jak si├ä┬Ö przebran├ů┬╝owi├ä┬ç

Od specjalistki w obszarze HR do Scum Masterki. Jak si─Ö przebran┼╝owi─ç?

Joanna Pruszyńska-Witkowska

Magdalena Nowacka postanowi┼éa przebran┼╝owi─ç si─Ö ze specjalistki w obszarze HR na Scrum Masterk─Ö w zespo┼éach IT. Pomimo tego, ┼╝e spad┼éa z poziomu eksperta do poziomu ucznia czuje, ┼╝e to przygoda jej ┼╝ycia oraz bardzo inspiruj─ůce, intensywne i pobudzaj─ůce ciekawo┼Ť─ç do┼Ťwiadczenie. O procesie zmiany, wyborze nowej ┼Ťcie┼╝ki kariery i trudno┼Ťciach na tej drodze rozmawia┼éa z ni─ů Joanna Pruszy┼äska-Witkowska.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Nie odkładaj decyzji o przebranżowieniu

Wed┼éug teorii zmiany Ma┼égorzaty Marczewskiej, coacha i mentorki, aby dokona─ç ┼╝yciowej zmiany trzeba najpierw nale┼╝y podj─ů─ç decyzj─Ö, a potem zablokowa─ç wszystkie my┼Ťli oddalaj─ůce jej realizacj─Ö. W tej kwestii warto mniej my┼Ťle─ç, a wi─Öcej dzia┼éa─ç, bo dzia┼éanie powoduje zmiany, a samo my┼Ťlenie o zmianie jest niczym innym jak odk┼éadaniem decyzji naÔÇŽ nigdy.

Magdalena Nowacka, ┼Ťwie┼╝o upieczona Scrum Masterka, or─Ödowniczka kobiet w bran┼╝y IT, autorka poradnika Woman Update – Przejd┼║ przemian─Ö z Mona Lis─ů, dokona┼éa zmiany swojego zawodowego ┼╝ycia i wesz┼éa do IT. Dzi─Öki kursowi online Scrum Master przebran┼╝owi┼éa si─Ö i znalaz┼éa swoje miejsce w IT, gdzie obecnie z powodzeniem si─Ö odnajduje.

Joanna Pruszy┼äska-Witkowska: Co powiedzia┼éaby┼Ť sobie dwa lata temu?

Magdalena Nowacka: Dziewczyno, dasz rad─Ö! Id┼║ za intuicj─ů! Je┼Ťli pojawi┼éa si─Ö my┼Ťl o zmianie, przyjrzyj si─Ö jej i za ni─ů pod─ů┼╝aj. Nie mo┼╝na rezygnowa─ç, nawet je┼Ťli si─Ö boimy.

Jak przebiegał twój proces zmiany?

W moim przypadku proces by┼é d┼éugofalowy, bo zmiana zacz─Ö┼éa si─Ö jakie┼Ť 2-3 lata temu. Wtedy pierwszy raz pojawi┼éa si─Ö my┼Ťl, ┼╝e chcia┼éabym co┼Ť w swoim zawodowym ┼╝yciu zmieni─ç. Rozmawia┼éam wtedy z dziewczynami z Fundacji Mamo Pracuj, potem z Future Collars i wszystkie zgodnym ch├│rem twierdzi┼éy, ┼╝e nadawa┼ébym si─Ö do roli Scrum Masterki w bran┼╝y IT. Powtarza┼éam, ┼╝e nie chce programowa─ç, ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e znajomo┼Ť─ç technologii nie jest tutaj konieczna, by m├│c pe┼éni─ç t─Ö rol─Ö.

Czym zajmowa┼éa┼Ť si─Ö wcze┼Ťniej i jak twoje do┼Ťwiadczenie pomog┼éo ci w obecnej roli?

Zajmowa┼éam si─Ö wszystkimi tematami zwi─ůzanymi z lud┼║mi w organizacji: ich rozwojem, wspieraniem, doradzaniem, mentoringiem, coachingiem, wszystkim tym, co pozwala ludziom uwalnia─ç sw├│j potencja┼é. Ale pojawi┼éa si─Ö we mnie my┼Ťl, ┼╝e co┼Ť jednak bym zmieni┼éa. ┼Üwiat idzie do przodu, digitalizacja post─Öpuje i chc─Ö w tym uczestniczy─ç. Zacz─Ö┼éam szuka─ç czego┼Ť, co b─Ödzie mnie bardzo intensywnie rozwija┼éo, zapewnia┼éo wiele nowych wyzwa┼ä, sporo wiedzy. St─ůd pojawi┼éo si─Ö IT, ale te┼╝ dlatego, ┼╝e w trakcie swojej pracy w obszarze HR u┼╝ywa┼éam r├│┼╝nego rodzaju aplikacji i zawsze mnie to fascynowa┼éo, jak to wspiera dzia┼éania i procesy HR-owe. Naturalnie te┼╝ mnie ci─ůgn─Ö┼éo w t─Ö stron─Ö, mo┼╝e dlatego, ┼╝e m├│j tata, gdy by┼éam dzieckiem, ci─ůga┼é mnie na gie┼éd─Ö komputerow─ů i m├│g┼é to by─ç pierwszy zal─ů┼╝ek zainteresowania bran┼╝─ů.

