jak si─Ö przebran┼╝owi─ç

Od specjalistki w obszarze HR do Scum Masterki. Jak si─Ö przebran┼╝owi─ç?

Joanna Pruszyńska-Witkowska

Magdalena Nowacka postanowi┼éa przebran┼╝owi─ç si─Ö ze specjalistki w obszarze HR na Scrum Masterk─Ö w zespo┼éach IT. Pomimo tego, ┼╝e spad┼éa z poziomu eksperta do poziomu ucznia czuje, ┼╝e to przygoda jej ┼╝ycia oraz bardzo inspiruj─ůce, intensywne i pobudzaj─ůce ciekawo┼Ť─ç do┼Ťwiadczenie. O procesie zmiany, wyborze nowej ┼Ťcie┼╝ki kariery i trudno┼Ťciach na tej drodze rozmawia┼éa z ni─ů Joanna Pruszy┼äska-Witkowska.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Nie odkładaj decyzji o przebranżowieniu

Wed┼éug teorii zmiany Ma┼égorzaty Marczewskiej, coacha i mentorki, aby dokona─ç ┼╝yciowej zmiany trzeba najpierw nale┼╝y podj─ů─ç decyzj─Ö, a potem zablokowa─ç wszystkie my┼Ťli oddalaj─ůce jej realizacj─Ö. W tej kwestii warto mniej my┼Ťle─ç, a wi─Öcej dzia┼éa─ç, bo dzia┼éanie powoduje zmiany, a samo my┼Ťlenie o zmianie jest niczym innym jak odk┼éadaniem decyzji naÔÇŽ nigdy.

Magdalena Nowacka, ┼Ťwie┼╝o upieczona Scrum Masterka, or─Ödowniczka kobiet w bran┼╝y IT, autorka poradnika Woman Update – Przejd┼║ przemian─Ö z Mona Lis─ů, dokona┼éa zmiany swojego zawodowego ┼╝ycia i wesz┼éa do IT. Dzi─Öki kursowi online Scrum Master przebran┼╝owi┼éa si─Ö i znalaz┼éa swoje miejsce w IT, gdzie obecnie z powodzeniem si─Ö odnajduje.

Joanna Pruszy┼äska-Witkowska: Co powiedzia┼éaby┼Ť sobie dwa lata temu?

Magdalena Nowacka: Dziewczyno, dasz rad─Ö! Id┼║ za intuicj─ů! Je┼Ťli pojawi┼éa si─Ö my┼Ťl o zmianie, przyjrzyj si─Ö jej i za ni─ů pod─ů┼╝aj. Nie mo┼╝na rezygnowa─ç, nawet je┼Ťli si─Ö boimy.

Jak przebiegał twój proces zmiany?

W moim przypadku proces by┼é d┼éugofalowy, bo zmiana zacz─Ö┼éa si─Ö jakie┼Ť 2-3 lata temu. Wtedy pierwszy raz pojawi┼éa si─Ö my┼Ťl, ┼╝e chcia┼éabym co┼Ť w swoim zawodowym ┼╝yciu zmieni─ç. Rozmawia┼éam wtedy z dziewczynami z Fundacji Mamo Pracuj, potem z Future Collars i wszystkie zgodnym ch├│rem twierdzi┼éy, ┼╝e nadawa┼ébym si─Ö do roli Scrum Masterki w bran┼╝y IT. Powtarza┼éam, ┼╝e nie chce programowa─ç, ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e znajomo┼Ť─ç technologii nie jest tutaj konieczna, by m├│c pe┼éni─ç t─Ö rol─Ö.

Czym zajmowa┼éa┼Ť si─Ö wcze┼Ťniej i jak twoje do┼Ťwiadczenie pomog┼éo ci w obecnej roli?

Zajmowa┼éam si─Ö wszystkimi tematami zwi─ůzanymi z lud┼║mi w organizacji: ich rozwojem, wspieraniem, doradzaniem, mentoringiem, coachingiem, wszystkim tym, co pozwala ludziom uwalnia─ç sw├│j potencja┼é. Ale pojawi┼éa si─Ö we mnie my┼Ťl, ┼╝e co┼Ť jednak bym zmieni┼éa. ┼Üwiat idzie do przodu, digitalizacja post─Öpuje i chc─Ö w tym uczestniczy─ç. Zacz─Ö┼éam szuka─ç czego┼Ť, co b─Ödzie mnie bardzo intensywnie rozwija┼éo, zapewnia┼éo wiele nowych wyzwa┼ä, sporo wiedzy. St─ůd pojawi┼éo si─Ö IT, ale te┼╝ dlatego, ┼╝e w trakcie swojej pracy w obszarze HR u┼╝ywa┼éam r├│┼╝nego rodzaju aplikacji i zawsze mnie to fascynowa┼éo, jak to wspiera dzia┼éania i procesy HR-owe. Naturalnie te┼╝ mnie ci─ůgn─Ö┼éo w t─Ö stron─Ö, mo┼╝e dlatego, ┼╝e m├│j tata, gdy by┼éam dzieckiem, ci─ůga┼é mnie na gie┼éd─Ö komputerow─ů i m├│g┼é to by─ç pierwszy zal─ů┼╝ek zainteresowania bran┼╝─ů.

