Infolinia pomocy

Wsparcie i pomoc w s┼éuchawce. Jak skorzysta─ç z poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ?

Ewa Foks

 

 

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ, mimo ┼╝e nie zast─ůpi osobistego kontaktu ze specjalist─ů, stanowi pierwszy krok w procesie podejmowania decyzji o szukaniu pomocy i uwolnienia si─Ö z krzywdz─ůcej, przemocowej relacji.

Telefon w Poradni jest jedn─ů z form komunikacji, kt├│ra umo┼╝liwia kontakt z kim┼Ť, kto nie tylko przeka┼╝e potrzebne informacje, ale te┼╝ wys┼éucha i wesprze w trudnym momencie. Wprawdzie kontakt telefoniczny nie zast─ůpi bezpo┼Ťredniego spotkania z psychologiem, jednak cz─Östo rozmowa telefoniczna jest pierwszym krokiem, prowadz─ůcym do uzyskania kompleksowej pomocy.

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ prowadzona jest przez Og├│lnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ IPZ od czerwca 2007 roku. Stanowi ona bardzo wa┼╝ne uzupe┼énienie oferty pomocowej zar├│wno dla os├│b, kt├│re znalaz┼éy si─Ö w trudnych sytuacjach ┼╝yciowych, wynikaj─ůcych bezpo┼Ťrednio z pokrzywdzenia r├│┼╝nego typu przest─Öpstwami (ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem do┼Ťwiadczenia przemocy w rodzinie), jak i os├│b im bliskich i ┼Ťwiadk├│w tego typu zdarze┼ä.

Dzia┼éalno┼Ť─ç poradni opiera si─Ö na ┼Ťwiadczeniu nast─Öpuj─ůcych form pomocy dla os├│b dzwoni─ůcych:

  • wsparcie psychologiczne dla os├│b pokrzywdzonych przest─Öpstwem, ich bliskich i ┼Ťwiadk├│w przest─Öpstw,
  • pomoc w przeanalizowaniu i uporz─ůdkowaniu prze┼╝ytych do┼Ťwiadcze┼ä,
  • edukacja w zakresie zjawiska przemocy wobec os├│b doros┼éych i dzieci,
  • poradnictwo prawne dotycz─ůce udzielania informacji obowi─ůzuj─ůcych w Polsce przepisach i procedurach prawnych, przys┼éuguj─ůcych prawach i mo┼╝liwo┼Ťciach rozwi─ůzania problemu,
  • wskazanie adres├│w plac├│wek pomocowych dzia┼éaj─ůcych w lokalnym ┼Ťrodowisku osoby dzwoni─ůcej,
  • motywowanie do podejmowania dzia┼éa┼ä maj─ůcych na celu przerwanie przemocy,
  • podejmowanie interwencji w sprawach przemocy w rodzinie poprzez pisemny lub telefoniczny kontakt z instytucjami zajmuj─ůcymi si─Ö przemoc─ů w rodzinie na terenie miejsca zamieszkania osoby pokrzywdzonej,
  • poradnictwo, wspieranie oraz udzielanie kompleksowej informacji profesjonalistom, przedstawicielom s┼éu┼╝b i organizacji pracuj─ůcych w obszarze przeciwdzia┼éania przemocy w rodzinie (np. przewodnicz─ůcym zespo┼é├│w interdyscyplinarnych, pracownikom socjalnym, dzielnicowym itp.).

Rozmowa telefoniczna nie mo┼╝e zast─ůpi─ç bezpo┼Ťrednich i regularnych spotka┼ä ze specjalist─ů, niemniej ju┼╝ w trakcie pierwszego kontaktu pozwala podj─ů─ç pr├│b─Ö pomocy osobie dzwoni─ůcej w dokonaniu zmian w zakresie:

  • postrzegania samego siebie,
  • postrzegania otaczaj─ůcego ┼Ťwiata,
  • postrzegania prze┼╝ywanych emocji,
  • postrzegania w┼éasnego sposobu my┼Ťlenia.

Zalety kontaktu telefonicznego

Zdarza si─Ö, ┼╝e cz┼éowiek w pewnym momencie ┼╝ycia u┼Ťwiadamia sobie, ┼╝e trudno┼Ťci, kt├│re go spotykaj─ů, s─ů ponad jego si┼éy, ┼╝e nie ma ochoty dalej ┼╝y─ç, ┼╝e sam nie b─Ödzie w stanie sobie z nimi poradzi─ç, ┼╝e jest bezsilny. W takich sytuacjach najlepszym rozwi─ůzaniem jest zwr├│cenie si─Ö o pomoc do os├│b zawodowo zajmuj─ůcych si─Ö prac─ů z lud┼║mi w kryzysie do specjalist├│w w dziedzinie pomocy psychologicznej, czyli do psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Kontakt poprzez telefon dobrze si─Ö sprawdza w przypadku os├│b w z┼éym stanie psychicznym, kt├│re nie s─ů w stanie sprosta─ç nowym sytuacjom. Wielkim niebezpiecze┼ästwem dla takich os├│b jest ca┼ékowita izolacja. Rozmowa telefoniczna ze specjalist─ů mo┼╝e by─ç jedynym sposobem zwr├│cenia si─Ö po pomoc w spos├│b adekwatny do ich mo┼╝liwo┼Ťci, a tak┼╝e jedynym pozytywnym i wspieraj─ůcym kontaktem z drugim cz┼éowiekiem w ich osamotnionym ┼╝yciu. Zdarza si─Ö, ┼╝e z pomocy specjalistycznych plac├│wek z r├│┼╝nych wzgl─Öd├│w nie mog─ů korzysta─ç ci, kt├│rzy najbardziej tego potrzebuj─ů. Ich r├│┼╝norodne problemy uniemo┼╝liwiaj─ů skorzystanie z bezpo┼Ťredniej pomocy.

