi臋ki nim klienci najcz臋艣ciej podejmuj膮 decyzj臋 o zakupie. Fotografie powinny mie膰 najwy偶sz膮 jako艣膰 i, co istotne, pokazywa膰 produkt z ka偶dej strony. Z kolei poprawny opis musi nie tylko zawiera膰 najwa偶niejsze informacje o przedmiocie, ale przede wszystkim by膰 napisany takim j臋zykiem, kt贸ry b臋dzie zach臋ca艂, a nie zmusza艂 do zakupu. Warto r贸wnie偶 zwr贸ci膰 uwag臋, do kogo kierujemy dany produkt. Inaczej opiszemy ten przeznaczony dla wszystkich, a inaczej ten dla specjalist贸w. Dobrym pomys艂em przy prowadzeniu sprzeda偶y online jest prowadzenie fanpage’a na Facebooku i Instagramie oraz stworzenie specjalnej strefy, w kt贸rej klienci b臋d膮 mogli oceni膰 zakupiony produkt. Niekt贸re e-sklepy decyduj膮 si臋 te偶 na prowadzenie bloga 鈥 tam najcz臋艣ciej znajduj膮 si臋 testy, opinie czy po prostu dodatkowe informacje.

PRZECZYTAJ TAK呕E: TE NARZ臉DZIA MUSISZ ZNA膯, JE呕ELI CHCESZ Z SUKCESEM PRZENIE艢膯 SW脫J BIZNES DO INTERNETU

Responsywno艣膰

Strona www sklepu musi by膰 przystosowana do urz膮dze艅 mobilnych i automatycznie dostosowywa膰 si臋 do wielko艣ci ekranu 鈥 powinna dobrze wygl膮da膰 tak na laptopie i tablecie, jak i na smartfonie. Coraz wi臋cej os贸b robi膮c zakupy w Internecie pos艂uguje si臋 bowiem przeno艣nymi urz膮dzeniami. Wed艂ug najnowszego badania Gemius najpopularniejszym z nich jest laptop – wskaza艂o na niego a偶 80% ankietowanych. Na dalszych miejscach zestawienia plasuj膮 si臋 smartfon oraz komputer stacjonarny. Zanim otworzymy e-sklep powinni艣my wi臋c sami przetestowa膰 wszystkie jego funkcjonalno艣ci na urz膮dzeniach mobilnych.

Na co zwr贸ci膰 uwag臋?

Przede wszystkim na to czy ka偶dy produkt mo偶na doda膰 do koszyka i czy dzia艂aj膮 ustawione metody p艂atno艣ci oraz finalizacja transakcji. Kolejn膮 rzecz膮 jest sprawdzenie czy po sklepie 艂atwo si臋 porusza膰 i czy wszystkie informacje s膮 czytelne i wy艣wietlaj膮 si臋 w odpowiedni spos贸b. Zlecenie wykonania czytelnej i responsywnej strony www przek艂ada si臋 te偶 na liczb臋 odwiedzin, poniewa偶 klient mo偶e na ni膮 zajrze膰 w ka偶dej chwili. Poza tym pozwala zaoszcz臋dzi膰 pieni膮dze – dzi臋ki niej nie trzeba ju偶 inwestowa膰 w specjalne wersje mobilne strony czy kosztowne aplikacje.

PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK PRZENIE艢 SW脫J BIZNES DO ONLINE ZGODNIE Z PRAWEM?

Promowanie sklepu internetowego

Generowanie sprzeda偶y wymaga kreatywno艣ci. Samo za艂o偶enie sklepu w Internecie nie wystarczy – trzeba podj膮膰 szereg dzia艂a艅 marketingowych kt贸re sprawi膮, 偶e zostanie on zauwa偶ony przez jak najwi臋ksz膮 liczb臋 os贸b.

