Rados艂aw K臋dzia

Jak walczy膰 z wykluczeniem cyfrowym?

Magda Mikos

Pandemia COVID-19 zatrzyma艂a nas w domach, a 偶ycie w du偶ym stopniu przenios艂o si臋 do Internetu. Niestety, wielu Polak贸w wci膮偶 nie mo偶e korzysta膰 z informacji, edukacji i us艂ug 艣wiadczonych on-line. O wykluczeniu cyfrowym i o tym, co i jak mo偶na zmieni膰, aby dost臋p do sieci mogli mie膰 wszyscy rozmawiamy z Rados艂awem K臋dzi膮, wiceprezesem Huawei na Europ臋 艢rodkowo-Wschodni膮 i kraje nordyckie.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jednym z pierwszych efekt贸w og艂oszenia decyzji o lockdownie by艂 nag艂y wzrost ruchu w sieci. Jak to wp艂yn臋艂o na osoby wykluczone cyfrowo?

Pandemia koronawirusa, wynikaj膮ce z niej lockdowny i obostrzenia zmusi艂y nas wszystkich do dzia艂ania w nietypowych warunkach. Wi臋kszo艣膰 codziennych aktywno艣ci przenie艣li艣my w efekcie do sieci. Jak wynika z analizy Zwi膮zku Przedsi臋biorc贸w i Pracodawc贸w 鈥濸lan odbudowy gospodarki po kryzysie COVID-19鈥 by艂y miejscowo艣ci w Polsce, w kt贸rych w okre艣lonych porach odnotowywano wzrosty ruchu sieciowego nawet o 682 %.[1]聽Niestety osoby, kt贸re do tej pory nie radzi艂y sobie z poruszaniem si臋 w cyfrowym 艣wiecie albo te偶 w og贸le nie mia艂y do niego dost臋pu, znalaz艂y si臋 w trudnej sytuacji, a ich cyfrowe wykluczenie uleg艂o pog艂臋bieniu. Dzieci niemaj膮ce komputera w domu, wielu senior贸w, osoby z niepe艂nosprawno艣ciami – stali si臋 cyfrowo niewidzialni.

Z jakich powod贸w przeciwdzia艂anie cyfrowemu wykluczeniu jest tak wa偶ne?

Obecnie jako spo艂ecze艅stwo stale d膮偶ymy do cyfryzacji w niemal ka偶dym obszarze naszego 偶ycia. Ostatni rok znacz膮co przy艣pieszy艂 ten proces, sprawiaj膮c, 偶e nowe technologie z impetem wkroczy艂y w codzienno艣膰 ka偶dego cz艂owieka – pracownika, ucznia, osoby starszej czy samotnej matki. Jednocze艣nie istnieje przepa艣膰 mi臋dzy osobami dobrze funkcjonuj膮cymi w cyfrowym 艣wiecie, a znaczn膮 cz臋艣ci膮 spo艂ecze艅stwa, kt贸ra nie ma do niego dost臋pu.聽 Pandemia wprost ogranicza wielu osobom ich dotychczasowe przyzwyczajenia i nawyki 鈥瀘ffline鈥. Sprawia, 偶e zrobienie zakup贸w, za艂atwienie sprawy urz臋dowej, op艂acenie rachunk贸w czy przed艂u偶enie umowy – z uwagi na funkcjonowanie poza 艣wiatem cyfrowym – staje si臋 niewykonalne dla cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa. Wielu ludzi nie wie cz臋sto, 偶e te rzeczy mog膮 zrobi膰 online. Cz臋sto wykluczenie cyfrowe wynika nie tylko z braku umiej臋tno艣ci i wiedzy, ale te偶 braku dost臋pu do odpowiedniej infrastruktury informatycznej. Prosz臋 pojecha膰 w region Bieszczad i zobaczy膰 jak tam wygl膮da sprawa zasi臋gu. Dla tych, co uciekaj膮 na urlop mo偶e by膰 to zaleta, ale dla tamtejszych dzieci ucz膮cych si臋 zdalnie, to spora bariera.

Jak szerokim i powa偶nym zjawiskiem jest w Polsce wykluczenie cyfrowe?

