Jak zadba膰 o regeneruj膮cy sen?

Jak spa膰, aby si臋 wyspa膰?

El偶bieta Zaborowska

Czasy turbulencji, w kt贸rych obecnie 偶yjemy, wymagaj膮 dba艂o艣ci o siebie. O swoje cia艂o i o swoje emocje. Jednym z g艂贸wnych czynnik贸w dobrostanu jest sen.

Co powoduje brak snu?

Bez snu jeste艣my mniej odporni na stres, nie radzimy sobie z emocjami, szczeg贸lnie z gniewem. Znika cierpliwo艣膰 a na jej miejsce pojawia si臋 irytacja. Mamy mniej silnej woli. Ni偶szy poziom kreatywno艣ci i zdecydowanie ni偶sz膮 odporno艣膰. Sen nap臋dza te偶 prawid艂owe dzia艂anie uk艂adu hormonalnego. Prawie ka偶dy hormon uwalniany jest w odpowiedzi na rytm dobowy.

Nie bez kozery mawiamy 鈥 sen to zdrowie.

W tym przypadku, podkre艣l臋 tylko, 偶e i fizyczne i psychiczne. Zdrowy sen zapewnia regeneracj臋 i prawid艂owe funkcjonowanie uk艂adu nerwowego. Podczas snu, m贸zg naprawia si臋, jednocze艣nie dochodzi do procesu oddzielenia emocji od wspomnie艅 (czego艣 co np. prze偶yli艣my w ci膮gu dnia). Wstaj膮c rano, po dobrze przespanej nocy, czujemy si臋 wi臋c lepiej. Profesor Walker, badaj膮cy sen i sny, uwa偶a, 偶e sen jest pierwsz膮 pomoc膮 w trudnych sytuacjach. Mo偶na powiedzie膰, 偶e to聽nie czas, lecz sen leczy rany.

No to jak spa膰, aby si臋 wyspa膰

Pierwszy czynnik to miejsce, w kt贸rym 艣pisz. 聽

  • Powinno by膰 ciche, bo tylko w ciszy, nie b臋d膮c wybudzanym przez odg艂osy z zewn膮trz, p艂ynnie przechodzi膰 b臋dziesz z kolejne fazy snu.
  • Powinno by膰 ciemne. M贸zg bowiem nie odpoczywa odpowiednio b臋d膮c bod藕cowany 艣wiat艂em. Staraj si臋 nie u偶ywa膰 przed snem komputera, tabletu czy smartfona, te urz膮dzenia emituj膮 niebieskie 艣wiat艂o, kt贸re pobudza m贸zg do dzia艂ania. Nie usypiaj te偶 przed telewizorem.
  • Temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekracza膰 20 stopni Celsjusza.
  • Materac powinien by膰 dostosowany do twojego cia艂a i wzrostu a tak偶e do kondycji twojego kr臋gos艂upa. Wszystko po to, by twoje cia艂o mia艂o szans臋 na regeneracj臋 i prawdziwy, g艂臋boki relaks.
  • D艂ugo艣膰 materaca obliczysz dodaj膮c do swojego wzrostu 10 cm. Szeroko艣膰 dopasujesz, obliczaj膮c swoje BMI.聽 I tak przy niedowadze potrzebujesz ok 70 cm, by si臋 dobrze wyspa膰. Przy prawid艂owej masie cia艂a 80 cm, przy nadwadze 90-100cm.

Nie tylko rozmiar materaca dopasowujemy do wagi cia艂a.

Dopasowujemy te偶 twardo艣膰. Generalnie zasada jest taka 鈥 im kto艣 ci臋偶szy, tym twardszy materac jest mu potrzebny. Na Blogu PlantPur.pl znajdziecie wi臋cej szczeg贸艂贸w co do rodzaj贸w materacy i wagi cia艂a.聽 O twardych materia艂ach kr膮偶y te偶 pewien mit, a mianowicie 鈥 twardy materac jest najlepszy dla kr臋gos艂upa – Jest to nieprawda. Kieruj膮c si臋 dobrym zdrowiem naszego kr臋gos艂upa posiadaj膮ca stwierdzone schorzenia jak i dzia艂aj膮c profilaktycznie powinni艣my wybiera膰 materace 艣rednio twarde dopasowane do naszej wagi, wzrostu oraz i indywidualnych preferencji co do twardo艣ci. Twardy materac nie jest zatem najlepszym wyborem dla kr臋gos艂upa.

鈥濿arto wi臋c wybra膰 odpowiedni, spersonalizowany materac 鈥 i najlepiej skorzysta膰 z mo偶liwo艣ci dopasowania go docelowo pod nasze indywidualne potrzeby. Chwila w sklepie nie zawsze wystarczy, sugeruj臋 do艣wiadczanie 鈥 czyli 鈥瀦apytanie鈥 kr臋gos艂upa po kilku przespanych nocach, czy dany materac jest niego nas odpowiedni.鈥

Paulina 艁abanowicz, PlantPur.pl

Niekt贸rzy zak艂adaj膮, 偶e przy zakupie jednego materaca, spanie razem to kwestia kompromisu. Bo jak si臋 wa偶ysz 60 kg a tw贸j partner 90 kg to jednemu z Was b臋dzie niewygodnie, je偶eli twardo艣膰 materaca dopasowana b臋dzie tylko do jednej osoby.聽W takim przypadku specjali艣ci polecaj膮 zakup materaca 鈥濷na i on鈥 kt贸ry cho膰 jeden, sk艂ada si臋 niejako z dw贸ch. Materac tego typu wyr贸偶nia mo偶liwo艣膰 dopasowania 2 twardo艣ci w jednym du偶ym materacu.

O czym jeszcze nale偶y pami臋ta膰 dbaj膮c o dobry i jako艣ciowy sen?

O aktywno艣ci fizycznej, bo zm臋czony fizycznie organizm lepiej wypoczywa. Jednocze艣nie nie wskazane jest wykonywanie 膰wicze艅 przed snem, bo to przynosi odwrotny efekt.

Specjali艣ci nie polecaj膮 te偶 picia alkoholu, cho膰 niekt贸rym mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e po lampce wina szybciej zasypiaj膮. To z艂udne. Bowiem, by sen by艂 jako艣ciowy, musimy przej艣膰 wszystkie jego fazy, a alkohol utrudnia wej艣cie w g艂臋boki sen.

Podsumowuj膮c, dbaj o sw贸j sen je偶eli chcesz by膰 kreatywny, odporny na stres, cierpliwy i mie膰 dobre zdrowie. Ma go by膰聽7-9 godzin na dob臋. I ani minuty kr贸cej.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close