Jak przygotowa膰 si臋 na 艣wi臋ta?

Jak zarz膮dzi膰 grudniem tak, aby mie膰 艣wi臋ty spok贸j?

Joanna Rek-Faber

Grudzie艅 rozgo艣ci艂 si臋 na dobre, kolorowe 艣wiate艂ka upi臋kszaj膮 miejskie ulice, witryny sklepowe ciesz膮 oczy pi臋knymi dekoracjami, a wszystko to w rytm bo偶onarodzeniowych hit贸w muzycznych. Nawet gdyby nie chcie膰 tego zauwa偶y膰, to atmosfera zbli偶aj膮cych si臋 艣wi膮t powoli wype艂nia zakamarki codzienno艣ci. I o ile magia i urok tego wyj膮tkowego momentu w roku potrafi膮 oczarowa膰, o tyle przygotowania do 艣wi膮tecznych obchod贸w mog膮 sp臋dza膰 sen z powiek. Dziel臋 si臋 swoimi sprawdzonymi sposobami na to jak zarz膮dzi膰 grudniowymi dniami by w 艢wi臋ta mie膰鈥 艣wi臋ty spok贸j!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

1. Zacznij od solidnego remanentu!

Raz na jaki艣 czas warto zada膰 sobie pytanie: Jak lubi臋 sp臋dza膰 艣wi臋ta? Jaka forma 艣wi臋towania sprzyja mnie i moim bliskim? Kt贸re potrawy tak na serio lubimy? Wiesz, chodzi o to by w ramach niedopowiedzenia lub si艂y przyzwyczajenia nie szykowa膰 kolejny rok z rz臋du karpia, bo wydaje si臋, 偶e tak wypada, a tymczasem okazuje si臋, 偶e ma艂o kto go lubi, a wszyscy jedz膮 te偶鈥 bo wypada.

Robi膮c sw贸j remanent uzgodni艂am ze sob膮, 偶e bardzo ceni臋 sobie zwyczaj wysy艂ania (i otrzymywania, a jak偶e!) kart 艣wi膮tecznych. Maj膮 one w sobie wyj膮tkowy urok, kt贸rego brak 偶yczeniom w formie cyfrowej, dlatego w grudniu wybieram, a potem wysy艂am kartki.

Natomiast ze 艣wi膮tecznego menu praktycznie wykre艣li艂am kompot z suszu. Szykowany zgodnie z tradycj膮 nie znajdywa艂 uznania i ko艅czy艂 marnie. Sprawd藕, kt贸re ze 艣wi膮tecznych przejaw贸w celebrowania s膮 nadal Twoje, a kt贸re nie i 鈥 zaktualizuj sw贸j 艣wi膮teczny system!

2. Kiedy ju偶 wiesz, co zabierasz dalej w 艣wi膮teczny czas, a co zostawiasz w艣r贸d wspomnie艅, to w艂a艣ciwy moment na鈥 planowanie!

Jestem zwolenniczk膮 tworzenia list. Na papierze, w komputerze, czy telefonie 鈥 wszystkie chwyty dozwolone! Ten prosty zabieg spisania w formie listy tego, co wa偶ne, odci膮偶a ju偶 i tak wystarczaj膮co przeci膮偶on膮 g艂ow臋 i pozwala unikn膮膰 z艂o艣ci na siebie, 偶e co艣 umkn臋艂o, a przecie偶 jeszcze przed chwil膮 w pami臋ci by艂o.

A zatem, po rozmowach z rodzin膮, tworz臋 list臋 da艅 艣wi膮tecznych. Ju偶 dawno odpu艣ci艂am sobie 偶y艂owanie si臋 na 12 tradycyjnych da艅, bardziej stawiam na to, by by艂y to dania, kt贸re lubimy, kt贸re sprawiaj膮 przyjemno艣膰. Kiedy mamy list臋 da艅, kolejn膮 b臋dzie lista zakupowa (spo偶ywcza, dekoracyjna i prezentowa) i lista zada艅 (艂膮cznie z przypisaniem kto co na siebie bierze).

Ach, no i lista 偶ycze艅! Czyli lista, na kt贸r膮 bliscy wpisuj膮 2-3 prezentowe marzenia. Nie ma nic bardziej praktycznego, zw艂aszcza kiedy masz przed艣wi膮teczny brak inspiracji prezentowych!

Opr贸cz list mam te偶鈥 komplety! Bardzo praktyczna sprawa. Komplety ozd贸b choinkowych, stworzone wg najbardziej lubianych przez nas zestaw贸w kolorystycznych (z艂oto-czerwone, srebrno-niebieskie, bia艂e i wielokolorowe) 鈥 spakowane tematycznie i kolorystycznie sprawiaj膮, 偶e czas ubierania choinki nie jest czasem poszukiwania zasob贸w (w czelu艣ciach piwnic czy strych贸w) tylko korzystania z nich.

