Dominika Jajszczak (fot. Jowita Pawluczy)

Krytyka m臋drca jest lepsza ni偶 pochwa艂a g艂upca. Wszystko, co musisz wiedzie膰 o dawaniu i przyjmowaniu krytyki [PORADNIK DLA (NIE)OGARNI臉TYCH]

Dominika Jajszczak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Jak krytyka Was najbardziej dotyka? To proste pytanie pad艂o podczas poniedzia艂kowego webinaru Sukces TO JA z Kasi膮 Malinowsk膮 i Joann膮 Rek-Faber. Najcz臋艣ciej pojawiaj膮ce si臋 odpowiedzi wspomina艂y krytyk臋 od najbli偶szych albo kogo艣 z rodziny a zaraz po niej krytyk臋 wewn臋trzn膮, t膮 kt贸r膮 same sobie serwujemy.

Dlaczego krytyka bliskich tak nas dotyka?

To proste. W takiej sytuacji towarzysz膮 nam zawsze silne emocje. Potrzeba akceptacji bliskich jest w nas silnie zakorzeniona. Ich zdanie jest dla nas wa偶ne i bardzo si臋 z nim liczymy. Co wi臋cej wielu z nas nosi w sobie przekonanie, 偶e bliski powinni akceptowa膰 nas bez wzgl臋du na wszystko. A w rzeczywisto艣ci nierzadko jest inaczej. Ka偶dy przecie偶 ma w rodzinie przynajmniej jedn膮 鈥瀋ioci臋 dobr膮 rad臋鈥. Jednak powiedzmy sobie szczerze, je偶eli rodzina b臋dzie nasz ka偶dy wybryk akceptowa艂a bezgranicznie to nigdy nie ostrze偶e nas, je偶eli b臋dziemy chcieli pope艂ni膰 jak膮艣 totaln膮 g艂upot臋. A takie sytuacje w 偶yciu tak偶e si臋 zdarzaj膮. Przecie偶 nikt nie jest idealny.

Co zrobi膰, 偶eby krytyka nie podcina艂a skrzyde艂?

鈥濪ostajesz prezent w postaci krytyki i decydujesz czy chc臋 go przyj膮膰 czy nie. Oczywi艣cie, nie jest to prezent oboj臋tny emocjonalnie, ale skala emocji jak膮 poruszy zale偶y tylko ode Ciebie. Prezent ten zawsze mo偶esz zwr贸ci膰 do nadawcy鈥 鈥 m贸wi膮 Ambasadorki Sukces TO JA, Kasia Malinowska i Joanna Rek-Faber podczas webinaru.

Wyb贸r nale偶y do nas 鈥 albo sklejamy si臋 i wr臋cz uto偶samiamy z krytyk膮, kt贸r膮 nam podarowano, a je偶eli wiemy, 偶e nie jest prawdziwa mo偶emy j膮 obali膰. Pami臋tajmy, 偶e nie ka偶da krytyka jest konstruktywna i obiektywna.

Joanna Rek-Faber i Kasia Malinowska
Joanna Rek-Faber i Kasia Malinowska

Jak poradzi膰 sobie z krytyk膮 innych?

Najwa偶niejsze 鈥 zbuduj dystans. Zr贸b krok do ty艂u i kilka g艂臋bokich oddech贸w. Pom贸c Ci w tym mo偶e nasza nowa aplikacja MyOla (www.myola.pl). Zastosuj przez chwilk臋 tzw. 鈥瀌efuzj臋鈥 鈥 odklejenie si臋 od swoich my艣li. Taka kr贸tka pauza. W takich sytuacjach nie wkr臋caj si臋 w silne emocje.

Warto dzia艂a膰 wed艂ug zasady trzech pyta艅.

  1. Czy to co us艂ysza艂am jest dla mnie prawdziwe?
  2. Czy ta krytyka to informacja dla mnie u偶yteczna?
  3. Czy ta krytyka to jest fakt czy opinia?

Pami臋taj, z faktem zawsze dobrze jest si臋 zmierzy膰 i go zbada膰. Je艣li jednak masz do czynienia z opini膮 to zastan贸w si臋, czy te s艂owa s膮 dla Ciebie wa偶ne, czy jednak wybierasz nie przejmowanie si臋 ni膮. Ten wyb贸r pozostaw tylko sobie.

Ironia 鈥 tw贸j przyjaciel?

Elementem, kt贸ry buduje dystans, zw艂aszcza w momencie, kiedy krytyka jest bezwarto艣ciowa jest IRONIA. Ironia 艣wietnie roz艂adowuje napi臋cie.

鈥濲a mam pewien spos贸b, cho膰by na chamskie: „Jeste艣 g艂upia”, odpowiadam: „O jak偶e si臋 ciesz臋, 偶e Ty jeste艣 taki m膮dry, wspania艂y, czy偶 to nie cudownie? 艢wiat potrzebuje takich m臋drc贸w, jak Ty.” – wtedy wytr膮cam komu艣 jego bro艅.鈥 鈥 napisa艂a podczas webinaru jedna z uczestniczek.

Krytyk wewn臋trzny

Jednak najgorsza krytyka to g艂os krytyka wewn臋trznego, czyli ta, kt贸r膮 sami sobie serwujemy. W wi臋kszo艣ci przypadkach silnie powi膮zana z nasz膮 nisk膮 pewno艣ci膮 siebie, czy brakiem poczucia w艂asnej warto艣ci. Wed艂ug Kasi Malinowskiej krytyk wewn臋trzny wykazuje si臋 precyzj膮 chirurga 鈥 zawsze wie, gdzie i w kt贸rym momencie zacz膮膰 dzia艂a膰. I cho膰 chirurg stara si臋 uratowa膰 nasze 偶ycie to krytyk wewn臋trzny niekoniecznie. Co ciekawe, krytyk wewn臋trzny mo偶e przyjmowa膰 r贸偶ne g艂osy 鈥 mamy, taty, kole偶anki czy chocia偶by by艂ego partnera i odpala膰 si臋 w konkretnych sytuacjach. Im lepiej to zg艂臋bimy, tym 艂atwiej jest znale藕膰 nam 藕r贸d艂o powstawania krytyki wewn臋trznej. A im szybciej znajdziemy to 藕r贸d艂o tym pr臋dzej mo偶emy co艣 z tym zrobi膰.

Samokrytyka rozwija si臋 szczeg贸lnie u os贸b cierpi膮cych na niepochamowany perfekcjonizm. U os贸b, dla kt贸rych ich dzia艂ania czy osi膮gni臋cia nigdy nie s膮 wystarczaj膮ce. W贸wczas wyhamowanie negatywnego dialogu wewn臋trznego to podstawa. Jak obali膰 g艂os krytyka wewn臋trznego?

膯wiczenie 1

Joanna Rek-Faber poleca 膰wiczenie opieraj膮ce si臋 na za艂o偶eniu – potraktuj siebie jak swoj膮 przyjaci贸艂k臋. Wypisz na kartce wszystkie rzeczy, kt贸re powiedzia艂aby艣 swojej przyjaci贸艂ce, gdyby opowiedzia艂a Ci o danej sytuacji. 鈥瀂robi艂a艣 to, co mog艂a艣鈥, 鈥濪a艂a艣 z siebie wszystko鈥, 鈥濸odj臋艂a艣 tak膮 decyzj臋, bo by艂a ona wed艂ug ciebie najlepsza鈥, 鈥瀂robi艂a艣 tak, bo nie mia艂a艣 innej alternatywy鈥. Jak ju偶 wypiszesz porady, to zamie艅 czasownik na pierwsz膮 osob臋 鈥 鈥瀦robi艂am鈥, 鈥瀌a艂am鈥, 鈥瀙odj臋艂am鈥.

膯wiczenie 2

Kasia Malinowska stosuje 鈥瀞艂oik codziennych sukces贸w鈥. Codziennie na ma艂ej karteczce zapisuje sw贸j dzisiejszy sukces, a nast臋pnie wrzuca do s艂oika. Nie musi by膰 to sukces spektakularny. Wa偶ne s膮 tak偶e ma艂e rzeczy takie jak 鈥瀂apanowa艂am dzisiaj na emocjami鈥, 鈥濺ozwi膮za艂am konflikt鈥, 鈥濶ie przypali艂am dzisiaj nale艣nik贸w na 艣niadanie co zawsze mi si臋 zdarza鈥. Na koniec miesi膮ca przeczytaj karteczki, kt贸rymi zape艂ni艂a艣 s艂oik. Po pierwsze zdasz sobie spraw臋 z tego, o jak wielu osi膮gni臋ciach i mi艂ych chwilach zapominasz dos艂ownie po kilkunastu dniach. Po drugie, zrozumiesz jak wiele wymiar贸w i twarzy ma sukces. Przecie偶 nie zawsze musi si臋 on wi膮za膰 z prac膮 i finansami. Po trzecie, ka偶dy z nas ma potrzeb臋 bycia pochwalonym, docenionym, zauwa偶onym. Je偶eli 艣wiat zewn臋trzny nam tego nie daje, to daj sobie to sama. Ze s艂oikiem codziennych sukces贸w b臋dzie Ci 艂atwiej ma艂e sukcesy celebrowa膰.

膯wiczenie 3

Kolejne 膰wiczenie zaproponowane przez Joann臋 Rek-Faber: Wybierz najwa偶niejsze rzeczy, sytuacje, osi膮gni臋cia, kt贸re wydarzy艂y si臋 w tym roku i wypisz jakie cechy Ci w tym pomog艂y. To b臋dzie Twoja lista mocy. Najlepiej pozostaw j膮 sobie w jakim艣 widocznym miejscu, 偶eby艣 o niej pami臋ta艂. Zw艂aszcza w chwilach kryzysowych.

Co zrobi膰, aby Twoja krytyka wobec innych by艂a warto艣ciowa?

Po pierwsze liczy si臋 forma. Od tego jak tak膮 krytyk臋 przedstawisz mo偶e zale偶e膰, ile dana osoba wniosk贸w z niej wyci膮gnie i jak wa偶ne b臋d膮 te wnioski. Dobrze, je偶eli Twoja krytyka ma raczej form臋 鈥瀠tulaj膮cej uwagi鈥. W贸wczas nie podetniesz komu艣 skrzyde艂, a nawet mo偶esz go zmotywowa膰!

鈥濴udzie s膮 w stanie przyj膮膰 ka偶d膮 krytyk臋 – o ile jest powiedziana w postaci 呕ARTOBLIWEJ. W贸wczas mo偶na skierowa膰 j膮 do ka偶dego i dotyczy膰 mo偶e ka偶dego aspektu. Ma艂o tego – najskuteczniejsza odpowied藕 z naszej strony na krytyk臋 to r贸wnie偶 呕ART.鈥 鈥 skomentowa艂a podczas webinaru jedna z uczestniczek. 

>> Ca艂y webinar 鈥濳rytyka. Jak sobie z ni膮 radzi膰?鈥 mo偶esz obejrze膰 tutaj! <<

***

Ten tekst nie powsta艂by, gdyby nie do艣wiadczenia i m膮dro艣ci, kt贸re podczas webinaru „Krytyka. Jak sobie z ni膮 radzi膰?” przekaza艂y Joanna Rek-Faber i Kasia Malinowska, Ambasadorki programu Sukces TO JA.

Joanna Rek-Faber 鈥 Ambasadorka programu Sukces TO JA. Od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji  i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty oraz spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.
Wi臋cej na: https://www.facebook.com/kropkamocy/

Kasia Malinowska 鈥 Ambasadorka programu Sukces To Ja, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNO艢CI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Pisze felietony oraz artyku艂y o tematyce rozwojowej dla magazynu Coaching oraz LIFE in 艂贸dzkie. Tw贸rczyni cyklu warsztat贸w rozwojowych Kobiety! Czas na kaw臋, kt贸ry otrzyma艂 wyr贸偶nienie w konkursie Presti偶owy Produkt Roku 2016. Prowadzi spotkania z kobietami w 艁odzi oraz Warszawie. Prywatnie mama 13 letniej Michaliny. Jej wielka pasj膮 jest czarno-bia艂a fotografia portretowa.
Wi臋cej na: https://www.facebook.com/kasia.malinowska.927

 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close