jak wspiera膰 dziewczynki

Jak wspiera膰 dziewczynki, by mog艂y podbija膰 艣wiat nauki i dziedzin STEM?

Podobno ju偶 w wieku przedszkolnym dziewczynki zaczynaj膮 my艣le膰, 偶e 鈥瀋o艣 jest poza ich zasi臋giem鈥, a czterolatki uwa偶aj膮 to, co 鈥瀌ziewczy艅skie鈥 za gorsze. O tym, dlaczego powielanie stereotyp贸w jest krzywdz膮ce, o 艣wiadomym wybieraniu lektur dla swoich dzieci i o tym, jak wspiera膰 dziewczynki od najm艂odszych lat opowiada Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w polskim oddziale Mastercard Europe.

Badania pokazuj膮, 偶e ju偶 sze艣cioletnie dziewczynki wierz膮, 偶e聽b艂yskotliwo艣膰 jest cech膮 typow膮 dla ch艂opc贸w.[1] To聽pokazuje, jak wcze艣nie pojawiaj膮 si臋 u聽dzieci stereotypowe przekonania o聽w艂asnych mo偶liwo艣ciach intelektualnych. Sk膮d si臋 one bior膮?

Powielanie stereotyp贸w jest krzywdz膮ce. Sporo si臋 o tym m贸wi, jednak 艣wiadomo艣膰 negatywnego dzia艂ania stereotyp贸w nie zawsze idzie w parze z praktyk膮 w ich unikaniu. Bardzo cz臋sto nawet w ksi膮偶kach czy bajkach dla dzieci mo偶na si臋 spotka膰 ze stereotypowymi pogl膮dami. Kobiety s膮 przedstawiane jako te, kt贸re opiekuj膮 si臋 dzie膰mi, przygotowuj膮 posi艂ki czy sprz膮taj膮. Z kolei m臋偶czyzna przedstawiany jest zwykle jako ten, kt贸ry pracuje i zapewnia rodzinie byt oraz bezpiecze艅stwo. Dlatego warto by膰 czujnym i 艣wiadomie wybiera膰 dzieciom lektury, kt贸re ukazuj膮 wiele perspektyw ju偶 od najm艂odszych lat. Cz臋sto niestety r贸wnie偶 rodzice i wychowawcy w przedszkolach oraz szko艂ach, mniej lub bardziej 艣wiadomie, powtarzaj膮 utarte frazesy, 偶e 鈥瀋h艂opaki nie p艂acz膮鈥, a dziewczynkom 鈥瀦艂o艣膰 pi臋kno艣ci szkodzi鈥. Podobno ju偶 w wieku przedszkolnym dziewczynki zaczynaj膮 my艣le膰, 偶e 鈥瀋o艣 jest poza ich zasi臋giem鈥, a czterolatki uwa偶aj膮 to, co 鈥瀌ziewczy艅skie鈥 za gorsze.[2] J臋zyk polski te偶 nie u艂atwia sprawy. Wiele s艂贸w jest nacechowanych p艂ci膮 鈥 naukowiec, geniusz 鈥 s艂ysz膮c je, pod艣wiadomie my艣li si臋 o m臋偶czyznach. Wida膰 wi臋c, 偶e od ma艂ego uczymy si臋 pod艣wiadomie powi膮zania wielu r贸l spo艂ecznych i p艂ci. Kultura szykuje dziewczynki do聽roli ciep艂ych, troskliwych i wra偶liwych opiekunek. W聽ch艂opcach w聽wi臋kszym stopniu wzmacniana jest niezale偶no艣膰, asertywno艣膰 i聽pewno艣膰 siebie. Te stereotypy s膮 szkodliwe i ograniczaj膮ce dla obu grup dzieci.

Co mog膮 robi膰 rodzice, 偶eby nie powiela膰 stereotyp贸w w wychowaniu swoich dzieci? Co si臋 sprawdza w Waszym domu?

