Ci膮gle co艣 ci臋 rozprasza? Oto 13 prostych sposob贸w na to, jak utrzyma膰 skupienie w pracy!

Grzegorz Miecznikowski, Artur Krysiak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

To ca艂kowicie normalne 鈥 robisz co艣 i nagle dzwoni telefon, musisz zaj膮膰 si臋 czym艣 innym, wys艂a膰 pilnego maila. Po艣wi臋casz uwag臋 r贸偶nym rzeczom. Mija 10 minut, godzina lub dwie a ty wracasz do pracy i nie masz poj臋cia gdzie j膮 sko艅czy艂a艣 albo jak si臋 ni膮 ponowne zabra膰. Nie mo偶esz si臋 skupi膰, a co za tym idzie, nie jeste艣 skuteczna. Znamy to doskonale 鈥 pisz膮 Grzegorz Miecznikowski i Arutr Krysiak.

Kiedy pracujesz, nie mo偶esz odci膮膰 si臋 ca艂kowicie od 艣wiata zewn臋trznego. No chyba, 偶e wyjedziesz w Bieszczady. Musisz jednak podj膮膰 decyzj臋 鈥 czy chcesz pozosta膰 skupiona. A to polega na znalezieniu odpowiednich technik i pomys艂贸w jak, chocia偶 na chwil臋, odci膮膰 si臋 od 艣wiata. Mamy nadziej臋, 偶e te kt贸re stosujemy i my, pomog膮 ci odnale藕膰 skupienie i pozosta膰 efektywn膮.

1. To co robisz, zawsze przybli偶a Ci臋 do wi臋kszego celu

Zanim zaczniesz cokolwiek robi膰, zapytaj si臋 siebie 鈥瀙o co?鈥 masz to wykona膰. Znajd藕 wi臋kszy cel w nawet najnudniejszym zadaniu, a dzi臋ki temu znajdziesz warto艣膰. Je艣li nie lubisz tworzy膰 baz potencjalnych klient贸w, ale wiesz, 偶e dzi臋ki temu za dwa dni b臋dziesz mog艂a zrealizowa膰 kampani臋 sprzeda偶ow膮, o kt贸rej zawsze marzy艂a艣, skup si臋 na tym. Kiedy nawet nielubiane przez ciebie zadania oka偶膮 si臋 potrzebn膮 cz臋艣ci膮 czego艣 wi臋kszego, od razu zaczn膮 sprawia膰 ci wi臋cej przyjemno艣ci, dostarcza膰 zabaw臋 i Ci臋 zainspiruj膮. A kiedy tak si臋 stanie, automatycznie skupisz si臋 nawet na najnudniejszym i pozornie, w og贸le niepotrzebnym zadaniu.

CZYTAJ TAK呕E: INSPIRACJA CZY MOTYWACJA? OTO MITY NA TEMAT KREATYWNO艢CI, W KT脫RE POWINNA艢 PRZESTA膯 WIERZY膯 I 5 ZASAD, KT脫RYMI WARTO JE ZAST膭PI膯!

2. Zadbaj o swoj膮 wygod臋

Nie tra膰 cennego czasu i swojego skupienia na poprawianie si臋 co chwil臋. Od razu zadbaj o sw贸j komfort. Wiele os贸b, kiedy korzysta z wygodnego krzes艂a ze stabilnym oparciem czy wybranego przez siebie biurka, potrafi lepiej si臋 skupi膰 i nie musi robi膰 przerw co par臋 minut.

3. Zorganizuj miejsce pracy

呕eby pozosta膰 skupion膮 w pracy, spr贸buj uprz膮tn膮膰 biurko. Za du偶o rzeczy w zasi臋gu twojego wzroku mo偶e bardzo mocno Ci臋 rozprasza膰 w wykonywaniu codziennych obowi膮zk贸w.

