Jak si臋 nie przeje艣膰 w 艣wi臋ta

艢wi臋ta przyjazne dla 偶o艂膮dka. 10 wskaz贸wek

Dagny Kurdwanowska

W 艢wi臋ta spotykamy si臋 z bliskimi przy suto zastawionych sto艂ach. Najpierw najadamy si臋 pierogami, bigosem i ciastami, a potem p艂aczemy z powodu b贸lu brzucha i wyrzut贸w sumienia. Jak to zmieni膰?

Sma偶ony karp, sma偶ona kapusta z grzybami, pierogi okraszone t艂uszczem, tradycyjny sernik czy makowiec to pozycje obowi膮zkowe w wigilijnym menu. I nikt przy zdrowych zmys艂ach nie pr贸bowa艂by z nich rezygnowa膰. Z kolei s艂owo dieta lub dietetyczny zamiennik zupe艂nie w 艣wi臋ta odpadaj膮. Czasem mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e Wigilia jest tylko po to, 偶eby wszyscy mogli si臋 najpierw naje艣膰, a potem p艂aka膰 z przejedzenia. I by艂oby to nawet zabawne, gdyby nie to, 偶e czasem mo偶e si臋 sko艅czy膰 naprawd臋 powa偶nymi problemami 偶o艂膮dkowymi. Jak zatem je艣膰, 偶eby nie p臋kn膮膰 i sobie nie zaszkodzi膰?

Odpowied藕 jest w pewnym sensie oczywista 鈥 z umiarem. 艁atwo powiedzie膰, wiem. W ko艅cu pierogi z kapust膮 i grzybami tak pi臋knie u艣miechaj膮 si臋 do nas z talerza i kusz膮 鈥瀂jedz mnie鈥. Je艣li zatem trudno nam si臋 powstrzyma膰, mo偶emy zmieni膰 odrobin臋 receptur臋 i spos贸b przygotowania potraw tak, 偶eby sta艂y si臋 nieco zdrowsze.

Jak zatem odchudzi膰 艢wi臋ta? Oto kilka porad przygotowanych przez ekspert贸w z Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia.

1. Zamiast sma偶onego karpia podaj karpia przygotowanego w piekarniku. Dzi臋ki temu nie tylko 鈥瀘dchudzisz鈥 ryb臋, lecz tak偶e poznasz jej prawdziwy unikalny smak. Dobrym dodatkiem b臋d膮 podpra偶one na suchej patelni migda艂y. Wigilijnego karpia mo偶esz te偶 udusi膰 w bia艂ym winie.

2. Zrezygnuj z t艂ustej zupy rybnej na rzecz czystego czerwonego barszczu. Koniecznie niezabielanego. 艢mietana to dodatkowa porcja zb臋dnych kalorii i t艂uszczu.

3. Do uszek i pierog贸w dodaj m膮k臋 pe艂noziarnist膮. Uwa偶aj ponadto, aby u偶yty do nich farsz nie by艂 zbyt t艂usty. Staraj si臋 przygotowa膰 go z minimaln膮 ilo艣ci膮 oleju, dusz膮c sk艂adniki. Mo偶esz te偶 poeksperymentowa膰 z mniej tradycyjnymi, zdrowymi farszami, np. na bazie bia艂ej kaszy gryczanej lub kaszy jaglanej i twarogu, albo soczewicy i pomidor贸w.

4. Do ciasta na krokiety dodaj nieco otr膮b lub m膮ki z pe艂nego przemia艂u. Z panierki i obsma偶ania najlepiej zrezygnuj 鈥 na rzecz pieczenia. Jako alternatyw臋 panierki zastosuj zmielone orzechy, kt贸re po upra偶eniu w piekarniku nabior膮 wspania艂ego aromatu.

5. U偶ywane do sa艂atek majonez i 艣mietan臋 zast膮p g臋stym jogurtem naturalnym. B臋d膮 mniej kaloryczne. Pomy艣l tak偶e o przygotowaniu sa艂atki z du偶ej ilo艣ci 艣wie偶ych warzyw. Tradycyjna sa艂atka warzywna nie powinna by膰 Twoj膮 jedyn膮 porcj膮 warzyw w czasie 艢wi膮t.

6. Niech owoce b臋d膮 Twoim g艂贸wnym sposobem na 艣wi膮teczny deser. W okresie Bo偶ego Narodzenia dost臋pne s膮 w dobrej cenie soczyste mandarynki i pomara艅cze. Wykorzystaj to. Przygotuj na ich bazie sa艂atk臋 owocow膮 lub domowy koktajl.

7. Nawet klasyczne 艣wi膮teczne wypieki 艂atwo odchudzisz 鈥 do piernika dodaj marchewk臋, cukini臋 lub dyni臋. Warzywa s膮 doskona艂ymi wype艂niaczami, utrzymuj膮 wilgo膰 ciasta i umo偶liwiaj膮 zmniejszenie ilo艣ci dodawanego t艂uszczu.

8. Zrezygnuj z ma艣lanych krem贸w, mas 艣mietanowych i mas karmelowych 鈥 to prawdziwe bomby kaloryczne!

9. Do sernika u偶yj sera o zawarto艣ci t艂uszczu do 6%. Do masy twarogowej nie dodawaj mas艂a i du偶ych ilo艣ci jajek. W uzyskaniu odpowiedniej konsystencji wypieku pomo偶e Ci budy艅.

10. Pami臋taj, 偶e nadmiar 艣wi膮tecznego jedzenia lepiej schowa膰 do zamra偶alnika, ni偶 je艣膰, 鈥炁糴by si臋 nie zmarnowa艂o鈥. Za jaki艣 czas z jeszcze wi臋ksz膮 ochot膮 odgrzejesz 艣wi膮teczne pierogi.

W 艢wi臋ta pami臋taj te偶 o ruchu. D艂ugie siedzenie przy stole sprzyja spo偶yciu wi臋kszej ilo艣ci jedzenia i p贸藕niejszym problemom trawiennym. Dlatego wybierz si臋 z rodzin膮 czy znajomymi na d艂ugi 艣wi膮teczny spacer, unikniesz pokus, a przy okazji dotlenisz organizm. Je艣li natomiast codziennie 膰wiczysz, nie rezygnuj z tego tak偶e podczas 艢wi膮t. Znajd藕 czas dla siebie 鈥 b臋dzie to tylko z korzy艣ci膮 dla Twojego zdrowia 鈥 m贸wi mgr in偶. Magdalena Siuba-Strzeli艅ska, dietetyk z Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia.

A zatem zdrowych 艢wi膮t, bez b贸lu brzucha!