Jak prezentowa─ç wyniki i nie u┼Ťpi─ç widowni

Jak prezentowa─ç wyniki i nie u┼Ťpi─ç widowni? Trudne, ale mo┼╝liwe! Sprawd┼║ jak zrobi─ç mistrzowsk─ů prezentacj─Ö.

Piotr Chimko

 

By┼éa┼Ť kiedy┼Ť na takiej prezentacji, podczas kt├│rej prelegent opowiada┼é z o┼╝ywieniem o wynikach firmy, dzia┼éu, czy sekcji jednocze┼Ťnie pokazuj─ůc na ekranie slajdy z kolejnymi tabelkami przeklejonymi z Excela?

Ja widzia┼éem takich prezentacji dziesi─ůtki! Je┼Ťli co┼Ť takiego si─Ö dzieje, to najcz─Ö┼Ťciej mamy do czynienia z jedn─ů z dw├│ch sytuacji. W pierwszej z nich prelegent opowiada o liczbie, kt├│ra jest na dole, o wyniku ca┼ékowitym, o tzw. ÔÇťbottom lineÔÇŁ. Tak jest z regu┼éy, je┼Ťli ten wynik jest czym┼Ť, czym mo┼╝na si─Ö pochwali─ç. A wszystko, co jest ponad t─ů liczb─ů na slajdzie, staje si─Ö t┼éem, ┼╝eby nie powiedzie─ç: smutnym ┼Ťwiadkiem kiepskiej prezentacji.

CZYTAJ TAK┼╗E: 7 B┼ü─śD├ôW, KT├ôRE POPE┼üNIAMY TWORZ─äC PREZENTACJ─ś BIZNESOW─ä

Czy mo┼╝e by─ç gorzej? Mo┼╝e. W drugiej sytuacji prelegent z namaszczeniem opowiada o ka┼╝dej liczbie w prezentowanej tabelce, w dodatku utrzymuj─ůc sta┼éy kontakt wzrokowy z ekranem. W takiej sytuacji wszyscy na widowni, czasem z wyj─ůtkiem pierwszego rz─Ödu (bo nie wypada) zapadaj─ů w drzemk─Ö albo przy u┼╝yciu smartfona czytaj─ů maile lub oddaj─ů si─Ö konwersacji przez jeden z licznych komunikator├│w. Prezentacj─Ö takiego prelegenta zapomina si─Ö natychmiast, jeszcze zanim zejdzie on ze sceny.

I teraz pomy┼Ťlmy, ┼╝e na widowni siedzi setka dobrze op┼éacanych mened┼╝er├│w, zebranych w tym jednym miejscu po to, ┼╝eby ┼Ťwi─Ötowa─ç sukcesy, liza─ç rany po pora┼╝kach, wyci─ůga─ç wnioski na przysz┼éo┼Ť─ç i planowa─ç kolejne strategiczne posuni─Öcia firmy, w kt├│rej pracuj─ů. Czas, kt├│ry ci mened┼╝erowie po┼Ťwi─Öcili siedz─ůc na sali podczas tej prezentacji, mo┼╝na ┼éatwo przeliczy─ç na pieni─ůdze, kt├│re firma bezpowrotnie straci┼éa.

B─ůd┼║ us┼éyszana i zrozumiana

Co zatem masz zrobi─ç, je┼Ťli jeste┼Ť mened┼╝erem, kierownikiem, dyrektorem, kt├│ry ma za zadanie opowiedzie─ç zespo┼éowi o wynikach firmy albo dzia┼éu? ┼╗eby prezentacja by┼éa skuteczna, tw├│j przekaz przede wszystkim musi by─ç us┼éyszany i zrozumiany. A stanie si─Ö tak, je┼Ťli odpowiesz sobie na pytanie: co w zwi─ůzku z moj─ů prezentacj─ů jest wa┼╝ne dla osoby siedz─ůcej na widowni?

Przypu┼Ť─çmy, ┼╝e jeste┼Ť dyrektorem finansowym, kt├│ry omawia wynik firmy za ostatni kwarta┼é. By─ç mo┼╝e chcia┼éby┼Ť powiedzie─ç, jaki by┼é EBIT, jak si─Ö zmieni┼é i z czego wynikn─ů┼é. Czy dla mened┼╝era sprzeda┼╝y, marketingu albo logistyki ma to znaczenie? Oczywi┼Ťcie ma! Ale ka┼╝dy z nich chcia┼éby przede wszystkim wiedzie─ç, czy jest dobrze, czy ┼║le, czy idziemy w dobrym kierunku, czy w z┼éym, w jaki spos├│b przyczyni┼é si─Ö do dobrego wyniku, a co mo┼╝e zrobi─ç, ┼╝eby poprawi─ç wynik kiepski. Dla logistyka nie ma wi─Ökszego znaczenia, czy EBIT to 5% czy 5,2%. Logistyk chcia┼éby wiedzie─ç, co kryje si─Ö za t─ů liczb─ů.

St─ůd twoja narracja podczas prezentacji jest kluczowa. Przygotowanie takiej narracji wymaga czasu i odrobiny kreatywno┼Ťci – podczas opracowywania zar├│wno tego, co m├│wisz, jak i tego, co pokazujesz.

5 przydatnych podpowiedzi, o kt├│rych warto pami─Öta─ç

A oto kilka podpowiedzi, kt├│re by─ç mo┼╝e u┼éatwi─ů ci ┼╝ycie. Po pierwsze: m├│w prostym j─Özykiem i unikaj ┼╝argonu. Nawet je┼Ťli dla ciebie nazwy wska┼║nik├│w finansowych s─ů cz─Ö┼Ťci─ů j─Özyka, kt├│rego u┼╝ywasz na co dzie┼ä, pami─Ötaj, ┼╝e dla wi─Ökszo┼Ťci z twoich s┼éuchaczy jest to j─Özyk obcy. Je┼Ťli u┼╝ywasz jakiego┼Ť skr├│tu albo okre┼Ťlenia, upewnij si─Ö, ┼╝e jest on dla wszystkich zrozumia┼éy.

Po drugie: odnie┼Ť si─Ö do oczekiwa┼ä s┼éuchaczy. Je┼Ťli nie masz pewno┼Ťci, co jest dla nich wa┼╝ne i co by chcieli od ciebie us┼éysze─ç, spr├│buj si─Ö tego dowiedzie─ç u ┼║r├│d┼éa. Wple─ç w swoje wyst─ůpienie odpowiedzi na pytania, kt├│re padn─ů. A je┼Ťli uwa┼╝asz, ┼╝e co┼Ť powinno by─ç uznane za wa┼╝ne – koniecznie wyja┼Ťnij dlaczego.

Po trzecie: przygotuj czytelne pomoce wizualne. Na ekranie umieszczaj tylko ilustracj─Ö tego, o czym m├│wisz. Je┼Ťli m├│wisz o wyniku finansowym, b─ůd┼║ konsekwentny – zacznij od zysku netto lub EBITu i rozk┼éadaj go na czynniki pierwsze, albo zacznij od sprzeda┼╝y i ilustruj, krok po kroku, kolejne etapy dochodzenia do ÔÇ×bottom lineÔÇŁ.

Po czwarte: prze─çwicz kilka razy wyst─ůpienie, ┼╝eby nie musie─ç ca┼ékowicie improwizowa─ç. Je┼Ťli znasz dobrze materia┼é i wiesz dok┼éadnie, o czym m├│wisz, wystarczy kilka pr├│b, ┼╝eby podczas prezentacji brzmie─ç przekonuj─ůco.

Wreszcie po pi─ůte: poka┼╝ swoj─ů prezentacj─Ö jednej czy dw├│m osobom i popro┼Ť o uczciw─ů informacj─Ö zwrotn─ů. Powiedz s┼éuchaczom testowym o tym, co chcesz osi─ůgn─ů─ç podczas prezentacji i sprawd┼║ z nimi, w jakim stopniu ten cel zrealizowa┼ée┼Ť. Przed w┼éa┼Ťciw─ů prezentacj─ů wprowad┼║ niezb─Ödne poprawki.

Te pi─Ö─ç wskaz├│wek to nie wszystko. Ale ju┼╝ ich wdro┼╝enie pozwoli ci czu─ç si─Ö pewniej podczas prezentacji, a przede wszystkim zwi─Ökszy twoje szanse na bycie wys┼éuchanym i zrozumianym. Dzi─Öki temu twoja publiczno┼Ť─ç nie b─Ödzie mia┼éa poczucia straconego czasu, a ty b─Ödziesz m├│g┼é skutecznie przekaza─ç swoje my┼Ťli i wywo┼éa─ç dzia┼éania, kt├│rych oczekujesz.

***

Piotr Chimko jest cz┼éonkiem Stowarzyszenia M├│wc├│w Profesjonalnych. Na Festiwalu Inspiracji wyst─ůpi w bloku ÔÇ×O trudnych rzeczach prostymi s┼éowamiÔÇŁ z tematem ÔÇ×Liczby m├│wi─ůÔÇŁ.

Festiwal Inspiracji odb─Ödzie si─Ö w dniach 4-5 pa┼║dziernika 2017 w Teatrze Palladium w Warszawie. Wyst─ůpi─ů m.in. Angelika Chimkowska, Angelika Maruda-Sperczak, Beata Bednarczyk, Ewa Wilmanowicz, Marek Ska┼éa, Jacek Walkiewicz, Grzegorz Turniak.

Pełen program festiwalu oraz informacje o rejestracji i biletach znajdziecie TUTAJ.

Sukces Pisany Szmink─ů jest patronem wydarzenia.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close