jak samodzielnie zaprojektować ulotkę

Szukasz prostego sposobu, by dotrzeć do klienta? Zobacz, jak samodzielnie zaprojektować ulotkę reklamową.

Krzysztof Nakielski

 

Ulotka to stosunkowo tani i prosty sposób, żeby dotrzeć do potencjalnego klienta. Zwłaszcza, kiedy szukasz go w swojej okolicy. Jak zatem ją zaprojektować, by spełniła swoje zadanie? Oto kilka porad Krzysztofa Nakielskiego, Product Marketing Managera w Oki Systems Polska.

Potencjalny klient musi od razu dostrzec korzyść z przeczytania ulotki. Jeżeli tej korzyści nie znajdzie, natychmiast ją wyrzuci. Dlatego ulotka powinna zachęcać do działania – może więc być kuponem zniżkowym czy biletem wstępu. Ulotka to dla małych firm i micro przedsiębiorstw jeden z najmniej nadwyrężających ich budżet rodzajów środków autopromocji. Zwłaszcza jeśli wykonują ją na własnej kolorowej drukarce.


CZYTAJ TAKŻE: JAK SKUTECZNIE PROMOWAĆ FIRMĘ? OTO 5 NAJBARDZIEJ EFEKTYWNYCH FORM REKLAMY.


Po pierwsze, muszą się o tobie dowiedzieć

Pan Marek, właściciel sklepu spożywczego w podwarszawskiej miejscowości, nawiązał współpracę z lokalną, niewielką firmą cateringową. Sklep znajduje się naprzeciwko stacji kolejowej, z której codziennie do stolicy odjeżdżają setki pracowników biurowych i studentów. Na półkach u pana Marka pojawiły się kanapki i sałatki. Kolorowe, zdrowe i… tanie. Zwłaszcza w porównaniu z tymi dostępnymi w warszawskich biurowcach. Niestety nie cieszyły się zainteresowaniem, jakiego spodziewał się właściciel sklepu. Pan Marek zrozumiał, że osoby jadące do Warszawy nie wiedzą o sprzedawanych przez niego kanapkach i sałatkach. Dlatego postanowił stworzyć ulotki.

Po drugie, musisz się wyróżnić

Ulotka reklamowa to jedna z najstarszych form promocji i marketingu, która mimo upływu lat i rozwoju Internetu, cały czas jest masowo stosowana. Dlaczego? To idealne narzędzie do informowania potencjalnych klientów o aktualnych promocjach czy zmianach w ofercie. Zwłaszcza w przypadku takich firm jak pana Marka, czyli małych i micro przedsiębiorstw. Dla nich to jeden z tańszych sposobów na promocję, zaraz obok bezpośredniego kontaktu z klientem i poczty pantoflowej. Inne formy reklamy są droższe i mogą znacząco wpłynąć na budżet firmy. Niestety największym minusem takiej reklamy jest mnogość ulotek i trudność z wyróżnieniem się w gąszczu druków reklamowych. Dlatego warto zastanowić się jak stworzyć ulotkę, która przyciągnie uwagę i natychmiast nie wyląduje w śmietniku.

Po trzecie, ulotka musi być atrakcyjna wizualnie i czytelna.

Lubimy kolory i obrazy. Wygląd ulotki natychmiast buduje w świadomości wizerunek całej firmy. Niechlujny projekt powielany na czarno-białej kopiarce nasuwa skojarzenie o niskim poziomie usług. I może uczynić więcej szkód, niż przynieść korzyści. Tymczasem dobry projekt graficzny na odpowiednim papierze od razu podnosi wiarygodność firmy. Dobra ulotka powinna na tyle zainteresować potencjalnego klienta, że sam będzie chciał się dowiedzieć czegoś więcej.

UWAŻAJ: Zbyt wiele treści, kolorów i zdjęć może przytłoczyć odbiorcę i sprawić, że ulotka będzie nieczytelna. Lepiej wykorzystać jeden motyw graficzny z krótkim tekstem. Warto za to poeksperymentować z wielkością i rodzajem czcionek. Nie można zapominać o drugiej stronie ulotki. Jest to dodatkowe miejsce, które można wykorzystać na przykład na umieszczenie kuponu promocyjnego, mapki ze wskazówkami dojazdu czy rekomendacji innych klientów.

Po czwarte, pisz krótko, na temat językiem korzyści

Zaletą ulotki w oczach potencjalnego klienta jest to, że jej lektura zajmuje mało czasu. Dobrą ulotkę można ogarnąć jednym spojrzeniem i od razu zrozumieć, w czym rzecz. Ulotka może być pierwszym kontaktem z firmą i jej ofertą. Dlatego dobra ulotka powinna skłaniać do zrealizowania określonego działania: wykonania telefonu, odwiedzenia strony internetowej lub po prostu złożenia pierwszej wizyty w firmie.

Jednak najważniejsze jest, by potencjalny klient od razu dostrzegł korzyść z przeczytania ulotki. Jeżeli tej korzyści nie znajdzie, natychmiast ją wyrzuci. Dlatego ulotka może być kuponem zniżkowym czy biletem wstępu. „Call to action” działa jeśli klient szybko się dowie po co dostał ulotkę i jakie korzyści osiągnie jeśli ją przeczyta i wykorzysta.

Po piąte, nie bój się eksperymentować

Panu Markowi przy tworzeniu ulotki pomogła córka, która zaprojektowała wygląd i treść druku reklamowego kierowanego do osób takich jak ona – dojeżdżających pociągiem do pracy. Pan Marek uznał także, że aby ograniczyć koszty nie będzie zamawiał wydruku w drukarni, ale wykorzysta kolorową drukarkę, którą miał w biurze. Do tej pory służyła mu głównie do wydruków zmieniających się cen i niewielkich plakatów reklamowych wywieszanych w sklepowej witrynie. Teraz wydrukował na niej nowe ulotki, a kiedy się skończyły, mógł swobodnie dodrukować kolejną partię. Pan Marek wpadł na jeszcze jeden pomysł, który przesądził o sukcesie – na odwrocie ulotki umieścił miejsce na pieczątki, których odpowiednia liczba gwarantowała darmową kanapkę. W ten sposób klienci nie wyrzucali ulotek i wracali po przekąski.

Ulotka może być najskuteczniejszą formą promocji, pod warunkiem, że zostanie dobrze zredagowana i należycie zastosowana. Jej zalety to niska cena, poręczny format i możliwość dokładnego określenia grupy odbiorców. Jeśli wykonuje się ją na swojej kolorowej drukarce w biurze, można w ten sposób stworzyć efektywną kosztowo promocję swojej oferty.