jak wspiera─ç dziewczynki

Jak wspiera─ç dziewczynki, by mog┼éy podbija─ç ