Co zrobi膰, 偶eby odnie艣膰 sukces w biznesie internetowym? Dobry pomys艂 to dopiero pocz膮tek drogi – trzeba go doszlifowa膰, znale藕膰 dla niego dobre miejsce, 艂adnie zaprezentowa膰 i skutecznie wypromowa膰. Warto zna膰 6 element贸w, kt贸re pozwol膮 stworzy膰 wyj膮tkowy sklep w sieci, kt贸ry zacznie sprzedawa膰.
1. Sprawdzenie pomys艂u
Dobry pomys艂 to po艂owa sukcesu, druga po艂owa to potwierdzenie jego przydatno艣ci na rynku. Jak to sprawdzi膰? Na pocz膮tek wystarczy porozmawia膰 o nim z kim艣 znajomym. Pozwoli to uporz膮dkowa膰 ide臋, przeku膰 j膮 w plan i odkry膰 luki, kt贸re samemu ci臋偶ko jest zobaczy膰. 呕eby dobrze zabra膰 si臋 do realizacji swojego pomys艂u zacznij wi臋c od nabrania do niego dystansu. W przysz艂o艣ci to zaprocentuje.
2. Wygodny system sklepowy
Pocz膮tkuj膮cy e-sprzedawcy z regu艂y nie potrzebuj膮 skomplikowanych program贸w, kt贸rych stworzenie wymaga pracy informatyka i tworzenia ca艂ego systemu. Na start warto sprawdzi膰 wygodniejsze i ta艅sze rozwi膮zania abonamentowe w modelu SaaS (ang. Software as a Service), czyli gotowe oprogramowanie dla e-sklepu udost臋pniane jako us艂uga. Kilka klikni臋膰 – i sklep jest gotowy, a 偶eby zacz膮膰 wystarczy tylko komputer i internet. Jaki jest ostateczny koszt za艂o偶enia takiego sklepu? Wed艂ug danych platformy Shoper, najcz臋艣ciej wybieranego w Polsce dostawcy oprogramowania dla sklep贸w internetowych, za艂o偶enie sklepu mo偶e zamkn膮膰 si臋 kwocie zaledwie 1000 z艂.
– Za艂o偶enie w艂asnego sklepu by艂o dla mnie mo偶liwo艣ci膮 podj臋cia pracy zawodowej. Mia艂am wtedy dw贸jk臋 ma艂ych dzieci – 1,5-roczn膮 c贸rk臋 i 5,5-letniego syna. Z wykszta艂cenia jestem piel臋gniark膮 i kolejne 12-godzinne dy偶ury utrudni艂yby mi kontakt z rodzin膮 w odpowiednim stopniu – m贸wi Aleksandra Graca, za艂o偶ycielka sklepu internetowego z kosmetykami, Ekopolka.pl. – Dlatego zdecydowa艂am, 偶e po艂膮czenie mojego zainteresowania ekologicznymi kosmetykami z e-biznesem to idealne rozwi膮zanie. Zapisa艂am wszystkie wymagania jakie musia艂o spe艂nia膰 oprogramowanie i rozpocz臋艂am testy r贸偶nych system贸w sklepowych – najbardziej intuicyjna okaza艂a si臋 platforma Shoper. Spotka艂am si臋 tam tak偶e z najlepsz膮 obs艂ug膮 klienta i wsparciem technicznym .
3. Prosta nazwa
Dobra nazwa to kr贸tka nazwa – taka, kt贸r膮 potencjalny klient zapami臋ta w艣r贸d wielu innych. Je偶eli jest to mo偶liwe powinna odzwierciedla膰 to, czym zajmuje si臋 sklep. W przypadku ekopolka.pl od razu wiemy dwie rzeczy: 偶e sklep skierowany jest do kobiet oraz 偶e oferuje produkty ekologiczne, nazwa jest te偶 lekka i prosta. Poszukiwanie odpowiedniej nazwy mo偶na po艂膮czy膰 z pierwszym krokiem i zapyta膰 kogo艣 o wyb贸r najlepszej spo艣r贸d kilku mo偶liwych opcji. Nast臋pnym krokiem jest wyb贸r odpowiedniej domeny, kt贸r膮 mo偶na kupi膰 ju偶 za z艂ot贸wk臋 z gotowym oprogramowaniem sklepowym.
