jak przeżyć pierwszy dzień w nowej pracy

Jak przeżyć pierwszy dzień w nowej pracy? Zobacz 8 przydatnych porad!

Katarzyna Krupa

Każda zmiana - czy to w życiu prywatnym, czy zawodowym - pociąga za sobą lęk i niepewność. Nie inaczej jest ze zmianą pracy, a zwłaszcza pierwszym dniem w nowym miejscu. Na co zwrócić uwagę, aby wywrzeć dobre wrażenie i jak poradzić sobie z krępującym strachem przed nieznanym? Jeśli dobrze się do niego przygotujesz, masz duże szanse na stworzenie dobrego gruntu pod przyjemną i efektywną pracę. Oto kilka złotych rad, które ułatwią przeżyć to stresujące wydarzenie.

Dowiedz się jak najwięcej o firmie

Niby oczywiste, jednak w wielu przypadkach na samo już spotkanie rekrutacyjne trafiają osoby „z przypadku”. Jeśli zależy Ci na pracy w konkretnym przedsiębiorstwie, dobrze jest uprzednio zgromadzić jak najwięcej informacji o specyfice jego funkcjonowania. Poszukaj znajomych, bądź znajomych, którzy pracowali lub pracują w danym miejscu i dowiedz się, jaką polityką kieruje się firma. Zapoznaj się również z jej najważniejszymi nazwiskami (członkowie Zarządu, najważniejsi dyrektorowie) – takie informacje możesz z łatwością znaleźć w sieci, na stronie internetowej firmy.

Dress code

Dowiedz się odpowiednio wcześnie, jaki dress code panuje w firmie. Nie bój się zapytać o to osobę z działu HR – jest właśnie po to, by poinformować Cię o Twoich prawach i obowiązkach jako pracownika. Pierwszego dnia swoim wyglądem dobrze jest „wtopić się” w tłum, ale przede wszystkim wyglądać profesjonalnie i schludnie. Wiele osób na siłę i zupełnie niepotrzebnie stara się „zabłysnąć”, co daje odwrotny efekt. Nie warto przesadzać ze stylizacją, fryzurą i makijażem. Efekt „wow” zostaw na wieczór sylwestrowy. PS. Pamiętaj o wygodnych butach – pierwszego dnia prawdopodobnie będziesz miał do pokonania dłuższą (bo zapoznawczą) niż zazwyczaj trasę.

Przyjedź wcześniej, wejdź na czas

Do pracy przyjedź 15 minut przed czasem – tak będzie najbardziej optymalnie. Jeśli to możliwe, dzień wcześniej upewnij się, jak długo zajmie Ci droga do pracy, gdzie możesz zaparkować samochód lub w jakiej odległości od biura znajduje się przystanek.

Przygotuj sobie swoje bio

Brzmi skomplikowanie, ale dobrze jest ułożyć w głowie kilka zdań o sobie. Zastanów się, co chciałbyś przekazać swojemu rozmówcy w ciągu 30 sekund. Najprawdopodobniej tyle czasu będziesz mieć na przedstawienie przy okazji „spaceru zapoznawczego” po biurze z osobą z działu HR. Na rozmowę ze swoim zespołem przygotuj odrobinę dłuższe wystąpienie. Poćwicz je w domu na glos kilka razy. Wbrew pozorom bowiem nie jest to wcale takie proste. W stresie często zdarza nam się mówić za dużo, nieskładnie lub nie na temat, dlatego doskonałym pomysłem jest uprzednie przygotowanie krótkiej prezentacji o sobie.

Pierwsza „konfrontacja”