Co si─Ö sta┼éo, ┼╝e akurat podj─Ö┼éa┼Ť tak─ů decyzj─Ö? Co by┼éo wyzwalaczem?

W moim ┼╝yciu znalaz┼éa si─Ö przestrze┼ä, bym zaj─Ö┼éa si─Ö sob─ů, ┼╝ebym zadba┼éa o siebie pod r├│┼╝nymi wzgl─Ödami. Przez wiele miesi─Öcy zadawa┼éam sobie r├│┼╝ne pytania: Czy to, co robi─Ö, chc─Ö robi─ç ca┼éy czas? Czy mo┼╝e nie jest to moment, by co┼Ť zmieni─ç? Szuka┼éam dla siebie miejsca, gdzie b─Öd─ů si─Ö dzia┼éy nowe rzeczy, kt├│re b─Öd─ů spina┼éy si─Ö z now─ů rzeczywisto┼Ťci─ů dooko┼éa mnie. Zastanawia┼éam si─Ö, co chc─Ö, jak chc─Ö pracowa─ç, czy nadal tak bardzo intensywni, czy w ten sam spos├│b. To by┼éy pierwsze zal─ů┼╝ki zmiany.

Wiedzia┼éa┼Ť ju┼╝, czego nie chcesz robi─ç?

Tak, wiedzia┼éam, ┼╝e ju┼╝ nie chc─Ö tak bardzo intensywnie pracowa─ç. Chcia┼éam zostawi─ç dla siebie przestrze┼ä i chcia┼éam si─Ö rozwija─ç. Troch─Ö czasu zaj─Ö┼éo mi sprawdzenie, co to jest Scrum Master. Mia┼éam w─ůtpliwo┼Ťci, czy si─Ö nadaj─Ö do tej roli, wi─Öc konsultowa┼éam si─Ö z r├│┼╝nymi osobami, tak┼╝e ze specjalistami HR. Ba┼éam si─Ö, ┼╝e bez wiedzy technologicznej nie poradz─Ö sobie. Planowa┼éam zrobienie kursu, uczestniczy┼éam w spotkaniach Scrum Master├│w, ┼╝eby pos┼éucha─ç o ich pracy. Zorientowa┼éam si─Ö, ┼╝e te rzeczy, kt├│re robi Scrum Master, ja te┼╝ robi─Ö na co dzie┼ä, a moje projekty r├│┼╝ni┼éy si─Ö od ich tym, ┼╝e dotyczy┼éy ludzi, a nie aplikacji. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e jest wiele element├│w wsp├│lnych z moj─ů dotychczasow─ů prac─ů.

W nowej rzeczywisto┼Ťci bardzo wa┼╝ne s─ů, obok kompetencji cyfrowych, kompetencje mi─Ökkie. Komunikacji, umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy i empatii ┼╝adna sztuczna inteligencja nie zast─ůpi. Jak wesz┼éa┼Ť do bran┼╝y? Zakomunikowa┼éa┼Ť, ┼╝e masz do┼Ťwiadczenie z lud┼║mi iÔÇŽ?

To by┼éa troch─Ö taka nie┼Ťwiadoma niekompetencja. Kiedy s┼éucha┼éam tych Scrum Master├│w, pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e to wszystko jest do ogarni─Öcia. To z czym si─Ö zmierzy┼éam, w co w┼éo┼╝y┼éam i wk┼éadam sporo pracy, to zrozumienie ca┼éego procesu powstawania produkt├│w IT – co si─Ö dzieje w tych procesach, jakie elementy si─Ö tam dziej─ů. Mam nawet taki specjalny zeszyt, gdzie zapisuj─Ö te wszystkie poj─Öcia, kt├│rych nie znam. Prosz─Ö te┼╝ m├│j zesp├│┼é o wyja┼Ťnianie tego, czego nie wiem. Nie mam oporu przed tym, by pyta─ç i m├│wi─ç ÔÇ×nie wiemÔÇŁ. W obszarze IT jestem totaln─ů ┼Ťwie┼╝ynk─ů, wi─Öc nie boj─Ö si─Ö zadawa─ç pyta┼ä i szuka─ç informacji.

