Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Ciągle coś cię rozprasza? Oto 13 prostych sposobów na to, jak utrzymać skupienie w pracy!

Ciągle coś cię rozprasza? Oto 13 prostych sposobów na to, jak utrzymać skupienie w pracy!

jak utrzymać skupienie w pracy
Business vector created by Freepik

 

To całkowicie normalne – robisz coś i nagle dzwoni telefon, musisz zająć się czymś innym, wysłać pilnego maila. Poświęcasz uwagę różnym rzeczom. Mija 10 minut, godzina lub dwie a ty wracasz do pracy i nie masz pojęcia gdzie ją skończyłaś albo jak się nią ponowne zabrać. Nie możesz się skupić, a co za tym idzie, nie jesteś skuteczna. Znamy to doskonale – piszą Grzegorz Miecznikowski i Arutr Krysiak.

Kiedy pracujesz, nie możesz odciąć się całkowicie od świata zewnętrznego. No chyba, że wyjedziesz w Bieszczady. Musisz jednak podjąć decyzję – czy chcesz pozostać skupiona. A to polega na znalezieniu odpowiednich technik i pomysłów jak, chociaż na chwilę, odciąć się od świata. Mamy nadzieję, że te które stosujemy i my, pomogą ci odnaleźć skupienie i pozostać efektywną.

1. To co robisz, zawsze przybliża Cię do większego celu

Zanim zaczniesz cokolwiek robić, zapytaj się siebie „po co?” masz to wykonać. Znajdź większy cel w nawet najnudniejszym zadaniu, a dzięki temu znajdziesz wartość. Jeśli nie lubisz tworzyć baz potencjalnych klientów, ale wiesz, że dzięki temu za dwa dni będziesz mogła zrealizować kampanię sprzedażową, o której zawsze marzyłaś, skup się na tym. Kiedy nawet nielubiane przez ciebie zadania okażą się potrzebną częścią czegoś większego, od razu zaczną sprawiać ci więcej przyjemności, dostarczać zabawę i Cię zainspirują. A kiedy tak się stanie, automatycznie skupisz się nawet na najnudniejszym i pozornie, w ogóle niepotrzebnym zadaniu.

CZYTAJ TAKŻE: INSPIRACJA CZY MOTYWACJA? OTO MITY NA TEMAT KREATYWNOŚCI, W KTÓRE POWINNAŚ PRZESTAĆ WIERZYĆ I 5 ZASAD, KTÓRYMI WARTO JE ZASTĄPIĆ!

2. Zadbaj o swoją wygodę

Nie trać cennego czasu i swojego skupienia na poprawianie się co chwilę. Od razu zadbaj o swój komfort. Wiele osób, kiedy korzysta z wygodnego krzesła ze stabilnym oparciem czy wybranego przez siebie biurka, potrafi lepiej się skupić i nie musi robić przerw co parę minut.

3. Zorganizuj miejsce pracy

Żeby pozostać skupioną w pracy, spróbuj uprzątnąć biurko. Za dużo rzeczy w zasięgu twojego wzroku może bardzo mocno Cię rozpraszać w wykonywaniu codziennych obowiązków.

4. Uczyń komputer przyjazny codziennym zadaniom

To bardzo ważne, jeśli oczywiście pracujesz na komputerze. Umieść skróty do programów, których używasz na pulpicie. Zadbaj też, aby wszystkie najważniejsze dokumenty znajdowały się posegregowane w odpowiednich folderach według projektów, które prowadzisz. Dzięki temu nie będziesz wytracać czasu na przeszukiwanie i przeklikiwanie się przez milion katalogów.

5. Pij dużo wody

Woda jest nie tylko zdrowa, ale także orzeźwiająca i pomoże ci uporać się zmęczeniem lub głodem. Zresztą nie zawsze burczenie w brzuchu oznacza głód. Szklanka wody pozwoli ci zagłuszyć burczenie, a dzięki temu, dokończysz szybko, co masz skończyć i pójdziesz na lunch, trochę się zrelaksujesz. Miej więc wodę przy sobie lub na biurku. Dzięki temu nie będziesz musiała przerywać swojej pracy i nie wyjdziesz ze stanu skupienia, musząc wybrać do sklepu czy kuchni.

6. Miej pod ręką zdrowe przekąski

Jeśli burczenie w brzuchu jednak oznacza głód, a ty jesteś po obiedzie albo długo przed nim, musisz coś zjeść. Inaczej możesz stracić nawet do 90 proc. swojego skupienia. Nie martw się! Jedzenie przy biurku nie narazi cię na utratę skupienia i wykonywanie czynności niezwiązanych z zadaniem, które chcesz wykonać.

7. Stwórz listę rzeczy do zrobienia i trzymaj ją blisko siebie

Nie trzymaj swojej listy to-do tylko i wyłącznie w komputerze. Umieść ją także na kartce, w widocznym miejscu na biurku. Dzięki temu nie będziesz sprawdzać innych okienek, maila czy SMS-ów, które mogłaś dostać, a na które mogą Cię rozproszyć.

8. Priorytetyzuj swoje zadania

Jesteś najbardziej efektywna w czasie pierwszej godziny pracy. Odłóż więc na później podatki, faktury i inne wymagające zadania. Skup się na zadaniach bardziej kreatywnych, które sprawią ci przyjemność. Dzięki temu utrzymasz efektywność dłużej, a najnudniejsze i najbardziej rutynowe zadania z powodzeniem wykonasz na koniec dnia pracy.

9. Daj znać innym, że chcesz się skupić

Jeśli potrzebujesz skupienia w danym momencie swojego dnia pracy, daj znać innym żeby Ci nie przeszkadzali…chyba, że mają coś naprawdę ważnego i muszą naprawdę oderwać Cię od obowiązków. Jeśli jasno nie zakomunikujesz swoich potrzeb, będziesz rozpraszana cały czas, a to przez szefa gadułę, a to przez plotkujące koleżanki. Poinformuj ich, że znajdziesz dla nich czas, wtedy kiedy wykonasz dane zadanie, dokończysz tekst czy raport. Dzięki temu łatwiej będzie ci utrzymać skupienie. Nie zostaniesz odebrana źle. Uwierz, twoje koleżanki czy koledzy też będą potrzebować kiedyś tego samego.

10. Załóż słuchawki i włącz muzykę

W biurze, w mieszkaniu, w kawiarni jest wiele dźwięków, które mogą Cię rozpraszać – dzwoniące telefony, bzyczący ekspres do kawy, wiertarka u sąsiada, cykliniarka, roboty uliczne. Dzięki słuchawkom i odpowiedniej muzyce, które daje ci zawsze „kopa”, obronisz się przed niechcianym hałasem, poprawisz sobie humor i skupisz się na pracy.

11. Włącz tryb samolotowy, bądź poza zasięgiem

Nie wszystkie telefony oznaczają, że twoje mieszkanie zostało okradzione, a dzieci lub partner zostali porwani dla okupu. Jeśli nie możesz się skupić i jesteś rozpraszana przez dzwonek komórki, włącz tryb samolotowy na kilka godzin albo całkowicie go wycisz.

12. Trzymaj się z daleka od mediów społecznościowych

Jeśli twoja praca nie wymaga stałej obecności na Facebooku, wyloguj się. Zaloguj się ponownie kiedy będziesz miała na to czas. Problem przywiązania do nowych technologii związany jest ze zjawiskiem określanym, jako FOMO. To akronim od angielskiego sformułowania “Fear of Missing Out”, który oznacza wewnętrzny przymus ciągłego sprawdzania emaili lub pisania postów na portalach społecznościowych w obawie przed utratą kontaktu z potencjalnie ważnymi informacjami. Jednak jeśli chcesz utrzymać skupienie, przez te kilka godzin, nie możesz przejmować się kolejnym rozstaniem przyjaciółki, nowym związkiem byłego, ani kotkiem czy pieskiem do adopcji.

13. Organizuj swoje emaile

Prawdopodobnie dostajesz codziennie dużo różnych wiadomości email. Trochę tych zawodowych, trochę tych prywatnych i trochę tych promocyjnych. Dobrym sposobem na utrzymanie skupienia w pracy jest rozdzielenie skrzynek – prywatnej od firmowej i logowanie się tylko i wyłącznie na tą drugą. Jeśli dostajesz dużo wiadomości-śmieci, spamu i ofert, z których nigdy nie skorzystasz, wypisz się z list mailingowych.

Pamiętaj, że jesteś otoczona wieloma rzeczami, które mogą odciągnąć Twoją uwagę, przerwać skupienie i rzutować na efektywność. Jeśli będziesz trzymać się tych 13 wskazówek, które i my stosujemy na co dzień, powinno być Ci dużo łatwiej wykonywać każde zadanie.

A może macie inne sposoby utrzymywania skupienia w pracy? Podzielcie się nimi w komentarzach!

***

O Autorach:

Para nie tylko w życiu, ale także w biznesie. Grzegorz jest założycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzięki synergii i połączeniu kompetencji, sprawnie kreują wizerunek swoich klientów, zarządzają nim i doradzają jak budować silną markę osobistą.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!