Linia telefoniczna daje sposobno┼Ť─ç ┼éatwiejszego kontaktu ze specjalistami, dzi─Öki kt├│rej wsparcie i pomoc s─ů na ÔÇ×wyci─ůgni─Öcie r─ÖkiÔÇŁ. Jej zalety to:

  • wi─Öksza kontrola osoby dzwoni─ůcej nad prowadzon─ů rozmow─ů,
  • anonimowo┼Ť─ç zar├│wno osoby dzwoni─ůcej, jak i konsultanta,
  • pokonanie barier demograficznych i osobistych osoby dzwoni─ůcej,
  • czas i d┼éugo┼Ť─ç rozmowy z osob─ů dzwoni─ůc─ů dostosowane s─ů do jej indywidualnych potrzeb,
  • powszechna dost─Öpno┼Ť─ç us┼éug telefonicznych.

Kto dzwoni do poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ?

Do poradni telefonicznej ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ dzwoni─ů zar├│wno kobiety (80%), jak i m─Ö┼╝czy┼║ni (20%), osoby do┼Ťwiadczaj─ůce przemocy, stosuj─ůce przemoc, jak i ┼Ťwiadkowie przemocy. Osobami do┼Ťwiadczaj─ůcymi przemocy w przewa┼╝aj─ůcej cz─Ö┼Ťci s─ů kobiety (90%), dzwoni─ů te┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni, kt├│rzy opisuj─ů, w jaki spos├│b s─ů krzywdzeni (upokarzani, o┼Ťmieszani, degradowani) przez swoich bliskich. Dla nich rozmowa telefoniczna jest cz─Östo jedyn─ů w ich przekonaniu mo┼╝liwo┼Ťci─ů porozmawiania o problemie, bowiem wci─ů┼╝ pokutuje stereotyp silnego i radz─ůcego sobie z wszelkimi trudno┼Ťciami m─Ö┼╝czyzny. To, ┼╝e nie trzeba ujawnia─ç swoich danych i pokazywa─ç twarzy jest dla nich niezmiernie wa┼╝ne, przynajmniej na etapie podejmowania decyzji o zaj─Öciu si─Ö problemem.

Zdarza si─Ö, ┼╝e rozmowa z konsultantem poradni telefonicznej zar├│wno dla kobiet, jak i dla m─Ö┼╝czyzn jest pierwszym do┼Ťwiadczeniem podzielenia si─Ö z drugim cz┼éowiekiem prze┼╝ywanym dramatem. Osoby korzystaj─ůce z us┼éug telefonu maj─ů prawo nie ujawnia─ç swoich danych personalnych. Na w┼éasne ┼╝yczenie mog─ů jednak poda─ç imi─Ö i nazwisko. Robi─ů to zazwyczaj w├│wczas, kiedy prosz─ů o podj─Öcie interwencji w sprawie w┼éasnej lub innej osoby. Anonimowo┼Ť─ç zar├│wno dzwoni─ůcego/ej, jak i konsultanta/tki tworzy bezpieczn─ů przestrze┼ä do opowiedzenia o swoim do┼Ťwiadczeniu, uporz─ůdkowania prze┼╝ytych do┼Ťwiadcze┼ä, nazwania problemu i wsp├│lnego zastanowienia si─Ö nad mo┼╝liwo┼Ťciami wyzwolenia si─Ö z krzywdz─ůcej sytuacji.

Bywa, ┼╝e pierwsza rozmowa telefoniczna ze specjalist─ů staje si─Ö jednocze┼Ťnie pierwszym wa┼╝nym krokiem do udania si─Ö po pomoc do plac├│wki w celu korzystania z regularnego wsparcia w bezpo┼Ťrednim kontakcie. Osoba dzwoni─ůca mo┼╝e utwierdzi─ç si─Ö w przekonaniu ÔÇô lub pierwszy raz w swoim ┼╝yciu us┼éysze─ç ÔÇô i┼╝ ma prawo do sprzeciwu, obrony i zmiany swojej sytuacji i ┼╝e to nie ona ponosi win─Ö i odpowiedzialno┼Ť─ç za przemoc, lecz osoba, kt├│ra si─Ö jej dopuszcza.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: FA┼üSZYWA PERSPEKTYWA. JAK ZMIENI─ć SPO┼üECZNE POSTRZEGANIE PRZEMOCY W RODZINIE?

Zdarza si─Ö, ┼╝e dzwoni─ů m─Ö┼╝czy┼║ni stosuj─ůcy przemoc wobec swoich bliskich (4%), kt├│rzy ju┼╝ zetkn─Öli si─Ö z konsekwencjami swoich czyn├│w i chc─ů dopyta─ç np. o procedur─Ö ÔÇ×Niebieskie KartyÔÇŁ, ale te┼╝ tacy (cho─ç niestety w znacznej mniejszo┼Ťci), kt├│rzy u┼Ťwiadamiaj─ů sobie, ┼╝e przemoc, kt├│r─ů stosuj─ů wobec innych, opr├│cz poczucia w┼éadzy, niesie r├│wnie┼╝ cierpienie im samym. Czuj─ů, ┼╝e chcieliby co┼Ť zmieni─ç w swoim zachowaniu, ale nie wiedz─ů co, jak tego dokona─ç i gdzie mogliby zwr├│ci─ç si─Ö po pomoc.

Du┼╝─ů grup─Ö os├│b dzwoni─ůcych stanowi─ů ┼Ťwiadkowie przemocy (ponad 40%). Na przestrzeni ostatnich lat zdecydowanie wzrasta liczba tych os├│b. Korzystaj─ůc z rozmowy ze specjalistami, zazwyczaj chc─ů si─Ö upewni─ç, czy s┼éusznie robi─ů, reaguj─ůc na czyj─ů┼Ť krzywd─Ö lub potrzebuj─ů podpowiedzi, jakie kroki mog─ů podj─ů─ç w konkretnej sytuacji.

Telefon w przekonaniu wielu os├│b stanowi jedyn─ů bezpieczn─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç skorzystania ze wsparcia psychologicznego czy uzyskania informacji o mo┼╝liwych rozwi─ůzaniach prawnych. Mo┼╝liwo┼Ť─ç pozostawania anonimowym jest znacz─ůca dla wielu os├│b krzywdzonych, kt├│re na co dzie┼ä mierz─ů si─Ö z poczuciem winy i wstydu z powodu do┼Ťwiadczanej przemocy. Dla innych z kolei mo┼╝e to by─ç jedyna dost─Öpna forma ze wzgl─Ödu na przeszkody natury technicznej. Dzwoni─ů osoby starsze i niepe┼énosprawne (5%) czy kobiety w zaawansowanej ci─ů┼╝y, maj─ůce mniejsz─ů ni┼╝ inni szans─Ö dotarcia do plac├│wki pomocowej, kt├│ra cz─Östo jest oddalona wiele kilometr├│w od ich miejsca zamieszkania. Zdarza si─Ö, ┼╝e ze wzgl─Ödu na stan zdrowia rzadko lub wcale nie wychodz─ů z domu. Cz─Östo z powodu braku wsparcia, zrozumienia i odrzucenia zmagaj─ů si─Ö z poczuciem bezsilno┼Ťci, braku akceptacji i osamotnienia. Znaczna cz─Ö┼Ť─ç os├│b (40%) dzwoni z ma┼éych miejscowo┼Ťci i wsi.

Kolejn─ů grup─Ö dzwoni─ůcych stanowi─ů osoby, kt├│re pad┼éy ofiar─ů przest─Öpstw seksualnych (8%). M├│wienie o krzywdzie, kt├│ra dotkn─Ö┼éa najbardziej intymnej sfery, cz─Östo jest nie do ud┼║wigni─Öcia w bezpo┼Ťrednim kontakcie. W czasie rozmowy telefonicznej nie wida─ç dr┼╝─ůcych r─ůk, zaczerwienionych policzk├│w i nie ma konieczno┼Ťci patrzenia rozm├│wcy prosto w oczy. Do┼Ťwiadczenie przemocy w bliskiej relacji skutkuje brakiem zaufania do innych ludzi, st─ůd te┼╝ decyzja o rozmowie z konsultantem/k─ů poradni telefonicznej mo┼╝e stanowi─ç pr├│b─Ö przekonania si─Ö czy cz┼éowiek po drugiej stronie s┼éuchawki uwierzy, zrozumie i potraktuje powa┼╝nie.

 

Poradnia telefoniczna ÔÇ×Niebieskiej LiniiÔÇŁ dzia┼éa przez 7 dni w tygodniu
pod numerem 22 668 70 00 w godzinach 12.00ÔÇô18.00.

Dy┼╝ury pe┼éni─ů przeszkoleni specjali┼Ťci ÔÇô psycholodzy i prawnicy.
Rocznie konsultanci infolinii udzielaj─ů wsparcia i pomocy oko┼éo 4 tys. dzwoni─ůcych os├│b.

***

Fragment artyku┼éu pochodzi z Publikacji Niebieskiej Linii 5/124/2019. Autorem artyku┼éu jest Ewa Foks ÔÇô psycholo┼╝ka, psychoterapeutka, certyfikowana specjalistka przeciwdzia┼éania przemocy w rodzinie, konsultantka w Poradni Telefonicznej Og├│lnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ÔÇ×Niebieska LiniaÔÇŁ IPZ, Warszawa.