jak unika膰 konflikt贸w

Radosne 艢wi臋ta. Jak si臋 nimi cieszy膰 i unikn膮膰 konflikt贸w oraz k艂贸tni?

Patrycja Sawicka-Sikora

Nie wszyscy wiedz膮, 偶e Bo偶e Narodzenie, znajduje si臋 na li艣cie tzw. najbardziej stresuj膮cych wydarze艅 w 偶yciu. 艢wi臋ta zosta艂y umieszczone na niej po艣r贸d innych wa偶nych okoliczno艣ci takich jak zmiana pracy, strata bliskiej osoby etc. Wg wynik贸w bada艅 zrealizowanych przez CBOS i raportu 鈥瀂aufanie spo艂eczne鈥 Polacy k艂贸c膮 si臋 najcz臋艣ciej przy 艣wi膮tecznym stole. Co nas dzieli? Styl 偶ycia, zapatrywania religijne, oczekiwania, styl 偶ycia, pogl膮dy polityczne. Jak sprawi膰, by ten szczeg贸lny czas prze偶y膰 w dobrej atmosferze? Czy mo偶na unikn膮膰 konflikt贸w, k艂贸tni i dobrze sp臋dzi膰 艢wi臋ta 鈥 odpowiada Mariusz Wirga, jeden z autor贸w bestsellerowej ksi膮偶ki 鈥濧BC Twoich Emocji鈥.

Na co dzie艅 i od 艢wi臋ta

Nasze codzienne 偶ycie obfituje w r贸偶nego typu interakcje mi臋dzyludzkie. Nie zawsze dajemy sobie przyzwolenie, by o nich rozmawia膰, wyja艣nia膰 etc. W dogadywaniu si臋 i rozumieniu drugiej strony mo偶e przeszkadza膰 nam tak偶e permanentny brak czasu. Zwykle podczas 艣wi膮t spotykamy si臋 w wi臋kszym ni偶 na co dzie艅 rodzinnym gronie. Dawno niewidziani dziadkowie, kuzynostwo, rodze艅stwo, kt贸re na co dzie艅 mieszka daleko 鈥 przyje偶d偶aj膮 na kilka dni z dobrymi intencjami, by powspomina膰, poby膰, po 艣wi臋towa膰. Potem wystarczy jedno zdanie typu 鈥濳iedy si臋 wreszcie o偶enisz鈥 wypowiedziane niby mimochodem pomi臋dzy barszczem a karpiem i k艂贸tnia gotowa. Zamiast rodzinnej sielanki mamy pretensje, fochy, z艂o艣膰, 偶al鈥tc.

Wg raportu 鈥瀂aufanie spo艂eczne鈥, kt贸ry powsta艂 na podstawie bada艅 CBOS – Polacy k艂贸c膮 szczeg贸lnie w艂a艣nie przy 艣wi膮tecznym stole. Tematem konflikt贸w jest sporo – pocz膮wszy od pogl膮d贸w politycznych, czy religijnych na stylu 偶ycia i oczekiwaniach ko艅cz膮c. M艂odzi si臋 z艂oszcz膮 os膮dzaj膮cymi pytaniami senior贸w w stylu: „Ile mo偶na czeka膰 na wnuka?” albo 鈥濳iedy wreszcie si臋 ustatkujesz?鈥. Irytujemy si臋 nadmiern膮 trosk膮 rodzic贸w – bardzo cz臋sto obecna na rodzinnym forum podczas spotka艅 Wigilijnych. Pytania 鈥濲ak mo偶esz dawa膰 si臋 tak wykorzystywa膰 tej Agacie z ksi臋gowo艣ci?”, 鈥濪laczego jeszcze nie dosta艂e艣 awansu鈥 to zwykle prosta droga do k艂贸tni, wybuchu, zepsutej atmosfery. Jak sprawi膰, by ten szczeg贸lny czas prze偶y膰 w dobrej atmosferze? Czy pomimo wielu lat r贸偶nych do艣wiadcze艅 mo偶na si臋 zrozumie膰, uszanowa膰 i wspiera膰, zamiast walczy膰 i ocenia膰? Mo偶e pom贸c w tym lektura i wykonanie 膰wicze艅 z nowej na polskim rynku ksi膮偶ki pt.: 鈥濧BC Twoich emocji鈥.

