Jak roboty zmieni膮 rynek pracy? 2 na 3 dzieci b臋dzie pracowa膰 w zawodach, kt贸rych jeszcze nie ma.

Dagny Kurdwanowska

 

Kiedy zaczyna艂am studiowa膰 nie istnia艂 Facebook i YouTube, a telefony z aparatem fotograficznym by艂y na razie odleg艂膮 wizj膮. Wybieraj膮c studia nie mog艂am przewidzie膰, 偶e kiedy艣 b臋d臋 zarabia艂a jako social media manager. Dzi艣 rynek pracy zmienia si臋 jeszcze szybciej, a najwi臋kszym wyzwaniem staje si臋 coraz wi臋ksza robotyzacja i pojawienie si臋 sztucznej inteligencji. Jak roboty zmieni膮 rynek pracy?

Do 2021 roku wydatki firm na rozw贸j i wdro偶enie system贸w sztucznej inteligencji wynios膮 w skali globalnej 200 mld dolar贸w 鈥 m贸wi膮 dane Deloitte. Inwestycje dotycz膮 wielu kluczowych bran偶. Jak wynika z raportu 鈥濩ognitive technologies. A technical primer鈥 b臋d膮 to m.in. s艂u偶ba zdrowia, handel, bankowo艣膰, przemys艂u wytw贸rczy.

Podobnie rzecz si臋 ma z robotyzacj膮. Z badania Deloitte 鈥濼he robots are ready, are you鈥 wynika, ze spo艣r贸d tych firm, kt贸re znajduj膮 si臋 ju偶 na etapie wdra偶ania robotyki, 78 proc. oczekuje zwi臋kszenia nak艂ad贸w finansowych w ci膮gu kolejnych trzech lat. Ich inwestycje w tym obszarze poch艂on臋艂y dotychczas 艣rednio 3,5 mln dolar贸w. Natomiast ci, kt贸rzy s膮 w fazie pilota偶u planuj膮 艣rednio wyda膰 na ten cel 1,5 mln dolar贸w.

Te zmiany ju偶 dzi艣 s膮 wyzwaniem dla firm, ich lider贸w i strategii zarz膮dzania. 鈥 Technologie kognitywne oferuj膮 r贸偶norodne rozwi膮zania, wykraczaj膮ce poza tradycyjne zastosowania, takie jak automatyzacja proces贸w i redukcja koszt贸w. Sztuczna inteligencja mo偶e zast膮pi膰 niekt贸re ludzkie zadania oraz istotnie wesprze膰 proces podejmowania decyzji. Przewaga konkurencyjna b臋dzie osi膮gana poprzez wzmocnienie ludzkich mo偶liwo艣ci, a nie tylko ich zast臋powanie czy replikowanie 鈥 m贸wi Pawe艂 Zarudzki, Starszy Mened偶er w Dziale Konsultingu Deloitte, Lider zespo艂u robotyzacji i automatyzacji kognitywnej.

A co z pracownikami?

Ju偶 dzi艣 wiadomo, 偶e cz臋艣膰 zawod贸w, w kt贸rych b臋d膮 mog艂y zast膮pi膰 nas roboty i maszyny zniknie. Cz臋艣膰 zmieni sw贸j charakter. Powstanie te偶 wiele nowych zawod贸w. Z raportu opublikowanego przez Uniwersytet Oksfordzki oraz Yale wynika, 偶e ju偶 za 45 lat roboty wykonaj膮 wi臋kszo艣膰 zada艅, kt贸re dzi艣 wykonuj膮 ludzie. W 2017 roku na World Economic Forum oszacowano z kolei, 偶e 65% dzieci w wieku szkolnym b臋dzie pracowa膰 w zawodach, kt贸re jeszcze nie istniej膮. Eksperci s膮 raczej zgodni, 偶e b臋d膮 to raczej zawody kreatywne, zwi膮zane z doradztwem, umiej臋tno艣ci膮 analizowania danych. Do zmian na rynku pracy musz膮 wi臋c dostosowa膰 si臋 nie tylko firmy i pracownicy, ale tak偶e system edukacji, kt贸ry dzi艣 nie odpowiada na wyzwania niedalekiej przysz艂o艣ci.

– Rosn膮ce znaczenie kreatywno艣ci to wyzwanie dla ka偶dej gospodarki, kt贸ra chce wygra膰 w聽wy艣cigu o wysok膮 pozycj臋 w zrobotyzowanej rzeczywisto艣ci. W Polsce musimy g艂贸wnie postawi膰 na zmiany w systemie szkolnictwa, kt贸ry jest nastawiony g艂贸wnie na przekazywanie wiedzy, a to w tym momencie zdecydowanie za ma艂o. Nie jest to jednak tylko problem w聽naszym kraju 鈥 m贸wi Krzysztof Inglot, Prezes Zarz膮du Personnel Service.

Jak roboty zmieni膮 rynek pracy?

O ile wizja przysz艂o艣ci jest jasna. Ponad 40% ankietowanych w badaniu Deloitte stwierdzi艂o, 偶e sztuczna inteligencja b臋dzie stosowana w ich firmach ju偶 w perspektywie 3 鈥 5 lat. Wci膮偶 jednak wiele jest znak贸w zapytania, obaw i barier do wprowadzania robotyzacji. Jedn膮 z nich s膮 koszty, Inn膮 nowe modele zarz膮dzania w firmach, gdzie cz臋艣膰 pracownik贸w wkr贸tce mo偶e by膰 robotami. Dlatego analitycy zwracaj膮 uwag臋 na wag臋 nie tyle samych inwestycji, co id膮cych za tym strategii.

鈥 Odpowied藕 na pytanie jak b臋dzie wygl膮da艂 rynek pracy z zastosowaniem robot贸w i sztucznej inteligencji nie jest jednoznaczna. W naszej opinii w ci膮gu najbli偶szych kilku lat miejsca pracy b臋d膮 budowane wok贸艂 proces贸w i zada艅, a w dalszej kolejno艣ci b臋dziemy szuka膰 do nich optymalnych rozwi膮za艅, nie zak艂adaj膮c z g贸ry, kto ma je wykona膰: cz艂owiek czy maszyna 鈥 komentuje Pawe艂 Zarudzki.