Infolinia pomocy

Wsparcie i pomoc w s┼éuchawce. Jak skorzysta─ç z poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ?

Ewa Foks

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ, mimo ┼╝e nie zast─ůpi osobistego kontaktu ze specjalist─ů, stanowi pierwszy krok w procesie podejmowania decyzji o szukaniu pomocy i uwolnienia si─Ö z krzywdz─ůcej, przemocowej relacji.

Telefon w Poradni jest jedn─ů z form komunikacji, kt├│ra umo┼╝liwia kontakt z kim┼Ť, kto nie tylko przeka┼╝e potrzebne informacje, ale te┼╝ wys┼éucha i wesprze w trudnym momencie. Wprawdzie kontakt telefoniczny nie zast─ůpi bezpo┼Ťredniego spotkania z psychologiem, jednak cz─Östo rozmowa telefoniczna jest pierwszym krokiem, prowadz─ůcym do uzyskania kompleksowej pomocy.

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ prowadzona jest przez Og├│lnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ IPZ od czerwca 2007 roku. Stanowi ona bardzo wa┼╝ne uzupe┼énienie oferty pomocowej zar├│wno dla os├│b, kt├│re znalaz┼éy si─Ö w trudnych sytuacjach ┼╝yciowych, wynikaj─ůcych bezpo┼Ťrednio z pokrzywdzenia r├│┼╝nego typu przest─Öpstwami (ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem do┼Ťwiadczenia przemocy w rodzinie), jak i os├│b im bliskich i ┼Ťwiadk├│w tego typu zdarze┼ä.

Dzia┼éalno┼Ť─ç poradni opiera si─Ö na ┼Ťwiadczeniu nast─Öpuj─ůcych form pomocy dla os├│b dzwoni─ůcych:

  • wsparcie psychologiczne dla os├│b pokrzywdzonych przest─Öpstwem, ich bliskich i ┼Ťwiadk├│w przest─Öpstw,
  • pomoc w przeanalizowaniu i uporz─ůdkowaniu prze┼╝ytych do┼Ťwiadcze┼ä,
  • edukacja w zakresie zjawiska przemocy wobec os├│b doros┼éych i dzieci,
  • poradnictwo prawne dotycz─ůce udzielania informacji obowi─ůzuj─ůcych w Polsce przepisach i procedurach prawnych, przys┼éuguj─ůcych prawach i mo┼╝liwo┼Ťciach rozwi─ůzania problemu,
  • wskazanie adres├│w plac├│wek pomocowych dzia┼éaj─ůcych w lokalnym ┼Ťrodowisku osoby dzwoni─ůcej,
  • motywowanie do podejmowania dzia┼éa┼ä maj─ůcych na celu przerwanie przemocy,
  • podejmowanie interwencji w sprawach przemocy w rodzinie poprzez pisemny lub telefoniczny kontakt z instytucjami zajmuj─ůcymi si─Ö przemoc─ů w rodzinie na terenie miejsca zamieszkania osoby pokrzywdzonej,
  • poradnictwo, wspieranie oraz udzielanie kompleksowej informacji profesjonalistom, przedstawicielom s┼éu┼╝b i organizacji pracuj─ůcych w obszarze przeciwdzia┼éania przemocy w rodzinie (np. przewodnicz─ůcym zespo┼é├│w interdyscyplinarnych, pracownikom socjalnym, dzielnicowym itp.).

Rozmowa telefoniczna nie mo┼╝e zast─ůpi─ç bezpo┼Ťrednich i regularnych spotka┼ä ze specjalist─ů, niemniej ju┼╝ w trakcie pierwszego kontaktu pozwala podj─ů─ç pr├│b─Ö pomocy osobie dzwoni─ůcej w dokonaniu zmian w zakresie:

  • postrzegania samego siebie,
  • postrzegania otaczaj─ůcego ┼Ťwiata,
  • postrzegania prze┼╝ywanych emocji,
  • postrzegania w┼éasnego sposobu my┼Ťlenia.

Zalety kontaktu telefonicznego

Zdarza si─Ö, ┼╝e cz┼éowiek w pewnym momencie ┼╝ycia u┼Ťwiadamia sobie, ┼╝e trudno┼Ťci, kt├│re go spotykaj─ů, s─ů ponad jego si┼éy, ┼╝e nie ma ochoty dalej ┼╝y─ç, ┼╝e sam nie b─Ödzie w stanie sobie z nimi poradzi─ç, ┼╝e jest bezsilny. W takich sytuacjach najlepszym rozwi─ůzaniem jest zwr├│cenie si─Ö o pomoc do os├│b zawodowo zajmuj─ůcych si─Ö prac─ů z lud┼║mi w kryzysie do specjalist├│w w dziedzinie pomocy psychologicznej, czyli do psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Kontakt poprzez telefon dobrze si─Ö sprawdza w przypadku os├│b w z┼éym stanie psychicznym, kt├│re nie s─ů w stanie sprosta─ç nowym sytuacjom. Wielkim niebezpiecze┼ästwem dla takich os├│b jest ca┼ékowita izolacja. Rozmowa telefoniczna ze specjalist─ů mo┼╝e by─ç jedynym sposobem zwr├│cenia si─Ö po pomoc w spos├│b adekwatny do ich mo┼╝liwo┼Ťci, a tak┼╝e jedynym pozytywnym i wspieraj─ůcym kontaktem z drugim cz┼éowiekiem w ich osamotnionym ┼╝yciu. Zdarza si─Ö, ┼╝e z pomocy specjalistycznych plac├│wek z r├│┼╝nych wzgl─Öd├│w nie mog─ů korzysta─ç ci, kt├│rzy najbardziej tego potrzebuj─ů. Ich r├│┼╝norodne problemy uniemo┼╝liwiaj─ů skorzystanie z bezpo┼Ťredniej pomocy.

