jak przywi膮za膰 konsumenta

Konsumenci zostan膮 z tymi, kt贸rzy pomog膮 im szybko i bezpiecznie dosta膰 to, czego potrzebuj膮

Magda Mikos

Bez dobrodziejstw, jakie nios膮 ze sob膮 technologiczne osi膮gni臋cia, praca zdalna oraz poradzenie sobie w dobie koronawirusa by艂oby dla wi臋kszo艣ci firm nie lada wyzwaniem. To w艂a艣nie nowoczesne technologie sprawiaj膮, 偶e mo偶emy rozwija膰 kreatywno艣膰 oraz wspiera膰 ci膮g艂o艣膰 dzia艂ania biznesu. O wykorzystaniu nowych narz臋dzi oraz gotowo艣ci wej艣cia w nowy model pracy i nie tylko rozmawiamy z Katarzyn膮 Cymerman, Dyrektor HR Microsoft oraz Kamil膮 Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jak w dobie koronawirusa zmieni艂 si臋 tryb pracy i technologiczne podej艣cie przedsi臋biorstw?

Katarzyna Cymerman: Rok 2020 przyni贸s艂 siln膮 i nag艂膮 transformacj臋聽naszego 偶ycia na wielu polach. Podstawowe dzia艂ania ludzi, takie jak komunikacja z rodzin膮 czy przyjaci贸艂mi, zakupy czy za艂atwianie wielu spraw urz臋dowych przenios艂y si臋 w du偶ym stopniu do sieci. To samo dotyczy sfery zawodowej dla wielu ludzi na ca艂ym 艣wiecie. To pokaza艂o, 偶e obecna sytuacja wymaga empatycznych lider贸w, wspieraj膮cych pracownik贸w w r贸偶nych wyzwaniach z jakimi si臋 w tej chwili mierz膮, zar贸wno w pracy, jak i w sytuacji rodzinnej. Wspieraj膮 ich w tym rozwi膮zania cyfrowe. Technologie i narz臋dzia umo偶liwiaj膮ce sprawn膮 komunikacj臋聽i bezpieczny dost臋p do informacji zda艂y egzamin i wszystko wskazuje na to, 偶e te zmiany pozostan膮 z nami na d艂u偶ej.聽

Oczywi艣cie kwestia adopcji technologii to nie tylko gotowo艣膰 dzia艂贸w IT na wdro偶enie jakiego艣 rozwi膮zania. To r贸wnie偶, a nawet zw艂aszcza, przygotowanie kultury organizacyjnej przedsi臋biorstwa, zarz膮du, dzia艂贸w HR, mened偶er贸w i samych pracownik贸w. To gotowo艣膰 na wej艣cie w nowy styl i model pracy, kt贸ry w du偶ym stopniu zmienia znany porz膮dek i uk艂ad si艂, z drugiej strony wprowadza nowe mo偶liwo艣ci, inny spos贸b pracy, pewn膮 dowolno艣膰 miejsca (bior膮c pod uwag臋 koniec lockdownu). Z trzeciej strony wprowadza zupe艂nie nowy wachlarz niebezpiecze艅stw, tak tych zwi膮zanych z cyberzagro偶eniami, jak i tych zwi膮zanych z kwesti膮 motywacji, komunikacji, zaufania i wzajemnego wsparcia. Cyfrowa transformacja to technologie i ludzie, kt贸rzy s膮 gotowi je wdra偶a膰 i wykorzysta膰 p艂yn膮cy z tego potencja艂 najlepiej jak potrafi膮.聽

W Microsoft staramy si臋 propagowa膰 model pracy zdalnej ju偶 od wielu lat, cz臋sto pocz膮wszy od etapu rekrutacji. Decyzja ta wprowadzi艂a szereg zmian, ale dzi臋ki temu wiosn膮 ubieg艂ego roku byli艣my w pe艂ni gotowi do przej艣cia na prac臋 zdaln膮, kt贸ra trwa do dzisiaj, a poszczeg贸lni pracownicy i zespo艂y 鈥 tak偶e te dzia艂aj膮ce w 艣rodowisku mi臋dzynarodowym, dzi臋ki chmurze i narz臋dziom takim jak Microsoft Teams s膮 ze sob膮 w sta艂ym kontakcie.聽

