jak wspiera膰 dziecko w nauce j臋zyka obcego

Jak wspiera膰 dziecko w nauce j臋zyka obcego?

Joanna Rek-Faber

O warto艣ci jak膮 jest znajomo艣膰 j臋zyk贸w chyba nie trzeba nikogo przekonywa膰. Mo偶liwo艣膰 komunikowania si臋 jest oczywi艣cie podstawow膮 i najwa偶niejsz膮 z korzy艣ci, ale znajomo艣膰 j臋zyk贸w ma ich wi臋cej: pozwala zetkn膮膰 si臋 g艂臋biej z inn膮 kultur膮, pozna膰 inne tradycje, zwyczaje, sposoby 偶ycia, poszerza horyzonty, rozwija wielowymiarowo, ale tak偶e skutecznie 膰wiczy m贸zg i rozwija pami臋膰! Co zatem zrobi膰 by Twoje dziecko mog艂o skutecznie nauczy膰 si臋 j臋zyka obcego i korzysta膰 ze wszystkich dobrodziejstw jego znajomo艣ci?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

W dobre r臋ce

Z nauk膮 j臋zyka jest troch臋 jak z nauk膮 prowadzenia samochodu 鈥 lepiej uczy膰 si臋 od zera u profesjonalisty ni偶 niwelowa膰 skutki b艂臋dnych nawyk贸w. Na niekt贸re nie b臋dziemy mie膰 wp艂ywu 鈥 du偶o w g艂owach dzieci (i nie tylko) zostaje z zetkni臋cia z j臋zykiem obcym w piosenkach (pami臋tasz jak ca艂y 艣wiat nuci艂 hiszpa艅skoj臋zyczne 鈥濪espacito?), w filmach (np. 鈥濰asta la vista, baby!鈥 S艂ynna fraza pochodz膮ca z Terminatora) i serialach, z tre艣ciami na Youtube czy graj膮c w gry komputerowe (kt贸re potrafi膮 by膰 kopalni膮 s艂ownictwa i zwrot贸w j臋zykowych). Takiej nauki nie zak艂贸cajmy, niech si臋 dzieje 鈥瀙rzy okazji鈥 zabawy, rozrywki czy relaksu. Natomiast w艂a艣ciwy tok poznawania j臋zyka i 膰wiczenia kompetencji j臋zykowych warto zostawi膰 fachowcom. Poszukaj dobrej szko艂y j臋zykowej 鈥 pandemia pokaza艂a, 偶e wcale nie musimy ogranicza膰 si臋 do naszej okolicy, oferta zaj臋膰 online jest imponuj膮ca. Nie sugeruj si臋 tylko i wy艂膮cznie cen膮, to nie jest w pe艂ni miarodajne kryterium. Szukaj szk贸艂 i lektor贸w z wykszta艂ceniem filologicznym, szkol膮cych si臋 metodycznie, podnosz膮cych nieustannie swoje kwalifikacje i pasjonat贸w swojego zawodu. Zaufaj oraz wsp贸艂pracuj! Wsp贸lny front gwarantuje przyjemny i skuteczny proces nauki.

Doceniaj, wspieraj i鈥 nie przeszkadzaj

Dzieci ucz膮 si臋 poprzez zabaw臋 i o ile doros艂emu patrz膮cemu z boku mo偶e wydawa膰 si臋 to ma艂o powa偶ne, to proces nauki wcale powa偶ny by膰 nie musi. Musi by膰 za to przyjazny dziecku, wzbudza膰 pozytywne emocje – one gwarantuj膮, 偶e nauka jest fajna, ale i efektywna. Na pewno ka偶de dziecko ucieszy si臋 z zainteresowania opiekuna jego umiej臋tno艣ciami, post臋pami w nauce, wra偶eniami z zaj臋膰. Twoje pozytywne zainteresowanie mo偶e sta膰 si臋 tak偶e elementem motywuj膮cym! Doceniaj, ale nie oceniaj. Doceniaj starania, wk艂adany wysi艂ek, zaanga偶owanie 鈥 to nie zawsze odzwierciedl膮 oceny. By膰 mo偶e Ty pami臋tasz inne metody nauki, masz konkretne wyobra偶enia o post臋pach j臋zykowych, kusi Ci臋 by zrobi膰 po Twojemu. I nie ma nic z艂ego w dzieleniu si臋 w艂asnym do艣wiadczeniem, wsp贸lnym wspominaniem, a mo偶e masz gdzie艣 jeszcze dawne zeszyty z lekcji w szkole lub kursu j臋zykowego? To mo偶e by膰 okazja do wspaniale sp臋dzonego wsp贸lnie czasu. B臋dziesz ogromn膮 pomoc膮 przy powtarzaniu s艂贸wek (to tak偶e fitness dla Twoich szarych kom贸rek!). Wspieraj, ale nie wyr臋czaj. T膮 strategi膮 wzmacniasz dziecko podw贸jnie. Miej na uwadze, 偶e metodyka nauczania j臋zyk贸w obcych jest dziedzin膮, kt贸ra te偶 si臋 rozwija. Wzbogacona o zdobycze chocia偶by psychologii czy neuronauki tworzy sposoby pracy, kt贸re s膮 skuteczne wymierne i przy tym przyjemne, dostosowane do uwarunkowa艅, w jakich rozwijaj膮 si臋 wsp贸艂cze艣nie dzieci.

Vivat b艂臋dy!