Co si─Ö sta┼éo, ┼╝e akurat podj─Ö┼éa┼Ť tak─ů decyzj─Ö? Co by┼éo wyzwalaczem?

W moim ┼╝yciu znalaz┼éa si─Ö przestrze┼ä, bym zaj─Ö┼éa si─Ö sob─ů, ┼╝ebym zadba┼éa o siebie pod r├│┼╝nymi wzgl─Ödami. Przez wiele miesi─Öcy zadawa┼éam sobie r├│┼╝ne pytania: Czy to, co robi─Ö, chc─Ö robi─ç ca┼éy czas? Czy mo┼╝e nie jest to moment, by co┼Ť zmieni─ç? Szuka┼éam dla siebie miejsca, gdzie b─Öd─ů si─Ö dzia┼éy nowe rzeczy, kt├│re b─Öd─ů spina┼éy si─Ö z now─ů rzeczywisto┼Ťci─ů dooko┼éa mnie. Zastanawia┼éam si─Ö, co chc─Ö, jak chc─Ö pracowa─ç, czy nadal tak bardzo intensywni, czy w ten sam spos├│b. To by┼éy pierwsze zal─ů┼╝ki zmiany.

Wiedzia┼éa┼Ť ju┼╝, czego nie chcesz robi─ç?

Tak, wiedzia┼éam, ┼╝e ju┼╝ nie chc─Ö tak bardzo intensywnie pracowa─ç. Chcia┼éam zostawi─ç dla siebie przestrze┼ä i chcia┼éam si─Ö rozwija─ç. Troch─Ö czasu zaj─Ö┼éo mi sprawdzenie, co to jest Scrum Master. Mia┼éam w─ůtpliwo┼Ťci, czy si─Ö nadaj─Ö do tej roli, wi─Öc konsultowa┼éam si─Ö z r├│┼╝nymi osobami, tak┼╝e ze specjalistami HR. Ba┼éam si─Ö, ┼╝e bez wiedzy technologicznej nie poradz─Ö sobie. Planowa┼éam zrobienie kursu, uczestniczy┼éam w spotkaniach Scrum Master├│w, ┼╝eby pos┼éucha─ç o ich pracy. Zorientowa┼éam si─Ö, ┼╝e te rzeczy, kt├│re robi Scrum Master, ja te┼╝ robi─Ö na co dzie┼ä, a moje projekty r├│┼╝ni┼éy si─Ö od ich tym, ┼╝e dotyczy┼éy ludzi, a nie aplikacji. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e jest wiele element├│w wsp├│lnych z moj─ů dotychczasow─ů prac─ů.

W nowej rzeczywisto┼Ťci bardzo wa┼╝ne s─ů, obok kompetencji cyfrowych, kompetencje mi─Ökkie. Komunikacji, umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy i empatii ┼╝adna sztuczna inteligencja nie zast─ůpi. Jak wesz┼éa┼Ť do bran┼╝y? Zakomunikowa┼éa┼Ť, ┼╝e masz do┼Ťwiadczenie z lud┼║mi iÔÇŽ?

To by┼éa troch─Ö taka nie┼Ťwiadoma niekompetencja. Kiedy s┼éucha┼éam tych Scrum Master├│w, pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e to wszystko jest do ogarni─Öcia. To z czym si─Ö zmierzy┼éam, w co w┼éo┼╝y┼éam i wk┼éadam sporo pracy, to zrozumienie ca┼éego procesu powstawania produkt├│w IT – co si─Ö dzieje w tych procesach, jakie elementy si─Ö tam dziej─ů. Mam nawet taki specjalny zeszyt, gdzie zapisuj─Ö te wszystkie poj─Öcia, kt├│rych nie znam. Prosz─Ö te┼╝ m├│j zesp├│┼é o wyja┼Ťnianie tego, czego nie wiem. Nie mam oporu przed tym, by pyta─ç i m├│wi─ç ÔÇ×nie wiemÔÇŁ. W obszarze IT jestem totaln─ů ┼Ťwie┼╝ynk─ů, wi─Öc nie boj─Ö si─Ö zadawa─ç pyta┼ä i szuka─ç informacji.

