Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Pokolenie 55+ chętnie korzysta z Facebooka, surfuje w Internecie i będzie wydawać coraz więcej na e-zakupy. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

Pokolenie 55+ chętnie korzysta z Facebooka, surfuje w Internecie i będzie wydawać coraz więcej na e-zakupy. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

Jak projektować strony dla starszych użytkowników
Background image created by Snowing - Freepik.com

 

Nie zliczę dziś, ile razy słyszałam, że przy projektowaniu strony internetowej, e-sklepu, aplikacji trzeba kierować się gustami i potrzebami przede wszystkim młodszych pokoleń, bo pokolenie 55+ korzysta z Internetu dużo rzadziej i mniej chętnie. Tymczasem różne badania pokazują, że cyfrowe wykluczenie w tej grupie stale się zmniejsza. Coraz więcej rodziców i dziadków nie tylko surfuje po sieci, ale także robi w niej zakupy. Jak zatem zaprojektować swój e-biznes, żeby spełniał potrzeby młodych i starszych klientów?

Jak wynika z danych ARC Rynek i Opina już jedna czwarta użytkowników w wieku 57+ kupuje online, a jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki na zakupy w Internecie. Rośnie także liczba osób w tej grupie wiekowej, które korzystają z nowoczesnych form płatności, np. za pośrednictwem telefonu.


CZYTAJ TAKŻE: 10 PYTAŃ, KTÓRE MUSISZ SOBIE ZADAĆ, ZANIM ZAŁOŻYSZ SKLEP INTERNETOWY


Z kolei agencja KERRIS podaje, że 70 proc. internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z Internetu każdego dnia. Z analizy agencji wynika, że sposób, w jaki osoby te korzystają z Internetu, nie różni się znacznie od zachowania w sieci młodszych osób. Przykładowo społeczność użytkowników Facebooka w wieku 50+ wynosi już milion osób. Dla pokolenia baby boomers i seniorów Internet oraz nowe technologie stanowią funkcjonalne narzędzia, ułatwiające codzienne życie.

Osoby z pokolenia 55+ przekonują się także do internetowych zakupów i będą ich robić coraz więcej.

Według opracowania ARC Rynek i Opinia, 25 trendów konsumenckich. Raport 2017., 35 proc. badanych w wieku 57+ chce wydawać więcej pieniędzy na zakupy w Internecie, zamiast w sklepach stacjonarnych, a w przyszłości chce to uczynić kolejne 17 proc. Internet służy tym osobom nie tylko do porównywania cen w sklepach. Obecnie co czwarta osoba w wieku 57+ robi zakupy online. Co ważne, to grono użytkowników, jest otwarte na cyfrowe wersje różnych grup produktów i usług. Szacuje się, że liczba seniorów, która czyta książki na elektronicznych czytnikach, ma wzrosnąć z 20 do 30 proc.

– Warto zauważyć, że grupa starszych użytkowników sieci i usług internetowych, będzie w przyszłości charakteryzowała się największą dynamiką wzrostu, podczas gdy inne grupy wiekowe cechuje już duże nasycenie. Z danych CBOS wynika, że liczba właścicieli smartfonów w wieku 65+ wzrosła z 6 proc. w roku 2015 do 14 proc. obecnie. Dla porównania, wśród pokolenia 35-44, liczby te wynosiły odpowiednio 69 i 75 proc. Widać więc wyraźnie, że dynamika wzrostu jest dużo mniejsza – mówi Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizującej się w tworzeniu aplikacji mobilnych i rozwiązań technologicznych dla e-handlu.

Co to oznacza dla firm? Potencjalnie, dodatkowe zyski. O ile ich strona lub sklep będzie odpowiednio zaprojektowana.

Postanowiła to sprawdzić firma Nielsen Norman Group, która do przetestowania witryn internetowych dwie grupy użytkowników. W jednej z nich znaleźli się seniorzy, w drugiej znalazła się grupa kontrolna w wieku 21-55 lat. Badanie pokazało duże różnice w sposobie, w jaki te dwie grupy korzystają z e-usług. Przykładowo, średni czas wykonania danej czynności za pośrednictwem strony wyniósł 7 min 49 sek. w grupie seniorów i ponad 2 minuty mniej w grupie kontrolnej. W starszej grupie większa była też ilość błędów napotykanych przez użytkowników, a jej członkowie częściej rezygnowali z dokończenia zadania, jeśli napotykali na trudności. Średnia ocena testowanych stron w skali od 1 do 7, wyniosła 4,1 w grupie starszych użytkowników i 4,6 w grupie kontrolnej.

Wydaje się, że to niewielka różnica. Lepiej widać ją jednak, gdy spojrzymy na to, ile wejść zakończyło się zrobieniem zakupów. – Najważniejsza i największa dysproporcja uwidoczniona w badaniu to jednak odsetek wejść na stronę, które zakończyły się pomyślnym dokończeniem procesu zakupowego. W grupie kontrolnej było to aż 74,5 proc., podczas gdy w grupie seniorów zaledwie 55,3 proc. Jak wynika z wyliczeń Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, tak aby zapewniała równy komfort użytkowania młodszym i starszym klientom, może skutkować nawet 35 proc. wzrostem wskaźnika sfinalizowanych transakcji – komentuje Marek Safiejko, z 9bits.

Jak projektować strony dla starszych użytkowników?

Przede wszystkim należy zwrócić przede wszystkim uwagę na przejrzystość sposobu, w jaki prezentowane są treści. Warto zadbać nie tylko o odpowiednią wielkość czcionki, ale także o to, żeby jej kolor kontrastował z kolorem tła. Z kolei aktywne hiperłącza powinny być wyraźnie oddzielone od siebie, co zapobiegnie kliknięciu w niewłaściwy link.

– Tak naprawdę dobrze zaprojektowany sklep online pomoże w przyciągnięciu i utrzymaniu klientów
z różnych grup wiekowych. Na przykład zadbanie o odpowiednią wielkość i czytelność czcionek docenią też użytkownicy z grupy 40+, którzy często używają okularów do czytania i korzystania
z komputera. Intuicyjność, dobra architektura informacji i rezygnacja z niepotrzebnych kroków,
z pewnością przełożą się korzystnie na ogólny odsetek finalizowanych zakupów – dodaje Marek Safiejko, 9bits.

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!