Kobieta martwi膮ca si臋 (Foto. Canva Pro)

Jak unika膰 konflikt贸w w pracy?

Patrycja Sawicka-Sikora

Praca zawodowa zajmuje nam jedn膮 trzeci膮 偶ycia. W zwi膮zku z post臋puj膮cymi w szalonym tempie zmianami coraz wi臋cej zawod贸w i stanowisk jest zwi膮zanych z prac膮 bezpo艣rednio z lud藕mi. Wej艣cie na salony pracy cyfrowej wymaga od nas wbrew pozorom jeszcze wi臋kszej bieg艂o艣ci w komunikacji, rozwijania inteligencji emocjonalnej, a tak偶e umiej臋tno艣ci nazywanych mi臋kkimi. Praca z lud藕mi to przede wszystkim sztuka budowania relacji. Bo jak kto艣 kiedy艣 powiedzia艂 "Je艣li chcemy i艣膰 szybko, to id藕my sami, ale je艣li chcemy zaj艣膰 dalej, to id藕my razem z innymi". Jak si臋 dogadywa膰 z klientami, podwykonawcami, wsp贸艂pracownikami, szefem, prze艂o偶onym, managerem, etc.? Jak nie dopu艣ci膰, by konflikty, kt贸re stanowi膮 naturalny element, 偶ycia i pracy z innymi, nie wp艂ywa艂y na jako艣膰 wsp贸艂pracy i poziom motywacji w zespo艂ach?

Po pierwsze: Zaakceptuj, 偶e konflikty to naturalny element 偶ycia i pracy.

W nawet jednomy艣lnych zespo艂ach i w艣r贸d bardzo podobnych do siebie os贸b konflikty si臋 zdarzaj膮. W dobie rozwoju w organizacjach trendu diversity&inclusion konflikty jawi膮 si臋 jako naturalna konsekwencja pracy w coraz bardziej zr贸偶nicowanych 艣rodowiskach, co jak wiemy, przynosi zyski w postaci wzrostu kreatywno艣ci i innowacyjno艣ci. Konflikty to naprawd臋 sta艂y element wsp贸艂pracy. Dlatego gor膮co zach臋cam do tego, by zaakceptowa膰, 偶e konflikty w pracy (i w 偶yciu) by艂y, s膮 i b臋d膮. By traktowa膰 je jako sygna艂, 偶e nie zadzia艂a艂a komunikacja, by膰 mo偶e zabrak艂o czasu na zobaczenie innych perspektyw, albo, 偶e zapomniano o wa偶nych standardach, czy te偶, 偶e pojawia si臋 wyzwanie i w ko艅cu, 偶e potrzebujemy si臋 nawzajem lepiej si臋 zobaczy膰 i zrozumie膰. Wiemy, 偶e najwi臋cej korzy艣ci z konflikt贸w mo偶na czerpa膰 w 艣rodowisku pracy, w organizacjach, w kt贸rych聽liderzy i managerowie dbaj膮 o tzw. bezpiecze艅stwo psychologiczne. Warto zatem w jego zbudowanie zainwestowa膰.

Po drugie: Zainwestuj w bezpiecze艅stwo psychologiczne.

To fundament dzia艂ania ka偶dego zespo艂u, kt贸ry odnosi艂 sukces 鈥 co sprawdzono w strukturach Google ju偶 w 2012 roku. Ten tzw. czynnik sukcesu, by艂 odpowiedzialny za to, 偶e dany zesp贸艂 realizowa艂 cele i dzia艂a艂 efektywnie, i co wa偶ne by艂 du偶o bardziej istotny ni偶 cechy osobowo艣ci poszczeg贸lnych cz艂onk贸w zespo艂u (np. ekstrawertyzm), ich sta偶 pracy czy sta艂o艣膰 zatrudnienia.聽

W skr贸cie, miejsca, w kt贸rych pracownicy czuj膮 bezpiecze艅stwo psychologiczne, to takie organizacje, zespo艂y, struktury gdzie ka偶dy czuje i mo偶e zada膰 ka偶de pytanie, nikt nikomu nie przerywa, ka偶dy cz艂onek zespo艂u czuje si臋 widziany i mo偶e zabra膰 g艂os, bo nie czuje, 偶e b臋dzie 藕le ocenieni. To przestrze艅, w kt贸rej panuje szacunek, nie ma faworyzowania, lepszych czy gorszych i liczy si臋 wk艂ad ka偶dego.

Po trzecie: Sprawd藕, z jakim rodzajem konfliktu masz do czynienia?

Dla skutecznego rozwi膮zania konfliktu przydatne bywa ustalenie czy mamy do czynienia z konfliktem zwi膮zanym z wykonaniem okre艣lonego zadania, czy z konfliktem tzw. relacyjnym. Konflikty zadaniowe 艂atwiej rozwi膮zuje si臋, gdy przyjmiemy perspektyw臋, by np. potencjalne ulepszenia zg艂asza膰 wtedy, gdy b臋d膮 lepsze dla projektu, a nie tylko po to, by postawi膰 na swoim. Konflikty na tym tle bywaj膮 藕r贸d艂em wielu innowacji, prowadzone w odpowiedniej atmosferze sprzyjaj膮 rozwi膮zywaniu z艂o偶onych problem贸w i podnosz膮 warto艣膰 wypracowanych projekt贸w.

Sprzeczki zwi膮zane z relacjami to zwykle konflikty na tle r贸偶nic osobowo艣ciowych. Warto zminimalizowa膰 ryzyko ich wyst臋powania, bo jak pokazuje do艣wiadczenie, potrafi膮 odk艂ada膰 si臋 w postaci pok艂ad贸w 偶alu i poczucia niesprawiedliwo艣ci, kt贸re bardzo skutecznie i niewidocznie podlewaj膮 op贸r we wsp贸艂pracy. Jak to zrobi膰? Dobrze pozna膰 styl pracy wsp贸艂pracownik贸w. Jednym ze sprawdzonych sposob贸w jest tworzenie tzw. podr臋cznik贸w u偶ytkownika na temat ka偶dego pracownika, cz艂onka zespo艂u (艂膮cznie z szefem). Poznanie informacji o tym, co doprowadza nas do sza艂u, co nam pomaga si臋 skupi膰 i dobrze wykonywa膰 zadania, albo jakiego wsparcia potrzebujemy, zdecydowanie zwi臋kszaj膮 poziom porozumienia i likwiduj膮 du偶膮 cz臋艣膰 potencjalnych 藕r贸de艂 konflikt贸w mi臋dzyludzkich. Pomaga tak偶e wsp贸lne stworzenie zasad pracy dla teamu i trzymanie si臋 ich w codziennej wsp贸艂pracy.

Po czwarte: Nie zamiataj pod dywan

Istnieje pokusa, by na kanwie efektywno艣ci pr贸bowa膰 鈥瀘dk艂ada膰鈥 konflikty i przechodzi膰 nad nimi do porz膮dku dziennego. Przecie偶 mamy KPI do zrobienia i szkoda czasu na fanaberie, histerie i animozje.聽聽By膰 mo偶e to strategia dobra na chwil臋 鈥 ale w d艂u偶szej perspektywie ka偶da taka sytuacja b臋dzie niczym ropiej膮ca rana dla ka偶dego teamu. Nie leczona b臋dzie zatacza膰, coraz wi臋ksze trendy pozbawiaj膮c ludzi ch臋ci i motywacji do dzia艂ania i rodz膮c op贸r, kt贸ry z dnia na dzie艅 b臋dzie si臋 powi臋ksza艂, obni偶aj膮c efektywno艣膰 i wyniki.

Zamiast zako艅czenia

Pami臋tajmy, 偶e ludzie s膮 r贸偶ni,聽w tym jest nasza si艂a, a ci, kt贸rymi si臋 nie zgadzamy albo z kt贸rzy s膮 mniej do nas podobni, te偶 s膮 lud藕mi i maj膮 ludzkie potrzeby.

Wsp贸艂praca oparta na szacunku, ciekawo艣ci i otwarto艣ci na innych to najlepszy spos贸b na to, by unika膰 zb臋dnych konflikt贸w i czerpa膰 korzy艣ci z tych, kt贸re nios膮 tw贸rczy ferment.

Patrycja Sawicka-Sikora

O autorce:

Patrycja Sawicka-Sikora

Psycholo偶ka biznesu, coach, trenerka i facylitatorka. Specjalizuje si臋 w pracy w obszarze wypalenia zawodowego i job craftingu. Wyk艂adowczyni Uniwersytetu SWPS. Wi臋cej na: www.patrycjasawickasikora.pl.聽

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close