Kamila Kaliszyk: Pandemia Covid-19 zmusi艂a ca艂y 艣wiat do zwolnienia tempa, do zmiany zachowa艅 i przyzwyczaje艅, do聽pozostania w domach. Wskutek przymusowej izolacji wiele przedsi臋biorstw i instytucji musia艂o scyfryzowa膰 swoje procesy i aktywnie wykorzysta膰 nowe technologie. Konsumenci przenie艣li si臋 do聽艣wiata online, aby ograniczy膰 wizyty w stacjonarnych sklepach, bankach czy urz臋dach. Wed艂ug raportu EY pandemia zwi臋kszy tempo cyfryzacji i automatyzacji, przyczyniaj膮c si臋 do szybszego wprowadzenia zmian, kt贸re mia艂y nadej艣膰 dopiero za kilka lat.

Na znaczeniu mocno zyskuj膮 zakupy online. Dla przyk艂adu odsetek Polak贸w deklaruj膮cych kupowanie 偶ywno艣ci online wzr贸s艂 w marcu 2020 o ponad 1/3, z 27% do 38%. W tym czasie zmieni艂o si臋 nie tylko to, gdzie konsumenci kupuj膮, ale tak偶e to jak za nie p艂ac膮. Polacy s膮 od dawna entuzjastami p艂atno艣ci bezgot贸wkowych, a w czasie epidemii 77% z nich deklarowa艂o, 偶e chce p艂aci膰 kart膮 lub aplikacj膮 mobiln膮 za zakupy. Dodatkowo 78% spo艣r贸d nich planuje pozosta膰 przy p艂atno艣ciach bezgot贸wkowych, nawet kiedy zagro偶enie COVID-19 minie. Wychodz膮c naprzeciw oczekiwaniom Polak贸w, Mastercard wraz z ca艂膮 bran偶膮 przyspieszy艂 podniesienie limitu p艂atno艣ci zbli偶eniowych bez PIN z 50 z艂 do 100 z艂.聽

Zmiany dotycz膮 nie tylko funkcjonowania przedsi臋biorstw w otoczeniu biznesowym, ale tak偶e trybu pracy zatrudnionych w nich os贸b oraz konieczno艣ci przeprowadzania zwolnie艅. Mi臋dzynarodowa Organizacja Pracy szacuje, 偶e w wyniku 艣wiatowego kryzysu gospodarczego towarzysz膮cego pandemii prac臋 mo偶e straci膰 25 mln ludzi. Przyb臋dzie nawet 35 mln ubogich pracuj膮cych. Liczby te s膮 najpewniej niedoszacowane. Pandemia uderza zw艂aszcza w bran偶e zdominowane przez kobiety, stanowi膮ce prawie 70% pracownik贸w w gastronomii i hotelarstwie, zatrudnione w us艂ugach zwi膮zanych z kultur膮, rozrywk膮, rekreacj膮 i聽turystyk膮. Utrata pracy grozi wi臋c teraz zw艂aszcza kobietom.聽

W wielu firmach epidemia wymusi艂a wdro偶enie pracy zdalnej, co w po艂膮czeniu z zamkni臋ciem szk贸艂, przedszkoli i 偶艂obk贸w wymusza na rodzicach godzenie obowi膮zk贸w rodzicielskich ze 艣wiadczeniem zdalnej pracy. Nie mog膮 skorzysta膰 z pomocy nia艅, bab膰 i dziadk贸w ze wzgl臋du na ryzyko zara偶enia siebie lub ich wirusem COVID-19 i ci臋偶kim przebiegiem infekcji u os贸b starszych. Co za tym idzie, kobiety zosta艂y w wi臋kszym stopniu obci膮偶one opiek膮 nad dzie膰mi oraz ich edukacj膮 (pomoc dzieciom w聽realizacji zdalnego nauczania). 90% kobiet i mniej ni偶 2/3 m臋偶czyzn po艣wi臋ca opiece nad dzie膰mi i ich edukacji co najmniej godzin臋 dziennie. 82% kobiet i tylko 34% m臋偶czyzn gotuje i wykonuje prace domowe.聽