Jak wynika z danych GUS za 2019 r. poziom cyfryzacji spo艂ecze艅stwa w Polsce z roku na rok poprawia si臋. Jednak nast臋puje to powoli w stosunku do tempa zmieniaj膮cej si臋 rzeczywisto艣ci. Wi臋kszo艣膰 doros艂ych Polak贸w posiada urz膮dzenie z dost臋pem do Internetu, jednak nadal ponad 60% z nich nie korzysta z us艂ug administracji publicznej online. Zakupy w sieci robi jedynie nieco ponad po艂owa os贸b w wieku 16-74 lata. Ponad 1/6 Polak贸w z tej grupy w og贸le nie posiada komputera.[2]

Co mo偶na zrobi膰, aby aktywizowa膰 osoby wykluczone cyfrowo i pom贸c im odnale藕膰 si臋 w dzisiejszym 艣wiecie?

Po pierwsze trzeba dostrzec bariery blokuj膮ce walk臋 z wykluczeniem cyfrowym. Jedn膮 z nich jest brak powszechnego dost臋pu do technologii. Konieczne jest zbudowanie wysokiej jako艣ci infrastruktury szerokopasmowej, a do tego potrzeba przyspieszy膰 inwestycje w budow臋 sieci, w szczeg贸lno艣ci szybkiej i wydajnej sieci 5G, i to przy wsparciu rz膮dowym. Drugim, zdecydowanie trudniejszym do rozwi膮zania problemem, jest brak umiej臋tno艣ci cyfrowych.

W Huawei od lat podejmujemy dzia艂ania na rzecz walki z wykluczeniem w r贸偶nych jego aspektach – zar贸wno poprzez zastosowanie nowych technologii, jak i wspieranie inicjatyw na rzecz r贸wnego dost臋pu. Na przyk艂ad razem z Fundacj膮 Dajemy Dzieciom Si艂臋 stworzyli艣my projekt pomocy psychologicznej online. Dzi臋ki tej wsp贸艂pracy mo偶liwe jest 艣wiadczenie bezp艂atnie zdalnego, profesjonalnego wsparcia dzieciom zmagaj膮cym si臋 kryzysami natury psychologicznej czy depresj膮, kt贸rych nie sta膰 na prywatne wizyty lub nie maj膮 dost臋pu do lekarza, poniewa偶 mieszkaj膮 w odleg艂ych rejonach Polski. Dzi臋ki wykorzystaniu technologii pomoc mo偶e by膰 dostarczona natychmiast ka偶demu dziecku czy nastolatkowi, kt贸ry jej potrzebuje.

Nowe technologie mog膮 tak偶e wspiera膰 w艂膮czanie os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami do cyfrowego 艣wiata. W ramach wsp贸艂pracy z Fundacj膮 Le偶臋 i Pracuj臋, kt贸ra promuje aktywno艣膰 zawodow膮 os贸b z ograniczeniami mobilno艣ci, jeden z jej podopiecznych zosta艂 naszym pracownikiem i z sukcesami buduje swoj膮 karier臋 pomimo niepe艂nosprawno艣ci, pracuj膮c ca艂kowicie w trybie zdalnym. Wsparli艣my tak偶e organizowany przez fundacj臋 Maraton Innowacji – Wheelkathon, kt贸rego efektem by艂y ciekawe rozwi膮zania wspieraj膮ce osoby z niepe艂nosprawno艣ciami w pracy, tak偶e tej wykonywanej online.

Huawei wspiera r贸wnie偶 inkluzj臋 w zakresie edukacji i kultury poprzez nowe technologie. Opr贸cz wieloletnich projekt贸w, takich jak program edukacyjny Seeds For The Future, czy globalna inicjatywa Tech4All oraz program贸w wsp贸艂pracy podejmowanych z uczelniami, w tym roku Huawei Polska zosta艂 g艂贸wnym partnerem technologicznym Muzeum Narodowego w Warszawie. W ramach tego dzia艂ania powsta艂 wirtualny spacer po wystawie 鈥濸olska. Si艂a Obrazu鈥. Z poziomu komputera czy smartfona mo偶liwe jest obejrzenie ponad 100 obraz贸w najwybitniejszych polskich malarzy XIX wieku. Ka偶de z dzie艂 zosta艂o zeskanowane i mo偶na je obejrze膰 w ramach spaceru w technologii 3D. W aplikacji dost臋pne s膮 te偶 udogodnienia dla os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami oraz 艣cie偶ka audio z nagranym oprowadzaniem przez kuratora.

Wasza firma od lat wspiera przedsi臋biorcze, aktywne w biznesie kobiety. Dlaczego?

Wspieranie przedsi臋biorczych kobiet przez Huawei jest przejawem dbania o r贸偶norodno艣膰 i promowania r贸wnouprawnienia, kt贸re jest wpisane w podstawy naszej dzia艂alno艣膰. Kobiety prowadz膮 niemal 30% polskich przedsi臋biorstw wykazuj膮c si臋 niezwyk艂ymi talentami i zaradno艣ci膮. W bran偶y technologicznej, gdzie dzia艂amy, kobiety stanowi膮 20% pracownik贸w. Wci膮偶 daleko do r贸wnowagi i stwierdzenia, 偶e razem tworzymy 艣wiat cyfrowy. Inicjatywy takie jak konkurs Bizneswoman Roku s膮 niezwykle wa偶nym 藕r贸d艂em inspiracji dla kobiet przedsi臋biorczy艅, ale tak偶e dla m臋偶czyzn, kt贸rzy popieraj膮 postulaty r贸偶norodno艣ci i walki z wykluczeniami.

Partnerstwo w konkursie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 to jeden ze szczeg贸lnie wa偶nych i bliskich nam projekt贸w, bowiem promuje najlepsze wzorce. Pokazuje kobiety sukcesu i ich 艣cie偶ki na sam szczyt, zach臋caj膮c kolejne pokolenia do tej wspinaczki. Wed艂ug bada艅 nie ma skuteczniejszej metody zmiany 艣wiata na bardziej r贸wny, dost臋pny i sprawiedliwy, czyli taki, kt贸ry aktywnie wsp贸艂tworz膮 kobiety, ni偶 promowanie tzw. role models. Chodzi o prze艂amywanie stereotyp贸w w g艂owach nas wszystkich i edukacj臋 ju偶 na najwcze艣niejszym etapie. Bez tego dziewczynki nie b臋d膮 chcia艂y zostawa膰 astrofizyczkami, przedsi臋biorczyniami technologicznymi, za艂o偶ycielkami startup贸w produkuj膮cych panele fotowoltaiczne. Trudno bowiem chcie膰 zosta膰 kim艣, o kim nie wiesz, 偶e istnieje.

Dlatego Huawei promuje liderki w 艣wiecie nowych technologii, aby mog艂y stawa膰 si臋 wzorcami dla m艂odych dziewcz膮t i zach臋ca膰 je do rozwoju w kierunkach zwi膮zanych z ICT. W ubieg艂ym roku w Polsce mia艂o to miejsce w ramach takich inicjatyw, jak Perspektywy Women In Tech Summit czy Huawei European Innovation Day 2020. Prowadzimy te偶 szereg dzia艂a艅 globalnych w ramach inicjatywy #Huawei4Her.

Jest Pan cz艂onkiem Jury XII edycji konkursu Bizneswoman Roku. Na co b臋dziecie zwraca膰 uwag臋 przy kategorii dotycz膮cej przeciwdzia艂aniu wykluczeniu cyfrowemu?

W tym roku po raz drugi Huawei jest partnerem konkursu. Ubieg艂oroczna edycja Bizneswoman Roku, w kt贸rej mia艂em okazj臋 wr臋czy膰 nagrod臋 Majce Lipiak, za艂o偶ycielce i CEO Fundacji Le偶臋 i Pracuj臋, zainspirowa艂a nas do dzia艂ania i zaowocowa艂a w kolejnych krokach zatrudnieniem podopiecznego Fundacji w Huawei, a tak偶e wsparciem inicjatywy 鈥瀂dalniacy鈥 鈥 promuj膮cej zatrudnianie os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami, dzi臋ki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Mamy nadziej臋, 偶e projekty zg艂oszone do XII edycji konkursu zaprezentuj膮 wyj膮tkowe rozwi膮zania wspieraj膮ce walk臋 z wykluczeniem cyfrowym. W zderzeniu z pandemiczn膮 rzeczywisto艣ci膮 wzros艂o znaczenie innowacji, kt贸re mog膮 pom贸c niwelowa膰 cyfrowe podzia艂y 鈥 wspieraj膮 nauk臋 zdaln膮 czy kompetencje cyfrowe senior贸w. Takie pomys艂y polskich innowatorek chcemy wy艂uska膰 i pokaza膰 艣wiatu.

Rados艂aw K臋dzia (Huawei) i Majka Lipiak (Fundacja Le偶臋 i Pracuj臋)

Dzia艂asz spo艂ecznie? Pomagasz osobom wykluczonym cyfrowo? Opowiedz o tym, co robisz i zg艂o艣 si臋 do konkursu Bizneswoman Roku, kt贸ry z powodzeniem promuje dzia艂alno艣膰 Polek od 12 lat. Udzia艂 jest bezp艂atny. Wi臋cej na www.bizneswomanroku.pl

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny:
Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI,聽 IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we W艂oszech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Tw贸j Styl, Polacy we W艂oszech

Joanna Rek-Faber 鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter