Joanna Rek-Faber

Wiosna to symboliczny pocz膮tek i dobry czas na realizacj臋 plan贸w. Jak zrobi膰 to skutecznie?

Joanna Rek-Faber

Je艣li gdzie艣 w Twojej g艂owie k艂臋bi膮 si臋 my艣li pt. 鈥瀓aka to szkoda, 偶e nie powzi臋艂am noworocznych postanowie艅鈥, to spiesz臋 z pocieszeniem: dobrze, 偶e je odpu艣ci艂a艣! Maj膮 bardzo nik艂y poziom realizacji. Znacznie lepiej zaczyna膰 realizacj臋 nowych plan贸w zgodnie z rytmem przyrody - na wiosn臋!

呕eby by膰 do ko艅ca uczciw膮 鈥 nic nie mam do noworocznych postanowie艅. Czasami potrzeba nam symbolicznego momentu – jak chocia偶by nadej艣cie nowego roku kalendarzowego – by um贸wi膰 si臋 ze sob膮 na zmian臋. I to jest bardzo ok. To, czego nie lubi臋 w postanowieniach na nowy rok to tego, 偶e czasami postanawiamy co艣, bo tak wypada, bo inni tak robi膮. No i jeszcze ten sam 艣rodek zimy. Czas, kt贸ry naturalnie jest czasem wyciszenia i spowolnienia, nie za艣 odpalania wrotek do nowych, wielkich projekt贸w.

Ok, wiem, s膮 wyj膮tki od regu艂y. Ale jakkolwiek by nie by艂o, wiosna zdaje si臋 by膰 fantastycznym momentem na realizacj臋 swoich cel贸w i plan贸w. Sprzyja nam przyroda, do艂adowuje energia s艂oneczna, dni s膮 coraz d艂u偶sze. Nic, tylko dzia艂a膰!

Poni偶ej zamieszczam gar艣膰 sprawdzonych podpowiedzi, jak planowa膰 skutecznie i owocnie.

O co mi chodzi?

To z pozoru proste, jest jednym z najtrudniejszych pyta艅, jakie mo偶emy sobie zada膰. Wydaje si臋 b艂ahe i banalne, ale warto na nie spojrze膰 g艂臋biej, nie zadowalaj膮c si臋 pierwsz膮 odpowiedzi膮, kt贸r膮 podsuwa nam nasza g艂owa.

I tak na przyk艂ad: je艣li marzysz o zmianie pracy, zapytaj sam膮 siebie, jakie Twoje potrzeby nowa praca ma zaspokaja膰? Oczywi艣cie, zapewni膰 Ci doch贸d. Co艣 jeszcze? Mo偶e w g艂臋bi serca potrzeba Ci zmiany otoczenia i nowego pocz膮tku, mo偶e chodzi o uzyskanie lepszego statusu spo艂ecznego lub nowa praca ma by膰 krokiem ku samorealizacji i zawodowej satysfakcji? B膮d藕 ze sob膮 szczera. Poznanie odpowiedzi na pytanie: o co mi tak naprawd臋 chodzi, jest dotarciem do 藕r贸de艂 swoich potrzeb, warto艣ci i motywacji. A to ju偶 krok milowy w drodze do skutecznego realizowania swoich plan贸w!

Sprawd藕 zasoby

Przed d艂u偶sz膮 wypraw膮 sprawdzamy nasze auto, jego stan techniczny i poziom zatankowania, prawda? Chc膮c realizowa膰 swoje plany, warto sprawdzi膰 i swoje zasoby! Zapytaj sam膮 siebie: czy mam wystarczaj膮co na艂adowane baterie energii osobistej (w moim odczuciu, to podstawowy zas贸b, bez kt贸rego ani rusz!), by podj膮膰 si臋 nowych dzia艂a艅? Sprawd藕 poziom swojej motywacji, zasob贸w czasowych, finansowych. Zastan贸w si臋, jakimi umiej臋tno艣ciami, talentami i mocnymi stronami dysponujesz. Wreszcie spisz, kto w razie potrzeby b臋dzie m贸g艂 Ci pom贸c.

To wszystko jest potrzebne, by planowa膰 realnie. Entuzjazm i optymizm s膮 niew膮tpliwymi sprzymierze艅cami, ale solidne sprawdzenie 鈥瀗a czym stoj臋 i czym dysponuj臋鈥 pozwoli Ci na m膮dre planowanie 鈥 takie, kt贸re pozwoli unikn膮膰 鈥瀦ajechania鈥 si臋 w po艂owie drogi.

Planuj膮c, usi膮d藕 przy kubku ulubionej kawy, wystaw na chwil臋 twarz do wiosennego s艂o艅ca i spisz swoje zasoby 鈥 to, czym dysponujesz w drodze do swoich cel贸w i osoby, kt贸re na tej drodze mog膮 s艂u偶y膰 Ci rad膮, wsparciem i pomoc膮. Zachowaj t臋 list臋, mo偶e si臋 przyda膰 w s艂abszej chwili.

Rozpisz kroki

Ka偶da podr贸偶 ma okre艣lony cel. No dobra, prawie ka偶da! Ale ta, w kt贸r膮 zabieraj膮 Ci臋 Twoje osobiste plany, cel niew膮tpliwie ma. Niech ten cel b臋dzie:

  • jasno okre艣lony,
  • realny do osi膮gni臋cia,
  • motywuj膮cy – czyli ani zbyt prosty, bo to nuda, ani zbyt trudny, bo to zniech臋ca,
  • okre艣lony w czasie. Tak, tak, owa data realizacji jest potrzebna. Nawet je艣li po drodze b臋dziesz j膮 zmienia艂a (no bo kto mo偶e Ci tego zabroni膰?), to jest ona pomocna. Przeciwdzia艂a 鈥瀝ozje偶d偶aniu鈥 si臋 pomys艂贸w i koncepcji, trzyma realizacj臋 plan贸w w ryzach.

A w realizacji plan贸w bardzo sprawdza si臋 metoda ma艂ych krok贸w. Bo widzisz, czasami zbyt du偶e cele i plany mog膮 nas onie艣miela膰, czy wr臋cz blokowa膰. Znasz to powiedzenie, porywa膰 si臋 z motyk膮 na s艂o艅ce, prawda? No w艂a艣nie. I tu wkracza rozpisywanie du偶ych cel贸w na mniejsze, co potrafi zdzia艂a膰 cuda! Nawet je艣li dysponujemy motyk膮 J

Planujesz zrzucenie 20 kg. To naprawd臋 nie lada wyzwanie. Jako takie mo偶e budzi膰 w nas w膮tpliwo艣ci i my艣li bojkotuj膮ce: 鈥20 kg? Nie dam rady!鈥. Ale gdy 贸w cel roz艂o偶ymy na mniejsze zadania, sprawa nie wygl膮da ju偶 tak 藕le.

Pierwszy krok: zrezygnowa膰 ze s艂odyczy – da si臋 zrobi膰, prawda?
Drugi krok: zrezygnowa膰 ze s艂odkich napoi i s艂odzenia kawy – to te偶 jest realne!
Trzeci krok: zacz膮膰 robi膰 5 tysi臋cy krok贸w dziennie, by potem t臋 liczb臋 podnie艣膰, je艣li poczujesz gotowo艣膰.
Nast臋pnie wprowadzi膰 diet臋, zacz膮膰 膰wiczy膰, itd.

Wygl膮da lepiej, prawda? Przede wszystkim realnie i w naszym zasi臋gu. Czyli? Do zrobienia! Ma艂e kroki sprzyjaj膮 realizacji plan贸w, dlatego daj sobie chwil臋 na rozpisanie, w miar臋 szczeg贸艂owe, krok贸w na swoje drodze do realizacji zaplanowanych cel贸w. I niech si臋 dzieje!

