Jak prezentowa膰 wyniki i nie u艣pi膰 widowni

Jak prezentowa膰 wyniki i nie u艣pi膰 widowni? Trudne, ale mo偶liwe! Sprawd藕 jak zrobi膰 mistrzowsk膮 prezentacj臋.

Piotr Chimko

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

By艂a艣 kiedy艣 na takiej prezentacji, podczas kt贸rej prelegent opowiada艂 z o偶ywieniem o wynikach firmy, dzia艂u, czy sekcji jednocze艣nie pokazuj膮c na ekranie slajdy z kolejnymi tabelkami przeklejonymi z Excela?

Ja widzia艂em takich prezentacji dziesi膮tki! Je艣li co艣 takiego si臋 dzieje, to najcz臋艣ciej mamy do czynienia z jedn膮 z dw贸ch sytuacji. W pierwszej z nich prelegent opowiada o liczbie, kt贸ra jest na dole, o wyniku ca艂kowitym, o tzw. 鈥渂ottom line鈥. Tak jest z regu艂y, je艣li ten wynik jest czym艣, czym mo偶na si臋 pochwali膰. A wszystko, co jest ponad t膮 liczb膮 na slajdzie, staje si臋 t艂em, 偶eby nie powiedzie膰: smutnym 艣wiadkiem kiepskiej prezentacji.

CZYTAJ TAK呕E: 7 B艁臉D脫W, KT脫RE POPE艁NIAMY TWORZ膭C PREZENTACJ臉 BIZNESOW膭

Czy mo偶e by膰 gorzej? Mo偶e. W drugiej sytuacji prelegent z namaszczeniem opowiada o ka偶dej liczbie w prezentowanej tabelce, w dodatku utrzymuj膮c sta艂y kontakt wzrokowy z ekranem. W takiej sytuacji wszyscy na widowni, czasem z wyj膮tkiem pierwszego rz臋du (bo nie wypada) zapadaj膮 w drzemk臋 albo przy u偶yciu smartfona czytaj膮 maile lub oddaj膮 si臋 konwersacji przez jeden z licznych komunikator贸w. Prezentacj臋 takiego prelegenta zapomina si臋 natychmiast, jeszcze zanim zejdzie on ze sceny.

I teraz pomy艣lmy, 偶e na widowni siedzi setka dobrze op艂acanych mened偶er贸w, zebranych w tym jednym miejscu po to, 偶eby 艣wi臋towa膰 sukcesy, liza膰 rany po pora偶kach, wyci膮ga膰 wnioski na przysz艂o艣膰 i planowa膰 kolejne strategiczne posuni臋cia firmy, w kt贸rej pracuj膮. Czas, kt贸ry ci mened偶erowie po艣wi臋cili siedz膮c na sali podczas tej prezentacji, mo偶na 艂atwo przeliczy膰 na pieni膮dze, kt贸re firma bezpowrotnie straci艂a.

B膮d藕 us艂yszana i zrozumiana

Co zatem masz zrobi膰, je艣li jeste艣 mened偶erem, kierownikiem, dyrektorem, kt贸ry ma za zadanie opowiedzie膰 zespo艂owi o wynikach firmy albo dzia艂u? 呕eby prezentacja by艂a skuteczna, tw贸j przekaz przede wszystkim musi by膰 us艂yszany i zrozumiany. A stanie si臋 tak, je艣li odpowiesz sobie na pytanie: co w zwi膮zku z moj膮 prezentacj膮 jest wa偶ne dla osoby siedz膮cej na widowni?

Przypu艣膰my, 偶e jeste艣 dyrektorem finansowym, kt贸ry omawia wynik firmy za ostatni kwarta艂. By膰 mo偶e chcia艂by艣 powiedzie膰, jaki by艂 EBIT, jak si臋 zmieni艂 i z czego wynikn膮艂. Czy dla mened偶era sprzeda偶y, marketingu albo logistyki ma to znaczenie? Oczywi艣cie ma! Ale ka偶dy z nich chcia艂by przede wszystkim wiedzie膰, czy jest dobrze, czy 藕le, czy idziemy w dobrym kierunku, czy w z艂ym, w jaki spos贸b przyczyni艂 si臋 do dobrego wyniku, a co mo偶e zrobi膰, 偶eby poprawi膰 wynik kiepski. Dla logistyka nie ma wi臋kszego znaczenia, czy EBIT to 5% czy 5,2%. Logistyk chcia艂by wiedzie膰, co kryje si臋 za t膮 liczb膮.