Tak, tak! Dobrze czytasz, niech 偶yj膮 b艂臋dy- na nich si臋 uczymy i w 偶yciu, i w szkole. Nikt nie nauczy艂 si臋 chodzi膰 bez potkni臋膰 i upadk贸w 鈥 to element procesu! Je艣li Twoje dziecko uczy si臋 j臋zyka, kt贸rym Ty w艂adasz 艣wietnie, mo偶ecie umawia膰 si臋 na pogaduchy. Takie 15 minut, kiedy rozmawiacie w j臋zyku obcym. Mo偶e to by膰 te偶 wsp贸lna sesja przy Minecraftcie po angielsku albo wsp贸lne przygotowywanie posi艂ku, podczas kt贸rego poszczeg贸lne sk艂adniki nazywacie w j臋zyku obcym. Doskona艂ym pomys艂em jest ogl膮danie bajek, seriali czy film贸w w j臋zyku, kt贸rego si臋 uczy Twoja pociecha. Jest jeden wa偶ny warunek: nie poprawiaj ci膮gle b艂臋d贸w. To mo偶e (nie musi rzecz jasna) stworzy膰 barier臋 przed m贸wieniem. Je艣li s艂yszysz b艂臋dy zastosuj inn膮 technik臋 鈥 powt贸rz b艂臋dne zdanie prawid艂owo. Tylko tyle i a偶 tyle. Je艣li braki w s艂贸wkach lub b艂臋dy si臋 powtarzaj膮, to mo偶e warto stworzy膰 z nich wsp贸lnie pi臋kny plakat?

Kontakt

M贸zg ludzki uczy si臋 umiej臋tno艣ci, kt贸re s膮 mu potrzebne. Je艣li zatem cz臋sto wystawiamy dziecko (lub siebie) na kontakt z j臋zykiem, tym szybciej g艂owa zacznie go wch艂ania膰. Wype艂niaj dom muzyk膮 w j臋zyku, kt贸rego si臋 uczycie. Ogl膮dajcie filmy, bajki czy seriale w oryginale, czytajcie w j臋zyku obcym (i tu opcje s膮 nieograniczone dzi臋ki internetowi). Je艣li chcesz oszcz臋dza膰 dziecku kontaktu z ekranem, wybrane tre艣ci wydrukuj. Bod藕cowa膰 mo偶na i pisz膮c – co powiesz na to, by podpisa膰 przedmioty np. w 艂azience ich obcoj臋zycznymi nazwami i wype艂ni膰 pomieszczenie kolorowymi karteczkami? A za tydzie艅 zrobi膰 tak z przedpokojem, potem z kuchni膮? Dobrym sposobem jest pokazanie dziecku, 偶e j臋zyk obcy funkcjonuje nie tylko na lekcjach czy w filmach. Niestety realia chwilowo nie pozwalaj膮 na swobodne podr贸偶owanie czy lekcje w szkole z native speakerem, ale i tu znowu z pomoc膮 przychodzi nam Internet. Od jakiego艣 czasu dla od艣wie偶enia swojego angielskiego, mam konwersacje online z nauczycielami na ca艂ym 艣wiecie. Raz na jaki艣 czas zapraszam swoje dzieci do przy艂膮czenia si臋. Efektem tego zabiegu jest fakt, 偶e c贸rka tak偶e zapa艂a艂a ch臋ci膮 do takiej formy nauki i kontaktu z j臋zykiem. Twoje dziecko jest na tyle du偶e, 偶e ma telefon? Zmie艅cie j臋zyk w urz膮dzeniu, na ten, kt贸rego si臋 uczy, tak np. na tydzie艅. Ty te偶 spr贸buj! No a potem ju偶 tylko krok do bezkresnego oceanu aplikacji do nauki j臋zyk贸w.

Odskocznia

Uczenie si臋 j臋zyk贸w obcych to do艣膰 z艂o偶ona praca. Uczymy si臋 s艂ysze膰 nowe d藕wi臋ki, innych intonacje, r贸偶ne melodie j臋zyka. Czasami poznajemy inne alfabety, 膰wiczymy nietypowe wymowy, tony, struktury. Do tego mn贸stwo s艂贸wek, troch臋 gramatyki, mocno stymulujemy pami臋膰. Ale to, co brzmi tak ci臋偶ko, mo偶e odbywa膰 si臋 w przyjemnej formie i by膰 czym艣 wi臋cej, ni偶 np. kolejnym przedmiotem w szkole, czy obowi膮zkiem. 聽Namawiam zawsze by nauk臋 j臋zyka traktowa膰 jako co艣 przyjemnego, na co si臋 czeka, co sprawia rado艣膰. To zmienia nastawienie, buduje fajny klimat zaj臋膰 i staje si臋 przyjemno艣ci膮. Ucz膮c si臋 w domu, stw贸rzmy do tego mi艂e miejsce. Dzie艅 z nauk膮 mo偶e by膰 np. dniem soku pomara艅czowego 鈥 niech to b臋dzie co艣 pozytywnego wielowymiarowo! Je艣li nie kurs czy lekcja, to mo偶e wsp贸lna wycieczka z u偶yciem opcji Google Street View po Londynie, Pary偶u czy Barcelonie? Poszukajcie nazw ulic, og艂osze艅, nazwijcie kolory, przedmioty. A mo偶e wirtualna eskapada w j臋zyku obcym do鈥 zoo? Opcji jest bardzo du偶o i nie wszystkie wymagaj膮 ogromnych nak艂ad贸w finansowych. Co innego z czasem, ale czy mo偶e by膰 lepsza inwestycja czasu ni偶 ta by sp臋dzi膰 rozwojowo czas ze swoim dzieckiem?

jak zwolni膰 tempo 偶ycia

O Autorce:

Joanna Rek-Faber聽鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast “Sukces Talks“. Blogerka i autorka e-booka “Kropka mocy”.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close