Joanna Ceplin opowiada o tym, jak promować się w social media

Jak w czasach kryzysu promować markę osobistą w social media?

Joanna Ceplin

Mija kolejny tydzień nowej rzeczywistości. Nie wiem jak Ty, ale ja przywykłam już do zmian, które musiałam wdrożyć w swojej firmie z dnia na dzień. Zaczynam oswajać się z sytuacją i reorganizować pracę na nowych zasadach.

Chyba każdy dostrzega w tej chwili, że trzeba dostosować się do nowych reguł gry i już czas przejść z etapu wyparcia, szoku i niedowierzania do etapu aktywnego poszukiwania nowych możliwości i eksperymentowania. Jeśli nie wiesz, co i jak robić, żeby Twoja marka przetrwała w czasach kryzysu, przeczytaj poniższy artykuł. Znajdziesz w nim mnóstwo wskazówek i podpowiedzi, jak promować markę osobistą w social media.


  • Ważne, aby zastanowic się co zmieniło się u twoich klientów w związku ze zmianiającą się sytuacją na rynku – czego im teraz brakuje, czy stawiają czoła nowym problemom i wyzwaniom.
  • Istnieja złote zasady, które każdy z powodzeniem może wdrożyć u siebie, aby Twoja marka stała się silna i rozpoznawalna.
  • Na początek warto wybrac jedna platforme i skupic się na działaniach w jej obszarze. trudno jest być wszędzie.
  • Ilość komunikatów, która atakuje nas codziennie ze wszystkich stron, jest ogromna, a dotarcie z przekazem do odbiorcy jest coraz trudniejsze

Rozejrzyj się dookoła, wielu z nas znalazło się w sytuacji, kiedy to z dnia na dzień cały świat wywrócił się do góry nogami. Martwimy się, ale jednak walczymy, przecież nie możemy się poddać, to nie leży w naszej naturze. Dlatego, jeśli chcesz dotrzeć do swoich dotychczasowych lub nowych klientów z produktem i ofertą, pomyśl, co możesz zrobić, żeby to były efektywne działania. Przede wszystkim zastanów się, co się zmieniło, czego Twoim klientom brakuje, co w tej chwili jest dla nich niezbędne, jakie nowe problemy i wyzwania się pojawiły i z czym muszą się zmierzyć.

Z jednej strony teraz jest kluczowy czas na ważne decyzje i działania, aby za chwilę nie było za późno. Z drugiej, jeżeli czujesz gonitwę myśli, przerażenie i brak pomysłów, zatrzymaj się na moment! To może dziwna porada na początku, ale wiem, jak ważny dla niektórych osób jest czas wyciszenia, po to, aby ich kreatywność mogła potem wybuchnąć. Gdy ja mam taki czas w swoim życiu, pomagają mi rozmowy z przyjaciółmi, ćwiczenia fizyczne, joga, czytanie książek dla przyjemności, aby oderwać się na chwilę od przyziemnych spraw.  Myślenie tylko o tym, jak komuś coś sprzedać, po pierwsze męczy cię bardzo, a po drugie Twoi odbiorcy wyczuwają desperację i zwyczajnie uciekają.

Nie powiem teraz nic odkrywczego. Jestem pewna, że wiesz to doskonale. Nie ma złotego środka na czas kryzysu, każdy biznes jest inny, a taka sytuacja spotyka nas po raz pierwszy. Myślę jednak, że są uniwersalne, złote zasady, które każdy z powodzeniem może wdrożyć u siebie, aby Twoja marka stała się silna i rozpoznawalna. Oto one.

Nie czekaj na lepsze czasy, zacznij pokazywać swoją markę.

Pomyśl o tym, do jakiej grupy ludzi chcesz trafić, czyje serca chcesz poruszyć? Twoja marka osobista powinna „zająć stanowisko” w ważnych dla Ciebie kwestiach. Warto na początku drogi określić wartości, jakie wyznajesz Ty i jakimi będzie kierować się Twoja marka. Pamiętaj, że ludzie mają Ci zaufać, dlatego nie udawaj, bo na dłuższą metę Twój wizerunek nie będzie spójny.

Wybierz jedną platformę i tam się rozgość. Pokusa bycia wszędzie jest bardzo silna, ale Ty na razie bądź mistrzem na jednej platformie i dopiero wtedy wchodź na kolejne.

Trzy lata temu wybrałam najlepszy i najprostszy dla mnie sposób, tzn. pisanie bloga – tutaj prezentuję to, czym się zajmuję i w czym pomagam. Z czasem założyłam konto na Facebooku i działałam dalej. Dopiero, gdy poznałam filozofię tej platformy, zdecydowałam się założyć kanał na YouTube oraz konto na Instagramie. Jeżeli pisanie to dla Ciebie koszmar, wybierz format wideo, to teraz świetna forma docierania do nowych odbiorców. Skup się na tym, aby robić to coraz lepiej z każdym materiałem i docierać do coraz większej grupy subskrybentów.

Określ, w jakiej niszy działasz.

