Kobieta martwi膮ca si臋 (Foto. Canva Pro)

Jak unika膰 konflikt贸w w pracy?

Patrycja Sawicka-Sikora

Praca zawodowa zajmuje nam jedn膮 trzeci膮 偶ycia. W zwi膮zku z post臋puj膮cymi w szalonym tempie zmianami coraz wi臋cej zawod贸w i stanowisk jest zwi膮zanych z prac膮 bezpo艣rednio z lud藕mi. Wej艣cie na salony pracy cyfrowej wymaga od nas wbrew pozorom jeszcze wi臋kszej bieg艂o艣ci w komunikacji, rozwijania inteligencji emocjonalnej, a tak偶e umiej臋tno艣ci nazywanych mi臋kkimi. Praca z lud藕mi to przede wszystkim sztuka budowania relacji. Bo jak kto艣 kiedy艣 powiedzia艂 "Je艣li chcemy i艣膰 szybko, to id藕my sami, ale je艣li chcemy zaj艣膰 dalej, to id藕my razem z innymi". Jak si臋 dogadywa膰 z klientami, podwykonawcami, wsp贸艂pracownikami, szefem, prze艂o偶onym, managerem, etc.? Jak nie dopu艣ci膰, by konflikty, kt贸re stanowi膮 naturalny element, 偶ycia i pracy z innymi, nie wp艂ywa艂y na jako艣膰 wsp贸艂pracy i poziom motywacji w zespo艂ach?

Po pierwsze: Zaakceptuj, 偶e konflikty to naturalny element 偶ycia i pracy.

W nawet jednomy艣lnych zespo艂ach i w艣r贸d bardzo podobnych do siebie os贸b konflikty si臋 zdarzaj膮. W dobie rozwoju w organizacjach trendu diversity&inclusion konflikty jawi膮 si臋 jako naturalna konsekwencja pracy w coraz bardziej zr贸偶nicowanych 艣rodowiskach, co jak wiemy, przynosi zyski w postaci wzrostu kreatywno艣ci i innowacyjno艣ci. Konflikty to naprawd臋 sta艂y element wsp贸艂pracy. Dlatego gor膮co zach臋cam do tego, by zaakceptowa膰, 偶e konflikty w pracy (i w 偶yciu) by艂y, s膮 i b臋d膮. By traktowa膰 je jako sygna艂, 偶e nie zadzia艂a艂a komunikacja, by膰 mo偶e zabrak艂o czasu na zobaczenie innych perspektyw, albo, 偶e zapomniano o wa偶nych standardach, czy te偶, 偶e pojawia si臋 wyzwanie i w ko艅cu, 偶e potrzebujemy si臋 nawzajem lepiej si臋 zobaczy膰 i zrozumie膰. Wiemy, 偶e najwi臋cej korzy艣ci z konflikt贸w mo偶na czerpa膰 w 艣rodowisku pracy, w organizacjach, w kt贸rych聽liderzy i managerowie dbaj膮 o tzw. bezpiecze艅stwo psychologiczne. Warto zatem w jego zbudowanie zainwestowa膰.

Po drugie: Zainwestuj w bezpiecze艅stwo psychologiczne.

To fundament dzia艂ania ka偶dego zespo艂u, kt贸ry odnosi艂 sukces 鈥 co sprawdzono w strukturach Google ju偶 w 2012 roku. Ten tzw. czynnik sukcesu, by艂 odpowiedzialny za to, 偶e dany zesp贸艂 realizowa艂 cele i dzia艂a艂 efektywnie, i co wa偶ne by艂 du偶o bardziej istotny ni偶 cechy osobowo艣ci poszczeg贸lnych cz艂onk贸w zespo艂u (np. ekstrawertyzm), ich sta偶 pracy czy sta艂o艣膰 zatrudnienia.聽

W skr贸cie, miejsca, w kt贸rych pracownicy czuj膮 bezpiecze艅stwo psychologiczne, to takie organizacje, zespo艂y, struktury gdzie ka偶dy czuje i mo偶e zada膰 ka偶de pytanie, nikt nikomu nie przerywa, ka偶dy cz艂onek zespo艂u czuje si臋 widziany i mo偶e zabra膰 g艂os, bo nie czuje, 偶e b臋dzie 藕le ocenieni. To przestrze艅, w kt贸rej panuje szacunek, nie ma faworyzowania, lepszych czy gorszych i liczy si臋 wk艂ad ka偶dego.

