Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jesteś sową czy skowronkiem? Zobacz jak rytm życia wpływa na zarządzanie czasem i zespołem!

Jesteś sową czy skowronkiem? Zobacz jak rytm życia wpływa na zarządzanie czasem i zespołem!

jak rytm życia wpływa na zarządzanie czasem
People image created by Bearfotos - Freepik.com

 

Ludzi pod względem efektywności w ciągu dnia dzieli się na „skowronki” i „sowy”. Ci pierwsi są bardziej wytrwali i sumienni, a drudzy – kreatywni i ekstrawertyczni. Czy to oznacza, że powinni pracować w różnych zespołach? A może efektywniejsza będzie załoga złożona zarówno z osób wstających skoro świt, jak i tych, prowadzących raczej nocny tryb życia?

Sprawdź, jakie naturalne predyspozycje ma nasz organizm o określonych porach dnia i co do tego ma tegoroczna nagroda Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny.

Czy sen mamy w genach?

Tegoroczni laureaci nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny – Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash i Michael W. Young – badania zwiększające świadomość w zakresie właściwej higieny snu rozpoczęli ponad 30 lat temu. Odkryli geny odpowiadające za produkcję białek, które kontrolują cykl dobowy i prawidłowe funkcjonowanie komórek, tkanek, narządów, a także regulują mechanizm metabolizmu, temperaturę ciała, poziom hormonów, sen i zachowania, czyli odpowiadają za dobrostan całego organizmu. Badacze dowiedli, że zmiana ilości dziennego światła dostarczanego muszce owocówce doprowadziła między innymi do zaburzenia jej równowagi snu i czuwania, odmiennego zachowania oraz znacznego pogorszenia jej równowagi fizjologicznej. Podobnie reaguje nasz organizm, każda nasza komórka i narząd mają swój zegar, a ten główny zegar biologiczny jest umiejscowiony w podwzgórzu w mózgu i odbiera on informacje ze świata o natężeniu światła słonecznego oraz steruje pracą całego ciała. Co zatem, jako ludzie, powinniśmy wiedzieć o właściwej regulacji naszego rytmu?

Która godzina? – pyta… menedżer

Wyniki badań tegorocznych noblistów nie precyzują najlepszych i najgorszych pór na określone działania, uświadamiają jednak możliwości i potrzeby organizmu o różnych godzinach. Jak zatem biologicznie kształtują się nasze naturalne predyspozycje?

4:00 – 5:00

organizm zaczyna się przebudzać, przestawiamy nasz rytm na całodobową aktywność. To zatem nienajlepsza informacja dla „sów”, które prowadzą bardziej nocny tryb życia i o tej porze nieraz dopiero kończą działanie.

5:00 – 6:00

stopniowe wybudzanie i wzrost stężenia hormonów płciowych. W tych godzinach warto popracować nad efektywnością indywidualną – na przykład doładować swoje akumulatory na różnych płaszczyznach – duchowej, pobudzić umysł i intelekt, ale i zadbać o ciało oraz poranną dawkę ruchu, energii i poprawę krążenia. To wszystko pomoże nam zwracać większą uwagę na emocje, relacje z innymi, a także work-life balance.

7:00 – 09:00

ciśnienie wzrasta, procesy metaboliczne nabierają tempa, wydzielają się enzymy i organizm domaga się pożywienia (a niekoniecznie wytężonego wysiłku fizycznego). – Ten czas dobrze wykorzystać na weryfikację planu dnia, aby nie zaczynać pracy „z marszu”. Zadania można pokategoryzować na przykład według stopnia ważności i pilności, jak proponuje Dwight Eisenhower – mówi Paulina Węgrzyn, specjalista ds. rozwoju i trener z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. – Znacznie łatwiej to zrobić, kiedy jesteśmy wypoczęci, bo niektóre sprawy dopiero poddane analizie z dystansu nabierają mniejszego znaczenia, a co za tym idzie mogą trafić do kategorii niezbyt pilnych i mało ważnych, dzięki czemu łatwiej będzie nam podjąć decyzję o ich eliminacji i przeznaczyć czas na zdecydowanie ważniejsze zajęcia. Korzystając z porannej koncentracji lepiej zrealizować np. zadania wymagające żmudnej, analitycznej pracy – dodaje.

10:00 – 12:00

rozkwit naszych twórczych, intelektualnych możliwości. – Warto wziąć to pod uwagę nie tylko planując grafik pracy millenialsów, którzy często dopiero o tej porze zaczynają „nadawać się” do pracy, ale też na przykład zespołów sprzedażowych, marketingowych czy ustalając plan kreatywnych spotkań, wymagających innowacyjnych rozwiązań oraz szczytu zaangażowania i elokwencji pracowników – mówi Paulina Węgrzyn.

13:00 – 15:00

gotowość organizmu do trawienia, warto więc zjeść posiłek i zregenerować się, a przede wszystkim ograniczyć najbardziej kreatywne działania oraz wymagające wysokiego poziomu uwagi spotkania, ponieważ intelektualne możliwości nie są zbyt wysokie. – Menedżer może na część tego czasu zaplanować działania wzmacniające więzi między członkami zespołu, pomagające w budowaniu zaangażowania i poczucia przynależności do grupy, jak chociażby wspólne posiłki. W ramach tej zniżki energii można też uporządkować swoją przestrzeń – dokumenty, pliki, maile czy wykonać kilka zaległych telefonów, notatek, krótko mówiąc zrobić to, co usprawni naszą dalszą pracę – podpowiada Paulina Węgrzyn z Integra Consulting Poland.

15:00 – 17:00

wzrost temperatury ciała, odporności na ból, sprawności mięśni i odzyskanie wigoru. To dla „skowronków” zaczynających pracę wcześnie koniec roboczego dnia, warto ten czas spędzić na aktywnym wypoczynku przy świetle dziennym i najlepiej na świeżym powietrzu.

17:00 – 20:00

nasz organizm w tych godzinach pracuje na wysokich obrotach. Możemy to wykorzystać zarówno w kontekście zawodowym, jeśli firma umożliwia elastyczne planowanie działań, jak i osobistym, ponieważ to świetny czas na naukę i własny rozwój.

21:00 – 22:00

wzrasta poziom melatoniny, przez którą odczuwamy senność i zmęczenie. Nie warto się forsować, tylko raczej rozpocząć rytuał „wyciszania” np. poprzez czytanie czy przyjemną rozmowę z bliskimi. Filmy akcji, przeglądanie Facebooka czy spotkanie ze znajomymi choć przyjemne, to nie przestawiają organizmu na wypoczynek.

23:00

ze względu na najniższy poziom hormonów stresu powinna to być maksymalna godzina zaśnięcia, aby rytm okołodobowy kolejnego dnia nie był zachwiany.

Sowa i skowronek przylatują do pracy

W systemie „wczesnoporannym” znacznie bardziej wydajne są „skowronki”, co potwierdza ich większa wytrwałość, sumienność, proaktywność, stabilność i umiejętność współpracy. Choć „sowy” funkcjonują w niekorzystnym dla siebie rytmie gorzej, przypisuje im się takie cechy jak kreatywność, inteligencja, ekstrawersja, szersze spojrzenie i odwaga w działaniu. – Aby najlepiej wykorzystać potencjał pracowników – zarówno „skowronków” jak i „sów” – warto zapewnić im specyficznie i otwarcie zorganizowane struktury. Z korzyścią dla obu stron – podsumowuje Paulina Węgrzyn z Integra Consulting Poland.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close