Zestresowana kobieta chowaj膮ca swoj膮 twarz w d艂onie (Foto. Canva Pro)

Zestresowana? Oto 7 sposob贸w na walk臋 ze stresem do zastosowania od zaraz

Hania B膮bik

Stres towarzyszy nam niemal nieustannie. Jest naturaln膮 reakcj膮 organizmu, nieuniknionym elementem naszego 偶ycia. W sytuacji zagro偶enia pobudza cia艂o i zmys艂y, napr臋偶a mi臋艣nie i mobilizuje do walki lub do ucieczki. Czasem trzeba jednak troch臋 zwolni膰. Wyluzowa膰.

Czasu wszyscy mamy tyle samo.

Doba trwa 24 godziny dla ka偶dego. I cho膰 wydaje nam si臋, 偶e z niczym si臋 w niej nie wyrabiamy, postarajmy si臋 jednak spo偶ytkowa膰 ten czas tak, 偶eby dzie艅 nie przelatywa艂 nam mi臋dzy palcami. Zobaczysz ile czasu marnujesz przez stres. A nie warto!

CZYTAJ TAK呕E: 聽Chcesz pobudzi膰 kreatywno艣膰? Zobacz 10 sprawdzonych sposob贸w na rozgrzewk臋 dla umys艂u!

Powod贸w, dlaczego si臋 stresujemy jest tak samo wiele, jak sposob贸w aby z tym stresem walczy膰. Dzisiaj mamy dla Ciebie 7 sposob贸w, kt贸re pomog膮 ci da膰 sobie troch臋 luzu!

1. Zwolnij!

呕yjemy w czasach kiedy ka偶dy gdzie艣 si臋 spieszy. P臋dzimy od punktu A do punktu B nie zastanawiaj膮c si臋 nawet nad 艣wiatem, kt贸ry nas otacza. Zwolnij wi臋c. Je艣li boisz, si臋 偶e si臋 sp贸藕nisz 鈥 wyjd藕 wcze艣niej. Daj sobie chwil臋 na oddech. Zobaczysz, 偶e stresuj膮cy poranek b臋dzie 艂atwiejszy do prze偶ycia, kiedy np. p贸jdziesz okr臋偶n膮 drog膮 przez park.

2. Oddychaj

Nerwy. G艂臋boki wdech i wydech. Spos贸b znany ka偶demu, ale dzia艂a! Dlatego usi膮d藕 na chwil臋, zamknij oczy i we藕 kilka g艂臋bokich wdech贸w. Dotlenisz w ten spos贸b m贸zg, a przy okazji pomo偶e Ci to na chwil臋 oczy艣ci膰 umys艂 z nat艂oku my艣li.

3. 艢pij

Sen jest bardzo wa偶nym czynnikiem w walce ze stresem. Nic tak nie regeneruje jak sen. Ka偶dy z nas wie mniej wi臋cej ile godzin snu potrzebuje, aby czu膰 si臋 wypocz臋tym. Je艣li jednak ka偶dego poranka masz ochot臋 rzuci膰 budzikiem o 艣cian臋, spr贸buj po艂o偶y膰 si臋 nast臋pnym razem chwil臋 wcze艣niej. Zamiast ogl膮da膰 w 艂贸偶ku kolejny odcinek serialu, zga艣 艣wiat艂o i id藕 spa膰. Zobaczysz jak wiele mo偶e to zmieni膰.

4. Obserwuj

Otw贸rz oczy. Rozejrzyj si臋 wok贸艂 siebie. Zacznij dostrzega膰 szczeg贸艂y. Przekonasz si臋 wtedy, ile pi臋knych rzeczy kryje si臋 w twoim otoczeniu. Niezale偶nie czy jest to kolorowy kwiat w oknie s膮siadki, je偶 zobaczona na spacerze w lesie, mural stworzony przez m艂odego artyst臋, czy jakikolwiek inny drobiazg. Od razu poczujesz si臋 lepiej, kiedy u艣wiadomisz sobie ile pi臋kna ci臋 otacza.

5. U艣miechaj si臋

Kiedy widz臋 naburmuszon膮 min臋 kasjerki w sklepie, natychmiast si臋 do niej u艣miecham. U艣miech nie tylko jest zara藕liwy, ale tak偶e poprawia nasze samopoczucie. Pozwala on rozlu藕ni膰 napi臋cie mi臋艣niowe, a dodatkowo 膰wiczy przepon臋 i gard艂o, dotleniaj膮c krew. Obni偶a r贸wnie偶 ci艣nienie krwi, poprawiaj膮c funkcjonowanie serca.

6. Jedz zdrowo

Zbilansowana mo偶e by膰 pomocna przy wielu dolegliwo艣ciach, w tym nadmiernym stresie. Dlatego staraj si臋 je艣膰 zdrowo, nie za du偶o, ale cz臋sto. Zamiast kupowa膰 w biegu batona, przygotuj sobie poprzedniego wieczora lunch do pracy i rano nie zapomnij go wzi膮膰 z lod贸wki. Niby nic wielkiego, a jednak zmiana nawyk贸w mo偶e nam wyj艣膰 na dobre.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Czego nie je艣膰, kiedy si臋 stresujesz? 5 rzeczy, kt贸rych nale偶y unika膰, kiedy masz gorszy moment

7. Otaczaj si臋 pozytywnymi osobami

To w jakim 艣rodowisku funkcjonujesz, ma bardzo du偶y wp艂yw na twoje samopoczucie. Naucz si臋 rozpoznawa膰 wampiry emocjonalne i staraj si臋 unika膰 ich jak ognia. Zamiast tego sp臋dzaj czas z rodzin膮 i bliskim Ci osobami, kt贸rych obecno艣膰 sprawi, ze poczujesz si臋 dobrze i nape艂nisz si臋 pozytywn膮 energi膮.