jak przeżyć pierwszy dzień w nowej pracy

Jak przeżyć pierwszy dzień w nowej pracy? Zobacz 8 przydatnych porad!

Katarzyna Krupa

Każda zmiana - czy to w życiu prywatnym, czy zawodowym - pociąga za sobą lęk i niepewność. Nie inaczej jest ze zmianą pracy, a zwłaszcza pierwszym dniem w nowym miejscu. Na co zwrócić uwagę, aby wywrzeć dobre wrażenie i jak poradzić sobie z krępującym strachem przed nieznanym? Jeśli dobrze się do niego przygotujesz, masz duże szanse na stworzenie dobrego gruntu pod przyjemną i efektywną pracę. Oto kilka złotych rad, które ułatwią przeżyć to stresujące wydarzenie.

Dowiedz się jak najwięcej o firmie

Niby oczywiste, jednak w wielu przypadkach na samo już spotkanie rekrutacyjne trafiają osoby „z przypadku”. Jeśli zależy Ci na pracy w konkretnym przedsiębiorstwie, dobrze jest uprzednio zgromadzić jak najwięcej informacji o specyfice jego funkcjonowania. Poszukaj znajomych, bądź znajomych, którzy pracowali lub pracują w danym miejscu i dowiedz się, jaką polityką kieruje się firma. Zapoznaj się również z jej najważniejszymi nazwiskami (członkowie Zarządu, najważniejsi dyrektorowie) – takie informacje możesz z łatwością znaleźć w sieci, na stronie internetowej firmy.

Dress code

Dowiedz się odpowiednio wcześnie, jaki dress code panuje w firmie. Nie bój się zapytać o to osobę z działu HR – jest właśnie po to, by poinformować Cię o Twoich prawach i obowiązkach jako pracownika. Pierwszego dnia swoim wyglądem dobrze jest „wtopić się” w tłum, ale przede wszystkim wyglądać profesjonalnie i schludnie. Wiele osób na siłę i zupełnie niepotrzebnie stara się „zabłysnąć”, co daje odwrotny efekt. Nie warto przesadzać ze stylizacją, fryzurą i makijażem. Efekt „wow” zostaw na wieczór sylwestrowy. PS. Pamiętaj o wygodnych butach – pierwszego dnia prawdopodobnie będziesz miał do pokonania dłuższą (bo zapoznawczą) niż zazwyczaj trasę.

Przyjedź wcześniej, wejdź na czas

Do pracy przyjedź 15 minut przed czasem – tak będzie najbardziej optymalnie. Jeśli to możliwe, dzień wcześniej upewnij się, jak długo zajmie Ci droga do pracy, gdzie możesz zaparkować samochód lub w jakiej odległości od biura znajduje się przystanek.

Przygotuj sobie swoje bio

Brzmi skomplikowanie, ale dobrze jest ułożyć w głowie kilka zdań o sobie. Zastanów się, co chciałbyś przekazać swojemu rozmówcy w ciągu 30 sekund. Najprawdopodobniej tyle czasu będziesz mieć na przedstawienie przy okazji „spaceru zapoznawczego” po biurze z osobą z działu HR. Na rozmowę ze swoim zespołem przygotuj odrobinę dłuższe wystąpienie. Poćwicz je w domu na glos kilka razy. Wbrew pozorom bowiem nie jest to wcale takie proste. W stresie często zdarza nam się mówić za dużo, nieskładnie lub nie na temat, dlatego doskonałym pomysłem jest uprzednie przygotowanie krótkiej prezentacji o sobie.

Pierwsza „konfrontacja”