Miej r臋k臋 na pulsie

Masz ju偶 sw贸j cel, jasno okre艣lony i z terminem zakre艣lonym w kalendarzu. Masz plan jego realizacji, rozpisany na mniejsze i wi臋ksze kroki, dzia艂asz. I dzia艂asz. Czasami mniej dzia艂asz. A potem znowu dzia艂asz 鈥 to jest bardzo ok, bo praca linearna wcale nie jest najbardziej nam sprzyjaj膮ca. Zatem idziesz do przodu, cho膰 czasem biegniesz, a czasem wdrapujesz si臋 pod g贸rk臋.

Czasami motywacja niesie ci臋 na swoich skrzyd艂ach, a czasami niekoniecznie.

I w takich w艂a艣nie chwilach (ale tak偶e kiedy wszystko idzie zgodnie z planem) warto zrobi膰 sobie tzw. check point 鈥 czyli punkt kontrolny. Wyci膮gnij swoje notatki: dotycz膮ce tego, o co Ci chodzi, jakie masz zasoby, rozpisane cele i kroki prowadz膮ce do ich realizacji.

To wa偶ne, by w ramach punkt贸w kontrolnych sprawdzi膰, czy trzymasz si臋 obranego kursu, zapyta膰 siebie gdzie jeste艣 w drodze do realizacji swoich plan贸w, czego Ci w danej chwili potrzeba.

Czasami taki punkt kontrolny wyka偶e konieczno艣膰 korygowania kursu, podejmowanych krok贸w 鈥 i to jest bardzo w porz膮dku. Pami臋taj, 偶e 偶yjemy w turbo zmiennym 艣wiecie. Daj sobie zatem prawo do elastyczno艣ci nie tylko w planowaniu, ale i w drodze do realizacji cel贸w.

R贸wnie istotne jest, by spojrze膰 i doceni膰 siebie za drog臋, kt贸r膮 ju偶 pokona艂a艣. Nawet, je艣li do celu jest sporo pracy, zobacz ile ju偶 za Tob膮! Ile si臋 dowiedzia艂a艣 o sobie, nauczy艂a艣, ile pracy w艂o偶y艂a艣.

Nagradzaj si臋!

Sam fakt, 偶e planujesz i dzia艂asz jest ju偶 sukcesem, wiesz? Bo nie ka偶dy planuje i dzia艂a – serio!

Mo偶esz by膰 z siebie dumna, 偶e bierzesz 偶ycie w swoje r臋ce, jeste艣 sprawcza i kroczysz swoj膮 drog膮. Bo to te偶 nie jest ani oczywiste, ani ultra powszechne.

呕eby zatem na drodze do swoich cel贸w nie usta膰, warto鈥 si臋 nagradza膰! Nie tylko za efekt ko艅cowy, ale za trud i wysi艂ek na poszczeg贸lnych etapach, za d膮偶enia do mety tak偶e. My艣lisz, 偶e to rozpieszczanie si臋? Niekoniecznie, chocia偶 nawet je艣li tak, to odrobina samotroski nikomu nie zaszkodzi! Nagradzanie si臋, np. dobr膮 ksi膮偶k膮, wonnym popo艂udniem czy dobr膮 herbat膮, to element motywuj膮cy. Skoro wiemy, 偶e w naszym m贸zgu jest o艣rodek nagrody, to wykorzystujmy t臋 wiedz臋 na w艂asn膮 korzy艣膰!

A kiedy ju偶 dotrzesz do swojego celu, zrealizujesz swoje plany, nie zapomnij o celebracji! Ona nadaje dodatkowego smaczku, kolorytu i warto艣ci. Zrealizowane plany i cele tak偶e warto鈥 wspomina膰! Dla naszego m贸zgu to nic innego jak przed艂u偶anie chwil pozytywnych i motywuj膮cych. A tak nastrojony m贸zg jest naszym sprzymierze艅cem we wio艣nie, w planowaniu, w realizacji i szcz臋艣liwej codzienno艣ci.

Trzymam kciuki za Ciebie i Twoje plany!

Na zdj臋ciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

O autorce

Joanna Rek-Faber

Ambasadorka programu聽Sukces TO JA, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close