Przede wszystkim po prostu nie zwraca膰 uwagi na p艂e膰. Wprawdzie w przypadku moich dzieci wida膰 r贸偶nice w zainteresowaniach i w niekt贸rych przypadkach pokrywaj膮 si臋 one ze stereotypami 鈥 ale przede wszystkim wida膰 to bardziej w rodzaju emocji, kt贸re towarzysz膮 zabawie. My艣l臋, 偶e warto pod膮偶a膰 za zainteresowaniami i podsuwa膰 bardzo r贸偶ne mo偶liwo艣ci. Wiele z艂ego mo偶e spowodowa膰 por贸wnywanie naszych dzieci do innych dzieci 鈥 st膮d w艂a艣nie bior膮 si臋 sformu艂owania 鈥瀦 tego ch艂opaki b臋d膮 si臋 艣miali鈥 albo 鈥瀟ego przecie偶 nie robi膮 dziewczynki鈥. Moim odkryciem by艂o, 偶e takie my艣li przychodz膮 tak naprawd臋 bardziej z powodu tego, 偶e to ja jako ojciec obawia艂em si臋 czasami oceny innych rodzic贸w ni偶 z troski o dziecko.

Szybki rozw贸j technologii sprawia, 偶e w ci膮gu nast臋pnej dekady oko艂o 80 procent miejsc pracy b臋dzie wymaga艂o znajomo艣ci matematyki i innych nauk 艣cis艂ych. Tymczasem ju偶 teraz istnieje ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach – stanowi膮 obecnie zaledwie jedn膮 czwart膮 wszystkich pracownik贸w w firmach zwi膮zanych ze STEM.[3]聽Co zrobi膰, 偶eby zwi臋kszy膰 liczb臋 profesjonalistek w zawodach technologicznych? Jakie inicjatywy mog膮 podejmowa膰 firmy i organizacje, 偶eby pom贸c wyr贸wnywa膰 szanse i dawa膰 r贸wne mo偶liwo艣ci dziewczynkom i ch艂opcom?

Du偶a zmiana powinna zaj艣膰 鈥瀘d do艂u鈥 鈥 czyli w艂a艣nie w procesie wychowywania dzieci ju偶 od najm艂odszych lat. Zach臋canie dziewczynek do nauk 艣cis艂ych nie musi by膰 trudne i nudne. W Mastercard realizujemy w tym obszarze ciekawe projekty, kt贸re przynosz膮 realne efekty. Jednym z nich jest program edukacyjny Girls4Tech. Jego adresatkami s膮 uczennice w聽wieku 9-13 lat, a celem zach臋cenie dziewcz膮t do nauki przedmiot贸w 艣cis艂ych. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 r., zorganizowali艣my ponad 350 edycji wydarzenia w 30 krajach, docieraj膮c do ponad miliona dziewcz膮t. Ze wzgl臋du na aktualn膮 sytuacj臋 epidemiczn膮 zdecydowali艣my si臋 udost臋pni膰 ten program r贸wnie偶 w wersji online. Mog膮 z niego korzysta膰 zar贸wno dziewczynki, jak i ch艂opcy. Na stronie girls4tech.com mo偶na znale藕膰 lekcje w聽8 j臋zykach, w tym r贸wnie偶 w j臋zyku polskim. Dost臋pne s膮 tam karty pracy, z kt贸rych dzieci maj膮 szans臋 dowiedzie膰 si臋, na czym polega m.in. kryptologia, wykrywanie oszustw, czy cyfryzacja otoczenia. Jest to zupe艂nie inne spojrzenie na nowe technologie i nauki 艣cis艂e, kt贸re mo偶e zach臋ci膰 m艂odych uczni贸w do zainteresowania si臋 tym obszarem nauki.

Innym projektem, w kt贸ry si臋 zaanga偶owali艣my jest komiks edukacyjny dla dzieci w wieku 5-10 lat 鈥淩贸偶a, a co chcesz wiedzie膰?鈥 Artura Kurasi艅skiego. To ju偶 druga cz臋艣膰 wydawnictwa, kt贸rego celem jest wyr贸wnanie szans w dost臋pie do nauki dla ch艂opc贸w i dziewczynek oraz edukacja w obszarze nowych technologii. Jeden z rozdzia艂贸w zosta艂 po艣wi臋cony technologii stoj膮cej za p艂atno艣ciami bezgot贸wkowymi, gdzie wyst臋puj臋 jako komiksowy ekspert, wyja艣niaj膮c co si臋 dzieje, gdy przyk艂adamy kart臋 p艂atnicz膮 do terminala. To naprawd臋 ciekawe do艣wiadczenie, kiedy trzeba oczywiste dla nas rzeczy, prze艂o偶y膰 na j臋zyk dzieci, by zrozumia艂y o co chodzi.