3. Zanim zap臋dzisz si臋 w wir zakup贸w, przygotowa艅, pieczenia i pakowania, zadbaj o siebie.

W kalendarzu zaznacz sobie kilka chwil w tygodniu na ulubiony relaks (spacer, fitness, ksi膮偶ka) 鈥 na wyczerpanych bateriach daleko nie zajedziesz, wi臋c to nie egoizm czy fanaberie, to absolutna konieczno艣膰! Dodatkowo w tym kalendarzu niech si臋 pojawi膮 zarezerwowane wizyty u fryzjera, kosmetyczki, manicurzystki. Pami臋taj, 偶e grudzie艅 w bran偶y beauty jest gor膮cym okresem, lepiej zarezerwowa膰 terminy ju偶 teraz.

Przy okazji to te偶 dobry moment by przemy艣le膰 sw贸j str贸j 鈥 tak by w ostatniej chwili nie mie膰 tego okrutnego dylematu: w co ja mam si臋 ubra膰?!

4. Porz膮dki w domu, szafie i 鈥 g艂owie.

Jest to niew膮tpliwie element naszej tradycji 鈥 czyste okna, wytrzepane dywany, wypolerowane pod艂ogi. I po艣rodku l艣ni膮cego domu, pi臋kna choinka. Jestem jak najbardziej za, byle nie kosztem zdrowia i przepracowania pani domu! Maj膮c jeszcze czas, zaplanuj co z prac domowych jest do zrobienia przed 艢wi臋tami. I od艂贸偶 t臋 list臋 do jutra. A jutro sp贸jrz na ni膮 艣wie偶ym okiem i wykre艣l to, co niezb臋dne nie jest. Warto zastanowi膰 si臋: czy ta szafka ze s艂oikami serio wp艂ynie na jako艣膰 Twojego 艣wi臋towania jak nie b臋dzie l艣ni艂a? No na pewno nie, a z艂e roz艂o偶enie sil po prostu mo偶e wyczerpa膰 Twoj膮 energi臋 zabieraj膮c rado艣膰 z celebrowania i bycia z bliskimi.

Psychologia pozytywna uczy, 偶e dzia艂aj膮c na 60% swoich mo偶liwo艣ci jeste艣my w sferze sukcesu! 80% wydajno艣ci grozi przeci膮偶eniem i nie obywa si臋 bez koszt贸w osobistych. Praca i dzia艂anie na 100% za艣 to tzw. strefa cudu i przydarza si臋, ale nie cz臋sto- tak to ju偶 z cudami bywa. No to popatrz na list臋 zada艅 jeszcze raz. I nie przekraczaj tych 80%!

5. W pracy intensywno艣膰 malej膮ca

W grudniu warto planowa膰 prac臋 maj膮c na uwadze specyfik臋 przed艣wi膮tecznego czasu oraz w艂asn膮 energi臋. To nie jest idealny moment na rozkr臋canie nowego projektu, bo Twoja g艂owa, jak i g艂owy wielu z nas, kr膮偶y gdzie艣 pomi臋dzy sklepowymi p贸艂kami, w艣r贸d dylemat贸w prezentowych i kolorowych bombek. Dlatego warto zadania najwi臋kszego kalibru odhaczy膰 na samym pocz膮tku miesi膮ca, zostawiaj膮c sobie na czas bli偶ej 艢wi膮t zaj臋cia mniej absorbuj膮ce.

Id膮c dalej: te najbardziej wymagaj膮ce zadania zaplanuj sobie w okolicach 艣rody 鈥 badania pokazuj膮, 偶e to w艂a艣nie w tym dniu mamy najwi臋cej energii i si艂 do dzia艂ania, poniedzia艂ki i pi膮tki zostawiaj膮c sobie na czynno艣ci mniej obci膮偶aj膮ce.

6. Kalendarz adwentowy 鈥 ale wcale nie czekoladowy! A sk艂adaj膮cy si臋 鈥 ze zgody na zadbanie o siebie, stworzenie atmosfery pozbawionej nadmiernego, przed艣wi膮tecznego napi臋cia i p臋du.

A co powiesz na to by tak stworzy膰 sobie zestaw pomys艂贸w na ma艂e, grudniowe przyjemno艣ci? Mam od艂o偶one w zak艂adkach komputera na takie okazje artyku艂y, kt贸re chcia艂abym przeczyta膰. Na stoliczku nocnym le偶膮 ksi膮偶ki, gotowe do czytania. W telefonie trzy playlisty 艣wi膮tecznych melodii, a w g艂owie przyzwolenie by 艢wi臋ta nie by艂y idealne. Wystarczy, ze b臋d膮 rodzinne, zdrowe i radosne. A p贸lka ze s艂oikami najwy偶ej poczeka na lepsze czasy.

Joanna Rek-Fbaer o nastaniu ery body positive i o tym, jak zwolni膰 tempo 偶ycia

O autorce

Joanna Rek-Faber

Coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-book贸w 鈥濳ropka mocy鈥, 鈥瀂adbaj o siebie jak o najlepsz膮 przyjaci贸艂k臋鈥. Prowadzi szkolenia stacjonarne oraz online, a tak偶e konsultacje indywidualne w dw贸ch j臋zykach 鈥 polskim i hiszpa艅skim. Jako ekspert w obszarze rozwoju zawodowego i osobistego realizuje webinary dla uznanych platform edukacyjnych takich jak: sukcestoja.pl czy edunation.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close