Jak pokazać produkty online

5 sposobów, jak skutecznie pokazać produkty online

Małgorzata Wierzejewska

Coraz więcej właścicieli sklepów stacjonarnych decyduje się na przeniesienie choć części sprzedaży do Internetu. Wpływ na to ma nie tylko obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa. Trend ten jest zauważalny już od kilku lat. Okazało się, że sprzedaż online generuje bardzo duże zyski - wszystko dzięki temu, że ze względu na wygodę i oszczędność czasu spora część klientów zdecydowała się korzystać w możliwości robienia zakupów online.

Obecnie nie ma praktycznie niczego, czego internauci nie szukaliby w sieci

Dotyczy to każdej odnogi rynku – od produktów spożywczych, przez kosmetyki, książki, ubrania czy artykuły AGD. Sytuacja, w jakiej się teraz znaleźliśmy może być dla firm szansą na rozwój w e-commerce. Umiejętne przejście do prowadzenia sklepu w sieci pozwoli nie tylko utrzymać płynność biznesową, ale też wygrać z konkurencją. Jak więc promować biznes, by zaistnieć w świadomości klientów i zwiększyć sprzedaż produktów?

Rozpoczęcie przygody ze sprzedażą w Internecie to przede wszystkim wnikliwa analiza konkurencji. Ta, jak wiadomo, jest ogromna i aby zostać zauważonym przez klientów trzeba się naprawdę postarać. Kolejne kroki to przemyślany marketing i promocja, czyli nic innego jak zadbanie o spójną i ciekawą komunikację.

Platforma sprzedażowa czy własny sklep online?

To pierwsze pytanie, na które powinien odpowiedzieć sobie każdy, kto rozważa przeniesienie biznesu do sieci. Platformy e-commerce cieszą się w Polsce niesłabnąca popularnością. Nic dziwnego, skoro pozwalają na dotarcie do ogromnej grupy klientów. Niestety, jest tu haczyk, ponieważ każą także mierzyć się z bardzo dużą konkurencją. Przy korzystaniu z tego typu stron oferta naszej firmy tak na dobrą sprawę nie ma większych szans na to, aby się przebić. Do tego trzeba liczyć się z koniecznością płacenie prowizji od sprzedaży. Właśnie z tych powodów coraz więcej osób prywatnych i firm stawia na prowadzenie własnego e-sklepu. Daje to większą kontrolę nad sprzedażą i pozwala dotrzeć do większej ilości interesujących nas potencjalnych klientów.

Start sklepu internetowego

Dzięki niemu e-konsumenci także Ci z zagranicy będą mogli w prosty i bezpieczny sposób robić zakupy przez całą dobę – do tego często o wiele taniej, niż w punktach działających stacjonarnie. Przy zakładaniu sklepu w sieci warto postarać się, aby już na starcie miał dobre opinie – to jego wiarygodność przyciągnie nowych klientów. Ważne jest także stworzenie dobrych opisów oraz metaopisów produktów, które będą widoczne w wynikach wyszukiwania Google. Bardzo ważne jest także odpowiednie ich zaprezentowanie, chodzi tu przede wszystkim o zdjęcia. To dzięki nim klienci najczęściej podejmują decyzję o zakupie. Fotografie powinny mieć najwyższą jakość i, co istotne, pokazywać produkt z każdej strony. Z kolei poprawny opis musi nie tylko zawierać najważniejsze informacje o przedmiocie, ale przede wszystkim być napisany takim językiem, który będzie zachęcał, a nie zmuszał do zakupu. Warto również zwrócić uwagę, do kogo kierujemy dany produkt. Inaczej opiszemy ten przeznaczony dla wszystkich, a inaczej ten dla specjalistów. Dobrym pomysłem przy prowadzeniu sprzedaży online jest prowadzenie fanpage’a na Facebooku i Instagramie oraz stworzenie specjalnej strefy, w której klienci będą mogli ocenić zakupiony produkt. Niektóre e-sklepy decydują się też na prowadzenie bloga – tam najczęściej znajdują się testy, opinie czy po prostu dodatkowe informacje.

PRZECZYTAJ TAKŻE: TE NARZĘDZIA MUSISZ ZNAĆ, JEŻELI CHCESZ Z SUKCESEM PRZENIEŚĆ SWÓJ BIZNES DO INTERNETU

Responsywność

Strona www sklepu musi być przystosowana do urządzeń mobilnych i automatycznie dostosowywać się do wielkości ekranu – powinna dobrze wyglądać tak na laptopie i tablecie, jak i na smartfonie. Coraz więcej osób robiąc zakupy w Internecie posługuje się bowiem przenośnymi urządzeniami. Według najnowszego badania Gemius najpopularniejszym z nich jest laptop – wskazało na niego aż 80% ankietowanych. Na dalszych miejscach zestawienia plasują się smartfon oraz komputer stacjonarny. Zanim otworzymy e-sklep powinniśmy więc sami przetestować wszystkie jego funkcjonalności na urządzeniach mobilnych.