  • Pozycjonowanie strony sklepu
    Warto, aby zaj臋li si臋 tym specjali艣ci SEO, kt贸rzy na stronie e-sklepu, w opisach produkt贸w, umieszcz膮 odpowiednie frazy kluczowe. Nast臋pnym krokiem, w celu jeszcze wi臋kszego zoptymalizowania sprzeda偶y, powinno by膰 postawienie na tak zwany link building, czyli umieszczanie link贸w do sklepu na r贸偶nych stronach internetowych.
  • Social media
    To najprostszy spos贸b na zwi臋kszenie rozpoznawalno艣ci e-sklepu. Najpopularniejszym kana艂em komunikacji jest Facebook, cho膰 cz臋艣膰 firm zak艂ada te偶 profile na Instagramie i YouTube. Na takiej stronie trzeba umie艣ci膰 wszystkie najwa偶niejsze informacje o sklepie i znajduj膮cych si臋 w nim produktach. Bardzo wa偶ne jest tak偶e regularne publikowanie tre艣ci, w kt贸rych znajd膮 si臋 zdj臋cia oraz linki przekierowuj膮ce na platform臋 sprzeda偶y. Sam wpis powinien by膰 skierowany bezpo艣rednio do klienta. Wa偶ne, by zach臋ca艂 do aktywno艣ci. Media spo艂eczno艣ciowe pozwol膮 na utrzymanie sta艂ego kontaktu z klientem oraz na regularne prezentowanie oferty firmy. Co jeszcze si臋 przyda? Na pewno b臋d膮 to narz臋dzia do pracy zdalnej – Dysk Google, dzi臋ki kt贸remu szybko udost臋pnimy wsp贸艂pracownikom dokumenty, Skype do wideorozm贸w i platforma ClickMeeting do pracy w zespo艂ach.
  • Reklamy
    P艂atna opcja, z kt贸rej mo偶na korzysta膰 zar贸wno w social media, jak i w wyszukiwarce. Przed podj臋ciem decyzji o wykupieniu reklamy powinno si臋, poza bud偶etem jaki mo偶emy na ni膮 przeznaczy膰, ustali膰 grup臋 docelow膮 oraz czas jej wy艣wietlania.
  • Mailing
    E-mail jest bardzo wa偶nym i skutecznym narz臋dziem marketingowym. Newslettery z informacjami o nowych produktach, promocjach czy ko艅c贸wkach serii mog膮 w prosty, szybki i nieinwazyjny spos贸b zach臋ci膰 do zakup贸w. Jak zbiera膰 adresy e-mail klient贸w? Mo偶e to by膰 okienko subskrypcyjne sklepu lub skorzystanie z gotowej bazy, z kt贸rej korzystaj膮 agencje e-commerce, takie jak np. ExpertSender, kt贸ry jest nie tylko najpopularniejszym i najta艅szym, ale przede wszystkim najbardziej efektywnym narz臋dziem do optymalizacji internetowej sprzeda偶y. Tego typu agencja nie tylko zaproponuje dzia艂ania, kt贸re pomog膮 wypromowa膰 firm臋 w sieci, ale i doradzi, jak rozwija膰 e-sklep korzystaj膮c z multichannel marketing automation opartym na danych.  ExpertSender przywi膮zuje du偶膮 wag臋 do ochrony prywatno艣ci klient贸w i os贸b odwiedzaj膮cych stron臋 internetow膮 serwisu. Platforma pozwala sprawdzi膰, jakie produkty w e-sklepie klienci ogl膮daj膮 najch臋tniej. Dzi臋ki temu mo偶na zbudowa膰 ich profile i wysy艂a膰 im buduj na tej indywidualnie dobrane oferty, kt贸re zawieraj膮 takie produkty, kt贸re najlepiej trafi膮 w ich gusta.

Opcje dostawy, czyli dlaczego wi臋cej znaczy lepiej

Nie oszukujmy si臋 – im wi臋kszy wyb贸r, tym ch臋tniej klient wybierze danego sprzedawc臋. E-kupuj膮cy dziel膮 si臋 na tych, kt贸rzy korzystaj膮 z us艂ug zwyk艂ej poczty, kurier贸w, paczkomat贸w, itp. Okazuje si臋, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w to w艂a艣nie mo偶liwo艣膰 wybrania ulubionej opcji dostawy decyduje o zakupie produktu. Wa偶na jest te偶 cena – im ni偶sza, tym lepiej. Klienci najcz臋艣ciej chcieliby, aby by艂a ona darmowa – warto wi臋c ustali膰 dolny pr贸g ceny zakupu, od kt贸rego mo偶na by zaproponowa膰 wysy艂k臋 gratis. Wybieraj膮c opcj臋 dostawy dla swoich klient贸w powinno si臋 wzi膮膰 pod uwag臋 to, czego klienci sklep贸w internetowych najbardziej potrzebuj膮. W dalszym ci膮gu najpopularniejsz膮 metod膮 jest klasyczna przesy艂ka kurierska do domu albo miejsca zatrudnienia. Wszystko przez to, 偶e cz臋艣膰 klient贸w mieszka poza miastem. Na drugim miejscu znalaz艂y si臋 z kolei przesy艂ki dostarczane do paczkomat贸w.

Jak wida膰, z przeniesienia sprzeda偶y do sieci p艂ynie wiele korzy艣ci. Internet przede wszystkim daje mo偶liwo艣膰 dotarcia do bardzo du偶ej ilo艣ci os贸b, kt贸ra niekoniecznie dowiedzia艂aby si臋 o produkcie sprzedawanym jedynie stacjonarnie. Poza tym prowadzenie w艂asnego biznesu online pozwala na zwi臋kszenie wp艂yw贸w z zakup贸w i przyczynia si臋 do szybszego rozwoju firmy.

***

Autork膮 tekstu jest Ma艂gorzata Wierzejewska z Rocket Science.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter