jak samodzielnie zaprojektowa膰 ulotk臋

Szukasz prostego sposobu, by dotrze膰 do klienta? Zobacz, jak samodzielnie zaprojektowa膰 ulotk臋 reklamow膮.

Krzysztof Nakielski

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Ulotka to stosunkowo tani i prosty spos贸b, 偶eby dotrze膰 do potencjalnego klienta. Zw艂aszcza, kiedy szukasz go w swojej okolicy. Jak zatem j膮 zaprojektowa膰, by spe艂ni艂a swoje zadanie? Oto kilka porad Krzysztofa Nakielskiego, Product Marketing Managera w Oki Systems Polska.

Potencjalny klient musi od razu dostrzec korzy艣膰 z przeczytania ulotki. Je偶eli tej korzy艣ci nie znajdzie, natychmiast j膮 wyrzuci. Dlatego ulotka powinna zach臋ca膰 do dzia艂ania – mo偶e wi臋c by膰 kuponem zni偶kowym czy biletem wst臋pu. Ulotka to dla ma艂ych firm i micro przedsi臋biorstw jeden z najmniej nadwyr臋偶aj膮cych ich bud偶et rodzaj贸w 艣rodk贸w autopromocji. Zw艂aszcza je艣li wykonuj膮 j膮 na w艂asnej kolorowej drukarce.


CZYTAJ TAK呕E:聽JAK SKUTECZNIE PROMOWA膯 FIRM臉? OTO 5 NAJBARDZIEJ EFEKTYWNYCH FORM REKLAMY.


Po pierwsze, musz膮 si臋 o tobie dowiedzie膰

Pan Marek, w艂a艣ciciel sklepu spo偶ywczego w podwarszawskiej miejscowo艣ci, nawi膮za艂 wsp贸艂prac臋 z lokaln膮, niewielk膮 firm膮 cateringow膮. Sklep znajduje si臋 naprzeciwko stacji kolejowej, z kt贸rej codziennie do stolicy odje偶d偶aj膮 setki pracownik贸w biurowych i student贸w. Na p贸艂kach u pana Marka pojawi艂y si臋 kanapki i sa艂atki. Kolorowe, zdrowe i鈥 tanie. Zw艂aszcza w por贸wnaniu z tymi dost臋pnymi w warszawskich biurowcach. Niestety nie cieszy艂y si臋 zainteresowaniem, jakiego spodziewa艂 si臋 w艂a艣ciciel sklepu. Pan Marek zrozumia艂, 偶e osoby jad膮ce do Warszawy nie wiedz膮 o sprzedawanych przez niego kanapkach i sa艂atkach. Dlatego postanowi艂 stworzy膰 ulotki.

Po drugie, musisz si臋 wyr贸偶ni膰

Ulotka reklamowa to jedna z najstarszych form promocji i marketingu, kt贸ra mimo up艂ywu lat i rozwoju Internetu, ca艂y czas jest masowo stosowana. Dlaczego? To idealne narz臋dzie do informowania potencjalnych klient贸w o aktualnych promocjach czy zmianach w ofercie. Zw艂aszcza w przypadku takich firm jak pana Marka, czyli ma艂ych i micro przedsi臋biorstw. Dla nich to jeden z ta艅szych sposob贸w na promocj臋, zaraz obok bezpo艣redniego kontaktu z klientem i poczty pantoflowej. Inne formy reklamy s膮 dro偶sze i mog膮 znacz膮co wp艂yn膮膰 na bud偶et firmy. Niestety najwi臋kszym minusem takiej reklamy jest mnogo艣膰 ulotek i trudno艣膰 z wyr贸偶nieniem si臋 w g膮szczu druk贸w reklamowych. Dlatego warto zastanowi膰 si臋 jak stworzy膰 ulotk臋, kt贸ra przyci膮gnie uwag臋 i natychmiast nie wyl膮duje w 艣mietniku.

Po trzecie, ulotka musi by膰 atrakcyjna wizualnie i czytelna.

Lubimy kolory i obrazy. Wygl膮d ulotki natychmiast buduje w 艣wiadomo艣ci wizerunek ca艂ej firmy. Niechlujny projekt powielany na czarno-bia艂ej kopiarce nasuwa skojarzenie o niskim poziomie us艂ug. I mo偶e uczyni膰 wi臋cej szk贸d, ni偶 przynie艣膰 korzy艣ci. Tymczasem dobry projekt graficzny na odpowiednim papierze od razu podnosi wiarygodno艣膰 firmy. Dobra ulotka powinna na tyle zainteresowa膰 potencjalnego klienta, 偶e sam b臋dzie chcia艂 si臋 dowiedzie膰 czego艣 wi臋cej.

UWA呕AJ: Zbyt wiele tre艣ci, kolor贸w i zdj臋膰 mo偶e przyt艂oczy膰 odbiorc臋 i sprawi膰, 偶e ulotka b臋dzie nieczytelna. Lepiej wykorzysta膰 jeden motyw graficzny z kr贸tkim tekstem. Warto za to poeksperymentowa膰 z wielko艣ci膮 i rodzajem czcionek. Nie mo偶na zapomina膰 o drugiej stronie ulotki. Jest to dodatkowe miejsce, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 na przyk艂ad na umieszczenie kuponu promocyjnego, mapki ze wskaz贸wkami dojazdu czy rekomendacji innych klient贸w.

Po czwarte, pisz kr贸tko, na temat j臋zykiem korzy艣ci

Zalet膮 ulotki w oczach potencjalnego klienta jest to, 偶e jej lektura zajmuje ma艂o czasu. Dobr膮 ulotk臋 mo偶na ogarn膮膰 jednym spojrzeniem i od razu zrozumie膰, w czym rzecz. Ulotka mo偶e by膰 pierwszym kontaktem z firm膮 i jej ofert膮. Dlatego dobra ulotka powinna sk艂ania膰 do zrealizowania okre艣lonego dzia艂ania: wykonania telefonu, odwiedzenia strony internetowej lub po prostu z艂o偶enia pierwszej wizyty w firmie.

Jednak najwa偶niejsze jest, by potencjalny klient od razu dostrzeg艂 korzy艣膰 z przeczytania ulotki. Je偶eli tej korzy艣ci nie znajdzie, natychmiast j膮 wyrzuci. Dlatego ulotka mo偶e by膰 kuponem zni偶kowym czy biletem wst臋pu. 鈥濩all to action鈥 dzia艂a je艣li klient szybko si臋 dowie po co dosta艂 ulotk臋 i jakie korzy艣ci osi膮gnie je艣li j膮 przeczyta i wykorzysta.

Po pi膮te, nie b贸j si臋 eksperymentowa膰

Panu Markowi przy tworzeniu ulotki pomog艂a c贸rka, kt贸ra zaprojektowa艂a wygl膮d i tre艣膰 druku reklamowego kierowanego do os贸b takich jak ona 鈥 doje偶d偶aj膮cych poci膮giem do pracy. Pan Marek uzna艂 tak偶e, 偶e aby ograniczy膰 koszty nie b臋dzie zamawia艂 wydruku w drukarni, ale wykorzysta kolorow膮 drukark臋, kt贸r膮 mia艂 w biurze. Do tej pory s艂u偶y艂a mu g艂贸wnie do wydruk贸w zmieniaj膮cych si臋 cen i niewielkich plakat贸w reklamowych wywieszanych w sklepowej witrynie. Teraz wydrukowa艂 na niej nowe ulotki, a kiedy si臋 sko艅czy艂y, m贸g艂 swobodnie dodrukowa膰 kolejn膮 parti臋. Pan Marek wpad艂 na jeszcze jeden pomys艂, kt贸ry przes膮dzi艂 o sukcesie – na odwrocie ulotki umie艣ci艂 miejsce na piecz膮tki, kt贸rych odpowiednia liczba gwarantowa艂a darmow膮 kanapk臋. W ten spos贸b klienci nie wyrzucali ulotek i wracali po przek膮ski.

Ulotka mo偶e by膰 najskuteczniejsz膮 form膮 promocji, pod warunkiem, 偶e zostanie dobrze zredagowana i nale偶ycie zastosowana. Jej zalety to niska cena, por臋czny format i mo偶liwo艣膰 dok艂adnego okre艣lenia grupy odbiorc贸w. Je艣li wykonuje si臋 j膮 na swojej kolorowej drukarce w biurze, mo偶na w ten spos贸b stworzy膰 efektywn膮 kosztowo promocj臋 swojej oferty.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter