R├│wnowaga w ┼╝yciu | Jak rozmawia─ç z m─Ö┼╝czyzn─ů o uczuciach?

Jak rozmawia─ç z m─Ö┼╝czyzn─ů o uczuciach?

Martyna Guba

Komunikacja ÔÇô jedna z najwa┼╝niejszych kompetencji XXI wieku, fundament szcz─Ö┼Ťliwych relacji i zarazem ogromne wyzwanie.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czym jest dobra komunikacja?

Dobra komunikacja to dla mnie rozmowa wolna od oceny, otwarta i pe┼éna szacunku. Oparta na faktach, a nie fa┼észywej diagnozie, wyobra┼╝eniach, iluzji i oczekiwaniach. To rozmowa j─Özykiem potrzeb, a nie oczekiwa┼ä. Bez manipulacji, szufladkowania, os─ůdzania, obra┼╝ania si─Ö, karania milczeniem, czy wzbudzania w drugiej osobie poczucia winy. To dialog oparty na akceptacji, wymianie my┼Ťli, refleksji i emocji. To ciekawo┼Ť─ç drugim cz┼éowiekiem i jego perspektyw─ů. A jak Ty rozmawiasz z m─Ö┼╝czyzn─ů? J─Özykiem potrzeb czy bardziej j─Özykiem oczekiwa┼ä?

Co mówi Twój wewnętrzny głos, czyli siła emocji

Przyznaj si─Ö do tego co czujesz, nie opowiadaj o tym, co my┼Ťlisz – do tego zach─Öcam moje klientki podczas sesji. Obserwuj─Ö, ┼╝e najwi─Ökszym problemem w komunikacji s─ů: brak ┼Ťwiadomo┼Ťci (┼Ťwiadomo┼Ťci swoich uczu─ç, potrzeb, intencji), ale te┼╝ l─Ök. Bez ┼Ťwiadomo┼Ťci tego co czuj─Ö, czego pragn─Ö jeste┼Ťmy bezsilne, dajemy innym przestrze┼ä do tego, ┼╝eby narzuca─ç nam swoje zdanie, odbieraj─ůc prawo g┼éosu, czujemy si─Ö niezrozumiane. Umiej─Ötno┼Ť─ç komunikowania si─Ö jest sztuk─ů i cz─Östo wi─ů┼╝e si─Ö z l─Ökiem: przed odrzuceniem, zranieniem, ignorancj─ů, oboj─Ötno┼Ťci─ů, niezrozumieniem, ale te┼╝ obaw─ů ataku ze strony innych.

Dlaczego tak si─Ö dzieje?

Nauczyli┼Ťmy si─Ö odczuwa─ç my┼Ťli i uczucia innych, szuka─ç aprobaty otoczenia, ich akceptacji i przez to nie wyra┼╝a─ç w pe┼éni siebie, swoich pogl─ůd├│w, przyznawa─ç si─Ö do swoich uczu─ç – z l─Öku przed zranieniem innych czy siebie. Kiedy si─Ö boimy – k┼éamiemy, albo milczymy, zamykamy si─Ö na dialog, cz─Östo dopasowuj─ůc si─Ö do opinii innych, ale co najgorsze – odrzucamy siebie. Zatrzymywanie emocji w sobie rodzi l─Ök, pot─Öguje b├│l, gromadzi urazy, eskaluje z┼éo┼Ť─ç, ale co najwa┼╝niejsze zamyka serce i przestrze┼ä na dialog. Mog─Ö pokusi─ç si─Ö o stwierdzenie, ┼╝e wiele os├│b przez to w┼éa┼Ťnie tkwi w niezadowalaj─ůcych czy nawet toksycznych relacjach. Nie rozmawia o uczuciach, ignoruj─ůc cz─Östo to co czuje, przyjmuj─ůc jak za dobr─ů monet─Ö to co narzuca nam w rozmowie druga strona, dopasowuj─ůc si─Ö do jej potrzeb i tym samym odrzucaj─ůc sam─ů siebie. Milczenie to wyl─Ögarnia l─Ök├│w i projekcji, nie maj─ůcych cz─Östo potwierdzenia w rzeczywisto┼Ťci, to cz─Östy pow├│d rozsta┼ä.

Dobra komunikacja to zrozumienie siebie: swoich potrzeb i emocji

Prawdziwy sekret komunikacji opiera si─Ö o wiedz─Ö o samej sobie, szczeg├│┼éow─ů diagnoz─Ö swoich potrzeb i towarzysz─ůcych nam emocji. U┼Ťwiadamiaj─ůc sobie swoje prawdziwe potrzeby stwarzamy przestrze┼ä do tego, ┼╝eby budowa─ç relacje na fundamentach autentyczno┼Ťci. B─Öd─ůc w zgodzie ze sob─ů (ze swoimi potrzebami i akceptacj─ů emocji) – budujemy najpot─Ö┼╝niejszy zwi─ůzek jaki mo┼╝emy mie─ç – relacj─Ö z sam─ů sob─ů. Rozumiej─ůc siebie, b─Ödzie Ci ┼éatwej zrozumie─ç innych, zobaczy─ç kim s─ů a nie tylko to jak chcia┼éaby┼Ť ich widzie─ç – to wolno┼Ť─ç od rozczarowa┼ä i ┼╝ycia w iluzji.

Odkryj w┼éasny g┼éos, sformu┼éuj w┼éasne potrzeby, poczuj emocje b─ůd┼║ ze sob─ů w prawdzie ÔÇô komunikuj si─Ö z poziomu serca i emocji zamiast projekcji, oceny, zarzut├│w. Skieruj swoje my┼Ťli do wewn─ůtrz, zamiast na zewn─ůtrz, nie b├│j si─Ö nazwa─ç swoje potrzeby. Odpowiedz sobie na pytanie: Czego naprawd─Ö chc─Ö? Czego ju┼╝ nie chc─Ö? Co czuj─Ö? Jakie emocje towarzysz─ů mi w konkretnej sytuacji?

Nie chodzi o to, ┼╝eby by┼éo mi┼éo ÔÇô wa┼╝niejsze jest, aby by┼éo autentycznie

Komunikacja to odwaga – odwaga do bycia sob─ů, powiedzenia tego co trudne, niewygodne, kr─Öpuj─ůce, cz─Östo wstydliwe. Powiedzenie tego co nas rani, czego nie rozumiemy, czego nie chcemy, czego tak w g┼é─Öbi serca pragniemy. Taka autentyczna rozmowa to wolno┼Ť─ç – to relacja, w kt├│rej czujemy akceptacj─Ö i pozwalamy sobie odczuwa─ç ca┼é─ů palet─Ö emocji: bez l─Öku, bez wstydu, bez wewn─Ötrznych czy zewn─Ötrznych konflikt├│w.

Znajomo┼Ť─ç w┼éasnych potrzeb i diagnoza emocji, ale te┼╝ gotowo┼Ť─ç zaakceptowania potrzeb drugiej osoby, przyj─Öcie ich bez oceny (bez mierzenia w┼éasn─ů miar─ů), przyj─Öcie ich takimi jakie s─ů naprawd─Ö a nie przez pryzmat obrazu siebie to bardzo wa┼╝ny fundament w rozmowie.

Od czego zacz─ů─ç, czyli przepis na dobr─ů komunikacj─Ö

Komunikuj si─Ö na bie┼╝─ůco, wprost pos┼éuguj─ůc si─Ö j─Özykiem potrzeb a nie oczekiwa┼ä. Wystrzegaj si─Ö manipulacji: obra┼╝ania si─Ö, karania milczeniem, czy wzbudzania w drugiej osobie poczucia winy. W autentycznym zwi─ůzku nie ma potrzeby posiadania racji, nie jest wa┼╝ne kto wygra, priorytetem jest potrzeba relacji, w kt├│rej partnerzy szanuj─ů swoje granice, rozumiej─ů swoje potrzeby, szanuj─ů inny punkt widzenia, s─ů prawdziwi i nie boj─ů si─Ö by─ç asertywni.

Zanim przejdziesz do rozmowy

Krok 1: Skup si─Ö na sobie, a nie na partnerze. Wyjd┼║ z g┼éowy, wejd┼║ w serce. Unikaj tworzenia scenariuszy, oceny, staraj─ůc si─Ö znale┼║─ç przyczyn─Ö zachowania drugiej osoby. Nie anga┼╝uj w to swojej energii! Zamiast tego skieruj swoje my┼Ťli do ┼Ťrodka, zdiagnozuj swoje emocje, nazwij to co czujesz. B─ůd┼║ ze sob─ů szczera.

Krok 2: Nazwij swoje potrzeby, kt├│re kryj─ů si─Ö pod tymi uczuciami. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czego chc─Ö?
  • Co jest dla mnie wa┼╝ne?
  • Czego potrzebuj─Ö?
  • Czego nie akceptuj─Ö?
  • Co jest dla mnie trudne?

Krok 3: Zbadaj czy czego┼Ť si─Ö boisz? Je┼Ťli tak, zdemaskuj l─Ök. Sprawd┼║, co si─Ö pod nim kryje, czego si─Ö obawiasz.

W trakcie rozmowy

  • Staraj si─Ö nie m├│wi─ç o nim tylko do niego.
  • Poka┼╝ swoj─ů perspektyw─Ö (je┼Ťli to jest dla Ciebie trudne ÔÇô wyobra┼║ sobie podobn─ů histori─Ö, stw├│rz bohater├│w i opowiedz o nich ÔÇô to uruchomi w m─Ö┼╝czy┼║nie wi─Öksz─ů otwarto┼Ť─ç i szczero┼Ť─ç, gotowo┼Ť─ç do wymiany my┼Ťli i refleksj─Ö).
  • Rozbud┼║ w sobie naturaln─ů ciekawo┼Ť─ç. Zamiast ocenia─ç ÔÇô pytaj! Staraj si─Ö zrozumie─ç b─ůd┼║ ciekawa perspektywy drugiej osoby, unikniesz wtedy monologu. Ciekawo┼Ť─ç to najpot─Ö┼╝niejsze narz─Ödzie do budowania dobrej komunikacji. To fundament prawdziwego dialogu.
  • Zadbaj o r├│wnowag─Ö w komunikacji, w dawaniu i przyjmowaniu perspektywy. Zach─Öcaj do rozmowy ÔÇô daj przestrze┼ä na wypowied┼║, stosuj pytania otwarte.
  • Okazuj szacunek i akceptacj─Ö, pami─Ötaj, ┼╝e ka┼╝dy ma prawo do w┼éasnych pogl─ůd├│w, w┼éasnej perspektywy, to co dla Ciebie mo┼╝e by─ç ┼éatwe i motywuj─ůce, dla drugiej osoby mo┼╝e by─ç trudne czy oboj─Ötne. Nie mamy wp┼éywu na co czuj─ů inni, jak zareaguj─ů w rozmowie.
  • Pami─Ötaj o intencji z jak─ů zaczynasz rozmow─Ö ÔÇô chcesz mie─ç racj─Ö czy relacj─Ö?
Martyna Guba

O autorce:

Martyna Guba – Trenerka Biznesu i rozwoju osobistego, Coach, HR Business Partner, przedsi─Öbiorczyni i ekspertka w dziedzinie wykorzystywania innowacyjnych narz─Ödzi psychometrycznych. Specjalizuje si─Ö w obszarach zwi─ůzanych z zarz─ůdzaniem zmian─ů, budowaniem marki osobistej, projektowaniem kariery, budowaniem i rozwijaniem relacji. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Wi─Öcej na www.martynaguba.com

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close