Po trzecie: Sprawd藕, z jakim rodzajem konfliktu masz do czynienia?

Dla skutecznego rozwi膮zania konfliktu przydatne bywa ustalenie czy mamy do czynienia z konfliktem zwi膮zanym z wykonaniem okre艣lonego zadania, czy z konfliktem tzw. relacyjnym. Konflikty zadaniowe 艂atwiej rozwi膮zuje si臋, gdy przyjmiemy perspektyw臋, by np. potencjalne ulepszenia zg艂asza膰 wtedy, gdy b臋d膮 lepsze dla projektu, a nie tylko po to, by postawi膰 na swoim. Konflikty na tym tle bywaj膮 藕r贸d艂em wielu innowacji, prowadzone w odpowiedniej atmosferze sprzyjaj膮 rozwi膮zywaniu z艂o偶onych problem贸w i podnosz膮 warto艣膰 wypracowanych projekt贸w.

Sprzeczki zwi膮zane z relacjami to zwykle konflikty na tle r贸偶nic osobowo艣ciowych. Warto zminimalizowa膰 ryzyko ich wyst臋powania, bo jak pokazuje do艣wiadczenie, potrafi膮 odk艂ada膰 si臋 w postaci pok艂ad贸w 偶alu i poczucia niesprawiedliwo艣ci, kt贸re bardzo skutecznie i niewidocznie podlewaj膮 op贸r we wsp贸艂pracy. Jak to zrobi膰? Dobrze pozna膰 styl pracy wsp贸艂pracownik贸w. Jednym ze sprawdzonych sposob贸w jest tworzenie tzw. podr臋cznik贸w u偶ytkownika na temat ka偶dego pracownika, cz艂onka zespo艂u (艂膮cznie z szefem). Poznanie informacji o tym, co doprowadza nas do sza艂u, co nam pomaga si臋 skupi膰 i dobrze wykonywa膰 zadania, albo jakiego wsparcia potrzebujemy, zdecydowanie zwi臋kszaj膮 poziom porozumienia i likwiduj膮 du偶膮 cz臋艣膰 potencjalnych 藕r贸de艂 konflikt贸w mi臋dzyludzkich. Pomaga tak偶e wsp贸lne stworzenie zasad pracy dla teamu i trzymanie si臋 ich w codziennej wsp贸艂pracy.

Po czwarte: Nie zamiataj pod dywan

Istnieje pokusa, by na kanwie efektywno艣ci pr贸bowa膰 鈥瀘dk艂ada膰鈥 konflikty i przechodzi膰 nad nimi do porz膮dku dziennego. Przecie偶 mamy KPI do zrobienia i szkoda czasu na fanaberie, histerie i animozje.聽聽By膰 mo偶e to strategia dobra na chwil臋 鈥 ale w d艂u偶szej perspektywie ka偶da taka sytuacja b臋dzie niczym ropiej膮ca rana dla ka偶dego teamu. Nie leczona b臋dzie zatacza膰, coraz wi臋ksze trendy pozbawiaj膮c ludzi ch臋ci i motywacji do dzia艂ania i rodz膮c op贸r, kt贸ry z dnia na dzie艅 b臋dzie si臋 powi臋ksza艂, obni偶aj膮c efektywno艣膰 i wyniki.

Zamiast zako艅czenia

Pami臋tajmy, 偶e ludzie s膮 r贸偶ni,聽w tym jest nasza si艂a, a ci, kt贸rymi si臋 nie zgadzamy albo z kt贸rzy s膮 mniej do nas podobni, te偶 s膮 lud藕mi i maj膮 ludzkie potrzeby.

Wsp贸艂praca oparta na szacunku, ciekawo艣ci i otwarto艣ci na innych to najlepszy spos贸b na to, by unika膰 zb臋dnych konflikt贸w i czerpa膰 korzy艣ci z tych, kt贸re nios膮 tw贸rczy ferment.

Patrycja Sawicka-Sikora

O autorce:

Patrycja Sawicka-Sikora

Psycholo偶ka biznesu, coach, trenerka i facylitatorka. Specjalizuje si臋 w pracy w obszarze wypalenia zawodowego i job craftingu. Wyk艂adowczyni Uniwersytetu SWPS. Wi臋cej na: www.patrycjasawickasikora.pl.聽