Wesz┼éa┼Ť w proces zmiany i nagle okaza┼éo si─Ö, ┼╝e uczysz si─Ö wszystkiego od nowa. Jakie to jest uczucie?

Mnie to na pocz─ůtku bardzo bawi┼éo, m├│wi┼éam wszystkim, ┼╝e jestem absolwentk─ů i zaczynam od nowa swoj─ů karier─Ö zawodow─ů. Oczywi┼Ťcie napotka┼éam wiele wyzwa┼ä, bo zapomina si─Ö, jak to jest si─Ö uczy─ç, jak by─ç ┼Ťwie┼╝akiem w danej dziedzinie, pyta─ç, nie wiedzie─ç czego┼Ť, czyta─ç i szuka─ç. Mam te┼╝ mentork─Ö, z kt├│r─ů przepracowuj─Ö scrum ÔÇô omawiam tematy na bie┼╝─ůco. Bardzo du┼╝o mi to daje, pozwala mi si─Ö rozwija─ç i doskonali─ç umiej─Ötno┼Ťci. To ┼╝yciowa przygoda – spad┼éam z poziomu eksperta do poziomu ucznia. Trzeba by┼éo si─Ö z tym pogodzi─ç. To do┼Ťwiadczenie bardzo inspiruj─ůce, intensywne, pobudzaj─ůce ciekawo┼Ť─ç. Mimo ┼╝e pracuj─Ö z moim zespo┼éem scrum-owym, po pracy nadal si─Ö ucz─Ö, czytam i analizuj─Ö Scrum Guide ci─ůgle na nowo.┬á

Wzi─Ö┼éa┼Ť udzia┼é w kursie online. Czego – opr├│cz wiedzy niezb─Ödnej do pracy Scrum Mastera – dowiedzia┼éa┼Ť si─Ö na kursie, na przyk┼éad o sobie?

Przede wszystkim dowiedzia┼éam si─Ö, ┼╝e praca zespo┼éowa to jest m├│j ┼╝ywio┼é. Mam otwarto┼Ť─ç na poznawanie nowych rzeczy i nie boj─Ö si─Ö tego. Czasem nie do ko┼äca rozumia┼éam, co robimy na kursie, ale jako zesp├│┼é wspierali┼Ťmy si─Ö, ┼╝eby doprowadzi─ç projekt do ko┼äca. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e odeszli┼Ťmy ju┼╝ od trybu uczenia si─Ö na bie┼╝─ůco – pracujemy, mamy ┼╝ycie prywatne, a tu nagle trzeba by┼éo si─Ö intensywnie si─Ö uczy─ç i rzuci─ç wszystko, bo jest spotkanie zespo┼éu. Praca zdalna przy projekcie by┼éa dla nas oczywisto┼Ťci─ů. Nie mieli┼Ťmy problemu z komunikacj─ů, raczej z tym, kt├│re narz─Ödzie wybra─ç, bo jest ich tak wiele. To znak czas├│w, ┼╝e komunikacja jest niesymetryczna – komunikaty pojawiaj─ů si─Ö w r├│┼╝nych miejscach, o r├│┼╝nych porach. Trzeba by┼éo nad tym panowa─ç.

Sko┼äczy┼éa┼Ť kurs i co dalej?

Pod koniec trwania kursu pojawi┼éa si─Ö propozycja sta┼╝u. Pyta┼éam mentorki, jak si─Ö wgry┼║─ç w Scruma, jak zacz─ů─ç? Sko┼äczy┼éam kurs, przede mn─ů by┼é jeszcze egzamin. Mentorka podpowiedzia┼éa mi, ┼╝e w jednej fundacji poszukuj─ů Scrum Mastera do m┼éodego zespo┼éu, kt├│ry te┼╝ si─Ö uczy programowania. Z projektu sta┼╝owego zrobi┼é si─Ö projekt biznesowy i ja w nim ci─ůgle jestem. Pierwsza reakcja mojego zespo┼éu, kiedy cz┼éonkowie dowiedzieli si─Ö, ┼╝e nie mam nic wsp├│lnego z IT, to by┼éa cisza. Ale w ko┼äcu bardzo ciep┼éo mnie przyj─Öli, wsp├│┼épracujemy, a nasza aplikacja nabiera rumie┼äc├│w.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close