Jak roboty zmieni膮 rynek pracy? 2 na 3 dzieci b臋dzie pracowa膰 w zawodach, kt贸rych jeszcze nie ma.

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Kiedy zaczyna艂am studiowa膰 nie istnia艂 Facebook i YouTube, a telefony z aparatem fotograficznym by艂y na razie odleg艂膮 wizj膮. Wybieraj膮c studia nie mog艂am przewidzie膰, 偶e kiedy艣 b臋d臋 zarabia艂a jako social media manager. Dzi艣 rynek pracy zmienia si臋 jeszcze szybciej, a najwi臋kszym wyzwaniem staje si臋 coraz wi臋ksza robotyzacja i pojawienie si臋 sztucznej inteligencji. Jak roboty zmieni膮 rynek pracy?

Do 2021 roku wydatki firm na rozw贸j i wdro偶enie system贸w sztucznej inteligencji wynios膮 w skali globalnej 200 mld dolar贸w 鈥 m贸wi膮 dane Deloitte. Inwestycje dotycz膮 wielu kluczowych bran偶. Jak wynika z raportu 鈥濩ognitive technologies. A technical primer鈥 b臋d膮 to m.in. s艂u偶ba zdrowia, handel, bankowo艣膰, przemys艂u wytw贸rczy.

Podobnie rzecz si臋 ma z robotyzacj膮. Z badania Deloitte 鈥濼he robots are ready, are you鈥 wynika, ze spo艣r贸d tych firm, kt贸re znajduj膮 si臋 ju偶 na etapie wdra偶ania robotyki, 78 proc. oczekuje zwi臋kszenia nak艂ad贸w finansowych w ci膮gu kolejnych trzech lat. Ich inwestycje w tym obszarze poch艂on臋艂y dotychczas 艣rednio 3,5 mln dolar贸w. Natomiast ci, kt贸rzy s膮 w fazie pilota偶u planuj膮 艣rednio wyda膰 na ten cel 1,5 mln dolar贸w.

Te zmiany ju偶 dzi艣 s膮 wyzwaniem dla firm, ich lider贸w i strategii zarz膮dzania. 鈥 Technologie kognitywne oferuj膮 r贸偶norodne rozwi膮zania, wykraczaj膮ce poza tradycyjne zastosowania, takie jak automatyzacja proces贸w i redukcja koszt贸w. Sztuczna inteligencja mo偶e zast膮pi膰 niekt贸re ludzkie zadania oraz istotnie wesprze膰 proces podejmowania decyzji. Przewaga konkurencyjna b臋dzie osi膮gana poprzez wzmocnienie ludzkich mo偶liwo艣ci, a nie tylko ich zast臋powanie czy replikowanie 鈥 m贸wi Pawe艂 Zarudzki, Starszy Mened偶er w Dziale Konsultingu Deloitte, Lider zespo艂u robotyzacji i automatyzacji kognitywnej.

A co z pracownikami?

Ju偶 dzi艣 wiadomo, 偶e cz臋艣膰 zawod贸w, w kt贸rych b臋d膮 mog艂y zast膮pi膰 nas roboty i maszyny zniknie. Cz臋艣膰 zmieni sw贸j charakter. Powstanie te偶 wiele nowych zawod贸w. Z raportu opublikowanego przez Uniwersytet Oksfordzki oraz Yale wynika, 偶e ju偶 za 45 lat roboty wykonaj膮 wi臋kszo艣膰 zada艅, kt贸re dzi艣 wykonuj膮 ludzie. W 2017 roku na World Economic Forum oszacowano z kolei, 偶e 65% dzieci w wieku szkolnym b臋dzie pracowa膰 w zawodach, kt贸re jeszcze nie istniej膮. Eksperci s膮 raczej zgodni, 偶e b臋d膮 to raczej zawody kreatywne, zwi膮zane z doradztwem, umiej臋tno艣ci膮 analizowania danych. Do zmian na rynku pracy musz膮 wi臋c dostosowa膰 si臋 nie tylko firmy i pracownicy, ale tak偶e system edukacji, kt贸ry dzi艣 nie odpowiada na wyzwania niedalekiej przysz艂o艣ci.

– Rosn膮ce znaczenie kreatywno艣ci to wyzwanie dla ka偶dej gospodarki, kt贸ra chce wygra膰 w聽wy艣cigu o wysok膮 pozycj臋 w zrobotyzowanej rzeczywisto艣ci. W Polsce musimy g艂贸wnie postawi膰 na zmiany w systemie szkolnictwa, kt贸ry jest nastawiony g艂贸wnie na przekazywanie wiedzy, a to w tym momencie zdecydowanie za ma艂o. Nie jest to jednak tylko problem w聽naszym kraju 鈥 m贸wi Krzysztof Inglot, Prezes Zarz膮du Personnel Service.

Jak roboty zmieni膮 rynek pracy?

O ile wizja przysz艂o艣ci jest jasna. Ponad 40% ankietowanych w badaniu Deloitte stwierdzi艂o, 偶e sztuczna inteligencja b臋dzie stosowana w ich firmach ju偶 w perspektywie 3 鈥 5 lat. Wci膮偶 jednak wiele jest znak贸w zapytania, obaw i barier do wprowadzania robotyzacji. Jedn膮 z nich s膮 koszty, Inn膮 nowe modele zarz膮dzania w firmach, gdzie cz臋艣膰 pracownik贸w wkr贸tce mo偶e by膰 robotami. Dlatego analitycy zwracaj膮 uwag臋 na wag臋 nie tyle samych inwestycji, co id膮cych za tym strategii.

鈥 Odpowied藕 na pytanie jak b臋dzie wygl膮da艂 rynek pracy z zastosowaniem robot贸w i sztucznej inteligencji nie jest jednoznaczna. W naszej opinii w ci膮gu najbli偶szych kilku lat miejsca pracy b臋d膮 budowane wok贸艂 proces贸w i zada艅, a w dalszej kolejno艣ci b臋dziemy szuka膰 do nich optymalnych rozwi膮za艅, nie zak艂adaj膮c z g贸ry, kto ma je wykona膰: cz艂owiek czy maszyna 鈥 komentuje Pawe艂 Zarudzki.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close