Jak si臋 nie przeje艣膰 w 艣wi臋ta

艢wi臋ta przyjazne dla 偶o艂膮dka. 10 wskaz贸wek

Dagny Kurdwanowska

W 艢wi臋ta spotykamy si臋 z bliskimi przy suto zastawionych sto艂ach. Najpierw najadamy si臋 pierogami, bigosem i ciastami, a potem p艂aczemy z powodu b贸lu brzucha i wyrzut贸w sumienia. Jak to zmieni膰?

Sma偶ony karp, sma偶ona kapusta z grzybami, pierogi okraszone t艂uszczem, tradycyjny sernik czy makowiec to pozycje obowi膮zkowe w wigilijnym menu. I nikt przy zdrowych zmys艂ach nie pr贸bowa艂by z nich rezygnowa膰. Z kolei s艂owo dieta lub dietetyczny zamiennik zupe艂nie w 艣wi臋ta odpadaj膮. Czasem mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e Wigilia jest tylko po to, 偶eby wszyscy mogli si臋 najpierw naje艣膰, a potem p艂aka膰 z przejedzenia. I by艂oby to nawet zabawne, gdyby nie to, 偶e czasem mo偶e si臋 sko艅czy膰 naprawd臋 powa偶nymi problemami 偶o艂膮dkowymi. Jak zatem je艣膰, 偶eby nie p臋kn膮膰 i sobie nie zaszkodzi膰?

Odpowied藕 jest w pewnym sensie oczywista 鈥 z umiarem. 艁atwo powiedzie膰, wiem. W ko艅cu pierogi z kapust膮 i grzybami tak pi臋knie u艣miechaj膮 si臋 do nas z talerza i kusz膮 鈥瀂jedz mnie鈥. Je艣li zatem trudno nam si臋 powstrzyma膰, mo偶emy zmieni膰 odrobin臋 receptur臋 i spos贸b przygotowania potraw tak, 偶eby sta艂y si臋 nieco zdrowsze.

Jak zatem odchudzi膰 艢wi臋ta? Oto kilka porad przygotowanych przez ekspert贸w z Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia.

1. Zamiast sma偶onego karpia podaj karpia przygotowanego w piekarniku. Dzi臋ki temu nie tylko 鈥瀘dchudzisz鈥 ryb臋, lecz tak偶e poznasz jej prawdziwy unikalny smak. Dobrym dodatkiem b臋d膮 podpra偶one na suchej patelni migda艂y. Wigilijnego karpia mo偶esz te偶 udusi膰 w bia艂ym winie.

2. Zrezygnuj z t艂ustej zupy rybnej na rzecz czystego czerwonego barszczu. Koniecznie niezabielanego. 艢mietana to dodatkowa porcja zb臋dnych kalorii i t艂uszczu.

3. Do uszek i pierog贸w dodaj m膮k臋 pe艂noziarnist膮. Uwa偶aj ponadto, aby u偶yty do nich farsz nie by艂 zbyt t艂usty. Staraj si臋 przygotowa膰 go z minimaln膮 ilo艣ci膮 oleju, dusz膮c sk艂adniki. Mo偶esz te偶 poeksperymentowa膰 z mniej tradycyjnymi, zdrowymi farszami, np. na bazie bia艂ej kaszy gryczanej lub kaszy jaglanej i twarogu, albo soczewicy i pomidor贸w.

4. Do ciasta na krokiety dodaj nieco otr膮b lub m膮ki z pe艂nego przemia艂u. Z panierki i obsma偶ania najlepiej zrezygnuj 鈥 na rzecz pieczenia. Jako alternatyw臋 panierki zastosuj zmielone orzechy, kt贸re po upra偶eniu w piekarniku nabior膮 wspania艂ego aromatu.

5. U偶ywane do sa艂atek majonez i 艣mietan臋 zast膮p g臋stym jogurtem naturalnym. B臋d膮 mniej kaloryczne. Pomy艣l tak偶e o przygotowaniu sa艂atki z du偶ej ilo艣ci 艣wie偶ych warzyw. Tradycyjna sa艂atka warzywna nie powinna by膰 Twoj膮 jedyn膮 porcj膮 warzyw w czasie 艢wi膮t.

6. Niech owoce b臋d膮 Twoim g艂贸wnym sposobem na 艣wi膮teczny deser. W okresie Bo偶ego Narodzenia dost臋pne s膮 w dobrej cenie soczyste mandarynki i pomara艅cze. Wykorzystaj to. Przygotuj na ich bazie sa艂atk臋 owocow膮 lub domowy koktajl.

7. Nawet klasyczne 艣wi膮teczne wypieki 艂atwo odchudzisz 鈥 do piernika dodaj marchewk臋, cukini臋 lub dyni臋. Warzywa s膮 doskona艂ymi wype艂niaczami, utrzymuj膮 wilgo膰 ciasta i umo偶liwiaj膮 zmniejszenie ilo艣ci dodawanego t艂uszczu.

8. Zrezygnuj z ma艣lanych krem贸w, mas 艣mietanowych i mas karmelowych 鈥 to prawdziwe bomby kaloryczne!

9. Do sernika u偶yj sera o zawarto艣ci t艂uszczu do 6%. Do masy twarogowej nie dodawaj mas艂a i du偶ych ilo艣ci jajek. W uzyskaniu odpowiedniej konsystencji wypieku pomo偶e Ci budy艅.

10. Pami臋taj, 偶e nadmiar 艣wi膮tecznego jedzenia lepiej schowa膰 do zamra偶alnika, ni偶 je艣膰, 鈥炁糴by si臋 nie zmarnowa艂o鈥. Za jaki艣 czas z jeszcze wi臋ksz膮 ochot膮 odgrzejesz 艣wi膮teczne pierogi.

W 艢wi臋ta pami臋taj te偶 o ruchu. D艂ugie siedzenie przy stole sprzyja spo偶yciu wi臋kszej ilo艣ci jedzenia i p贸藕niejszym problemom trawiennym. Dlatego wybierz si臋 z rodzin膮 czy znajomymi na d艂ugi 艣wi膮teczny spacer, unikniesz pokus, a przy okazji dotlenisz organizm. Je艣li natomiast codziennie 膰wiczysz, nie rezygnuj z tego tak偶e podczas 艢wi膮t. Znajd藕 czas dla siebie 鈥 b臋dzie to tylko z korzy艣ci膮 dla Twojego zdrowia 鈥 m贸wi mgr in偶. Magdalena Siuba-Strzeli艅ska, dietetyk z Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia.

A zatem zdrowych 艢wi膮t, bez b贸lu brzucha!

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close