Jak praktykować wdzięczność?

Jak praktykować wdzięczność?

Justyna Borska

Jako ludzie - mamy wyjątkową tendencję do narzekania. Często nie jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, chcielibyśmy mieć większe mieszkanie lub lepszy samochód. Nie lubimy swojego szefa, nie lubimy swojego życia. STOP!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

A gdyby tak …… podejść do tego wszystkiego od innej strony?

Twoja praca nie sprawia Ci wielkiej przyjemności …  ale przecież ją masz! Twoje mieszkanie mogłoby być większe … zobacz jakie to szczęście, że masz swój kąt. Twój samochód ma już swoje lata … ale ciągle możesz się nim przemieszczać. Zobacz jak wiele posiadasz. Kiedy nauczysz się to dostrzegać i zaczniesz się tym cieszyć – być może poczujesz wdzięczność. I będziesz ją czuć każdego dnia!

„Pielęgnuj nawyk bycia wdzięcznym za każdą dobrą rzecz, która do ciebie przychodzi i nieustannie dziękuj. A ponieważ wszystko przyczyniło się do twojego postępu, powinieneś zawrzeć wszystko w swojej wdzięczności.” – Ralph Waldo Emerson

Czym jest wdzięczność?

Wielu z nas wyraża wdzięczność, mówiąc „dziękuję” komuś, kto nam pomógł lub dał nam prezent. Jednak z naukowego punktu widzenia wdzięczność to nie tylko działanie: to także pozytywna emocja, która służy celom biologicznym. Psychologia pozytywna definiuje wdzięczność w taki sposób, że naukowcy mogą mierzyć jej skutki, a tym samym twierdzą, że wdzięczność to coś więcej niż krótkotrwałe uczucie: to głębsze docenienie kogoś (lub czegoś), które wywołuje długotrwałe pozytywne nastawienie.

Naukowe podejście do zagadnienia wdzięczności

Dwaj psychologowie, dr Robert A. Emmons z University of California w Davis i dr Michael E. McCullough z University of Miami, przeprowadzili wiele badań nad wdzięcznością. W jednym badaniu poprosili wszystkich uczestników o napisanie co tydzień kilku zdań, koncentrując się na określonych tematach.

Jedna grupa napisała o rzeczach, za które byli wdzięczni, a wydarzyły się w ciągu tygodnia. Druga grupa pisała o codziennych irytacjach lub rzeczach, które im się nie podobały, a trzecia o zdarzeniach, które ich dotknęły (bez podkreślania, że ​​są one pozytywne lub negatywne). Po 10 tygodniach ci, którzy pisali o wdzięczności, byli bardziej optymistyczni i czuli się lepiej ze swoim życiem. Co zaskakujące, oni też więcej ćwiczyli i mieli mniej wizyt u lekarzy niż ci, którzy koncentrowali się na źródłach irytacji. Badania Emmonsa są przy tym bardzo precyzyjne i wskazują na to, że „dziękczynne myślenie” podniosło poziom poczucia szczęśliwości o ponad 25%.

Inny wiodący badacz w tej dziedzinie, dr Martin E. P. Seligman, psycholog z University of Pennsylvania, przetestował wpływ różnych pozytywnych interwencji psychologicznych na 411 osobach, z których każda została porównana z przydziałem kontrolnym pisania o wczesnych wspomnieniach. Kiedy ich tygodniowym zadaniem było napisanie i osobiście dostarczenie listu z wdzięcznością komuś, komu nigdy należycie nie podziękowali za jego dobroć, uczestnicy natychmiast wykazali ogromny wzrost poziomu szczęścia. Wpływ ten był większy niż w przypadku jakiejkolwiek innej interwencji, a korzyści utrzymywały się przez miesiąc.

Oczywiście badania takie jak te nie mogą udowodnić przyczyny i skutku. Jednak większość badań opublikowanych na ten temat potwierdza wyraźny związek między wdzięcznością, a samopoczuciem.

Dlaczego warto być wdzięcznym?

“W codziennym życiu wyraźnie widać, że to nie szczęście czyni nas wdzięcznymi, lecz wdzięczność – szczęśliwymi.” – David Steindl-Rast

W życiu spotykamy czasami osoby, które mają wszystko i nie odczuwają wdzięczności za nic. Dlaczego? Bo mają w sobie ogromny głód i poczucie, że wszystko im się należy, a to prowadzi do pustki, której nie da się wypełnić. Są to ludzie nieszczęśliwi, którzy. nie mają w sobie miejsca na docenienie siebie, świata i na wdzięczność. A bycie wdzięcznym nie oznacza przecież wcale wyzbycia się wszystkich pragnień czy ambicji! Chodzi o to, by dostrzec i docenić to kim i gdzie jesteśmy. Nauczyć się oceniać swoje życie pozytywnie. Potrafić się zatrzymać, być tu i teraz. Cieszyć się małymi rzeczami i być świadomym tego, co dzieje się wokół nas. I oczywiście nie jest wcale tak, że ludzie rodzą się tacy świadomi. Umiejętność dostrzegania i bycia wdzięcznym to praktyka, której każdy z nas – jeśli tylko chce – może się nauczyć.

