R├│wnowaga w ┼╝yciu | Jak rozmawia─ç z m─Ö┼╝czyzn─ů o uczuciach?

Jak rozmawia─ç z m─Ö┼╝czyzn─ů o uczuciach?

Martyna Guba

Komunikacja ÔÇô jedna z najwa┼╝niejszych kompetencji XXI wieku, fundament szcz─Ö┼Ťliwych relacji i zarazem ogromne wyzwanie.

Czym jest dobra komunikacja?

Dobra komunikacja to dla mnie rozmowa wolna od oceny, otwarta i pe┼éna szacunku. Oparta na faktach, a nie fa┼észywej diagnozie, wyobra┼╝eniach, iluzji i oczekiwaniach. To rozmowa j─Özykiem potrzeb, a nie oczekiwa┼ä. Bez manipulacji, szufladkowania, os─ůdzania, obra┼╝ania si─Ö, karania milczeniem, czy wzbudzania w drugiej osobie poczucia winy. To dialog oparty na akceptacji, wymianie my┼Ťli, refleksji i emocji. To ciekawo┼Ť─ç drugim cz┼éowiekiem i jego perspektyw─ů. A jak Ty rozmawiasz z m─Ö┼╝czyzn─ů? J─Özykiem potrzeb czy bardziej j─Özykiem oczekiwa┼ä?

Co mówi Twój wewnętrzny głos, czyli siła emocji

Przyznaj si─Ö do tego co czujesz, nie opowiadaj o tym, co my┼Ťlisz – do tego zach─Öcam moje klientki podczas sesji. Obserwuj─Ö, ┼╝e najwi─Ökszym problemem w komunikacji s─ů: brak ┼Ťwiadomo┼Ťci (┼Ťwiadomo┼Ťci swoich uczu─ç, potrzeb, intencji), ale te┼╝ l─Ök. Bez ┼Ťwiadomo┼Ťci tego co czuj─Ö, czego pragn─Ö jeste┼Ťmy bezsilne, dajemy innym przestrze┼ä do tego, ┼╝eby narzuca─ç nam swoje zdanie, odbieraj─ůc prawo g┼éosu, czujemy si─Ö niezrozumiane. Umiej─Ötno┼Ť─ç komunikowania si─Ö jest sztuk─ů i cz─Östo wi─ů┼╝e si─Ö z l─Ökiem: przed odrzuceniem, zranieniem, ignorancj─ů, oboj─Ötno┼Ťci─ů, niezrozumieniem, ale te┼╝ obaw─ů ataku ze strony innych.

Dlaczego tak si─Ö dzieje?

Nauczyli┼Ťmy si─Ö odczuwa─ç my┼Ťli i uczucia innych, szuka─ç aprobaty otoczenia, ich akceptacji i przez to nie wyra┼╝a─ç w pe┼éni siebie, swoich pogl─ůd├│w, przyznawa─ç si─Ö do swoich uczu─ç – z l─Öku przed zranieniem innych czy siebie. Kiedy si─Ö boimy – k┼éamiemy, albo milczymy, zamykamy si─Ö na dialog, cz─Östo dopasowuj─ůc si─Ö do opinii innych, ale co najgorsze – odrzucamy siebie. Zatrzymywanie emocji w sobie rodzi l─Ök, pot─Öguje b├│l, gromadzi urazy, eskaluje z┼éo┼Ť─ç, ale co najwa┼╝niejsze zamyka serce i przestrze┼ä na dialog. Mog─Ö pokusi─ç si─Ö o stwierdzenie, ┼╝e wiele os├│b przez to w┼éa┼Ťnie tkwi w niezadowalaj─ůcych czy nawet toksycznych relacjach. Nie rozmawia o uczuciach, ignoruj─ůc cz─Östo to co czuje, przyjmuj─ůc jak za dobr─ů monet─Ö to co narzuca nam w rozmowie druga strona, dopasowuj─ůc si─Ö do jej potrzeb i tym samym odrzucaj─ůc sam─ů siebie. Milczenie to wyl─Ögarnia l─Ök├│w i projekcji, nie maj─ůcych cz─Östo potwierdzenia w rzeczywisto┼Ťci, to cz─Östy pow├│d rozsta┼ä.

Dobra komunikacja to zrozumienie siebie: swoich potrzeb i emocji

Prawdziwy sekret komunikacji opiera si─Ö o wiedz─Ö o samej sobie, szczeg├│┼éow─ů diagnoz─Ö swoich potrzeb i towarzysz─ůcych nam emocji. U┼Ťwiadamiaj─ůc sobie swoje prawdziwe potrzeby stwarzamy przestrze┼ä do tego, ┼╝eby budowa─ç relacje na fundamentach autentyczno┼Ťci. B─Öd─ůc w zgodzie ze sob─ů (ze swoimi potrzebami i akceptacj─ů emocji) – budujemy najpot─Ö┼╝niejszy zwi─ůzek jaki mo┼╝emy mie─ç – relacj─Ö z sam─ů sob─ů. Rozumiej─ůc siebie, b─Ödzie Ci ┼éatwej zrozumie─ç innych, zobaczy─ç kim s─ů a nie tylko to jak chcia┼éaby┼Ť ich widzie─ç – to wolno┼Ť─ç od rozczarowa┼ä i ┼╝ycia w iluzji.

Odkryj w┼éasny g┼éos, sformu┼éuj w┼éasne potrzeby, poczuj emocje b─ůd┼║ ze sob─ů w prawdzie ÔÇô komunikuj si─Ö z poziomu serca i emocji zamiast projekcji, oceny, zarzut├│w. Skieruj swoje my┼Ťli do wewn─ůtrz, zamiast na zewn─ůtrz, nie b├│j si─Ö nazwa─ç swoje potrzeby. Odpowiedz sobie na pytanie: Czego naprawd─Ö chc─Ö? Czego ju┼╝ nie chc─Ö? Co czuj─Ö? Jakie emocje towarzysz─ů mi w konkretnej sytuacji?

Nie chodzi o to, ┼╝eby by┼éo mi┼éo ÔÇô wa┼╝niejsze jest, aby by┼éo autentycznie

Komunikacja to odwaga – odwaga do bycia sob─ů, powiedzenia tego co trudne, niewygodne, kr─Öpuj─ůce, cz─Östo wstydliwe. Powiedzenie tego co nas rani, czego nie rozumiemy, czego nie chcemy, czego tak w g┼é─Öbi serca pragniemy. Taka autentyczna rozmowa to wolno┼Ť─ç – to relacja, w kt├│rej czujemy akceptacj─Ö i pozwalamy sobie odczuwa─ç ca┼é─ů palet─Ö emocji: bez l─Öku, bez wstydu, bez wewn─Ötrznych czy zewn─Ötrznych konflikt├│w.

Znajomo┼Ť─ç w┼éasnych potrzeb i diagnoza emocji, ale te┼╝ gotowo┼Ť─ç zaakceptowania potrzeb drugiej osoby, przyj─Öcie ich bez oceny (bez mierzenia w┼éasn─ů miar─ů), przyj─Öcie ich takimi jakie s─ů naprawd─Ö a nie przez pryzmat obrazu siebie to bardzo wa┼╝ny fundament w rozmowie.

Od czego zacz─ů─ç, czyli przepis na dobr─ů komunikacj─Ö

Komunikuj si─Ö na bie┼╝─ůco, wprost pos┼éuguj─ůc si─Ö j─Özykiem potrzeb a nie oczekiwa┼ä. Wystrzegaj si─Ö manipulacji: obra┼╝ania si─Ö, karania milczeniem, czy wzbudzania w drugiej osobie poczucia winy. W autentycznym zwi─ůzku nie ma potrzeby posiadania racji, nie jest wa┼╝ne kto wygra, priorytetem jest potrzeba relacji, w kt├│rej partnerzy szanuj─ů swoje granice, rozumiej─ů swoje potrzeby, szanuj─ů inny punkt widzenia, s─ů prawdziwi i nie boj─ů si─Ö by─ç asertywni.

Zanim przejdziesz do rozmowy

Krok 1: Skup si─Ö na sobie, a nie na partnerze. Wyjd┼║ z g┼éowy, wejd┼║ w serce. Unikaj tworzenia scenariuszy, oceny, staraj─ůc si─Ö znale┼║─ç przyczyn─Ö zachowania drugiej osoby. Nie anga┼╝uj w to swojej energii! Zamiast tego skieruj swoje my┼Ťli do ┼Ťrodka, zdiagnozuj swoje emocje, nazwij to co czujesz. B─ůd┼║ ze sob─ů szczera.

Krok 2: Nazwij swoje potrzeby, kt├│re kryj─ů si─Ö pod tymi uczuciami. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czego chc─Ö?
  • Co jest dla mnie wa┼╝ne?
  • Czego potrzebuj─Ö?
  • Czego nie akceptuj─Ö?
  • Co jest dla mnie trudne?

Krok 3: Zbadaj czy czego┼Ť si─Ö boisz? Je┼Ťli tak, zdemaskuj l─Ök. Sprawd┼║, co si─Ö pod nim kryje, czego si─Ö obawiasz.

W trakcie rozmowy

  • Staraj si─Ö nie m├│wi─ç o nim tylko do niego.
  • Poka┼╝ swoj─ů perspektyw─Ö (je┼Ťli to jest dla Ciebie trudne ÔÇô wyobra┼║ sobie podobn─ů histori─Ö, stw├│rz bohater├│w i opowiedz o nich ÔÇô to uruchomi w m─Ö┼╝czy┼║nie wi─Öksz─ů otwarto┼Ť─ç i szczero┼Ť─ç, gotowo┼Ť─ç do wymiany my┼Ťli i refleksj─Ö).
  • Rozbud┼║ w sobie naturaln─ů ciekawo┼Ť─ç. Zamiast ocenia─ç ÔÇô pytaj! Staraj si─Ö zrozumie─ç b─ůd┼║ ciekawa perspektywy drugiej osoby, unikniesz wtedy monologu. Ciekawo┼Ť─ç to najpot─Ö┼╝niejsze narz─Ödzie do budowania dobrej komunikacji. To fundament prawdziwego dialogu.
  • Zadbaj o r├│wnowag─Ö w komunikacji, w dawaniu i przyjmowaniu perspektywy. Zach─Öcaj do rozmowy ÔÇô daj przestrze┼ä na wypowied┼║, stosuj pytania otwarte.
  • Okazuj szacunek i akceptacj─Ö, pami─Ötaj, ┼╝e ka┼╝dy ma prawo do w┼éasnych pogl─ůd├│w, w┼éasnej perspektywy, to co dla Ciebie mo┼╝e by─ç ┼éatwe i motywuj─ůce, dla drugiej osoby mo┼╝e by─ç trudne czy oboj─Ötne. Nie mamy wp┼éywu na co czuj─ů inni, jak zareaguj─ů w rozmowie.
  • Pami─Ötaj o intencji z jak─ů zaczynasz rozmow─Ö ÔÇô chcesz mie─ç racj─Ö czy relacj─Ö?
Martyna Guba

O autorce:

Martyna Guba – Trenerka Biznesu i rozwoju osobistego, Coach, HR Business Partner, przedsi─Öbiorczyni i ekspertka w dziedzinie wykorzystywania innowacyjnych narz─Ödzi psychometrycznych. Specjalizuje si─Ö w obszarach zwi─ůzanych z zarz─ůdzaniem zmian─ů, budowaniem marki osobistej, projektowaniem kariery, budowaniem i rozwijaniem relacji. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Wi─Öcej na www.martynaguba.com