Jeśli będziesz przedstawiać się sam, zrób to powoli i wyraźnie. Niech każdy usłyszy Twoje imię i nazwisko. Pamiętaj również o prawidłowym uścisku dłoni. Solidny, ale nie za mocny, podaj pełną i otwartą dłoń, a nie same palce (sic!). Ten błąd najczęściej popełniają panowie, kiedy witają się z kobietami. Patrz w oczy osobie, z którą się witasz, nie szukaj wzrokiem kolejnej. Dobrze jest powtórzyć na głos imię nowopoznanej osoby. „Cześć Pawle, chętnie przyjdę do Ciebie posłuchać o nowym projekcie, którym się zajmujesz.” Dowiedz się wcześniej w HR, jaka jest zasada zwracania się do siebie w firmie. W większości firm przechodzi się raczej na koleżeńską formę i zwraca się do siebie po imieniu, ale lepiej to sprawdzić. Jeśli spotkasz osobę, którą poznałeś wcześniej, ale nie pamiętasz jej imienia, grzecznie przeproś i poproś o przypomnienie. Pokazujesz w ten sposób, że się starasz. Wszyscy rozumieją przecież, ze tego dnia poznajesz kilkanaście lub kilkadziesiąt osób, więc nikt nie powinien mieć za złe, jeśli umknie Ci jego imię.

Przeczytaj także: Etykieta w biznesie – zbędny archaizm czy poszukiwana wiedza?

Patrz w oczy, okazuj szczere zainteresowanie

Sympatię współpracowników zyskasz, zachowując naturalność. To jedna z podstawowych zasad dobrych manier. Spraw, by inni dobrze czuli się w Twoim towarzystwie. Szeroki uśmiech i zaciekawienie ich pracą sprawią, że przyjmą Cię ciepło i serdecznie. Pierwszego dnia postaraj kierować się raczej zasadą OSP: obserwuj, słuchaj, pytaj. Warto przygotować sobie wcześniej kilka pytań, dotyczących firmy, jej ostatniej kampanii reklamowej czy działań charytatywnych, w które się angażuje. Taki zestaw pytań udowodni Twoim współpracownikom i szefowi, że żywo interesujesz się życiem firmy i z pewnością ułatwi rozmowę.

Idź na lunch

Przygotowałeś się i przyniosłeś ze sobą kanapkę? Bardzo dobrze, nie chcesz przecież, by przez cały dzień burczało Ci w brzuchu. Jednak jeśli współpracownicy zaproponują Ci wspólny posiłek, idź koniecznie! Z ich strony to miły gest integracji, a z Twojej – dobra szansa na bliższe poznanie firmy od środka. Pod żadnym pozorem jednak nie wspominaj w złym tonie swoich poprzednich miejsc pracy – to nigdy nie powinno mieć miejsca. Unika również plotek, flirtowania(!), rozmów o polityce, religii i rodzinie. Najlepsze tematy na pierwszy dzień to Twoja nowa firma i ewentualnie Twoje ciekawe hobby.

Zaufaj swojej intuicji i bądź sobą

Pamiętaj, ze zbytnia pewność siebie odbierana jest jako arogancja. Zrelaksuj się i nie staraj za bardzo – każda sztuczność będzie z pewnością wychwycona i źle odebrana. Bądź przyjazny, życzliwy i uśmiechnięty (szczery uśmiech skraca dystans). Wydaje się trudne, ale jeśli będziesz przygotowany, wypoczęty i ciekawy ludzi, wszystko sie uda!

Powodzenia!!!

***

O autorce:

Katarzyna Krupa, prezenterka telewizyjna, reporterka, tancerka i wielokrotna finalistka turniejów tańca towarzyskiego na całym świecie. Od 2008 roku związana ze stacją TVN. Uczestniczka pięciu kolejnych edycji kultowego Tańca z Gwiazdami. W 2010 roku wygrała konkurs na prezenterkę pogody w Dzień Dobry TVN. Głosami widzów popularnego formatu śniadaniowego została nowa twarzą stacji. Prowadziła wywiady, reportaże i liczne zapowiedzi na żywo. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Telewizją WP, gdzie współprowadziła poranny program na żywo. Prowadzi liczne imprezy i eventy, zarówno polsko, jak i anglojęzyczne. Między innymi imprezę sylwestrową na wrocławskim rynku czy Galę Fitness Motywatory.  Jest ekspertem w zakresie etykiety biznesowej. Wiedzę z zakresu protokołu, etykiety oraz wizerunku biznesowego przekazuje obecnie podczas szkoleń dla firm i osób prywatnych. Ukończyła Dyplomację na Kierunku Stosunki Międzynarodowe w Collegium Civitas w Warszawie. Pracowała w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Więcej na: www.katarzynakrupa.com