Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak pracować zdalnie i nie zwariować? Poznaj rozwiązania, z których możesz skorzystać!

Jak pracować zdalnie i nie zwariować? Poznaj rozwiązania, z których możesz skorzystać!

Renata Kałużna
Renata Kałużna

 

 

O tym, jak znaleźć swój rytm i pracować efektywnie, gdy nasze biuro jest pełne domowników opowiada Renata Kałużna – pomysłodawczyni i założycielka Powermeetings.eu oraz promotorka zarządzania szczęściem pracowników.

 

Wielu z nas musi się odnaleźć w zupełnie nowym modelu pracy i są na etapie sprawdzania, jak pogodzić obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym bez wychodzenia do biura. Czy podczas pracy zdalnej trzymać się kurczowo godzin od 9 do 17 i regularnych przerw, czy może warto testować różne rozwiązania i znaleźć swój rytm?

Jeszcze 2-3 tygodnie temu powiedziałabym: warto trzymać się godzin, narzucić sobie określony rygor czasowy i plan pracy, zakres prac do wykonania danego dnia, aby jak najbardziej efektywnie wykorzystać czas, skupić się i wykonać powierzone zadania. Dziś natomiast powiem: zdecydowanie warto testować różne rozwiązania i znaleźć swój rytm! Nabiera to szczególnego znaczenia dla pracujących rodziców, którzy dodatkowo w ciągu dnia opiekują się dziećmi i realizują zadania edukacyjne. Ważne jest to, żeby uzgodnić godziny i zakres pracy z szefem. Zarówno w kwestii ustalenia godzin pracy, jak i w wielu innych aspektach pracy zdalnej. Komunikacja pracodawca – pracownik / przełożony – pracownik jest elementem kluczowym.

Osoba, która nie ma doświadczenia w samodzielnym organizowaniu dnia pracy, łatwo może popaść w pułapkę traktowania home office jako dodatkowego urlopu. Jakie ma Pani wskazówki, żeby tego uniknąć?

W większości przypadków pracujemy w zespołach. Regularne, codzienne, a może nawet częstsze, spotkania on-line lub rozmowy z szefem i precyzyjne uzgadnianie na bieżąco: co jest do zrobienia, jak to zrobić i na kiedy, powinno pomóc uniknąć tego zjawiska. Dodatkowo można zastanowić się co nas motywuje do pracy w ogóle i spróbować znaleźć tę motywację w codziennych zadaniach.

Bardzo istotnym elementem jest też nasza odpowiedzialność – a w tym wypadku odpowiedzialność za naszą pracę, za jej jakość, za efekty oraz odpowiedzialność za firmę, w której pracujemy i za to, abyśmy wszyscy mieli, gdzie i do czego wrócić.

W jaki sposób ustalić zasady pracy zdalnej ze swoim przełożonym – czy reagować na polecenia zlecane późnym wieczorem, a może codziennie o 17 raportować wykonane zadania?

Takie zasady warto ustalać w każdym przypadku indywidualnie. Z punktu widzenia firmy – w zależności od wytwarzanego produktu, świadczonej usługi, stanowiska na jakim pracujemy. Z punktu widzenia pracownika – w zależności od jego możliwości – łatwiej jest pracować np. gdy mieszka się samemu, nie ma małych dzieci, którym trudno wytłumaczyć, że rodzic jest w domu, ale mimo to jest w pracy…

Sytuacja związana z wirusem i czas jaki mieliśmy na przeorganizowanie się, to były godziny, a w niektórych przypadkach 1-2 maksymalnie 3 dni – pracodawcy zachowując się odpowiedzialnie wysyłali na home office wszystkich tych, których tylko mogli. Tam, gdzie home office już funkcjonował – było zdecydowanie łatwiej – tu już pewne standardy pracy funkcjonowały. Technicznie, technologicznie i organizacyjnie byliśmy przygotowani, a procedury, zlecanie i odbieranie pracy – wypracowane.

W miejscach, gdzie opcja home office pojawia się nagle i niespodziewanie – nie ma gotowych rozwiązań, które działałyby dla każdego i w każdej sytuacji. Tu trzeba na bieżąco ustalać, jakie są oczekiwania przełożonego, na kiedy dana praca ma być zrobiona, czy wystarczy gotowość w godzinach pracy, czy też warto, aby pracownik tak dopasował swoją dyspozycyjność, aby wesprzeć działanie firmy lub pracę przełożonego także w czasie innym niż ten, w jakim standardowo pracowaliśmy.