Jak praktykować wdzięczność?
Foto by I Love Grain

A nauczyć się warto, ponieważ bycie wdzięcznym daje realne korzyści:

  1. Zwiększa nasze poczucie szczęście.
  2. Chroni przed stresem i negatywnymi emocjami.
  3. Zmniejsza materializm.
  4. Pozytywnie wpływa na relacje z ludźmi/partnerem.
  5. Poprawia sen.
  6. Wzmacnia naszą silną wolę, co przekłada się na podejmowanie lepszych decyzji i pozwala osiągać cele.
  7. Sprawia, że jesteś lepszym człowiekiem.
  8. Sprawia, że inni ludzie są życzliwi – nie tylko dla Ciebie, ale także dla swojego otoczenia.

Przeczytaj także: Co kupić, by lepiej spać?

Jak praktykować wdzięczność?

Wdzięczność to nawyk, który pozwoli zbudować naprawdę szczęśliwe życie. Jednak, aby zbudować postawę wdzięczności potrzebny jest wysiłek i praktyka. W internecie znaleźć można wiele ćwiczeń, które pomagają w praktyce wdzięczności.

Propozycja nr 1

Na początku zacznij od uświadomienia sobie jak dużo masz. Weź kartkę, długopis i wypisz 50 rzeczy, osób, sytuacji, cech za które jesteś wdzięczny już teraz. To pomoże zwrócić uwagę na dobre rzeczy w Twoim życiu, co często wcale nie jest takie łatwe. 

Propozycja nr 2

Możesz założyć sobie dziennik wdzięczności w którym codziennie zapisuj jedną rzecz – każdego dnia inną – za którą jesteś wdzięczny i uzasadnij dlaczego tak jest. Jeśli nie jesteś typem osoby, która zapisuje – my polecamy praktykę wdzięczności, powiązaną z wyciszeniem, która może być też pierwszym krokiem do medytacji.

Propozycja nr 3

Każdego wieczoru połóż się wygodnie. Możesz zapalić ulubioną świecę lub KADZIDEŁKO  Pod głowę włóż WAŁEK, a na oczy połóż OPASKĘ DO RELAKSACJI I Love Grain. To pomoże Ci poczuć się komfortowo i odetnie dopływ światła, dzięki czemu można będzie skupić się na oddechu i swoich myślach. Zadaj sobie pytanie – za co dzisiaj możesz być wdzięczna (-y)? Co wydarzyło się dobrego? Kto i dlaczego sprawił Ci przyjemność? 

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez I Love Grain (@ilovegrainshop)


Pamiętaj – to nie muszą być wielkie rzeczy! Być może takie, których zwyczajnie nie zauważasz. Zresztą także te złe doświadczenia są powodem do wdzięczności, ponieważ dają lekcję i pozwalają w przyszłości uniknąć błędów.

„Bądź wdzięczny za trudne chwile. One pozwalają ci się rozwijać. Bądź wdzięczny za swoje ograniczenia, ponieważ one dają ci szansę na poprawę. Bądź wdzięczny za każde nowe wyzwanie, ponieważ ono buduje twoją siłę i charakter. Bądź wdzięczny za swoje błędy. Przekazują Ci cenne lekcje.” – Troy Amdahl

Powodów do wdzięczności w życiu jest naprawdę dużo… trzeba tylko spojrzeć w ich stronę i nauczyć się je dostrzegać.

Spróbuj! Rezultaty mogą Cię zaskoczyć.

***

Justyna Borska – Autorka bloga I Love Grain i Coach oddechu według metody Buteyko. Ekonomista, Rzeczoznawca Majątkowy, przedsiębiorca, przez wiele lat związana ze sprzedażą w różnych branżach – FMCG, rynek nieruchomości, Fundusze Unijne. Od 2016 roku współwłaścicielka marki I Love Grain, tworzącej naturalne produkty do wypoczynku i relaksu wypełnione ziołami, ziarnami i zbożami. Po wieloletniej chorobie i diagnozach stwardnienia rozsianego i neuroboreliozy pasjonatka zdrowego stylu życia, stara się dzielić swoją historią i przekazywać wszelką możliwa wiedzę w jaki sposób zadbać o swoje zdrowie lub jej poprawić. Laureatka XI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Zarejestruj się aby otrzymać newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close