Po co komu wiedza o emocjach?

Emocje s膮 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia od chwili narodzin. Nasza codzienno艣膰 utkana jest z tysi臋cy nici mikro moment贸w emocji. Zetkni臋cie z informacjami, miejscami – wszystko wzbudza nawykowe postawy i zwi膮zane z nimi emocje. Tak偶e nasz dom rodzinny, praca, szko艂a, grupa przyjaci贸艂 to areny tysi臋cy akcji i reakcji. To jak si臋 w nich czujemy, bardzo cz臋sto wynika z tego, jakie mieli艣my do艣wiadczenia, jak postrzegamy 艣wiat oraz jakie mamy przekonania. Nasze my艣li, emocje wp艂ywaj膮 na nasze dzia艂ania, determinuj膮c nasze 偶ycie. Wielu z nas w wyniku niewiedzy i braku praktyki ma ma艂e do艣wiadczenie w obszarze rozumienia i kontrolowania w艂asnych emocji. Cz臋sto wypieramy, to co czujemy, ignorujemy, odwracamy swoj膮 uwag臋 lub t艂umimy z pomoc膮 r贸偶nych aktywno艣ci, kt贸re mog膮 nam nie s艂u偶y膰. Zdarza si臋, 偶e dajemy im upust w niekontrolowany spos贸b. Nasi膮kamy przekazem emocjonalnym zawartym w mediach, social mediach i od innych ludzi. Nie艣wiadomie. Niekt贸rzy id膮 przez 偶ycie, unikaj膮c emocji postrzeganych jako 鈥瀗egatywne鈥 i/lub pr贸buj膮 za wszelk膮 cen臋 dostarcza膰 sobie tych uznanych za 鈥瀙ozytywne鈥. 鈥 Tymczasem, jak przekonuj膮 autorzy 鈥濧BC twoich emocji鈥 wszystkie emocje 鈥瀙ozytywne鈥, 鈥瀗egatywne鈥 i 鈥瀗eutralne鈥 s膮 potrzebne w 偶yciu. Dzi臋ki 膰wiczeniom zawartym na 艂amach ksi膮偶ki powoli u艣wiadamiamy sobie zale偶no艣ci, jakie 艂膮cza nasze my艣li 鈥 s艂owa z emocjami i dzia艂aniami. Dzi臋ki czemu uczymy si臋 jak odzyska膰 nad nimi kontrol臋, zwi臋kszaj膮c wp艂ywaj膮c na popraw臋 relacji z innymi, a co za tym idzie satysfakcj臋 z 偶ycia.

Proste ABC?

