Jak stworzyć sklep w sieci

Jak stworzyć sklep w sieci i zacząć na nim zarabiać? Oto 6 elementów e-biznesu, o których trzeba pamiętać.

Karolina Bartnik-Kura

 

Co zrobić, żeby odnieść sukces w biznesie internetowym? Dobry pomysł to dopiero początek drogi – trzeba go doszlifować, znaleźć dla niego dobre miejsce, ładnie zaprezentować i skutecznie wypromować. Warto znać 6 elementów, które pozwolą stworzyć wyjątkowy sklep w sieci, który zacznie sprzedawać.

1. Sprawdzenie pomysłu

Dobry pomysł to połowa sukcesu, druga połowa to potwierdzenie jego przydatności na rynku. Jak to sprawdzić? Na początek wystarczy porozmawiać o nim z kimś znajomym. Pozwoli to uporządkować ideę, przekuć ją w plan i odkryć luki, które samemu ciężko jest zobaczyć. Żeby dobrze zabrać się do realizacji swojego pomysłu zacznij więc od nabrania do niego dystansu. W przyszłości to zaprocentuje.

2. Wygodny system sklepowy

Początkujący e-sprzedawcy z reguły nie potrzebują skomplikowanych programów, których stworzenie wymaga pracy informatyka i tworzenia całego systemu. Na start warto sprawdzić wygodniejsze i tańsze rozwiązania abonamentowe w modelu SaaS (ang. Software as a Service), czyli gotowe oprogramowanie dla e-sklepu udostępniane jako usługa. Kilka kliknięć – i sklep jest gotowy, a żeby zacząć wystarczy tylko komputer i internet. Jaki jest ostateczny koszt założenia takiego sklepu? Według danych platformy Shoper, najczęściej wybieranego w Polsce dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych, założenie sklepu może zamknąć się kwocie zaledwie 1000 zł.

– Założenie własnego sklepu było dla mnie możliwością podjęcia pracy zawodowej. Miałam wtedy dwójkę małych dzieci – 1,5-roczną córkę i 5,5-letniego syna. Z wykształcenia jestem pielęgniarką i kolejne 12-godzinne dyżury utrudniłyby mi kontakt z rodziną w odpowiednim stopniu – mówi Aleksandra Graca, założycielka sklepu internetowego z kosmetykami, Ekopolka.pl. – Dlatego zdecydowałam, że połączenie mojego zainteresowania ekologicznymi kosmetykami z e-biznesem to idealne rozwiązanie. Zapisałam wszystkie wymagania jakie musiało spełniać oprogramowanie i rozpoczęłam testy różnych systemów sklepowych – najbardziej intuicyjna okazała się platforma Shoper. Spotkałam się tam także z najlepszą obsługą klienta i wsparciem technicznym .

3. Prosta nazwa

Dobra nazwa to krótka nazwa – taka, którą potencjalny klient zapamięta wśród wielu innych. Jeżeli jest to możliwe powinna odzwierciedlać to, czym zajmuje się sklep. W przypadku ekopolka.pl od razu wiemy dwie rzeczy: że sklep skierowany jest do kobiet oraz że oferuje produkty ekologiczne, nazwa jest też lekka i prosta. Poszukiwanie odpowiedniej nazwy można połączyć z pierwszym krokiem i zapytać kogoś o wybór najlepszej spośród kilku możliwych opcji. Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej domeny, którą można kupić już za złotówkę z gotowym oprogramowaniem sklepowym.

4. Pokaż się z dobrej strony

Jakie strony sprzedają najlepiej? Te, które wyglądają estetycznie i profesjonalnie. Przejrzysty układ, profesjonalne zdjęcia, spójna grafika to tylko niektóre elementy, które pozwolą osiągnąć lepsze wyniki. Żeby uprościć wybór odpowiedniego wyglądu dostawcy oprogramowania sklepowego udostępniają wiele gotowych szablonów. Ich wygląd można dostosować do swoich potrzeb. Strona musi także uwzględniać obecne trendy – wiele osób surfuje po sieci za pomocą telefonu lub tabletu, witryna powinna posiadać więc szablon responsywny (RWD) i dać szansę na zakupy mobilne.

5. Pora na zakupy

Prawie wszystkie najważniejsze elementy są już przemyślane i wdrożone, ale trzeba pamiętać, że sklep musi sprzedawać. Najlepiej tak, aby zapewnić klientowi maksimum wygody. Takie też powinny być metody płatności, które oprócz biezpieczeństwa zapewnią prostą realizację transakcji: przelewy tradycyjne i natychmiastowe, płatność kartą, system PayPal lub płatność za pobraniem. Klienci zdecydowanie chętniej wybierają płatności elektroniczne, które łatwo można zintegrować z systemem sklepowym. Pośrednicy pobierają tylko niewielką prowizję od każdego zakupu.

Jaką metodą wysłać paczkę? Tu także wybór trzeba zostawić klientowi. Na szczęście systemy firm dostawczych (paczkomaty, kurier, poczta itp.) bardzo łatwo można połączyć ze swoim sklepem internetowym. Nie można też zapomnieć o kwestiach prawnych. Każda sprzedaż to umowa, dlatego niezbędny jest dobrze opracowany regulamin, który zabezpieczy twoje interesy. Nie może on być kopią rozwiązania z innego sklepu ponieważ sytuacja każdego jest inna i wymaga indywidualnego podejścia i konsultacji. Może w tym pomóc także dostawca oprogramowania sklepowego.

6. Skąd wziąć klienta?

Klient sam cię nie znajdzie – trzeba wyjść z inicjatywą, a promocja sklepu pomoże w zwiększeniu liczby zakupów. Dobrze działają tu media społecznościowe, które pozwolą dotrzeć do zainteresowanych np. ekologicznymi kosmetykami. Warto także zwrócić uwagę na Google AdWords i pozycjonowanie strony. Nie trzeba jednak samemu dokształcać się z tego zakresu – proste moduły dostępne w platformach sklepowych pozwolą wprowadzić je do twojego biznesu.

Własny sklep internetowy pozwala łączyć pracę z życiem rodzinnym. Jest też świetnym sposobem na zarabianie na własnej pasji. Przed uruchomieniem sklepu trzeba jednak przemyśleć kilka kwestii – technicznych, marketingowych czy prawnych. Gotowa platforma sklepowa pozwala na łatwe wdrożenie w sklepie rozwiązań, które dają możliwość szybkiego uruchomienia sprzedaży i prowadzenia jej w sposób wygodny i bezpieczny zostawiając kwestie techniczne po stronie dostawcy oprogramowania. Właściciel sklepu może spokojnie zająć się rozwojem swojej firmy.

***

O autorce:

Karolina Bartnik-Kura – PR & Marketing Manager platformy Shoper