Na pewno to czujesz – ilość komunikatów, która atakuje nas codziennie ze wszystkich stron, jest ogromna. Dotarcie z przekazem do odbiorcy jest coraz trudniejsze. Dzisiaj, aby zaistnieć w głowach naszych odbiorców trzeba mieć konkretny przekaz, czyli wybrać obszar, z którym będziesz się kojarzyć. Zastanów się, z czego chcesz być znana. Oto kilka przykładów:

Kasia jest najlepsza w dietach bezglutenowych, a to Tomek, który wie wszystko o basenach zewnętrznych, Dominika natomiast jest specjalistką od egzotycznych wypraw z małym budżetem.

Kolejna rzecz – edukuj odbiorców z obszaru, który wybrałeś. Dziel się wiedzą, poradami, tipami, tylko wtedy Twój wybór stanie się wiarygodny dla nowych odbiorców. Tak naprawdę, chodzi o to, aby dawać odbiorcom wartość. Najłatwiej jest to robić, pomagając im poprzez dzielenie się doświadczeniem i wiedzą. Sama zaczęłam działać na Facebooku w 2010 roku, publikując posty i reklamy, ponieważ chciałam zwiększyć sprzedaż w moim sklepie online. Kolejnym krokiem było dzielenie się wiedzą w tym obszarze, ale nastąpiło to dopiero pod koniec 2015 roku.

Buduj relacje.

Możesz sobie pomyśleć, że to wszystko może być trudne, ponieważ nikt Cię jeszcze nie zna i w życiu nie dojdziesz do wyników, o których marzysz. Halo, halo – przecież każdy zaczynał od zera. Dbanie o relacje z osobami, które już świetnie sobie radzą w powiązanych obszarach, bardzo może Ci pomóc, ale uwaga – nie zaczynaj od proszenia ich o pomoc. Zacznij od budowania relacji poprzez komentowanie i udostępnianie ich treści. To naturalny sposób zwrócenia na siebie uwagi, zaistnienia w ich świadomości. W ten sposób zauważy Cię również społeczność tych osób, a Ty zyskasz rozpoznawalność. Ten mechanizm równie dobrze działa w grupach na Facebooku. Nie zapominaj, że tak samo możesz budować relacje offline, czyli podczas spotkań face to face.

Przeczytaj także: 7 rzeczy, o których musisz pamiętać tworząc silną markę online!

Bądź proaktywna.

Nic się nie zmieni, jeżeli będziesz tylko czekać i liczyć na to, że ktoś Cię odkryje. Zaprezentuj się, szukaj miejsc takich jak blogi, podcasty, kanały na YouTube, gdzie możesz podzielić się swoją wiedzą. Dasz wartość twórcy i dotrzesz do nowych odbiorców. Szukaj, pytaj, proponuj! Stosuj zasadę win-win.

Komunikuj wyraźnie kim jesteś.

Często odwiedzam Wasze profile, niestety zdarza się, że nie ma na nich informacji o tym, kim jesteście. Na przykład w BIO na Instagramie. Nie mam ochoty tracić czasu na zgadywanie, czym się zajmujesz, w czym pomagasz. Przejrzyj swoje media społecznościowe, stronę www i przygotuj prezentację, która nie będzie budziła żadnych wątpliwości.

Określ to jasno i wyraźnie w podpisach, sekcjach BIO, na zdjęciu w tle (jeżeli chcesz to mocno zakomunikować). To pomoże Twojej marce osobistej, ale również osobom, które będą szukać specjalistów z określonej dziedziny. Dzięki temu będzie też rosła liczba osób, które będą Cię obserwować i będą Twoją grupą odbiorców, a nie przypadkowymi osobami.

Na zakończenie mam dla Ciebie ostatnią radę. Działaj w myśl hasła progres, nie perfekcja, z tym, co masz tu i teraz. Nie czekaj, nie odkładaj na później. Bądź pracowita i szukaj rozwiązań, a na pewno Twoja firma i marka osobista przetrwają ten trudny dla wszystkich czas.

***

Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej, zapraszam na mojego bloga https://joannaceplin.pl

Dołącz do bezpłatnego klubu Klub Marki Online https://klub.markaonline.pl

Możesz również skorzystać z moich kursów i warsztatów: https://kursy.joannaceplin.pl

***

O Autorce

Nazywam się Joanna Ceplin, pomagam przedsiębiorczym i ambitnym osobom rozwijać markę w mediach społecznościowych. Uczę, jak tworzyć spójny wizerunek firmy, skutecznie planować, skalować i automatyzować działania. Podpowiadam, w jaki sposób budować relacje z odbiorcami, aby zdobyć ich zaufanie. Rozwinęłam swój biznes na dużą skalę dzięki działaniom w social media. Teraz bazując na doświadczeniu moim i moich klientów szkolę osoby chcące odnieść sukces. Jestem trenerem skuteczniej komunikacji online oraz autorką książki „Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”, „Planera Marki Online” oraz wielu szkoleń i warsztatów.