Kluczowym wyzwaniem dla biznesu zwi膮zanym z pandemi膮 wed艂ug Polak贸w jest w tej sytuacji ochrona pracownik贸w, w tym ich zdrowia i miejsc pracy (82%), a tak偶e zapewnienie ci膮g艂o艣ci biznesowej i聽dost臋pno艣ci produkt贸w/us艂ug (39%), wsparcie finansowe s艂u偶by zdrowia (49%) oraz bada艅 naukowych nad nowymi terapiami (28%). Mastercard odpowiada na te oczekiwania. Wsp贸lnie z partnerami przeznaczyli艣my 艂膮cznie oko艂o 200 mln USD na badania nad lekami i szczepionkami w ramach Akceleratora Terapii COVID-19.

Czy nowe technologie mog膮 pom贸c w osi膮gni臋ciu sukcesu? W jaki spos贸b mog膮 realnie wp艂yn膮膰 na zdobycie rynkowej przewagi?

Katarzyna Cymerman: Z rozm贸w z klientami, partnerami czy 艣rodowiskiem startupowym wiem, 偶e Polacy coraz wyra藕niej odczuwaj膮, 偶e cyfryzacja i transformacja biznesu jest doskona艂膮 艣cie偶k膮 wsparcia i rozwoju przedsi臋biorstw, administracji publicznej, medycyny, ale tak偶e obywateli. Zapewnia im ci膮g艂o艣膰 pracy i dzia艂ania, a tak偶e utrzymywanie wi臋zi spo艂ecznych czy gospodarczych. Chocia偶 ka偶da firma znajduje si臋 na innym etapie podr贸偶y ku chmurze i innowacjom technologicznym, organizacje i ludzie zwracaj膮 si臋 w stron臋 technologii, gdy偶 pomaga ona wsp贸艂pracowa膰, rozwija膰 kreatywno艣膰, zdobywa膰聽wiedz臋, wspiera膰 ci膮g艂o艣膰 dzia艂ania ich biznesu czy utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpiecze艅stwa.聽

M贸wi膮c bardziej konkretnie, chmura daje firmom dost臋p do nieograniczonej mocy obliczeniowej, a ta jest niezb臋dna w 艣wiecie, w kt贸rym g艂贸wn膮 walut膮 s膮 coraz cz臋艣ciej dane. To, jak firmy analizuj膮 informacje i na ich podstawie wyci膮gaj膮 wnioski, 艣wiadczy o tym, jak szybko s膮 w stanie podejmowa膰 s艂uszne decyzje biznesowe i uzyskiwa膰 realn膮 przewag臋 nad konkurencj膮. Z drugiej strony cloud computing zapewnia bezpiecze艅stwo sk艂adowanych informacji, tak偶e w przypadku rynk贸w regulowanych 鈥 medycyny, administracji publicznej czy finans贸w, a wi臋c danych wra偶liwych. Bez chmury nie mo偶emy natomiast m贸wi膰 o rozwoju zjawiska jakim jest uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja. To niezwykle zaawansowane algorytmy, kt贸re ju偶聽teraz wspieraj膮 ludzi w tak r贸偶nych bran偶ach jak handel detaliczny czy finanse, ale r贸wnie偶 coraz cz臋艣ciej w medycynie. Ta rozwija si臋 tak偶e w postaci diagnostyki zdalnej, czyli telemedycyny, a to ponownie nie by艂oby mo偶liwe bez chmury. Wykorzystanie nowych narz臋dzi musi i艣膰 jednak w parze z rozwojem 鈥瀋yfrowego pi艣miennictwa鈥, czyli zestawu umiej臋tno艣ci technologicznych i znajomo艣ci j臋zyk贸w programowania, kt贸re pozwalaj膮 na swobodny 鈥瀌ialog鈥 z technologi膮.聽

Maj膮c na uwadze potencja艂 gospodarczy i innowacyjny oraz potrzeb臋 zwi臋kszania kompetencji cyfrowych w naszym kraju, w maju 2020 roku Microsoft og艂osi艂 plan inwestycyjny o warto艣ci ponad 4 miliard贸w z艂otych, kt贸ry ma na celu przyspieszenie innowacji i wzrostu gospodarczego w Polsce poprzez wspieranie rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej. Dzi臋ki budowie lokalnego data center przedsi臋biorstwa w Polsce i regionie Europy 艢rodkowo-Wschodniej b臋d膮 mia艂y wi臋ksz膮 szans臋 w pe艂ni wykorzysta膰 sw贸j potencja艂聽intelektualny, pot臋g臋 gromadzonych danych, rozwija膰 si臋 i z powodzeniem konkurowa膰 na arenie mi臋dzynarodowej. Kluczowym elementem tego zaanga偶owania jest tak偶e wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych w naszym kraju. Inwestycja zak艂ada programy edukacyjne i szkoleniowe, kt贸rych celem jest podniesienie umiej臋tno艣ci cyfrowych 150.000 pracownik贸w polskich firm, partner贸w Microsoft i student贸w w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat.

Kamila Kaliszyk: Nie jest ju偶 pytaniem, czy nowe technologie mog膮 wp艂yn膮膰 na zdobycie przewagi rynkowej. Od jakiego艣 czasu, a w dobie pandemii zw艂aszcza, ich wykorzystywanie stanowi by膰 albo nie by膰 dla wielu biznes贸w. Ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa, w艂a艣ciwie z dnia na dzie艅 wielu przedsi臋biorc贸w musia艂o przenie艣膰 swoje biznesy do internetu. Segment e-commerce prze偶ywa rozkwit, a w tym wy艣cigu udzia艂 mog膮 wzi膮膰 tylko ci, kt贸rzy s膮 na to gotowi.

Cz臋艣膰 konsument贸w zrobi艂a zakupy w sieci po raz pierwszy, inni si臋gn臋li po nowe kategorie produkt贸w. Gwa艂towny wzrost popularno艣ci e-commerce, przyczyni艂 si臋 do znacznego zwi臋kszenia obrot贸w w tym sektorze.

Pozornie mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e w tej sytuacji e-sklepy mog膮 spa膰 spokojnie, ale w rzeczywisto艣ci rozpocz膮艂 si臋 wy艣cig o klienta, tylko w nowych okoliczno艣ciach. Platformy zakupowe we wszystkich bran偶ach walcz膮 na coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwi膮zania poprawiaj膮ce do艣wiadczenia klient贸w: funkcjonalno艣膰 stron www, aplikacja mobilna, 艂atwo艣膰 kompletowania produkt贸w, intuicyjny proces sprzeda偶y i wreszcie, bezpieczny, wiarygodny i szybki proces p艂atno艣ci. Rozumiej膮c te czasy i te zmiany, Mastercard przekaza艂 w ubieg艂ym roku grant w wysoko艣ci 200 tys. USD (ok.聽750聽tys. z艂) na cyfryzacj臋 ma艂ych i 艣rednich firm w Polsce. Dzi臋ki tym 艣rodkom zorganizowany zostanie program akceleracyjny, a tak偶e og贸lnopolska kampania edukacyjna dla przedsi臋biorc贸w, obejmuj膮ca webinaria, wydarzenia stacjonarne i edukacj臋 w mediach. Za realizacj臋 tych dzia艂a艅 odpowiedzialna b臋dzie Fundacja Impact. Jest to pierwszy projekt tego typu w Europie 艢rodkowo-Wschodniej, realizowany dzi臋ki聽globalnemu programowi Mastercard Centre for Inclusive Growth.

Maj膮c wyb贸r, konsumenci zostan膮 z tymi, kt贸rzy pomog膮 im szybko i bezpiecznie dosta膰 to, czego potrzebuj膮.

Zg艂o艣 si臋 lub nominuj kobiet臋 w konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku na www.bizneswomanroku.pl. Udzia艂 w konkursie nic nie kosztuje, a mo偶esz wiele zyska膰 – promocj臋, kontakty, wsparcie merytoryczne, nowych klient贸w.

Organizator:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny:聽Mastercard
Partner edukacyjny:聽Microsoft
Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny:聽Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites,聽Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni:聽TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Joanna Rek-Faber 鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close