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na to czy każdy produkt można dodać do koszyka i czy działają ustawione metody płatności oraz finalizacja transakcji. Kolejną rzeczą jest sprawdzenie czy po sklepie łatwo się poruszać i czy wszystkie informacje są czytelne i wyświetlają się w odpowiedni sposób. Zlecenie wykonania czytelnej i responsywnej strony www przekłada się też na liczbę odwiedzin, ponieważ klient może na nią zajrzeć w każdej chwili. Poza tym pozwala zaoszczędzić pieniądze – dzięki niej nie trzeba już inwestować w specjalne wersje mobilne strony czy kosztowne aplikacje.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK PRZENIEŚ SWÓJ BIZNES DO ONLINE ZGODNIE Z PRAWEM?

Promowanie sklepu internetowego

Generowanie sprzedaży wymaga kreatywności. Samo założenie sklepu w Internecie nie wystarczy – trzeba podjąć szereg działań marketingowych które sprawią, że zostanie on zauważony przez jak największą liczbę osób.

  • Pozycjonowanie strony sklepu
    Warto, aby zajęli się tym specjaliści SEO, którzy na stronie e-sklepu, w opisach produktów, umieszczą odpowiednie frazy kluczowe. Następnym krokiem, w celu jeszcze większego zoptymalizowania sprzedaży, powinno być postawienie na tak zwany link building, czyli umieszczanie linków do sklepu na różnych stronach internetowych.
  • Social media
    To najprostszy sposób na zwiększenie rozpoznawalności e-sklepu. Najpopularniejszym kanałem komunikacji jest Facebook, choć część firm zakłada też profile na Instagramie i YouTube. Na takiej stronie trzeba umieścić wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i znajdujących się w nim produktach. Bardzo ważne jest także regularne publikowanie treści, w których znajdą się zdjęcia oraz linki przekierowujące na platformę sprzedaży. Sam wpis powinien być skierowany bezpośrednio do klienta. Ważne, by zachęcał do aktywności. Media społecznościowe pozwolą na utrzymanie stałego kontaktu z klientem oraz na regularne prezentowanie oferty firmy. Co jeszcze się przyda? Na pewno będą to narzędzia do pracy zdalnej – Dysk Google, dzięki któremu szybko udostępnimy współpracownikom dokumenty, Skype do wideorozmów i platforma ClickMeeting do pracy w zespołach.
  • Reklamy
    Płatna opcja, z której można korzystać zarówno w social media, jak i w wyszukiwarce. Przed podjęciem decyzji o wykupieniu reklamy powinno się, poza budżetem jaki możemy na nią przeznaczyć, ustalić grupę docelową oraz czas jej wyświetlania.
  • Mailing
    E-mail jest bardzo ważnym i skutecznym narzędziem marketingowym. Newslettery z informacjami o nowych produktach, promocjach czy końcówkach serii mogą w prosty, szybki i nieinwazyjny sposób zachęcić do zakupów. Jak zbierać adresy e-mail klientów? Może to być okienko subskrypcyjne sklepu lub skorzystanie z gotowej bazy, z której korzystają agencje e-commerce, takie jak np. ExpertSender, który jest nie tylko najpopularniejszym i najtańszym, ale przede wszystkim najbardziej efektywnym narzędziem do optymalizacji internetowej sprzedaży. Tego typu agencja nie tylko zaproponuje działania, które pomogą wypromować firmę w sieci, ale i doradzi, jak rozwijać e-sklep korzystając z multichannel marketing automation opartym na danych.  ExpertSender przywiązuje dużą wagę do ochrony prywatności klientów i osób odwiedzających stronę internetową serwisu. Platforma pozwala sprawdzić, jakie produkty w e-sklepie klienci oglądają najchętniej. Dzięki temu można zbudować ich profile i wysyłać im buduj na tej indywidualnie dobrane oferty, które zawierają takie produkty, które najlepiej trafią w ich gusta.

Opcje dostawy, czyli dlaczego więcej znaczy lepiej

Nie oszukujmy się – im większy wybór, tym chętniej klient wybierze danego sprzedawcę. E-kupujący dzielą się na tych, którzy korzystają z usług zwykłej poczty, kurierów, paczkomatów, itp. Okazuje się, że w większości przypadków to właśnie możliwość wybrania ulubionej opcji dostawy decyduje o zakupie produktu. Ważna jest też cena – im niższa, tym lepiej. Klienci najczęściej chcieliby, aby była ona darmowa – warto więc ustalić dolny próg ceny zakupu, od którego można by zaproponować wysyłkę gratis. Wybierając opcję dostawy dla swoich klientów powinno się wziąć pod uwagę to, czego klienci sklepów internetowych najbardziej potrzebują. W dalszym ciągu najpopularniejszą metodą jest klasyczna przesyłka kurierska do domu albo miejsca zatrudnienia. Wszystko przez to, że część klientów mieszka poza miastem. Na drugim miejscu znalazły się z kolei przesyłki dostarczane do paczkomatów.

Jak widać, z przeniesienia sprzedaży do sieci płynie wiele korzyści. Internet przede wszystkim daje możliwość dotarcia do bardzo dużej ilości osób, która niekoniecznie dowiedziałaby się o produkcie sprzedawanym jedynie stacjonarnie. Poza tym prowadzenie własnego biznesu online pozwala na zwiększenie wpływów z zakupów i przyczynia się do szybszego rozwoju firmy.

***

Autorką tekstu jest Małgorzata Wierzejewska z Rocket Science.