4. Poka偶 si臋 z dobrej strony
Jakie strony sprzedaj膮 najlepiej? Te, kt贸re wygl膮daj膮 estetycznie i profesjonalnie. Przejrzysty uk艂ad, profesjonalne zdj臋cia, sp贸jna grafika to tylko niekt贸re elementy, kt贸re pozwol膮 osi膮gn膮膰 lepsze wyniki. 呕eby upro艣ci膰 wyb贸r odpowiedniego wygl膮du dostawcy oprogramowania sklepowego udost臋pniaj膮 wiele gotowych szablon贸w. Ich wygl膮d mo偶na dostosowa膰 do swoich potrzeb. Strona musi tak偶e uwzgl臋dnia膰 obecne trendy – wiele os贸b surfuje po sieci za pomoc膮 telefonu lub tabletu, witryna powinna posiada膰 wi臋c szablon responsywny (RWD) i da膰 szans臋 na zakupy mobilne.
5. Pora na zakupy
Prawie wszystkie najwa偶niejsze elementy s膮 ju偶 przemy艣lane i wdro偶one, ale trzeba pami臋ta膰, 偶e sklep musi sprzedawa膰. Najlepiej tak, aby zapewni膰 klientowi maksimum wygody. Takie te偶 powinny by膰 metody p艂atno艣ci, kt贸re opr贸cz biezpiecze艅stwa zapewni膮 prost膮 realizacj臋 transakcji: przelewy tradycyjne i natychmiastowe, p艂atno艣膰 kart膮, system PayPal lub p艂atno艣膰 za pobraniem. Klienci zdecydowanie ch臋tniej wybieraj膮 p艂atno艣ci elektroniczne, kt贸re 艂atwo mo偶na zintegrowa膰 z systemem sklepowym. Po艣rednicy pobieraj膮 tylko niewielk膮 prowizj臋 od ka偶dego zakupu.
Jak膮 metod膮 wys艂a膰 paczk臋? Tu tak偶e wyb贸r trzeba zostawi膰 klientowi. Na szcz臋艣cie systemy firm dostawczych (paczkomaty, kurier, poczta itp.) bardzo 艂atwo mo偶na po艂膮czy膰 ze swoim sklepem internetowym. Nie mo偶na te偶 zapomnie膰 o kwestiach prawnych. Ka偶da sprzeda偶 to umowa, dlatego niezb臋dny jest dobrze opracowany regulamin, kt贸ry zabezpieczy twoje interesy. Nie mo偶e on by膰 kopi膮 rozwi膮zania z innego sklepu poniewa偶 sytuacja ka偶dego jest inna i wymaga indywidualnego podej艣cia i konsultacji. Mo偶e w tym pom贸c tak偶e dostawca oprogramowania sklepowego.
6. Sk膮d wzi膮膰 klienta?
Klient sam ci臋 nie znajdzie – trzeba wyj艣膰 z inicjatyw膮, a promocja sklepu pomo偶e w zwi臋kszeniu liczby zakup贸w. Dobrze dzia艂aj膮 tu media spo艂eczno艣ciowe, kt贸re pozwol膮 dotrze膰 do zainteresowanych np. ekologicznymi kosmetykami. Warto tak偶e zwr贸ci膰 uwag臋 na Google AdWords i pozycjonowanie strony. Nie trzeba jednak samemu dokszta艂ca膰 si臋 z tego zakresu – proste modu艂y dost臋pne w platformach sklepowych pozwol膮 wprowadzi膰 je do twojego biznesu.
W艂asny sklep internetowy pozwala 艂膮czy膰 prac臋 z 偶yciem rodzinnym. Jest te偶 艣wietnym sposobem na zarabianie na w艂asnej pasji. Przed uruchomieniem sklepu trzeba jednak przemy艣le膰 kilka kwestii – technicznych, marketingowych czy prawnych. Gotowa platforma sklepowa pozwala na 艂atwe wdro偶enie w sklepie rozwi膮za艅, kt贸re daj膮 mo偶liwo艣膰 szybkiego uruchomienia sprzeda偶y i prowadzenia jej w spos贸b wygodny i bezpieczny zostawiaj膮c kwestie techniczne po stronie dostawcy oprogramowania. W艂a艣ciciel sklepu mo偶e spokojnie zaj膮膰 si臋 rozwojem swojej firmy.
***
O autorce:
Karolina Bartnik-Kura – PR & Marketing Manager platformy Shoper