jak przywiązać konsumenta

Konsumenci zostaną z tymi, którzy pomogą im szybko i bezpiecznie dostać to, czego potrzebują

Magda Mikos

Bez dobrodziejstw, jakie niosą ze sobą technologiczne osiągnięcia, praca zdalna oraz poradzenie sobie w dobie koronawirusa byłoby dla większości firm nie lada wyzwaniem. To właśnie nowoczesne technologie sprawiają, że możemy rozwijać kreatywność oraz wspierać ciągłość działania biznesu. O wykorzystaniu nowych narzędzi oraz gotowości wejścia w nowy model pracy i nie tylko rozmawiamy z Katarzyną Cymerman, Dyrektor HR Microsoft oraz Kamilą Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Jak w dobie koronawirusa zmienił się tryb pracy i technologiczne podejście przedsiębiorstw?

Katarzyna Cymerman: Rok 2020 przyniósł silną i nagłą transformację naszego życia na wielu polach. Podstawowe działania ludzi, takie jak komunikacja z rodziną czy przyjaciółmi, zakupy czy załatwianie wielu spraw urzędowych przeniosły się w dużym stopniu do sieci. To samo dotyczy sfery zawodowej dla wielu ludzi na całym świecie. To pokazało, że obecna sytuacja wymaga empatycznych liderów, wspierających pracowników w różnych wyzwaniach z jakimi się w tej chwili mierzą, zarówno w pracy, jak i w sytuacji rodzinnej. Wspierają ich w tym rozwiązania cyfrowe. Technologie i narzędzia umożliwiające sprawną komunikację i bezpieczny dostęp do informacji zdały egzamin i wszystko wskazuje na to, że te zmiany pozostaną z nami na dłużej. 

Oczywiście kwestia adopcji technologii to nie tylko gotowość działów IT na wdrożenie jakiegoś rozwiązania. To również, a nawet zwłaszcza, przygotowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, zarządu, działów HR, menedżerów i samych pracowników. To gotowość na wejście w nowy styl i model pracy, który w dużym stopniu zmienia znany porządek i układ sił, z drugiej strony wprowadza nowe możliwości, inny sposób pracy, pewną dowolność miejsca (biorąc pod uwagę koniec lockdownu). Z trzeciej strony wprowadza zupełnie nowy wachlarz niebezpieczeństw, tak tych związanych z cyberzagrożeniami, jak i tych związanych z kwestią motywacji, komunikacji, zaufania i wzajemnego wsparcia. Cyfrowa transformacja to technologie i ludzie, którzy są gotowi je wdrażać i wykorzystać płynący z tego potencjał najlepiej jak potrafią. 

W Microsoft staramy się propagować model pracy zdalnej już od wielu lat, często począwszy od etapu rekrutacji. Decyzja ta wprowadziła szereg zmian, ale dzięki temu wiosną ubiegłego roku byliśmy w pełni gotowi do przejścia na pracę zdalną, która trwa do dzisiaj, a poszczególni pracownicy i zespoły – także te działające w środowisku międzynarodowym, dzięki chmurze i narzędziom takim jak Microsoft Teams są ze sobą w stałym kontakcie. 

Kamila Kaliszyk: Pandemia Covid-19 zmusiła cały świat do zwolnienia tempa, do zmiany zachowań i przyzwyczajeń, do pozostania w domach. Wskutek przymusowej izolacji wiele przedsiębiorstw i instytucji musiało scyfryzować swoje procesy i aktywnie wykorzystać nowe technologie. Konsumenci przenieśli się do świata online, aby ograniczyć wizyty w stacjonarnych sklepach, bankach czy urzędach. Według raportu EY pandemia zwiększy tempo cyfryzacji i automatyzacji, przyczyniając się do szybszego wprowadzenia zmian, które miały nadejść dopiero za kilka lat.

Na znaczeniu mocno zyskują zakupy online. Dla przykładu odsetek Polaków deklarujących kupowanie żywności online wzrósł w marcu 2020 o ponad 1/3, z 27% do 38%. W tym czasie zmieniło się nie tylko to, gdzie konsumenci kupują, ale także to jak za nie płacą. Polacy są od dawna entuzjastami płatności bezgotówkowych, a w czasie epidemii 77% z nich deklarowało, że chce płacić kartą lub aplikacją mobilną za zakupy. Dodatkowo 78% spośród nich planuje pozostać przy płatnościach bezgotówkowych, nawet kiedy zagrożenie COVID-19 minie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Polaków, Mastercard wraz z całą branżą przyspieszył podniesienie limitu płatności zbliżeniowych bez PIN z 50 zł do 100 zł. 

Zmiany dotyczą nie tylko funkcjonowania przedsiębiorstw w otoczeniu biznesowym, ale także trybu pracy zatrudnionych w nich osób oraz konieczności przeprowadzania zwolnień. Międzynarodowa Organizacja Pracy szacuje, że w wyniku światowego kryzysu gospodarczego towarzyszącego pandemii pracę może stracić 25 mln ludzi. Przybędzie nawet 35 mln ubogich pracujących. Liczby te są najpewniej niedoszacowane. Pandemia uderza zwłaszcza w branże zdominowane przez kobiety, stanowiące prawie 70% pracowników w gastronomii i hotelarstwie, zatrudnione w usługach związanych z kulturą, rozrywką, rekreacją i turystyką. Utrata pracy grozi więc teraz zwłaszcza kobietom. 

W wielu firmach epidemia wymusiła wdrożenie pracy zdalnej, co w połączeniu z zamknięciem szkół, przedszkoli i żłobków wymusza na rodzicach godzenie obowiązków rodzicielskich ze świadczeniem zdalnej pracy. Nie mogą skorzystać z pomocy niań, babć i dziadków ze względu na ryzyko zarażenia siebie lub ich wirusem COVID-19 i ciężkim przebiegiem infekcji u osób starszych. Co za tym idzie, kobiety zostały w większym stopniu obciążone opieką nad dziećmi oraz ich edukacją (pomoc dzieciom w realizacji zdalnego nauczania). 90% kobiet i mniej niż 2/3 mężczyzn poświęca opiece nad dziećmi i ich edukacji co najmniej godzinę dziennie. 82% kobiet i tylko 34% mężczyzn gotuje i wykonuje prace domowe. 

Kluczowym wyzwaniem dla biznesu związanym z pandemią według Polaków jest w tej sytuacji ochrona pracowników, w tym ich zdrowia i miejsc pracy (82%), a także zapewnienie ciągłości biznesowej i dostępności produktów/usług (39%), wsparcie finansowe służby zdrowia (49%) oraz badań naukowych nad nowymi terapiami (28%). Mastercard odpowiada na te oczekiwania. Wspólnie z partnerami przeznaczyliśmy łącznie około 200 mln USD na badania nad lekami i szczepionkami w ramach Akceleratora Terapii COVID-19.

Czy nowe technologie mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu? W jaki sposób mogą realnie wpłynąć na zdobycie rynkowej przewagi?

Katarzyna Cymerman: Z rozmów z klientami, partnerami czy środowiskiem startupowym wiem, że Polacy coraz wyraźniej odczuwają, że cyfryzacja i transformacja biznesu jest doskonałą ścieżką wsparcia i rozwoju przedsiębiorstw, administracji publicznej, medycyny, ale także obywateli. Zapewnia im ciągłość pracy i działania, a także utrzymywanie więzi społecznych czy gospodarczych. Chociaż każda firma znajduje się na innym etapie podróży ku chmurze i innowacjom technologicznym, organizacje i ludzie zwracają się w stronę technologii, gdyż pomaga ona współpracować, rozwijać kreatywność, zdobywać wiedzę, wspierać ciągłość działania ich biznesu czy utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. 

Mówiąc bardziej konkretnie, chmura daje firmom dostęp do nieograniczonej mocy obliczeniowej, a ta jest niezbędna w świecie, w którym główną walutą są coraz częściej dane. To, jak firmy analizują informacje i na ich podstawie wyciągają wnioski, świadczy o tym, jak szybko są w stanie podejmować słuszne decyzje biznesowe i uzyskiwać realną przewagę nad konkurencją. Z drugiej strony cloud computing zapewnia bezpieczeństwo składowanych informacji, także w przypadku rynków regulowanych – medycyny, administracji publicznej czy finansów, a więc danych wrażliwych. Bez chmury nie możemy natomiast mówić o rozwoju zjawiska jakim jest uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja. To niezwykle zaawansowane algorytmy, które już teraz wspierają ludzi w tak różnych branżach jak handel detaliczny czy finanse, ale również coraz częściej w medycynie. Ta rozwija się także w postaci diagnostyki zdalnej, czyli telemedycyny, a to ponownie nie byłoby możliwe bez chmury. Wykorzystanie nowych narzędzi musi iść jednak w parze z rozwojem „cyfrowego piśmiennictwa”, czyli zestawu umiejętności technologicznych i znajomości języków programowania, które pozwalają na swobodny „dialog” z technologią. 

Mając na uwadze potencjał gospodarczy i innowacyjny oraz potrzebę zwiększania kompetencji cyfrowych w naszym kraju, w maju 2020 roku Microsoft ogłosił plan inwestycyjny o wartości ponad 4 miliardów złotych, który ma na celu przyspieszenie innowacji i wzrostu gospodarczego w Polsce poprzez wspieranie rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej. Dzięki budowie lokalnego data center przedsiębiorstwa w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej będą miały większą szansę w pełni wykorzystać swój potencjał intelektualny, potęgę gromadzonych danych, rozwijać się i z powodzeniem konkurować na arenie międzynarodowej. Kluczowym elementem tego zaangażowania jest także wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych w naszym kraju. Inwestycja zakłada programy edukacyjne i szkoleniowe, których celem jest podniesienie umiejętności cyfrowych 150.000 pracowników polskich firm, partnerów Microsoft i studentów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Kamila Kaliszyk: Nie jest już pytaniem, czy nowe technologie mogą wpłynąć na zdobycie przewagi rynkowej. Od jakiegoś czasu, a w dobie pandemii zwłaszcza, ich wykorzystywanie stanowi być albo nie być dla wielu biznesów. Ze względów bezpieczeństwa, właściwie z dnia na dzień wielu przedsiębiorców musiało przenieść swoje biznesy do internetu. Segment e-commerce przeżywa rozkwit, a w tym wyścigu udział mogą wziąć tylko ci, którzy są na to gotowi.

Część konsumentów zrobiła zakupy w sieci po raz pierwszy, inni sięgnęli po nowe kategorie produktów. Gwałtowny wzrost popularności e-commerce, przyczynił się do znacznego zwiększenia obrotów w tym sektorze.

Pozornie mogłoby się wydawać, że w tej sytuacji e-sklepy mogą spać spokojnie, ale w rzeczywistości rozpoczął się wyścig o klienta, tylko w nowych okolicznościach. Platformy zakupowe we wszystkich branżach walczą na coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwiązania poprawiające doświadczenia klientów: funkcjonalność stron www, aplikacja mobilna, łatwość kompletowania produktów, intuicyjny proces sprzedaży i wreszcie, bezpieczny, wiarygodny i szybki proces płatności. Rozumiejąc te czasy i te zmiany, Mastercard przekazał w ubiegłym roku grant w wysokości 200 tys. USD (ok. 750 tys. zł) na cyfryzację małych i średnich firm w Polsce. Dzięki tym środkom zorganizowany zostanie program akceleracyjny, a także ogólnopolska kampania edukacyjna dla przedsiębiorców, obejmująca webinaria, wydarzenia stacjonarne i edukację w mediach. Za realizację tych działań odpowiedzialna będzie Fundacja Impact. Jest to pierwszy projekt tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej, realizowany dzięki globalnemu programowi Mastercard Centre for Inclusive Growth.

Mając wybór, konsumenci zostaną z tymi, którzy pomogą im szybko i bezpiecznie dostać to, czego potrzebują.

Zgłoś się lub nominuj kobietę w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku na www.bizneswomanroku.pl. Udział w konkursie nic nie kosztuje, a możesz wiele zyskać – promocję, kontakty, wsparcie merytoryczne, nowych klientów.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Joanna Rek-Faber – coach, trenerka, mentorka, przedsiębiorczyni. Absolwentka studiów podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania języków obcych. Obecnie zgłębia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You®. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współprowadząca podcast „Sukces Talks”. Blogerka i autorka e-booka „Kropka mocy”.