Era podcastera, czyli jak przeskoczy膰 z roli s艂uchacza na fotel tw贸rcy

Daria Trapszo

Podcasty sta艂y si臋 nowym YouTubem. W dodatku maj膮 t臋 przewag臋, 偶e nie trzeba PATRZE膯, wystarczy tylko S艁UCHA膯: kiedy jedziemy samochodem, sprz膮tamy, le偶ymy w wannie, gotujemy. Czerpiemy z nich wiedz臋 o 艣wiecie, rady jak rozkr臋ci膰 biznes, inspirujemy si臋 interesuj膮cymi postaciami, ekscytujemy przera偶aj膮cymi historiami zbrodni (szczeg贸lnie popularnymi w Polsce). No dobrze, a co, je艣li z roli s艂uchacza chcemy przeskoczy膰 na fotel tw贸rcy?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Pocz膮tki

Ja zdecydowa艂am si臋 na ten krok w zesz艂ym miesi膮cu 鈥 za艂o偶y艂am sw贸j podcast 鈥濪ziewczyna i polityka鈥, w kt贸rym omawiam r贸偶ne obszary polityki (np. edukacja, mieszkalnictwo, praca) i posi艂kuj膮c si臋 najlepszymi przyk艂adami zza granicy zastanawiam si臋, co mo偶na w nich zmieni膰 na lepsze. Ci臋偶ki temat powiecie, niszowy. Do tego kontrowersyjny, no bo pojawia si臋 magiczne s艂owo 鈥瀙olityka鈥, kt贸re na jednych dzia艂a jak p艂achta na byka, innych odstrasza, jeszcze innych mierzi. Dlatego w艂a艣nie, poniewa偶 trudno zrobi膰 sobie bardziej pod g贸rk臋 ni偶 ja i wybra膰 gorszy temat (stwierdzam to p贸艂 偶artem-p贸艂serio) postanowi艂am podzieli膰 si臋 z wami moim do艣wiadczeniem z rozkr臋cania w艂asnego podcastu. Wybra艂am pi臋膰 g艂贸wnych wyzwa艅, przed kt贸rymi stoi pocz膮tkuj膮ca podcasterka:

Wyb贸r tematu

Odpowiedz sobie na pytanie 鈥瀘 czym, do kogo i po co chcesz m贸wi膰?鈥. Na moim przyk艂adzie: o polityce, do m艂odych kobiet, po to, 偶eby zainteresowa膰 je polityk膮 i odczarowa膰 t臋 鈥瀏臋b臋鈥, jak膮 jej przyprawiono: 偶e polityka to tylko k艂贸tnie starszych m臋偶czyzn w studiu telewizyjnym lub w Sejmie. Postaraj si臋 wybra膰 tak膮 dziedzin臋, kt贸ra ci臋 interesuje i kt贸r膮 b臋dziesz z przyjemno艣ci膮 zg艂臋bia膰, po艣wi臋caj膮c na to sw贸j wolny czas. Celowo nie m贸wi臋, 偶e musi to by膰 dziedzina, w kt贸rej jeste艣 ekspertk膮, no bo co to w艂a艣ciwie znaczy? Nie musisz ko艅czy膰 studi贸w z fashion design w Pary偶u, 偶eby m贸wi膰 o modzie, albo robi膰 doktoratu z dziennikarstwa, 偶eby z kim艣 rozmawia膰. Nie potrzebujesz dyplomu, tylko zapa艂u i ch臋ci uczenia si臋, aby rozpocz膮膰 sw贸j podcast. Przed ka偶dym odcinkiem i tak b臋dziesz robi膰 research i zbiera膰 jak najwi臋cej informacji, 偶eby dostarczy膰 twoim s艂uchaczom warto艣ciowych tre艣ci. Pami臋taj, 偶e to ma by膰 przede wszystkim TWOJA przyjemno艣膰, inaczej szybko si臋 zniech臋cisz.

Nie daj si臋 zastraszy膰 technologii

Na pocz膮tku troch臋 si臋 ba艂am, jak to wszystko ogarn臋: jak si臋 nagrywa i montuje podcasty, gdzie je publikowa膰, gdzie trzeba za艂o偶y膰 konto, sk膮d wzi膮膰 muzyk臋 do intro i outro, jak zrobi膰 logo, itp. Kr贸tko m贸wi膮c, przera偶a艂y mnie sprawy techniczne. Ale okaza艂o si臋, 偶e to jest NAPRAWD臉 proste. Jest kilka artyku艂贸w o zak艂adaniu podcast贸w, kt贸re z 艂atwo艣ci膮 znajdziesz w Google i kt贸re zawieraj膮 mn贸stwo przydatnych informacji. Do nagrywania wystarczy ci zwyk艂y komputer/iPad/telefon i mikrofon, do monta偶u darmowy program Audacity, a do publikacji r贸wnie偶 darmowy Anchor. Tak wi臋c jeste艣 w stanie za艂o偶y膰 podcast nie ponosz膮c 呕ADNYCH koszt贸w. Ja kupi艂am tylko profesjonalny mikrofon, bo jako艣膰 d藕wi臋ku jest dla mnie wa偶na, ale to ju偶 zale偶y od ciebie. Logo mo偶esz zrobi膰 samodzielnie, 艣ci膮gaj膮c sobie na telefon darmowy program Canva. Wierz mi, a jestem technologicznym beztalenciem 鈥 jak ja da艂am rad臋, to ty te偶 dasz rad臋.聽

Czas

Wydaje si臋, 偶e c贸偶 to takiego wyprodukowa膰 jeden odcinek w tygodniu? No niestety, rozkr臋cenie i wypromowanie podcastu zajmuje znacznie wi臋cej czasu, ni偶 mo偶na by przypuszcza膰. Ja przez pierwszy tydzie艅 miota艂am si臋 jak szalona pomi臋dzy wyprodukowaniem i wrzuceniem na platform臋 pierwszego odcinka (dochodzi jeszcze opracowanie opisu ca艂ego podcastu oraz tytu艂u i opisu danego odcinka), promowaniem go w social mediach, researchem do kolejnego odcinka (im bardziej skomplikowany temat, tym wi臋cej czasu trzeba na niego po艣wi臋ci膰), a potem jego nagrywaniem i monta偶em. To NAPRAWD臉 zajmuje bardzo du偶o czasu, szczeg贸lnie je艣li dopiero zaczynasz i wszystko jest dla ciebie nowe. Potem ta machina ju偶 si臋 naoliwi i nabierze rozp臋du, ale we藕 pod uwag臋, 偶e pierwsze dwa tygodnie b臋dziesz musia艂a naprawd臋 鈥瀙ocisn膮膰鈥.

Nie licz, 偶e podcast wypromuje si臋 sam

Je艣li zak艂adasz, 偶e wystarczy wrzuci膰 odcinek na Spotify lub inn膮 platform臋 i poinformowa膰 o tym fakcie swoich znajomych na Facebooku, srogo si臋 rozczarujesz. Oczywi艣cie mo偶esz tak robi膰, ale licz si臋 z tym, 偶e w贸wczas twojego podcastu pos艂ucha raptem kilka os贸b, a nie po to przecie偶 chcesz go tworzy膰, prawda? Kiedy ja wrzuci艂am na Facebooka pierwszy post o moim podca艣cie, posypa艂y si臋 lajki i komentarze. Jednak nie prze艂o偶y艂o si臋 to W OG脫LE na liczb臋 odtworze艅. Prawda jest taka, 偶e twoi znajomi z sympatii do ciebie klikn膮 鈥瀕ubi臋 to!鈥 widz膮c, 偶e zaczynasz co艣 nowego, ale po艣wi臋c膮 te 30 lub wi臋cej minut na ods艂uchanie odcinka (podcasty na og贸艂 s膮 d艂ugie) TYLKO wtedy, je艣li dany temat naprawd臋 ich zainteresuje. 呕yjemy w czasach, w kt贸rych ka偶dy ma mn贸stwo w艂asnych zaj臋膰 i spraw, nasi przyjaciele i rodzina r贸wnie偶. Nie mo偶emy wymaga膰 od nich, 偶eby stali si臋 naszymi darmowymi 鈥瀞pecjalistami od PR鈥 i promowali nasz podcast, udost臋pniali u siebie ka偶dy odcinek, itp. To jest NASZA rola. Dlatego 偶eby wypromowa膰 skutecznie sw贸j podcast, b臋dziesz musia艂a uzbroi膰 si臋 w odwag臋, wyj艣膰 do zupe艂nie obcych ludzi i powiedzie膰 鈥濰ej, oto m贸j podcast! Pos艂uchaj, podoba ci si臋?鈥

No wi臋c jak i gdzie si臋 promowa膰?

Polecam na pocz膮tek trzy metody: 1) do艂膮cz do grup na Facebooku, kt贸re koncentruj膮 si臋 wok贸艂 tematyki zbli偶onej do twojego podcastu. Tam znajdziesz osoby, kt贸re NA PEWNO interesuj膮 si臋 tym co ty. One z wi臋kszym prawdopodobie艅stwem pos艂uchaj膮 twojego podcastu ni偶 znajomi, b臋d膮 o nim dyskutowa膰, itp. 2) Instagram twoim przyjacielem jest 鈥 Instagram sta艂 si臋 naprawd臋 dobrym narz臋dziem do promowania swojego biznesu, ale r贸wnie偶 podcast贸w. Masz tam mo偶liwo艣膰 bezpo艣redniego zagadania do lider贸w opinii w twojej bran偶y: influencer贸w, dziennikarzy, itp. Mo偶esz te偶 komentowa膰 ich posty, oznacza膰 ich w swoich postach czy w jeszcze inny spos贸b przykuwa膰 uwag臋 i nawi膮zywa膰 interakcje. Je艣li kto艣 ci臋 dostrze偶e i zainteresuj膮 go twoje tre艣ci, mo偶e naprawd臋 ci pom贸c. 3) Stary dobry mail 鈥 zr贸b sobie list臋 wp艂ywowych os贸b z bran偶y, kt贸rej dotyczy tw贸j podcast i wy艣lij im maila, w kt贸rym kr贸tko przedstawisz siebie i swoj膮 tw贸rczo艣膰. Nie chodzi o 偶ebranie w stylu 鈥瀠dost臋pnij prosz臋 u siebie w social mediach/napisz o mnie artyku艂鈥, tylko zainteresowanie innych swoj膮 osob膮.

Do pe艂nego sukcesu potrzeba ci ju偶 tylko systematyczno艣ci i pracy J Je艣li zainspirowa艂am ci臋 do rozpocz臋cia w艂asnego podcastu albo chcesz do mnie napisa膰, znajdziesz mnie na Instagramie pod nazw膮 @dziewczyna_i_polityka. Powodzenia!

jak stworzy膰 w艂asny podcast

Daria Trapszo-Drabczy艅ska – absolwentka politologii na UAM i stosunk贸w mi臋dzynarodowych na UW. Po kilku latach w marketingu politycznym i kilku latach w public relations zdecydowa艂am si臋 za艂o偶y膰 co艣 swojego 鈥 podcast 鈥濪ziewczyna i polityka鈥, w kt贸rym co tydzie艅 omawiam jeden obszar polityki. Dost臋pny jest na Spotify i Google Podcasts, nowe odcinki pojawiaj膮 si臋 zawsze we wtorki o 8:00 rano. Zapraszam do pos艂uchania!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close