Najwi臋kszym wrogiem udanych interakcji z 偶yciem i innymi s膮 nawykowe niezdrowe my艣li i uog贸lnienia. 鈥濷n tak zawsze鈥, 鈥濷na nigdy mnie nie s艂ucha鈥, 鈥濿szystko na mojej g艂owie鈥, tego typu automatyczne stwierdzenia nie pozwalaj膮 nam by膰 sob膮 i cieszy膰 si臋 w pe艂ni czasem z bliskimi. W relacjach z innymi bardzo cz臋sto obwiniamy innych o nasze emocje, uwa偶amy, 偶e ci inni s膮 za nie odpowiedzialni, podczas gdy jedynym 藕r贸d艂em naszych emocji s膮 nasze my艣li, postawy i nawyki. Na szcz臋艣cie w ka偶dej chwili, tak naprawd臋 ka偶dy z nas mo偶e rozpocz膮膰 reinterpretacj臋 wydarze艅 偶yciowych w tym tak偶e s艂贸w wypowiadanych przez bliskich oraz 艣wiadom膮 zmian臋 naszych my艣li. Mo偶emy u艣wiadomi膰 sobie automatyzmy, a potem wyzwoli膰 si臋 ze schemat贸w, w jakich tkwimy od lat i nauczy膰 si臋 nowych reakcji emocjonalnych nawet na wielokrotnie powtarzane do艣wiadczenia. Odkrycie automatycznego zwi膮zku przyczynowo-skutkowego pomi臋dzy naszymi my艣lami, przekonaniami i postawami a reakcjami emocjonalnymi i zachowaniem to moment prze艂omowy dla wielu os贸b 鈥 m贸wi dr Mariusz Wirga. To chwila, w kt贸rej dociera do nas, 偶e mo偶e s艂owa Babci 鈥濶igdy nie masz czasu鈥 oznaczaj膮 t臋sknot臋 i mi艂o艣膰, kt贸ra trudno jej okaza膰 ze wzgl臋du na odleg艂o艣膰, wiek, ograniczenia. A nieustanne pytania o awans mog膮 by膰 ukryt膮 zach臋t膮, by dzia艂a膰 a tylko podane s膮 w formie automatycznego zdania, bo Mama nie nauczy艂a si臋 motywowa膰 inaczej i, jak 艣piewa艂 M艂ynarski, 鈥瀢ychowa艂a jak umia艂a鈥. Moment, w kt贸rym ludzie do艣wiadczaj膮 cudu 艣wiadomo艣ci to moment wyj膮tkowy 鈥 uznanie, 偶e mog臋 zmieni膰 swoje my艣lenie, cho膰 30-40 lat my艣la艂em inaczej to najpi臋kniejsze chwile w mojej pracy z drugim cz艂owiekiem 鈥 m贸wi dr Mariusz Wirga. Dlatego napisali艣my t臋 ksi膮偶k臋, by ka偶dy cz艂owiek mia艂 szans臋 na dobre, satysfakcjonuj膮ce 偶ycie, umiej臋tnie wspierane zdrowymi my艣lami.

艢wi臋ty czas

Nie istnieje z艂ota formu艂a, kt贸ra zagwarantuje wszystkim udane 艣wi臋ta 鈥 m贸wi dr Mariusz Wirga. Polecam wykorzysta膰 ten 艣wi膮teczny czas, by potrenowa膰 5 zasad zdrowego my艣lenia, kt贸re s膮 podstaw膮 napisanej przez nas ksi膮偶ki 鈥濧BC twoich emocji鈥. Co to znaczy? Po prostu nast臋pnym razem s艂uchaj膮c zrz臋dzenia Dziadka, zastan贸wmy si臋, czy:

  1. To co my艣limy, jest zgodne z faktami?
  2. S艂u偶y naszemu zdrowiu i 偶yciu? (czy to, 偶e my艣l臋 o sobie 藕le, mi s艂u偶y, pomaga mi chroni膰 moje zdrowie i 偶ycie?)
  3. Pomaga nam realizowa膰 nasze cele? (dobre relacje z Dziadkiem i dobra atmosfera 艢wi膮teczna? Etc.)
  4. Pomaga nam unika膰 konflikt贸w lub radzi膰 sobie z istniej膮cymi?
  5. I wreszcie czy to, co my艣l臋 na temat tego, co powiedzia艂/m贸wi Dziadek (jestem g艂upi, nigdy nie znajd臋 sobie partnera/partnerki) pomaga mi si臋 czu膰 tak, jak chc臋 si臋 czu膰 (warto艣ciowy, wystarczaj膮co dobry, kochany, wa偶ny etc.) bez za偶ywania 偶adnych substancji?

Je艣li nasza my艣l spe艂nia 3 z 5 ww zasad, mo偶emy m贸wi膰 o my艣li zdrowej, czyli takiej, kt贸ra nas wspiera. Je艣li nie – warto j膮 zmieni膰, przeformu艂owa膰, reinterpretowa膰 w taki spos贸b, by na co dzie艅 nam pomaga艂a i stwarza艂a przestrze艅 do dzia艂ania. Zdrowe My艣lenie to nie jest my艣lenie pozytywne, tylko takie, kt贸re daje nam mo偶liwo艣膰 wyboru i kreuje przestrze艅 na wp艂yw oraz osobiste zaanga偶owanie 鈥 m贸wi dr Mariusz Wirga. 呕ycz臋 nam wszystkim, by wolne dni w艣r贸d bliskich przynios艂y wiele okazji do tego typu treningu. Po pokonaniu pocz膮tkowego dyskomfortu mo偶e okaza膰 si臋, 偶e do艣wiadczymy bardzo du偶o satysfakcji i spe艂nienia.

Ksi膮偶ka 鈥濧BC twoich emocji鈥 ukaza艂a si臋 w 2019 roku nak艂adem Wydawnictwa Dominika K臋skiego 鈥濿ulkan鈥. Autorzy: Maxie C. Maultsby Jr., Mariusz Wirga, Michael DeBarnardi. Warszawa, 2019r. A ju偶 w 2021 roku uka偶e si臋 drugi tom ksi膮偶ki po艣wi臋cony kszta艂towaniu zdrowego stylu 偶ycia i budowaniu zdrowych zwi膮zk贸w mi臋dzyludzkich.

ABC Twoich Emocji

O Autorach

Prof. Maxie C. Maultsby Jr. (1932-2016) – ameryka艅ski psychiatra, profesor Uniwersytetu Howarda w Waszyngtonie, jeden z pionier贸w terapii poznawczo behawioralnych i tw贸rca Racjonalnej Terapii Zachowania (RTZ). Opieraj膮c si臋 na znajomo艣ci funkcjonowania ludzkiego m贸zgu, doszed艂 do wniosku, 偶e u ludzi maj膮cych chemicznie i strukturalnie zdrowe m贸zgi wi臋kszo艣膰 cierpienia wynika z wyuczonych w przesz艂o艣ci, wci膮偶 utrzymywanych (a nawet piel臋gnowanych) niezdrowych, postaw, przekona艅 i my艣li.

Dr Mariusz Wirga 鈥 lekarz psychiatra, dyrektor medyczny onkologii psychospo艂ecznej w Todd Center Institute w Long Beach (Kalifornia), od 1990 r. wsp贸艂pracownik Carla Simontona (onkologa, radioterapeuty, pioniera psychoonkologii). Od 1992 roku najbli偶szy wsp贸艂pracownik Maxie C. Maultsby鈥檈go Jr., popularyzator terapii Simontonowskiej i RTZ w Polsce i na 艣wiecie. Z osobami chorymi na nowotwory pracuje nad wp艂ywem stylu my艣lenia i 偶ycia na ich zdrowie oraz wykorzystaniem sportu w procesie zdrowienia. Certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, certyfikowany psychoonkolog i superwizor psychoonkologii Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego, trener Terapii Simontonowskiej i RTZ.

Dr Michael DeBernardi 鈥 psycholog kliniczny, dyrektor generalny Life Link organizacji non profit, w ramach kt贸rej kieruje dzia艂aniami Community Mental Health Center w Santa Fe w (Nowy Meksyk), zajmuj膮c膮 si臋 wspieraniem os贸b bezdomnych, uzale偶nionych, ofiar handlu lud藕mi, psychicznie chorych czy po wyrokach, zapewniaj膮c im wszechstronn膮 pomoc 鈥 w tym odnalezienie si臋 na rynku pracy. Jest wyk艂adowc膮 na University of New Mexico w Albuquerque. Poniewa偶 RTZ jest skuteczna niezale偶nie od czynnik贸w kulturowych i socjoekonomicznych, stosuje j膮 w praktyce psychoterapeutycznej, prowadzi szkolenia i warsztaty RTZ w USA i na arenie mi臋dzynarodowej. Pracuje z pacjentami doros艂ymi i nastolatkami

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close