Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Pokolenie 55+ chętnie korzysta z Facebooka, surfuje w Internecie i będzie wydawać coraz więcej na e-zakupy. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

Pokolenie 55+ chętnie korzysta z Facebooka, surfuje w Internecie i będzie wydawać coraz więcej na e-zakupy. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

Jak projektować strony dla starszych użytkowników
Background image created by Snowing - Freepik.com

 

Nie zliczę dziś, ile razy słyszałam, że przy projektowaniu strony internetowej, e-sklepu, aplikacji trzeba kierować się gustami i potrzebami przede wszystkim młodszych pokoleń, bo pokolenie 55+ korzysta z Internetu dużo rzadziej i mniej chętnie. Tymczasem różne badania pokazują, że cyfrowe wykluczenie w tej grupie stale się zmniejsza. Coraz więcej rodziców i dziadków nie tylko surfuje po sieci, ale także robi w niej zakupy. Jak zatem zaprojektować swój e-biznes, żeby spełniał potrzeby młodych i starszych klientów?

Jak wynika z danych ARC Rynek i Opina już jedna czwarta użytkowników w wieku 57+ kupuje online, a jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki na zakupy w Internecie. Rośnie także liczba osób w tej grupie wiekowej, które korzystają z nowoczesnych form płatności, np. za pośrednictwem telefonu.


CZYTAJ TAKŻE: 10 PYTAŃ, KTÓRE MUSISZ SOBIE ZADAĆ, ZANIM ZAŁOŻYSZ SKLEP INTERNETOWY


Z kolei agencja KERRIS podaje, że 70 proc. internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z Internetu każdego dnia. Z analizy agencji wynika, że sposób, w jaki osoby te korzystają z Internetu, nie różni się znacznie od zachowania w sieci młodszych osób. Przykładowo społeczność użytkowników Facebooka w wieku 50+ wynosi już milion osób. Dla pokolenia baby boomers i seniorów Internet oraz nowe technologie stanowią funkcjonalne narzędzia, ułatwiające codzienne życie.

Osoby z pokolenia 55+ przekonują się także do internetowych zakupów i będą ich robić coraz więcej.

Według opracowania ARC Rynek i Opinia, 25 trendów konsumenckich. Raport 2017., 35 proc. badanych w wieku 57+ chce wydawać więcej pieniędzy na zakupy w Internecie, zamiast w sklepach stacjonarnych, a w przyszłości chce to uczynić kolejne 17 proc. Internet służy tym osobom nie tylko do porównywania cen w sklepach. Obecnie co czwarta osoba w wieku 57+ robi zakupy online. Co ważne, to grono użytkowników, jest otwarte na cyfrowe wersje różnych grup produktów i usług. Szacuje się, że liczba seniorów, która czyta książki na elektronicznych czytnikach, ma wzrosnąć z 20 do 30 proc.

– Warto zauważyć, że grupa starszych użytkowników sieci i usług internetowych, będzie w przyszłości charakteryzowała się największą dynamiką wzrostu, podczas gdy inne grupy wiekowe cechuje już duże nasycenie. Z danych CBOS wynika, że liczba właścicieli smartfonów w wieku 65+ wzrosła z 6 proc. w roku 2015 do 14 proc. obecnie. Dla porównania, wśród pokolenia 35-44, liczby te wynosiły odpowiednio 69 i 75 proc. Widać więc wyraźnie, że dynamika wzrostu jest dużo mniejsza – mówi Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizującej się w tworzeniu aplikacji mobilnych i rozwiązań technologicznych dla e-handlu.

Co to oznacza dla firm? Potencjalnie, dodatkowe zyski. O ile ich strona lub sklep będzie odpowiednio zaprojektowana.

Postanowiła to sprawdzić firma Nielsen Norman Group, która do przetestowania witryn internetowych dwie grupy użytkowników. W jednej z nich znaleźli się seniorzy, w drugiej znalazła się grupa kontrolna w wieku 21-55 lat. Badanie pokazało duże różnice w sposobie, w jaki te dwie grupy korzystają z e-usług. Przykładowo, średni czas wykonania danej czynności za pośrednictwem strony wyniósł 7 min 49 sek. w grupie seniorów i ponad 2 minuty mniej w grupie kontrolnej. W starszej grupie większa była też ilość błędów napotykanych przez użytkowników, a jej członkowie częściej rezygnowali z dokończenia zadania, jeśli napotykali na trudności. Średnia ocena testowanych stron w skali od 1 do 7, wyniosła 4,1 w grupie starszych użytkowników i 4,6 w grupie kontrolnej.

Wydaje się, że to niewielka różnica. Lepiej widać ją jednak, gdy spojrzymy na to, ile wejść zakończyło się zrobieniem zakupów. – Najważniejsza i największa dysproporcja uwidoczniona w badaniu to jednak odsetek wejść na stronę, które zakończyły się pomyślnym dokończeniem procesu zakupowego. W grupie kontrolnej było to aż 74,5 proc., podczas gdy w grupie seniorów zaledwie 55,3 proc. Jak wynika z wyliczeń Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, tak aby zapewniała równy komfort użytkowania młodszym i starszym klientom, może skutkować nawet 35 proc. wzrostem wskaźnika sfinalizowanych transakcji – komentuje Marek Safiejko, z 9bits.

Jak projektować strony dla starszych użytkowników?

Przede wszystkim należy zwrócić przede wszystkim uwagę na przejrzystość sposobu, w jaki prezentowane są treści. Warto zadbać nie tylko o odpowiednią wielkość czcionki, ale także o to, żeby jej kolor kontrastował z kolorem tła. Z kolei aktywne hiperłącza powinny być wyraźnie oddzielone od siebie, co zapobiegnie kliknięciu w niewłaściwy link.

– Tak naprawdę dobrze zaprojektowany sklep online pomoże w przyciągnięciu i utrzymaniu klientów
z różnych grup wiekowych. Na przykład zadbanie o odpowiednią wielkość i czytelność czcionek docenią też użytkownicy z grupy 40+, którzy często używają okularów do czytania i korzystania
z komputera. Intuicyjność, dobra architektura informacji i rezygnacja z niepotrzebnych kroków,
z pewnością przełożą się korzystnie na ogólny odsetek finalizowanych zakupów – dodaje Marek Safiejko, 9bits.

 

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close