4. Uczy艅 komputer przyjazny codziennym zadaniom

To bardzo wa偶ne, je艣li oczywi艣cie pracujesz na komputerze. Umie艣膰 skr贸ty do program贸w, kt贸rych u偶ywasz na pulpicie. Zadbaj te偶, aby wszystkie najwa偶niejsze dokumenty znajdowa艂y si臋 posegregowane w odpowiednich folderach wed艂ug projekt贸w, kt贸re prowadzisz. Dzi臋ki temu nie b臋dziesz wytraca膰 czasu na przeszukiwanie i przeklikiwanie si臋 przez milion katalog贸w.

5. Pij du偶o wody

Woda jest nie tylko zdrowa, ale tak偶e orze藕wiaj膮ca i pomo偶e ci upora膰 si臋 zm臋czeniem lub g艂odem. Zreszt膮 nie zawsze burczenie w brzuchu oznacza g艂贸d. Szklanka wody pozwoli ci zag艂uszy膰 burczenie, a dzi臋ki temu, doko艅czysz szybko, co masz sko艅czy膰 i p贸jdziesz na lunch, troch臋 si臋 zrelaksujesz. Miej wi臋c wod臋 przy sobie lub na biurku. Dzi臋ki temu nie b臋dziesz musia艂a przerywa膰 swojej pracy i nie wyjdziesz ze stanu skupienia, musz膮c wybra膰 do sklepu czy kuchni.

6. Miej pod r臋k膮 zdrowe przek膮ski

Je艣li burczenie w brzuchu jednak oznacza g艂贸d, a ty jeste艣 po obiedzie albo d艂ugo przed nim, musisz co艣 zje艣膰. Inaczej mo偶esz straci膰 nawet do 90 proc. swojego skupienia. Nie martw si臋! Jedzenie przy biurku nie narazi ci臋 na utrat臋 skupienia i wykonywanie czynno艣ci niezwi膮zanych z zadaniem, kt贸re chcesz wykona膰.

7. Stw贸rz list臋 rzeczy do zrobienia i trzymaj j膮 blisko siebie

Nie trzymaj swojej listy to-do tylko i wy艂膮cznie w komputerze. Umie艣膰 j膮 tak偶e na kartce, w widocznym miejscu na biurku. Dzi臋ki temu nie b臋dziesz sprawdza膰 innych okienek, maila czy SMS-贸w, kt贸re mog艂a艣 dosta膰, a na kt贸re mog膮 Ci臋 rozproszy膰.

8. Priorytetyzuj swoje zadania

Jeste艣 najbardziej efektywna w czasie pierwszej godziny pracy. Od艂贸偶 wi臋c na p贸藕niej podatki, faktury i inne wymagaj膮ce zadania. Skup si臋 na zadaniach bardziej kreatywnych, kt贸re sprawi膮 ci przyjemno艣膰. Dzi臋ki temu utrzymasz efektywno艣膰 d艂u偶ej, a najnudniejsze i najbardziej rutynowe zadania z powodzeniem wykonasz na koniec dnia pracy.

9. Daj zna膰 innym, 偶e chcesz si臋 skupi膰

Je艣li potrzebujesz skupienia w danym momencie swojego dnia pracy, daj zna膰 innym 偶eby Ci nie przeszkadzali…chyba, 偶e maj膮 co艣 naprawd臋 wa偶nego i musz膮 naprawd臋 oderwa膰 Ci臋 od obowi膮zk贸w. Je艣li jasno nie zakomunikujesz swoich potrzeb, b臋dziesz rozpraszana ca艂y czas, a to przez szefa gadu艂臋, a to przez plotkuj膮ce kole偶anki. Poinformuj ich, 偶e znajdziesz dla nich czas, wtedy kiedy wykonasz dane zadanie, doko艅czysz tekst czy raport. Dzi臋ki temu 艂atwiej b臋dzie ci utrzyma膰 skupienie. Nie zostaniesz odebrana 藕le. Uwierz, twoje kole偶anki czy koledzy te偶 b臋d膮 potrzebowa膰 kiedy艣 tego samego.

