Początki
Ja zdecydowałam się na ten krok w zeszłym miesiącu – założyłam swój podcast „Dziewczyna i polityka”, w którym omawiam różne obszary polityki (np. edukacja, mieszkalnictwo, praca) i posiłkując się najlepszymi przykładami zza granicy zastanawiam się, co można w nich zmienić na lepsze. Ciężki temat powiecie, niszowy. Do tego kontrowersyjny, no bo pojawia się magiczne słowo „polityka”, które na jednych działa jak płachta na byka, innych odstrasza, jeszcze innych mierzi. Dlatego właśnie, ponieważ trudno zrobić sobie bardziej pod górkę niż ja i wybrać gorszy temat (stwierdzam to pół żartem-półserio) postanowiłam podzielić się z wami moim doświadczeniem z rozkręcania własnego podcastu. Wybrałam pięć głównych wyzwań, przed którymi stoi początkująca podcasterka:
Wybór tematu
Odpowiedz sobie na pytanie „o czym, do kogo i po co chcesz mówić?”. Na moim przykładzie: o polityce, do młodych kobiet, po to, żeby zainteresować je polityką i odczarować tę „gębę”, jaką jej przyprawiono: że polityka to tylko kłótnie starszych mężczyzn w studiu telewizyjnym lub w Sejmie. Postaraj się wybrać taką dziedzinę, która cię interesuje i którą będziesz z przyjemnością zgłębiać, poświęcając na to swój wolny czas. Celowo nie mówię, że musi to być dziedzina, w której jesteś ekspertką, no bo co to właściwie znaczy? Nie musisz kończyć studiów z fashion design w Paryżu, żeby mówić o modzie, albo robić doktoratu z dziennikarstwa, żeby z kimś rozmawiać. Nie potrzebujesz dyplomu, tylko zapału i chęci uczenia się, aby rozpocząć swój podcast. Przed każdym odcinkiem i tak będziesz robić research i zbierać jak najwięcej informacji, żeby dostarczyć twoim słuchaczom wartościowych treści. Pamiętaj, że to ma być przede wszystkim TWOJA przyjemność, inaczej szybko się zniechęcisz.
Nie daj się zastraszyć technologii
Na początku trochę się bałam, jak to wszystko ogarnę: jak się nagrywa i montuje podcasty, gdzie je publikować, gdzie trzeba założyć konto, skąd wziąć muzykę do intro i outro, jak zrobić logo, itp. Krótko mówiąc, przerażały mnie sprawy techniczne. Ale okazało się, że to jest NAPRAWDĘ proste. Jest kilka artykułów o zakładaniu podcastów, które z łatwością znajdziesz w Google i które zawierają mnóstwo przydatnych informacji. Do nagrywania wystarczy ci zwykły komputer/iPad/telefon i mikrofon, do montażu darmowy program Audacity, a do publikacji również darmowy Anchor. Tak więc jesteś w stanie założyć podcast nie ponosząc ŻADNYCH kosztów. Ja kupiłam tylko profesjonalny mikrofon, bo jakość dźwięku jest dla mnie ważna, ale to już zależy od ciebie. Logo możesz zrobić samodzielnie, ściągając sobie na telefon darmowy program Canva. Wierz mi, a jestem technologicznym beztalenciem – jak ja dałam radę, to ty też dasz radę.
Czas
Wydaje się, że cóż to takiego wyprodukować jeden odcinek w tygodniu? No niestety, rozkręcenie i wypromowanie podcastu zajmuje znacznie więcej czasu, niż można by przypuszczać. Ja przez pierwszy tydzień miotałam się jak szalona pomiędzy wyprodukowaniem i wrzuceniem na platformę pierwszego odcinka (dochodzi jeszcze opracowanie opisu całego podcastu oraz tytułu i opisu danego odcinka), promowaniem go w social mediach, researchem do kolejnego odcinka (im bardziej skomplikowany temat, tym więcej czasu trzeba na niego poświęcić), a potem jego nagrywaniem i montażem. To NAPRAWDĘ zajmuje bardzo dużo czasu, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz i wszystko jest dla ciebie nowe. Potem ta machina już się naoliwi i nabierze rozpędu, ale weź pod uwagę, że pierwsze dwa tygodnie będziesz musiała naprawdę „pocisnąć”.
Nie licz, że podcast wypromuje się sam
Jeśli zakładasz, że wystarczy wrzucić odcinek na Spotify lub inną platformę i poinformować o tym fakcie swoich znajomych na Facebooku, srogo się rozczarujesz. Oczywiście możesz tak robić, ale licz się z tym, że wówczas twojego podcastu posłucha raptem kilka osób, a nie po to przecież chcesz go tworzyć, prawda? Kiedy ja wrzuciłam na Facebooka pierwszy post o moim podcaście, posypały się lajki i komentarze. Jednak nie przełożyło się to W OGÓLE na liczbę odtworzeń. Prawda jest taka, że twoi znajomi z sympatii do ciebie klikną „lubię to!” widząc, że zaczynasz coś nowego, ale poświęcą te 30 lub więcej minut na odsłuchanie odcinka (podcasty na ogół są długie) TYLKO wtedy, jeśli dany temat naprawdę ich zainteresuje. Żyjemy w czasach, w których każdy ma mnóstwo własnych zajęć i spraw, nasi przyjaciele i rodzina również. Nie możemy wymagać od nich, żeby stali się naszymi darmowymi „specjalistami od PR” i promowali nasz podcast, udostępniali u siebie każdy odcinek, itp. To jest NASZA rola. Dlatego żeby wypromować skutecznie swój podcast, będziesz musiała uzbroić się w odwagę, wyjść do zupełnie obcych ludzi i powiedzieć „Hej, oto mój podcast! Posłuchaj, podoba ci się?”
No więc jak i gdzie się promować?
Polecam na początek trzy metody: 1) dołącz do grup na Facebooku, które koncentrują się wokół tematyki zbliżonej do twojego podcastu. Tam znajdziesz osoby, które NA PEWNO interesują się tym co ty. One z większym prawdopodobieństwem posłuchają twojego podcastu niż znajomi, będą o nim dyskutować, itp. 2) Instagram twoim przyjacielem jest – Instagram stał się naprawdę dobrym narzędziem do promowania swojego biznesu, ale również podcastów. Masz tam możliwość bezpośredniego zagadania do liderów opinii w twojej branży: influencerów, dziennikarzy, itp. Możesz też komentować ich posty, oznaczać ich w swoich postach czy w jeszcze inny sposób przykuwać uwagę i nawiązywać interakcje. Jeśli ktoś cię dostrzeże i zainteresują go twoje treści, może naprawdę ci pomóc. 3) Stary dobry mail – zrób sobie listę wpływowych osób z branży, której dotyczy twój podcast i wyślij im maila, w którym krótko przedstawisz siebie i swoją twórczość. Nie chodzi o żebranie w stylu „udostępnij proszę u siebie w social mediach/napisz o mnie artykuł”, tylko zainteresowanie innych swoją osobą.
Do pełnego sukcesu potrzeba ci już tylko systematyczności i pracy J Jeśli zainspirowałam cię do rozpoczęcia własnego podcastu albo chcesz do mnie napisać, znajdziesz mnie na Instagramie pod nazwą @dziewczyna_i_polityka. Powodzenia!

Daria Trapszo-Drabczyńska – absolwentka politologii na UAM i stosunków międzynarodowych na UW. Po kilku latach w marketingu politycznym i kilku latach w public relations zdecydowałam się założyć coś swojego – podcast „Dziewczyna i polityka”, w którym co tydzień omawiam jeden obszar polityki. Dostępny jest na Spotify i Google Podcasts, nowe odcinki pojawiają się zawsze we wtorki o 8:00 rano. Zapraszam do posłuchania!