Jeśli będziesz przedstawiać się sam, zrób to powoli i wyraźnie. Niech każdy usłyszy Twoje imię i nazwisko. Pamiętaj również o prawidłowym uścisku dłoni. Solidny, ale nie za mocny, podaj pełną i otwartą dłoń, a nie same palce (sic!). Ten błąd najczęściej popełniają panowie, kiedy witają się z kobietami. Patrz w oczy osobie, z którą się witasz, nie szukaj wzrokiem kolejnej. Dobrze jest powtórzyć na głos imię nowopoznanej osoby. „Cześć Pawle, chętnie przyjdę do Ciebie posłuchać o nowym projekcie, którym się zajmujesz.” Dowiedz się wcześniej w HR, jaka jest zasada zwracania się do siebie w firmie. W większości firm przechodzi się raczej na koleżeńską formę i zwraca się do siebie po imieniu, ale lepiej to sprawdzić. Jeśli spotkasz osobę, którą poznałeś wcześniej, ale nie pamiętasz jej imienia, grzecznie przeproś i poproś o przypomnienie. Pokazujesz w ten sposób, że się starasz. Wszyscy rozumieją przecież, ze tego dnia poznajesz kilkanaście lub kilkadziesiąt osób, więc nikt nie powinien mieć za złe, jeśli umknie Ci jego imię.

Przeczytaj także: Etykieta w biznesie – zbędny archaizm czy poszukiwana wiedza?

Patrz w oczy, okazuj szczere zainteresowanie

Sympatię współpracowników zyskasz, zachowując naturalność. To jedna z podstawowych zasad dobrych manier. Spraw, by inni dobrze czuli się w Twoim towarzystwie. Szeroki uśmiech i zaciekawienie ich pracą sprawią, że przyjmą Cię ciepło i serdecznie. Pierwszego dnia postaraj kierować się raczej zasadą OSP: obserwuj, słuchaj, pytaj. Warto przygotować sobie wcześniej kilka pytań, dotyczących firmy, jej ostatniej kampanii reklamowej czy działań charytatywnych, w które się angażuje. Taki zestaw pytań udowodni Twoim współpracownikom i szefowi, że żywo interesujesz się życiem firmy i z pewnością ułatwi rozmowę.

Idź na lunch

Przygotowałeś się i przyniosłeś ze sobą kanapkę? Bardzo dobrze, nie chcesz przecież, by przez cały dzień burczało Ci w brzuchu. Jednak jeśli współpracownicy zaproponują Ci wspólny posiłek, idź koniecznie! Z ich strony to miły gest integracji, a z Twojej – dobra szansa na bliższe poznanie firmy od środka. Pod żadnym pozorem jednak nie wspominaj w złym tonie swoich poprzednich miejsc pracy – to nigdy nie powinno mieć miejsca. Unika również plotek, flirtowania(!), rozmów o polityce, religii i rodzinie. Najlepsze tematy na pierwszy dzień to Twoja nowa firma i ewentualnie Twoje ciekawe hobby.

Zaufaj swojej intuicji i bądź sobą

Pamiętaj, ze zbytnia pewność siebie odbierana jest jako arogancja. Zrelaksuj się i nie staraj za bardzo – każda sztuczność będzie z pewnością wychwycona i źle odebrana. Bądź przyjazny, życzliwy i uśmiechnięty (szczery uśmiech skraca dystans). Wydaje się trudne, ale jeśli będziesz przygotowany, wypoczęty i ciekawy ludzi, wszystko sie uda!

Powodzenia!!!

***

O autorce:

Katarzyna Krupa, prezenterka telewizyjna, reporterka, tancerka i wielokrotna finalistka turniejów tańca towarzyskiego na całym świecie. Od 2008 roku związana ze stacją TVN. Uczestniczka pięciu kolejnych edycji kultowego Tańca z Gwiazdami. W 2010 roku wygrała konkurs na prezenterkę pogody w Dzień Dobry TVN. Głosami widzów popularnego formatu śniadaniowego została nowa twarzą stacji. Prowadziła wywiady, reportaże i liczne zapowiedzi na żywo. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Telewizją WP, gdzie współprowadziła poranny program na żywo. Prowadzi liczne imprezy i eventy, zarówno polsko, jak i anglojęzyczne. Między innymi imprezę sylwestrową na wrocławskim rynku czy Galę Fitness Motywatory.  Jest ekspertem w zakresie etykiety biznesowej. Wiedzę z zakresu protokołu, etykiety oraz wizerunku biznesowego przekazuje obecnie podczas szkoleń dla firm i osób prywatnych. Ukończyła Dyplomację na Kierunku Stosunki Międzynarodowe w Collegium Civitas w Warszawie. Pracowała w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Więcej na: www.katarzynakrupa.com

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close