Linia telefoniczna daje sposobno┼Ť─ç ┼éatwiejszego kontaktu ze specjalistami, dzi─Öki kt├│rej wsparcie i pomoc s─ů na ÔÇ×wyci─ůgni─Öcie r─ÖkiÔÇŁ. Jej zalety to:

  • wi─Öksza kontrola osoby dzwoni─ůcej nad prowadzon─ů rozmow─ů,
  • anonimowo┼Ť─ç zar├│wno osoby dzwoni─ůcej, jak i konsultanta,
  • pokonanie barier demograficznych i osobistych osoby dzwoni─ůcej,
  • czas i d┼éugo┼Ť─ç rozmowy z osob─ů dzwoni─ůc─ů dostosowane s─ů do jej indywidualnych potrzeb,
  • powszechna dost─Öpno┼Ť─ç us┼éug telefonicznych.

Kto dzwoni do poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ?

Do poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ dzwoni─ů zar├│wno kobiety (80%), jak i m─Ö┼╝czy┼║ni (20%), osoby do┼Ťwiadczaj─ůce przemocy, stosuj─ůce przemoc, jak i ┼Ťwiadkowie przemocy. Osobami do┼Ťwiadczaj─ůcymi przemocy w przewa┼╝aj─ůcej cz─Ö┼Ťci s─ů kobiety (90%), dzwoni─ů te┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni, kt├│rzy opisuj─ů, w jaki spos├│b s─ů krzywdzeni (upokarzani, o┼Ťmieszani, degradowani) przez swoich bliskich. Dla nich rozmowa telefoniczna jest cz─Östo jedyn─ů w ich przekonaniu mo┼╝liwo┼Ťci─ů porozmawiania o problemie, bowiem wci─ů┼╝ pokutuje stereotyp silnego i radz─ůcego sobie z wszelkimi trudno┼Ťciami m─Ö┼╝czyzny. To, ┼╝e nie trzeba ujawnia─ç swoich danych i pokazywa─ç twarzy jest dla nich niezmiernie wa┼╝ne, przynajmniej na etapie podejmowania decyzji o zaj─Öciu si─Ö problemem.

Zdarza si─Ö, ┼╝e rozmowa z konsultantem poradni telefonicznej zar├│wno dla kobiet, jak i dla m─Ö┼╝czyzn jest pierwszym do┼Ťwiadczeniem podzielenia si─Ö z drugim cz┼éowiekiem prze┼╝ywanym dramatem. Osoby korzystaj─ůce z us┼éug telefonu maj─ů prawo nie ujawnia─ç swoich danych personalnych. Na w┼éasne ┼╝yczenie mog─ů jednak poda─ç imi─Ö i nazwisko. Robi─ů to zazwyczaj w├│wczas, kiedy prosz─ů o podj─Öcie interwencji w sprawie w┼éasnej lub innej osoby. Anonimowo┼Ť─ç zar├│wno dzwoni─ůcego/ej, jak i konsultanta/tki tworzy bezpieczn─ů przestrze┼ä do opowiedzenia o swoim do┼Ťwiadczeniu, uporz─ůdkowania prze┼╝ytych do┼Ťwiadcze┼ä, nazwania problemu i wsp├│lnego zastanowienia si─Ö nad mo┼╝liwo┼Ťciami wyzwolenia si─Ö z krzywdz─ůcej sytuacji.

Bywa, ┼╝e pierwsza rozmowa telefoniczna ze specjalist─ů staje si─Ö jednocze┼Ťnie pierwszym wa┼╝nym krokiem do udania si─Ö po pomoc do plac├│wki w celu korzystania z regularnego wsparcia w bezpo┼Ťrednim kontakcie. Osoba dzwoni─ůca mo┼╝e utwierdzi─ç si─Ö w przekonaniu ÔÇô lub pierwszy raz w swoim ┼╝yciu us┼éysze─ç ÔÇô i┼╝ ma prawo do sprzeciwu, obrony i zmiany swojej sytuacji i ┼╝e to nie ona ponosi win─Ö i odpowiedzialno┼Ť─ç za przemoc, lecz osoba, kt├│ra si─Ö jej dopuszcza.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: FA┼üSZYWA PERSPEKTYWA. JAK ZMIENI─ć SPO┼üECZNE POSTRZEGANIE PRZEMOCY W RODZINIE?

Zdarza si─Ö, ┼╝e dzwoni─ů m─Ö┼╝czy┼║ni stosuj─ůcy przemoc wobec swoich bliskich (4%), kt├│rzy ju┼╝ zetkn─Öli si─Ö z konsekwencjami swoich czyn├│w i chc─ů dopyta─ç np. o procedur─Ö ÔÇ×Niebieskie KartyÔÇŁ, ale te┼╝ tacy (cho─ç niestety w znacznej mniejszo┼Ťci), kt├│rzy u┼Ťwiadamiaj─ů sobie, ┼╝e przemoc, kt├│r─ů stosuj─ů wobec innych, opr├│cz poczucia w┼éadzy, niesie r├│wnie┼╝ cierpienie im samym. Czuj─ů, ┼╝e chcieliby co┼Ť zmieni─ç w swoim zachowaniu, ale nie wiedz─ů co, jak tego dokona─ç i gdzie mogliby zwr├│ci─ç si─Ö po pomoc.

Du┼╝─ů grup─Ö os├│b dzwoni─ůcych stanowi─ů ┼Ťwiadkowie przemocy (ponad 40%). Na przestrzeni ostatnich lat zdecydowanie wzrasta liczba tych os├│b. Korzystaj─ůc z rozmowy ze specjalistami, zazwyczaj chc─ů si─Ö upewni─ç, czy s┼éusznie robi─ů, reaguj─ůc na czyj─ů┼Ť krzywd─Ö lub potrzebuj─ů podpowiedzi, jakie kroki mog─ů podj─ů─ç w konkretnej sytuacji.

Telefon w przekonaniu wielu os├│b stanowi jedyn─ů bezpieczn─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç skorzystania ze wsparcia psychologicznego czy uzyskania informacji o mo┼╝liwych rozwi─ůzaniach prawnych. Mo┼╝liwo┼Ť─ç pozostawania anonimowym jest znacz─ůca dla wielu os├│b krzywdzonych, kt├│re na co dzie┼ä mierz─ů si─Ö z poczuciem winy i wstydu z powodu do┼Ťwiadczanej przemocy. Dla innych z kolei mo┼╝e to by─ç jedyna dost─Öpna forma ze wzgl─Ödu na przeszkody natury technicznej. Dzwoni─ů osoby starsze i niepe┼énosprawne (5%) czy kobiety w zaawansowanej ci─ů┼╝y, maj─ůce mniejsz─ů ni┼╝ inni szans─Ö dotarcia do plac├│wki pomocowej, kt├│ra cz─Östo jest oddalona wiele kilometr├│w od ich miejsca zamieszkania. Zdarza si─Ö, ┼╝e ze wzgl─Ödu na stan zdrowia rzadko lub wcale nie wychodz─ů z domu. Cz─Östo z powodu braku wsparcia, zrozumienia i odrzucenia zmagaj─ů si─Ö z poczuciem bezsilno┼Ťci, braku akceptacji i osamotnienia. Znaczna cz─Ö┼Ť─ç os├│b (40%) dzwoni z ma┼éych miejscowo┼Ťci i wsi.

Kolejn─ů grup─Ö dzwoni─ůcych stanowi─ů osoby, kt├│re pad┼éy ofiar─ů przest─Öpstw seksualnych (8%). M├│wienie o krzywdzie, kt├│ra dotkn─Ö┼éa najbardziej intymnej sfery, cz─Östo jest nie do ud┼║wigni─Öcia w bezpo┼Ťrednim kontakcie. W czasie rozmowy telefonicznej nie wida─ç dr┼╝─ůcych r─ůk, zaczerwienionych policzk├│w i nie ma konieczno┼Ťci patrzenia rozm├│wcy prosto w oczy. Do┼Ťwiadczenie przemocy w bliskiej relacji skutkuje brakiem zaufania do innych ludzi, st─ůd te┼╝ decyzja o rozmowie z konsultantem/k─ů poradni telefonicznej mo┼╝e stanowi─ç pr├│b─Ö przekonania si─Ö czy cz┼éowiek po drugiej stronie s┼éuchawki uwierzy, zrozumie i potraktuje powa┼╝nie.

 

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ dzia┼éa przez 7 dni w tygodniu
pod numerem 22 668 70 00 w godzinach 12.00ÔÇô18.00.

Dy┼╝ury pe┼éni─ů przeszkoleni specjali┼Ťci ÔÇô psycholodzy i prawnicy.
Rocznie konsultanci infolinii udzielaj─ů wsparcia i pomocy oko┼éo 4 tys. dzwoni─ůcych os├│b.

***

Fragment artyku┼éu pochodzi z Publikacji Niebieskiej Linii 5/124/2019. Autorem artyku┼éu jest Ewa Foks ÔÇô psycholo┼╝ka, psychoterapeutka, certyfikowana specjalistka przeciwdzia┼éania przemocy w rodzinie, konsultantka w Poradni Telefonicznej Og├│lnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ IPZ, Warszawa.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close