Wesz┼éa┼Ť w proces zmiany i nagle okaza┼éo si─Ö, ┼╝e uczysz si─Ö wszystkiego od nowa. Jakie to jest uczucie?

Mnie to na pocz─ůtku bardzo bawi┼éo, m├│wi┼éam wszystkim, ┼╝e jestem absolwentk─ů i zaczynam od nowa swoj─ů karier─Ö zawodow─ů. Oczywi┼Ťcie napotka┼éam wiele wyzwa┼ä, bo zapomina si─Ö, jak to jest si─Ö uczy─ç, jak by─ç ┼Ťwie┼╝akiem w danej dziedzinie, pyta─ç, nie wiedzie─ç czego┼Ť, czyta─ç i szuka─ç. Mam te┼╝ mentork─Ö, z kt├│r─ů przepracowuj─Ö scrum ÔÇô omawiam tematy na bie┼╝─ůco. Bardzo du┼╝o mi to daje, pozwala mi si─Ö rozwija─ç i doskonali─ç umiej─Ötno┼Ťci. To ┼╝yciowa przygoda – spad┼éam z poziomu eksperta do poziomu ucznia. Trzeba by┼éo si─Ö z tym pogodzi─ç. To do┼Ťwiadczenie bardzo inspiruj─ůce, intensywne, pobudzaj─ůce ciekawo┼Ť─ç. Mimo ┼╝e pracuj─Ö z moim zespo┼éem scrum-owym, po pracy nadal si─Ö ucz─Ö, czytam i analizuj─Ö Scrum Guide ci─ůgle na nowo.┬á

Wzi─Ö┼éa┼Ť udzia┼é w kursie online. Czego – opr├│cz wiedzy niezb─Ödnej do pracy Scrum Mastera – dowiedzia┼éa┼Ť si─Ö na kursie, na przyk┼éad o sobie?

Przede wszystkim dowiedzia┼éam si─Ö, ┼╝e praca zespo┼éowa to jest m├│j ┼╝ywio┼é. Mam otwarto┼Ť─ç na poznawanie nowych rzeczy i nie boj─Ö si─Ö tego. Czasem nie do ko┼äca rozumia┼éam, co robimy na kursie, ale jako zesp├│┼é wspierali┼Ťmy si─Ö, ┼╝eby doprowadzi─ç projekt do ko┼äca. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e odeszli┼Ťmy ju┼╝ od trybu uczenia si─Ö na bie┼╝─ůco – pracujemy, mamy ┼╝ycie prywatne, a tu nagle trzeba by┼éo si─Ö intensywnie si─Ö uczy─ç i rzuci─ç wszystko, bo jest spotkanie zespo┼éu. Praca zdalna przy projekcie by┼éa dla nas oczywisto┼Ťci─ů. Nie mieli┼Ťmy problemu z komunikacj─ů, raczej z tym, kt├│re narz─Ödzie wybra─ç, bo jest ich tak wiele. To znak czas├│w, ┼╝e komunikacja jest niesymetryczna – komunikaty pojawiaj─ů si─Ö w r├│┼╝nych miejscach, o r├│┼╝nych porach. Trzeba by┼éo nad tym panowa─ç.

Sko┼äczy┼éa┼Ť kurs i co dalej?

Pod koniec trwania kursu pojawi┼éa si─Ö propozycja sta┼╝u. Pyta┼éam mentorki, jak si─Ö wgry┼║─ç w Scruma, jak zacz─ů─ç? Sko┼äczy┼éam kurs, przede mn─ů by┼é jeszcze egzamin. Mentorka podpowiedzia┼éa mi, ┼╝e w jednej fundacji poszukuj─ů Scrum Mastera do m┼éodego zespo┼éu, kt├│ry te┼╝ si─Ö uczy programowania. Z projektu sta┼╝owego zrobi┼é si─Ö projekt biznesowy i ja w nim ci─ůgle jestem. Pierwsza reakcja mojego zespo┼éu, kiedy cz┼éonkowie dowiedzieli si─Ö, ┼╝e nie mam nic wsp├│lnego z IT, to by┼éa cisza. Ale w ko┼äcu bardzo ciep┼éo mnie przyj─Öli, wsp├│┼épracujemy, a nasza aplikacja nabiera rumie┼äc├│w.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter