jak przywi膮za膰 konsumenta

Konsumenci zostan膮 z tymi, kt贸rzy pomog膮 im szybko i bezpiecznie dosta膰 to, czego potrzebuj膮

Magda Mikos

Bez dobrodziejstw, jakie nios膮 ze sob膮 technologiczne osi膮gni臋cia, praca zdalna oraz poradzenie sobie w dobie koronawirusa by艂oby dla wi臋kszo艣ci firm nie lada wyzwaniem. To w艂a艣nie nowoczesne technologie sprawiaj膮, 偶e mo偶emy rozwija膰 kreatywno艣膰 oraz wspiera膰 ci膮g艂o艣膰 dzia艂ania biznesu. O wykorzystaniu nowych narz臋dzi oraz gotowo艣ci wej艣cia w nowy model pracy i nie tylko rozmawiamy z Katarzyn膮 Cymerman, Dyrektor HR Microsoft oraz Kamil膮 Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Jak w dobie koronawirusa zmieni艂 si臋 tryb pracy i technologiczne podej艣cie przedsi臋biorstw?

Katarzyna Cymerman: Rok 2020 przyni贸s艂 siln膮 i nag艂膮 transformacj臋聽naszego 偶ycia na wielu polach. Podstawowe dzia艂ania ludzi, takie jak komunikacja z rodzin膮 czy przyjaci贸艂mi, zakupy czy za艂atwianie wielu spraw urz臋dowych przenios艂y si臋 w du偶ym stopniu do sieci. To samo dotyczy sfery zawodowej dla wielu ludzi na ca艂ym 艣wiecie. To pokaza艂o, 偶e obecna sytuacja wymaga empatycznych lider贸w, wspieraj膮cych pracownik贸w w r贸偶nych wyzwaniach z jakimi si臋 w tej chwili mierz膮, zar贸wno w pracy, jak i w sytuacji rodzinnej. Wspieraj膮 ich w tym rozwi膮zania cyfrowe. Technologie i narz臋dzia umo偶liwiaj膮ce sprawn膮 komunikacj臋聽i bezpieczny dost臋p do informacji zda艂y egzamin i wszystko wskazuje na to, 偶e te zmiany pozostan膮 z nami na d艂u偶ej.聽

Oczywi艣cie kwestia adopcji technologii to nie tylko gotowo艣膰 dzia艂贸w IT na wdro偶enie jakiego艣 rozwi膮zania. To r贸wnie偶, a nawet zw艂aszcza, przygotowanie kultury organizacyjnej przedsi臋biorstwa, zarz膮du, dzia艂贸w HR, mened偶er贸w i samych pracownik贸w. To gotowo艣膰 na wej艣cie w nowy styl i model pracy, kt贸ry w du偶ym stopniu zmienia znany porz膮dek i uk艂ad si艂, z drugiej strony wprowadza nowe mo偶liwo艣ci, inny spos贸b pracy, pewn膮 dowolno艣膰 miejsca (bior膮c pod uwag臋 koniec lockdownu). Z trzeciej strony wprowadza zupe艂nie nowy wachlarz niebezpiecze艅stw, tak tych zwi膮zanych z cyberzagro偶eniami, jak i tych zwi膮zanych z kwesti膮 motywacji, komunikacji, zaufania i wzajemnego wsparcia. Cyfrowa transformacja to technologie i ludzie, kt贸rzy s膮 gotowi je wdra偶a膰 i wykorzysta膰 p艂yn膮cy z tego potencja艂 najlepiej jak potrafi膮.聽

W Microsoft staramy si臋 propagowa膰 model pracy zdalnej ju偶 od wielu lat, cz臋sto pocz膮wszy od etapu rekrutacji. Decyzja ta wprowadzi艂a szereg zmian, ale dzi臋ki temu wiosn膮 ubieg艂ego roku byli艣my w pe艂ni gotowi do przej艣cia na prac臋 zdaln膮, kt贸ra trwa do dzisiaj, a poszczeg贸lni pracownicy i zespo艂y 鈥 tak偶e te dzia艂aj膮ce w 艣rodowisku mi臋dzynarodowym, dzi臋ki chmurze i narz臋dziom takim jak Microsoft Teams s膮 ze sob膮 w sta艂ym kontakcie.聽

Kamila Kaliszyk: Pandemia Covid-19 zmusi艂a ca艂y 艣wiat do zwolnienia tempa, do zmiany zachowa艅 i przyzwyczaje艅, do聽pozostania w domach. Wskutek przymusowej izolacji wiele przedsi臋biorstw i instytucji musia艂o scyfryzowa膰 swoje procesy i aktywnie wykorzysta膰 nowe technologie. Konsumenci przenie艣li si臋 do聽艣wiata online, aby ograniczy膰 wizyty w stacjonarnych sklepach, bankach czy urz臋dach. Wed艂ug raportu EY pandemia zwi臋kszy tempo cyfryzacji i automatyzacji, przyczyniaj膮c si臋 do szybszego wprowadzenia zmian, kt贸re mia艂y nadej艣膰 dopiero za kilka lat.

Na znaczeniu mocno zyskuj膮 zakupy online. Dla przyk艂adu odsetek Polak贸w deklaruj膮cych kupowanie 偶ywno艣ci online wzr贸s艂 w marcu 2020 o ponad 1/3, z 27% do 38%. W tym czasie zmieni艂o si臋 nie tylko to, gdzie konsumenci kupuj膮, ale tak偶e to jak za nie p艂ac膮. Polacy s膮 od dawna entuzjastami p艂atno艣ci bezgot贸wkowych, a w czasie epidemii 77% z nich deklarowa艂o, 偶e chce p艂aci膰 kart膮 lub aplikacj膮 mobiln膮 za zakupy. Dodatkowo 78% spo艣r贸d nich planuje pozosta膰 przy p艂atno艣ciach bezgot贸wkowych, nawet kiedy zagro偶enie COVID-19 minie. Wychodz膮c naprzeciw oczekiwaniom Polak贸w, Mastercard wraz z ca艂膮 bran偶膮 przyspieszy艂 podniesienie limitu p艂atno艣ci zbli偶eniowych bez PIN z 50 z艂 do 100 z艂.聽

Zmiany dotycz膮 nie tylko funkcjonowania przedsi臋biorstw w otoczeniu biznesowym, ale tak偶e trybu pracy zatrudnionych w nich os贸b oraz konieczno艣ci przeprowadzania zwolnie艅. Mi臋dzynarodowa Organizacja Pracy szacuje, 偶e w wyniku 艣wiatowego kryzysu gospodarczego towarzysz膮cego pandemii prac臋 mo偶e straci膰 25 mln ludzi. Przyb臋dzie nawet 35 mln ubogich pracuj膮cych. Liczby te s膮 najpewniej niedoszacowane. Pandemia uderza zw艂aszcza w bran偶e zdominowane przez kobiety, stanowi膮ce prawie 70% pracownik贸w w gastronomii i hotelarstwie, zatrudnione w us艂ugach zwi膮zanych z kultur膮, rozrywk膮, rekreacj膮 i聽turystyk膮. Utrata pracy grozi wi臋c teraz zw艂aszcza kobietom.聽

W wielu firmach epidemia wymusi艂a wdro偶enie pracy zdalnej, co w po艂膮czeniu z zamkni臋ciem szk贸艂, przedszkoli i 偶艂obk贸w wymusza na rodzicach godzenie obowi膮zk贸w rodzicielskich ze 艣wiadczeniem zdalnej pracy. Nie mog膮 skorzysta膰 z pomocy nia艅, bab膰 i dziadk贸w ze wzgl臋du na ryzyko zara偶enia siebie lub ich wirusem COVID-19 i ci臋偶kim przebiegiem infekcji u os贸b starszych. Co za tym idzie, kobiety zosta艂y w wi臋kszym stopniu obci膮偶one opiek膮 nad dzie膰mi oraz ich edukacj膮 (pomoc dzieciom w聽realizacji zdalnego nauczania). 90% kobiet i mniej ni偶 2/3 m臋偶czyzn po艣wi臋ca opiece nad dzie膰mi i ich edukacji co najmniej godzin臋 dziennie. 82% kobiet i tylko 34% m臋偶czyzn gotuje i wykonuje prace domowe.聽

Kluczowym wyzwaniem dla biznesu zwi膮zanym z pandemi膮 wed艂ug Polak贸w jest w tej sytuacji ochrona pracownik贸w, w tym ich zdrowia i miejsc pracy (82%), a tak偶e zapewnienie ci膮g艂o艣ci biznesowej i聽dost臋pno艣ci produkt贸w/us艂ug (39%), wsparcie finansowe s艂u偶by zdrowia (49%) oraz bada艅 naukowych nad nowymi terapiami (28%). Mastercard odpowiada na te oczekiwania. Wsp贸lnie z partnerami przeznaczyli艣my 艂膮cznie oko艂o 200 mln USD na badania nad lekami i szczepionkami w ramach Akceleratora Terapii COVID-19.

Czy nowe technologie mog膮 pom贸c w osi膮gni臋ciu sukcesu? W jaki spos贸b mog膮 realnie wp艂yn膮膰 na zdobycie rynkowej przewagi?

Katarzyna Cymerman: Z rozm贸w z klientami, partnerami czy 艣rodowiskiem startupowym wiem, 偶e Polacy coraz wyra藕niej odczuwaj膮, 偶e cyfryzacja i transformacja biznesu jest doskona艂膮 艣cie偶k膮 wsparcia i rozwoju przedsi臋biorstw, administracji publicznej, medycyny, ale tak偶e obywateli. Zapewnia im ci膮g艂o艣膰 pracy i dzia艂ania, a tak偶e utrzymywanie wi臋zi spo艂ecznych czy gospodarczych. Chocia偶 ka偶da firma znajduje si臋 na innym etapie podr贸偶y ku chmurze i innowacjom technologicznym, organizacje i ludzie zwracaj膮 si臋 w stron臋 technologii, gdy偶 pomaga ona wsp贸艂pracowa膰, rozwija膰 kreatywno艣膰, zdobywa膰聽wiedz臋, wspiera膰 ci膮g艂o艣膰 dzia艂ania ich biznesu czy utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpiecze艅stwa.聽

M贸wi膮c bardziej konkretnie, chmura daje firmom dost臋p do nieograniczonej mocy obliczeniowej, a ta jest niezb臋dna w 艣wiecie, w kt贸rym g艂贸wn膮 walut膮 s膮 coraz cz臋艣ciej dane. To, jak firmy analizuj膮 informacje i na ich podstawie wyci膮gaj膮 wnioski, 艣wiadczy o tym, jak szybko s膮 w stanie podejmowa膰 s艂uszne decyzje biznesowe i uzyskiwa膰 realn膮 przewag臋 nad konkurencj膮. Z drugiej strony cloud computing zapewnia bezpiecze艅stwo sk艂adowanych informacji, tak偶e w przypadku rynk贸w regulowanych 鈥 medycyny, administracji publicznej czy finans贸w, a wi臋c danych wra偶liwych. Bez chmury nie mo偶emy natomiast m贸wi膰 o rozwoju zjawiska jakim jest uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja. To niezwykle zaawansowane algorytmy, kt贸re ju偶聽teraz wspieraj膮 ludzi w tak r贸偶nych bran偶ach jak handel detaliczny czy finanse, ale r贸wnie偶 coraz cz臋艣ciej w medycynie. Ta rozwija si臋 tak偶e w postaci diagnostyki zdalnej, czyli telemedycyny, a to ponownie nie by艂oby mo偶liwe bez chmury. Wykorzystanie nowych narz臋dzi musi i艣膰 jednak w parze z rozwojem 鈥瀋yfrowego pi艣miennictwa鈥, czyli zestawu umiej臋tno艣ci technologicznych i znajomo艣ci j臋zyk贸w programowania, kt贸re pozwalaj膮 na swobodny 鈥瀌ialog鈥 z technologi膮.聽

Maj膮c na uwadze potencja艂 gospodarczy i innowacyjny oraz potrzeb臋 zwi臋kszania kompetencji cyfrowych w naszym kraju, w maju 2020 roku Microsoft og艂osi艂 plan inwestycyjny o warto艣ci ponad 4 miliard贸w z艂otych, kt贸ry ma na celu przyspieszenie innowacji i wzrostu gospodarczego w Polsce poprzez wspieranie rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej. Dzi臋ki budowie lokalnego data center przedsi臋biorstwa w Polsce i regionie Europy 艢rodkowo-Wschodniej b臋d膮 mia艂y wi臋ksz膮 szans臋 w pe艂ni wykorzysta膰 sw贸j potencja艂聽intelektualny, pot臋g臋 gromadzonych danych, rozwija膰 si臋 i z powodzeniem konkurowa膰 na arenie mi臋dzynarodowej. Kluczowym elementem tego zaanga偶owania jest tak偶e wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych w naszym kraju. Inwestycja zak艂ada programy edukacyjne i szkoleniowe, kt贸rych celem jest podniesienie umiej臋tno艣ci cyfrowych 150.000 pracownik贸w polskich firm, partner贸w Microsoft i student贸w w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat.

Kamila Kaliszyk: Nie jest ju偶 pytaniem, czy nowe technologie mog膮 wp艂yn膮膰 na zdobycie przewagi rynkowej. Od jakiego艣 czasu, a w dobie pandemii zw艂aszcza, ich wykorzystywanie stanowi by膰 albo nie by膰 dla wielu biznes贸w. Ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa, w艂a艣ciwie z dnia na dzie艅 wielu przedsi臋biorc贸w musia艂o przenie艣膰 swoje biznesy do internetu. Segment e-commerce prze偶ywa rozkwit, a w tym wy艣cigu udzia艂 mog膮 wzi膮膰 tylko ci, kt贸rzy s膮 na to gotowi.

Cz臋艣膰 konsument贸w zrobi艂a zakupy w sieci po raz pierwszy, inni si臋gn臋li po nowe kategorie produkt贸w. Gwa艂towny wzrost popularno艣ci e-commerce, przyczyni艂 si臋 do znacznego zwi臋kszenia obrot贸w w tym sektorze.

Pozornie mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e w tej sytuacji e-sklepy mog膮 spa膰 spokojnie, ale w rzeczywisto艣ci rozpocz膮艂 si臋 wy艣cig o klienta, tylko w nowych okoliczno艣ciach. Platformy zakupowe we wszystkich bran偶ach walcz膮 na coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwi膮zania poprawiaj膮ce do艣wiadczenia klient贸w: funkcjonalno艣膰 stron www, aplikacja mobilna, 艂atwo艣膰 kompletowania produkt贸w, intuicyjny proces sprzeda偶y i wreszcie, bezpieczny, wiarygodny i szybki proces p艂atno艣ci. Rozumiej膮c te czasy i te zmiany, Mastercard przekaza艂 w ubieg艂ym roku grant w wysoko艣ci 200 tys. USD (ok.聽750聽tys. z艂) na cyfryzacj臋 ma艂ych i 艣rednich firm w Polsce. Dzi臋ki tym 艣rodkom zorganizowany zostanie program akceleracyjny, a tak偶e og贸lnopolska kampania edukacyjna dla przedsi臋biorc贸w, obejmuj膮ca webinaria, wydarzenia stacjonarne i edukacj臋 w mediach. Za realizacj臋 tych dzia艂a艅 odpowiedzialna b臋dzie Fundacja Impact. Jest to pierwszy projekt tego typu w Europie 艢rodkowo-Wschodniej, realizowany dzi臋ki聽globalnemu programowi Mastercard Centre for Inclusive Growth.

Maj膮c wyb贸r, konsumenci zostan膮 z tymi, kt贸rzy pomog膮 im szybko i bezpiecznie dosta膰 to, czego potrzebuj膮.

Zg艂o艣 si臋 lub nominuj kobiet臋 w konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku na www.bizneswomanroku.pl. Udzia艂 w konkursie nic nie kosztuje, a mo偶esz wiele zyska膰 – promocj臋, kontakty, wsparcie merytoryczne, nowych klient贸w.

Organizator:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny:聽Mastercard
Partner edukacyjny:聽Microsoft
Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny:聽Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites,聽Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni:聽TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Joanna Rek-Faber 鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.