St膮d twoja narracja podczas prezentacji jest kluczowa. Przygotowanie takiej narracji wymaga czasu i odrobiny kreatywno艣ci – podczas opracowywania zar贸wno tego, co m贸wisz, jak i tego, co pokazujesz.

5 przydatnych podpowiedzi, o kt贸rych warto pami臋ta膰

A oto kilka podpowiedzi, kt贸re by膰 mo偶e u艂atwi膮 ci 偶ycie. Po pierwsze: m贸w prostym j臋zykiem i unikaj 偶argonu. Nawet je艣li dla ciebie nazwy wska藕nik贸w finansowych s膮 cz臋艣ci膮 j臋zyka, kt贸rego u偶ywasz na co dzie艅, pami臋taj, 偶e dla wi臋kszo艣ci z twoich s艂uchaczy jest to j臋zyk obcy. Je艣li u偶ywasz jakiego艣 skr贸tu albo okre艣lenia, upewnij si臋, 偶e jest on dla wszystkich zrozumia艂y.

Po drugie: odnie艣 si臋 do oczekiwa艅 s艂uchaczy. Je艣li nie masz pewno艣ci, co jest dla nich wa偶ne i co by chcieli od ciebie us艂ysze膰, spr贸buj si臋 tego dowiedzie膰 u 藕r贸d艂a. Wple膰 w swoje wyst膮pienie odpowiedzi na pytania, kt贸re padn膮. A je艣li uwa偶asz, 偶e co艣 powinno by膰 uznane za wa偶ne – koniecznie wyja艣nij dlaczego.

Po trzecie: przygotuj czytelne pomoce wizualne. Na ekranie umieszczaj tylko ilustracj臋 tego, o czym m贸wisz. Je艣li m贸wisz o wyniku finansowym, b膮d藕 konsekwentny – zacznij od zysku netto lub EBITu i rozk艂adaj go na czynniki pierwsze, albo zacznij od sprzeda偶y i ilustruj, krok po kroku, kolejne etapy dochodzenia do 鈥瀊ottom line鈥.

Po czwarte: prze膰wicz kilka razy wyst膮pienie, 偶eby nie musie膰 ca艂kowicie improwizowa膰. Je艣li znasz dobrze materia艂 i wiesz dok艂adnie, o czym m贸wisz, wystarczy kilka pr贸b, 偶eby podczas prezentacji brzmie膰 przekonuj膮co.

Wreszcie po pi膮te: poka偶 swoj膮 prezentacj臋 jednej czy dw贸m osobom i popro艣 o uczciw膮 informacj臋 zwrotn膮. Powiedz s艂uchaczom testowym o tym, co chcesz osi膮gn膮膰 podczas prezentacji i sprawd藕 z nimi, w jakim stopniu ten cel zrealizowa艂e艣. Przed w艂a艣ciw膮 prezentacj膮 wprowad藕 niezb臋dne poprawki.

Te pi臋膰 wskaz贸wek to nie wszystko. Ale ju偶 ich wdro偶enie pozwoli ci czu膰 si臋 pewniej podczas prezentacji, a przede wszystkim zwi臋kszy twoje szanse na bycie wys艂uchanym i zrozumianym. Dzi臋ki temu twoja publiczno艣膰 nie b臋dzie mia艂a poczucia straconego czasu, a ty b臋dziesz m贸g艂 skutecznie przekaza膰 swoje my艣li i wywo艂a膰 dzia艂ania, kt贸rych oczekujesz.

***

Piotr Chimko jest cz艂onkiem Stowarzyszenia M贸wc贸w Profesjonalnych. Na Festiwalu Inspiracji wyst膮pi w bloku 鈥濷 trudnych rzeczach prostymi s艂owami鈥 z tematem 鈥濴iczby m贸wi膮鈥.

Festiwal Inspiracji odb臋dzie si臋 w dniach 4-5 pa藕dziernika 2017 w Teatrze Palladium w Warszawie. Wyst膮pi膮 m.in. Angelika Chimkowska, Angelika Maruda-Sperczak, Beata Bednarczyk, Ewa Wilmanowicz, Marek Ska艂a, Jacek Walkiewicz, Grzegorz Turniak.

Pe艂en program festiwalu oraz informacje o rejestracji i biletach znajdziecie TUTAJ.

Sukces Pisany Szmink膮 jest patronem wydarzenia.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close