Pamiętajmy także, iż przełożony jest w tej samej, często trudnej, sytuacji organizacyjnej i logistycznej, jak my. Warto zatem postawić na komunikację: ustalić zasady współpracy, a następnie usprawniać procesy i dopasowywać do aktualnych możliwości.

W zależności od tego, jak obydwie strony – i pracodawca, i pracownik – poradzą sobie z wyzwaniem, jakim stała się praca zdalna – może się okazać, że przy ‘zdanym egzaminie’ z home office – właśnie w ten sposób będziemy świadczyć pracę także później, nawet gdy warunki zewnętrzne pozwolą nam już fizycznie wrócić do biura.

Jak zorganizować przerwę w ciągu dnia, aby rzeczywiście zregenerować siły. Nasze mieszkania są obecnie biurem, domem, przedszkolem… Czy można się od tego oderwać?

Najtrudniejszą logistycznie sytuacją jest chyba sytuacja, gdzie w mieszkaniu jest kilka osób, dorosłe osoby pracują zdalnie, a dzieci potrzebują opieki i towarzystwa. W zależności od warunków, można zrobić sobie przerwę 10-15 minut, zostać samemu w jednym z pomieszczeń w mieszkaniu i zrobić coś dla siebie – bardzo pomagają ćwiczenia fizyczne i oddechowe. Można znaleźć wiele gotowych treningów w formie video w Internecie i mediach społecznościowych. Niektórzy preferują krótką drzemkę (power nap), albo poczytanie książki. Jeżeli ktoś jest sam z dziećmi, wtedy trudno zrobić przerwę. W takiej sytuacji postarajmy się myśleć o pracy, kiedy siedzimy przed komputerem, a o dzieciach i sprawach domowych, kiedy już go wyłączymy. Chodzi, o to, żeby skupić się 100% na tym, co aktualnie robimy – odczuwamy wtedy mniejszy stres i mniej się męczymy.

Czy możemy sobie pozwolić na telefon do koleżanek z pracy i krótkie plotki, podobnie jak podczas pracy w biurze, czy powinniśmy uszanować nową etykę pracy i kontaktować się jedynie w sprawach zawodowych?

To także warto uzgodnić z szefem, np.: codziennie pijemy 15-minutową wirtualną kawę w zespole o wyznaczonej godzinie i wymieniamy się informacjami, co u kogo słychać. Warunkiem jest to, że na takich spotkaniach nie ucierpią zadania do wykonania. W niektórych firmach szefowie sami inicjują takie aktywności, bo zdają sobie sprawę, że utrzymywanie kontaktu z innymi osobami jest w obecnej sytuacji szczególnie ważne dla dobrego samopoczucia.

W momencie, gdy takie działanie jest zaplanowane i odpowiednio ‘zmenadżowane’ – może mieć dobry wpływ na zmniejszenie wśród pracowników napięcia i niepewności względem ich przyszłości zawodowej, na poczucie, że nadal jesteśmy zespołem, że firma mimo pracy w różnych lokalizacjach nadal funkcjonuje, nadal jest naszym miejscem pracy z którym jesteśmy związani, z którym chcemy się identyfikować. W mojej ocenie telefonów na takie typowe ploteczki będzie raczej mniej niż więcej, między innymi ze względu na wspomnianą nową etykę pracy, a także ze względu na nasz szacunek do naszego czasu oraz czasu rozmówcy. Wiąże się to także z faktem, iż będąc w biurze i siedząc razem w pokoju lub spotykając się np. w kuchni – łatwiej było o wygospodarowanie chwili na plotki. W momencie, gdy pracujemy w różnych miejscach – wbrew pozorom utrudniającym elementem jest takt, iż musimy wziąć do ręki telefon i zadzwonić do osoby, z którą chcemy porozmawiać.

Czy ma Pani kilka wskazówek dla Czytelniczek – jak pracować zdalnie i nie zwariować?

Kilka inspiracji już padło w powyższych odpowiedziach. Zaplanujmy w ciągu doby czas na pracę, na odpoczynek, na ćwiczenia, na wirtualny lub telefoniczny kontakt z osobami, które lubimy. Można uczyć się nowych umiejętności korzystając z edukacji on-line i jeżeli ktoś ma taką potrzebę zajmować się kreatywnymi zajęciami. Warto mieć na uwadze, iż wszyscy – a wręcz cały świat – znaleźliśmy się nagle w nowej rzeczywistości, w której musimy sobie poradzić. Od nas zależy jak ten egzamin zdamy i jaki będzie ciąg dalszy. Bądźmy zatem odpowiedzialni, kreatywni, proaktywni i efektywni w swoich działaniach.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close