10. Za艂贸偶 s艂uchawki i w艂膮cz muzyk臋

W biurze, w mieszkaniu, w kawiarni jest wiele d藕wi臋k贸w, kt贸re mog膮 Ci臋 rozprasza膰 鈥 dzwoni膮ce telefony, bzycz膮cy ekspres do kawy, wiertarka u s膮siada, cykliniarka, roboty uliczne. Dzi臋ki s艂uchawkom i odpowiedniej muzyce, kt贸re daje ci zawsze 鈥瀔opa鈥, obronisz si臋 przed niechcianym ha艂asem, poprawisz sobie humor i skupisz si臋 na pracy.

11. W艂膮cz tryb samolotowy, b膮d藕 poza zasi臋giem

Nie wszystkie telefony oznaczaj膮, 偶e twoje mieszkanie zosta艂o okradzione, a dzieci lub partner zostali porwani dla okupu. Je艣li nie mo偶esz si臋 skupi膰 i jeste艣 rozpraszana przez dzwonek kom贸rki, w艂膮cz tryb samolotowy na kilka godzin albo ca艂kowicie go wycisz.

12. Trzymaj si臋 z daleka od medi贸w spo艂eczno艣ciowych

Je艣li twoja praca nie wymaga sta艂ej obecno艣ci na Facebooku, wyloguj si臋. Zaloguj si臋 ponownie kiedy b臋dziesz mia艂a na to czas. Problem przywi膮zania do nowych technologii zwi膮zany jest ze zjawiskiem okre艣lanym, jako FOMO. To akronim od angielskiego sformu艂owania 鈥淔ear of Missing Out鈥, kt贸ry oznacza wewn臋trzny przymus ci膮g艂ego sprawdzania emaili lub pisania post贸w na portalach spo艂eczno艣ciowych w obawie przed utrat膮 kontaktu z potencjalnie wa偶nymi informacjami. Jednak je艣li chcesz utrzyma膰 skupienie, przez te kilka godzin, nie mo偶esz przejmowa膰 si臋 kolejnym rozstaniem przyjaci贸艂ki, nowym zwi膮zkiem by艂ego, ani kotkiem czy pieskiem do adopcji.

13. Organizuj swoje emaile

Prawdopodobnie dostajesz codziennie du偶o r贸偶nych wiadomo艣ci email. Troch臋 tych zawodowych, troch臋 tych prywatnych i troch臋 tych promocyjnych. Dobrym sposobem na utrzymanie skupienia w pracy jest rozdzielenie skrzynek 鈥 prywatnej od firmowej i logowanie si臋 tylko i wy艂膮cznie na t膮 drug膮. Je艣li dostajesz du偶o wiadomo艣ci-艣mieci, spamu i ofert, z kt贸rych nigdy nie skorzystasz, wypisz si臋 z list mailingowych.

Pami臋taj, 偶e jeste艣 otoczona wieloma rzeczami, kt贸re mog膮 odci膮gn膮膰 Twoj膮 uwag臋, przerwa膰 skupienie i rzutowa膰 na efektywno艣膰. Je艣li b臋dziesz trzyma膰 si臋 tych 13 wskaz贸wek, kt贸re i my stosujemy na co dzie艅, powinno by膰 Ci du偶o 艂atwiej wykonywa膰 ka偶de zadanie.

A mo偶e macie inne sposoby utrzymywania skupienia w pracy? Podzielcie si臋 nimi w komentarzach!

***

O Autorach:

Para nie tylko w 偶yciu, ale tak偶e w biznesie. Grzegorz jest za艂o偶ycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzi臋ki synergii i po艂膮czeniu kompetencji, sprawnie kreuj膮 wizerunek swoich klient贸w, zarz膮dzaj膮 nim i doradzaj膮 jak budowa膰 siln膮 mark臋 osobist膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter