Jak roboty zmienią rynek pracy? 2 na 3 dzieci będzie pracować w zawodach, których jeszcze nie ma.

Dagny Kurdwanowska

 

Kiedy zaczynałam studiować nie istniał Facebook i YouTube, a telefony z aparatem fotograficznym były na razie odległą wizją. Wybierając studia nie mogłam przewidzieć, że kiedyś będę zarabiała jako social media manager. Dziś rynek pracy zmienia się jeszcze szybciej, a największym wyzwaniem staje się coraz większa robotyzacja i pojawienie się sztucznej inteligencji. Jak roboty zmienią rynek pracy?

Do 2021 roku wydatki firm na rozwój i wdrożenie systemów sztucznej inteligencji wyniosą w skali globalnej 200 mld dolarów – mówią dane Deloitte. Inwestycje dotyczą wielu kluczowych branż. Jak wynika z raportu „Cognitive technologies. A technical primer” będą to m.in. służba zdrowia, handel, bankowość, przemysłu wytwórczy.

Podobnie rzecz się ma z robotyzacją. Z badania Deloitte „The robots are ready, are you” wynika, ze spośród tych firm, które znajdują się już na etapie wdrażania robotyki, 78 proc. oczekuje zwiększenia nakładów finansowych w ciągu kolejnych trzech lat. Ich inwestycje w tym obszarze pochłonęły dotychczas średnio 3,5 mln dolarów. Natomiast ci, którzy są w fazie pilotażu planują średnio wydać na ten cel 1,5 mln dolarów.

Te zmiany już dziś są wyzwaniem dla firm, ich liderów i strategii zarządzania. – Technologie kognitywne oferują różnorodne rozwiązania, wykraczające poza tradycyjne zastosowania, takie jak automatyzacja procesów i redukcja kosztów. Sztuczna inteligencja może zastąpić niektóre ludzkie zadania oraz istotnie wesprzeć proces podejmowania decyzji. Przewaga konkurencyjna będzie osiągana poprzez wzmocnienie ludzkich możliwości, a nie tylko ich zastępowanie czy replikowanie – mówi Paweł Zarudzki, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte, Lider zespołu robotyzacji i automatyzacji kognitywnej.

A co z pracownikami?

Już dziś wiadomo, że część zawodów, w których będą mogły zastąpić nas roboty i maszyny zniknie. Część zmieni swój charakter. Powstanie też wiele nowych zawodów. Z raportu opublikowanego przez Uniwersytet Oksfordzki oraz Yale wynika, że już za 45 lat roboty wykonają większość zadań, które dziś wykonują ludzie. W 2017 roku na World Economic Forum oszacowano z kolei, że 65% dzieci w wieku szkolnym będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Eksperci są raczej zgodni, że będą to raczej zawody kreatywne, związane z doradztwem, umiejętnością analizowania danych. Do zmian na rynku pracy muszą więc dostosować się nie tylko firmy i pracownicy, ale także system edukacji, który dziś nie odpowiada na wyzwania niedalekiej przyszłości.

– Rosnące znaczenie kreatywności to wyzwanie dla każdej gospodarki, która chce wygrać w wyścigu o wysoką pozycję w zrobotyzowanej rzeczywistości. W Polsce musimy głównie postawić na zmiany w systemie szkolnictwa, który jest nastawiony głównie na przekazywanie wiedzy, a to w tym momencie zdecydowanie za mało. Nie jest to jednak tylko problem w naszym kraju – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

Jak roboty zmienią rynek pracy?

O ile wizja przyszłości jest jasna. Ponad 40% ankietowanych w badaniu Deloitte stwierdziło, że sztuczna inteligencja będzie stosowana w ich firmach już w perspektywie 3 – 5 lat. Wciąż jednak wiele jest znaków zapytania, obaw i barier do wprowadzania robotyzacji. Jedną z nich są koszty, Inną nowe modele zarządzania w firmach, gdzie część pracowników wkrótce może być robotami. Dlatego analitycy zwracają uwagę na wagę nie tyle samych inwestycji, co idących za tym strategii.

– Odpowiedź na pytanie jak będzie wyglądał rynek pracy z zastosowaniem robotów i sztucznej inteligencji nie jest jednoznaczna. W naszej opinii w ciągu najbliższych kilku lat miejsca pracy będą budowane wokół procesów i zadań, a w dalszej kolejności będziemy szukać do nich optymalnych rozwiązań, nie zakładając z góry, kto ma je wykonać: człowiek czy maszyna – komentuje Paweł Zarudzki.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close