Warto doceni膰 wiele rynkowych inicjatyw, kt贸re maj膮 du偶y wk艂ad w budowanie r贸偶norodno艣ci w 艣wiecie STEM, jak np. fundacja Girls Code Fun, kt贸ra wspiera dziewczynki w nauce kodowania, czy globalna organizacja, dzia艂aj膮ca r贸wnie偶 w Polsce, Geek Girls Carrots. To spo艂eczno艣膰 kobiet w IT, kt贸re chc膮 dzieli膰 si臋 wiedz膮 i umiej臋tno艣ciami. Pomagaj膮 sobie w znajdowaniu pracy i podnoszeniu umiej臋tno艣ci, a jednocze艣nie motywuj膮 do podejmowania nowych wyzwa艅. Z kolei do nastolatek skierowane s膮 akcje Dziewczyny do 艣cis艂ych! oraz Dziewczyny na politechniki!, kt贸re s膮 og贸lnopolskimi wydarzeniami, organizowanymi przez Fundacj臋 edukacyjn膮 Perspektywy. Ich celem jest przekonanie licealistek oraz uczennic technik贸w do podj臋cia studi贸w na kierunkach in偶ynierskich oraz 艣cis艂ych. Tego typu inicjatywy s膮 bardzo potrzebne, by 艂ama膰 ograniczaj膮ce stereotypy.

Z perspektywy rodzica mog臋 te偶 zarekomendowa膰, by uwa偶nie wybiera膰 i podsuwa膰 dzieciom odpowiednie lektury, kt贸re na co dzie艅 w prosty spos贸b b臋d膮 pomaga艂y walczy膰 ze stereotypami. Opr贸cz wspomnianego wcze艣niej komiksu, mog臋 poleci膰 r贸wnie偶 magazyn wydawany przez Fundacj臋 鈥濳osmos dla dziewczynek鈥, kt贸ry pokazuje ma艂ym czytelniczkom, 偶e mog膮 by膰 kimkolwiek chc膮. A wszystko to po to, 偶eby, zgodnie z mottem Fundacji, wspiera膰 dziewczynki dzi艣, by jutro mog艂y zmienia膰 艣wiat.

Wspomniana druga cz臋艣膰 komiksu 鈥濺贸偶a, a co chcesz wiedzie膰?鈥 mia艂a w艂a艣nie niedawno swoj膮 premier臋. Dlaczego ten komiks jest wyj膮tkowy i dlaczego warto czyta膰 go z dzie膰mi?

Dla mnie ten projekt jest wyj膮tkowy nie tylko dlatego, 偶e zosta艂em kresk贸wkowym bohaterem, ale te偶 dlatego, 偶e jego tematyka i przes艂anie s膮 mi bliskie. Sam jestem ojcem tr贸jki dzieci i wiem, jak bardzo potrzebne jest proste wyja艣nienie skomplikowanych temat贸w. Podoba mi si臋, 偶e komiks 艂膮czy nauk臋 z dobr膮 zabaw膮. Jest dowodem na to, 偶e dzieci, zar贸wno ch艂opcy, jak i dziewczynki, ju偶 od najm艂odszych lat mog膮 interesowa膰 si臋 zagadnieniami, kt贸re cz臋sto s膮 niezrozumia艂e nawet dla doros艂ych, jak np. sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywisto艣膰 鈥 wystarczy, 偶e b臋d膮 podane one w atrakcyjny i jasny dla dzieci spos贸b. Ten komiks nie jest kolejn膮 zwyk艂膮 ksi膮偶k膮 na p贸艂ce 鈥 on mo偶e mie膰 realny wp艂yw na przysz艂e decyzje ma艂ych czytelnik贸w, kt贸rzy dzi臋ki tej lekturze zapragn膮 zosta膰 programistami, in偶ynierami czy za艂o偶ycielami innowacyjnych start-up贸w. Daje im r贸wnie偶 szans臋 na pewne poruszanie si臋 w nowoczesnym 艣wiecie, z pe艂nym zrozumieniem technologii, kt贸ra zaczyna stanowi膰 nasz膮 codzienno艣膰.

[1] Bian L., Leslie S-J., Cimpian A., 鈥濻cience鈥,聽27 Jan 2017, Vol. 355, Issue 6323, s. 389鈥391, DOI: 10.1126/science.aah6524

[2] Joanna Piotrowska z fundacji „Feminoteka”

[3] Raport 鈥濭ender Gap po polsku 2020鈥

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close