Kobiety pracuj膮ce na tablecie (Foto. Canva Pro)

Dolina Krzemowa w ma艂ych biznesach kobiet – czy to mo偶liwe? Zobacz, jak przyspieszy膰 rozw贸j firmy!

Iwona Gruszka

150 obserwuj膮cych nowy Fanpage w ci膮gu jednego dnia? 2000 os贸b na li艣cie subskrybent贸w? Nowi klienci pozyskani w Internecie, nawet kiedy nie masz jeszcze strony www i nikt Ci臋 nie zna w sieci?

Nawet je艣li jeste艣 znanym w swoim 艣rodowisku trenerem, coachem czy konsultantem, producentem czy us艂ugodawc膮, a dopiero zaczynasz swoje dzia艂ania w sieci, zaczynasz w pewnym sensie od zera. Nikt o Tobie nie wie, a Ty nie wiesz, gdzie znale藕膰 ch臋tnych na to, co masz do zaoferowania. Mo偶esz wybra膰 r贸偶ne 艣cie偶ki budowania swojej obecno艣ci w Internecie. Mo偶esz pisa膰 codziennie bloga, budowa膰 wok贸艂 niego spo艂eczno艣膰 i za kilkana艣cie miesi臋cy go zmonetyzowa膰, przedstawiaj膮c swoim odbiorcom ofert臋. Mo偶esz te偶 p贸j艣膰 艣cie偶k膮 lean.

Czym jest lean?

W latach 30-stych, XX wieku, analizuj膮c procesy operacyjne w艂a艣ciciele koncernu Toyota zauwa偶yli, 偶e wprowadzenie serii prostych innowacyjnych rozwi膮za艅 takich jak odpowiednie ustawienie maszyn na linii produkcyjnej, sprawi, 偶e produkcja b臋dzie przebiega膰 sprawnie i nieprzerwanie oraz b臋dzie w stanie szybko odpowiedzie膰 na czasem gwa艂towne zmiany pragnie艅 klient贸w. Odkryli, 偶e wprowadzenie tych zmian pozwoli by zwinnie dopasowa膰 produkcj臋 do realnego zapotrzebowania rynku na produkty firmy. Tak zacz臋艂a rodzi膰 si臋 koncepcja zarz膮dzania procesem produkcji zwana lean manufacturing, czyli szczup艂a produkcja, kt贸rej jednym z g艂贸wnych za艂o偶e艅 jest minimalizacja odpad贸w bez po艣wi臋cania wydajno艣ci. Dzisiaj Toyota dominuje na rynku motoryzacyjnym nie tylko pod wzgl臋dem ci膮gle rosn膮cej sprzeda偶y, ale te偶 innowacyjno艣ci, a jej sukces wzm贸g艂 zainteresowanie wiedz膮 o my艣leniu lean.

Lean w Dolinie Krzemowej

Koncepcja lean zacz臋艂a przenika膰 wi臋c do innych dziedzin poza produkcj膮. Zasady i dobre praktyki lean zacz臋to wykorzystywa膰 do wytwarzania oprogramowania (lean software development) i do budowania ca艂ych biznes贸w. W 2008 Eric Ries zaproponowa艂 okre艣lenie metod, kt贸re zosta艂y zaadoptowane z lean manufacturing do lean management (zarz膮dzanie) i by艂y wykorzystywane do tworzenia firm, a kt贸re r贸wnie偶 sam implementowa艂 w wysoko-technologicznych startup鈥檃ch, jako metodologie lean.

Sam Ries przyzna艂, 偶e jego pierwsza firma upad艂a, poniewa偶 on i jego koledzy nie rozumieli potrzeb konsumenta i zbyt du偶o czasu po艣wi臋cili na stworzenie i wypuszczenie produktu.

Mo偶liwe, 偶e znasz firmy takie jak Zappos, Dropbox czy AirBnB. Ka偶da z tych firm, zanim wyda艂a krocie na stworzenie swojego ostatecznego produktu (aplikacji) przetestowa艂a rynek w spos贸b lean badaj膮c najpierw potencja艂 pomys艂u i zapotrzebowanie na zaproponowane rozwi膮zanie, zanim samo rozwi膮zanie powsta艂o od strony technologicznej. Nick Swinmum, za艂o偶yciel Zappos鈥檃, w 1999 roku my艣la艂 o za艂o偶eniu internetowego sklepu z obuwiem, ale nie by艂 pewien, czy pomys艂 spotka si臋 z pozytywnym odbiorem klient贸w. Zamiast tworzy膰 kosztown膮 infrastruktur臋, stworzy艂 prost膮 stron臋 do przetestowania pomys艂u, na kt贸rej umie艣ci艂 przyciski do zamawiania dla odwiedzaj膮cych. W momencie, kiedy zamawiaj膮cy klika艂 w przycisk zam贸wienia, Nick sam zamawia艂 buty u producenta i wysy艂a艂 zamawiaj膮cemu.

Dzi臋ki podej艣ciu lean do budowania firmy, Swinmum zminimalizowa艂 ryzyko utraty kapita艂u, kt贸ry musia艂by zainwestowa膰, gdyby zdecydowa艂 si臋 na tradycyjny spos贸b stworzenia platformy tylko po to, aby p贸藕niej j膮 przebudowywa膰 pod potrzeby klienta, o ile klient w og贸le by si臋 pojawi艂.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 9 prostych krok贸w do zbudowania realcji z mediami

Budowanie rozwi膮zania i skupienie si臋 na stworzeniu idealnego produktu bez dok艂adnego rozpoznania potrzeb konsumenta i bez pozostawienia sobie buforu elastyczno艣ci, kt贸ra pozwala na reagowanie na informacj臋 zwrotn膮 z rynku sprawia, 偶e zamiast cieszy膰 si臋 budowaniem firm, jeste艣my sfrustrowani brakiem klient贸w, przepalamy bud偶ety i dzia艂amy w ci膮g艂ym chaosie.

Stosowanie zasad zarz膮dzania i tworzenia w spos贸b lean pomaga nam pracowa膰 m膮drzej, a nie ci臋偶ej.

Zastosuj Lean w swoim biznesie i przyspiesz jego rozw贸j

Metodologia lean opiera si臋 na kilku zasadach, kt贸re 艂atwo wdro偶ysz w swoim biznesie:

1.Eliminowanie strat.

Za marnotrawstwo zasob贸w uwa偶a si臋 aktywno艣ci, kt贸re nie dodaj膮 warto艣ci do produktu. Warto艣膰 produktu definiuje klient. Dlatego tworz膮c swoje rozwi膮zania, badanie rynku i rozpoznanie oczekiwa艅 klient贸w jest jednym z filar贸w dzia艂ania. Jak wyeliminowa膰 straty w swoim biznesie? Z pomoc膮 przychodzi nam zasada Pareto. 80% czasu po艣wi臋camy na aktywno艣ci, kt贸re maj膮 kluczowe znaczenie dla dzia艂ania naszego biznesu. Wypisz te dzia艂ania, kt贸re maj膮 ma艂e znaczenie i po艣wi臋caj im nie wi臋cej ni偶 20%. Aktywno艣ci bez znaczenia pomijaj.

2. Stw贸rz MVP.

Je艣li dopiero tworzysz sw贸j produkt, stw贸rz MVP – Minimum Viable Product, czyli tak膮 wersj臋 swojego produktu b膮d藕 us艂ugi, kt贸ra b臋dzie przeprowadza膰 Twojego klienta od punktu A do punktu B przy minimalnej liczbie krok贸w, kt贸re musi wykona膰 aby zaspokoi膰 potrzeb臋 lub rozwi膮za膰 problem. Nie musisz budowa膰 samochodu. Mo偶esz zacz膮膰 od hulajnogi, bo zapewne jeszcze nie wiesz, czy Tw贸j idealny klient potrzebuje Twojego 鈥淔errari鈥, aby przemie艣ci膰 si臋 z miejsca w kt贸rym jest, do miejsca w kt贸rym chce by膰. Tworzysz kurs? Nie po艣wi臋caj miesi臋cy nad stworzeniem swojego flagowego programu za kilka tysi臋cy. Zacznij od ma艂ego kursu. Dodaj drugi ma艂y. P贸藕niej kolejny nieco wi臋kszy, a je艣li zauwa偶ysz, 偶e klient ma potrzeb臋 na Tw贸j kurs flagowy, stw贸rz w艂a艣nie taki. Piszesz ksi膮偶k臋? Zr贸b stron臋 l膮dowania z ok艂adk膮 i przetestuj, czy kto艣 w og贸le kliknie na przycisk 鈥淜up teraz鈥, zanim zap艂acisz wydawcy. Je艣li ten spos贸b jest zbyt radykalny – udost臋pnij pierwszy rozdzia艂 i dowiedz si臋, czy czytelnicy chc膮 kolejne.

3. Ci膮g艂e uczenie si臋.

Nieodzownym elementem metod lean jest ci膮g艂e uczenie si臋. Stworzy艂a艣 minimaln膮 wersj臋 produktu b膮d藕 us艂ugi, wypu艣膰 go do swojej spo艂eczno艣ci za ni偶sz膮 cen臋 informuj膮c, 偶e jest to produkt testowy i oferujesz go ze znaczn膮 zni偶k膮 w zamian za informacj臋 zwrotn膮. Dowiedz si臋 co by艂o nie tak, co trzeba ulepszy膰, czego brakowa艂o, a co mo偶e by艂o zbyteczne. Dopasuj produkt lub us艂ug臋 do potrzeb klient贸w i wypu艣膰 ulepszon膮 wersj臋. Pami臋taj tylko, 偶eby nie zmienia膰 kilkakrotnie kolor贸w czy kroj贸w czcionki. Czekanie a偶 dopie艣cisz do perfekcji to te偶 marnotrawstwo i strata, a te w metodach lean eliminujemy. Popatrz na przyk艂ad Facebooka. Ich platforma te偶 nie jest idealna. Jest za to wystarczaj膮co dobra. Co jaki艣 czas co艣 nie dzia艂a co艣 si臋 zmienia. W Facebook鈥檜 wiedz膮, 偶e my jako u偶ytkownicy si臋 zmieniamy wi臋c i oni, nie stawiaj膮 na idealno艣膰, ale dopasowuj膮 produkt, kt贸ry jest ju偶 na rynku i zarabia.

4. My艣l globalnie, zacznij od ma艂ej rzeczy, skaluj – narz臋dzia technologiczne nie s膮 ju偶 zarezerwowane tylko dla programist贸w.

Coraz wi臋ksza dost臋pno艣膰 i 艂atwo艣膰 w ich obs艂udze sprawia, 偶e nasze biznesy przestaj膮 by膰 ograniczone miejscem i mo偶emy dociera膰 i pracowa膰 z lud藕mi na drugim ko艅cu 艣wiata, niezale偶nie od tego jaki biznes prowadzimy. Nie od razu Rzym zbudowano wi臋c zacznij ma艂ymi krokami realizowa膰 sw贸j cel, dzia艂aj, testuj, reaguj na wymagania Twoich idealnych klient贸w.

Takim sposobem zmniejszysz ryzyko niedopasowania produktu do rynku dzi臋ki czemu b臋dziesz mog艂a spokojnie skalowa膰 bez obaw. Czym jest skalowanie w biznesie? Jest to mo偶liwo艣膰 stworzenia produktu, kt贸ry b臋dzie sprzedawa艂 si臋 wielokrotnie na du偶膮 skal臋 bez konieczno艣ci po艣wi臋cania dodatkowej wi臋kszej ilo艣ci zasob贸w. Produkty elektroniczne nadaj膮 si臋 do tego idealnie. Najpro艣ciej ujmuj膮c, je艣li tworzysz kurs i ma艂a grupa klient贸w go przetestowa艂a, Twoi odbiorcy go chc膮 i potrzebuj膮 oraz ch臋tnie za niego p艂ac膮, nic nie stoi na przeszkodzie, 偶eby艣 ten produkt, zrobiony raz, sprzedawa艂a kilkakrotnie na wi臋ksz膮 skal臋.

5. Dodaj Design Thinking

Design thinking pozwala na dok艂adne rozpoznanie potrzeb i problem贸w klient贸w i dopasowanie do nich swojego rozwi膮zania, nie za艣 odwrotnie, jak to by艂o w przypadku przedsi臋wzi臋cia Ries鈥檃 i wielu innych przedsi臋biorstw, kt贸re po艣wi臋ci艂y miesi膮ce, mo偶e nawet lata na zbudowaniu idealnego produktu, kt贸rego p贸藕niej nikt nie chcia艂. We w艂a艣ciwym poznaniu idealnego klienta przychodz膮 nam na pomoc narz臋dzia design thinking鈥檜 (my艣lenia projektowego), kt贸re tym razem zapo偶yczamy od projektant贸w, by kreatywnie rozwi膮zywa膰 problemy naszych klient贸w i projektowa膰 swoje rozwi膮zania pod k膮tem u偶yteczno艣ci. Pierwszym i kluczowym elementem procesu Design Thinking jest empatyzacja, czyli wej艣cie w buty klienta i rozpoznanie jego potrzeb. Nadchodzi czas, w kt贸rym coraz bardziej jako konsumenci zwracamy uwag臋 na to, czy produkty, kt贸re kupujemy s膮 sprz臋偶one z naszymi warto艣ciami, dlatego jako przedsi臋biorcy, musimy dowiedzie膰 si臋, czy nasze produkty oddzia艂uj膮 na uczucia naszego odbiorcy. Znajomo艣膰 klienta jest kluczowa dla sukcesu naszego biznesu w sieci i dotarcia do niego.

Lean w polskich kobiecych biznesach

Boisz si臋, 偶e nie dasz sobie rady z nowymi technologiami? Przera偶a Ci臋 my艣l o tym, 偶e mia艂aby艣 podpi膮膰 domen臋, kiedy nie wiesz w og贸le od czego zacz膮膰? Tak naprawd臋 samo wdro偶enie systemu w艂asnymi si艂ami nie jest takie straszne.

W艣r贸d kobiet, kt贸re podj臋艂y wyzwanie, prze艂ama艂y 鈥渟trach鈥 przed nowymi technologiami i wykorzystuj膮 je do szybszego zbudowania swojej marki i stabilnego biznesu w sieci i z kt贸rymi mam przyjemno艣膰 wsp贸艂pracowa膰 s膮 autorki ksi膮偶ek i bloga, architekt, producentka zabawek, tw贸rczyni produkt贸w wystroju wn臋trz, blogerki, ekspertka od zarz膮dzania czasem, w艂a艣cicielka firmy sprzedaj膮cej i wynajmuj膮cej domy na Mauritiusie, wirtualne asystentki. Niezale偶nie od wykszta艂cenia i do艣wiadczenia tworz膮 swoje strony l膮dowania, podpinaj膮 domeny, tworz膮 tre艣ci marketingowe i uruchamiaj膮 kampanie reklamowe na Facebooku, testuj膮 swoje kursy, ebooki, us艂ugi, automatyzuj膮 email marketing i podpinaj膮 systemy, kt贸re pozwalaj膮 im na skalowanie biznes贸w i prace z klientami niezale偶ne od miejsca zamieszkania. Je艣li one da艂y rad臋, dlaczego Tobie mia艂oby si臋 nie uda膰?

Narz臋dzia techniczne, kt贸re s膮 dla nas wszystkich coraz bardziej dost臋pne, s膮 te偶 coraz 艂atwiejsze i intuicyjne w u偶yciu. Czasem trudniejsze jest opracowanie swojej strategii dzia艂ania, planu MVP i rozmowy z potencjalnym klientem ni偶 zbudowanie strony l膮dowania, bo tego akurat mo偶na 艂atwo si臋 nauczy膰 i robi膰 krok po kroku r贸wno z instruktorem czy kursem.

Dlatego je艣li chcesz zbudowa膰 pozycj臋 eksperta i stworzy膰 siln膮 mark臋, okre艣l to, co chcesz osi膮gn膮膰, jak chcesz, 偶eby Tw贸j biznes wygl膮da艂, poznaj potrzeby i problemy swojego potencjalnego klienta, zacznij od MVP, testuj, skaluj i automatyzuj d膮偶膮c do wolno艣ci w swoim biznesie.

O Autorce

Iwona Gruszka – autorka Biznes To Ty – Szko艂a Biznesu Online, kompleksowego kursu, kt贸ry uczy budowania biznesu w sieci. Iwona pomaga przedsi臋biorcom, blogerom, coachom i konsultantom pokona膰 strach przed nowymi technologiami i budowa膰 biznes i mark臋 osobist膮 w sieci. Zakochana w nowych technologiach odk膮d pami臋ta, pokazuje, 偶e mo偶na si臋 ich nauczy膰 i wykorzysta膰 z korzy艣ci膮 dla biznesu. Przybli偶a tematy digital marketingu, lean startupu i design thinking鈥檜 oraz automatyzacji i skalowalno艣ci w firmach prowadzonych g艂贸wnie przez kobiety, by pomaga膰 im pracowa膰 mniej, monetyzowa膰 wiedz臋 i do艣wiadczenie i cieszy膰 si臋 wi臋ksz膮 wolno艣ci膮 w biznesie.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close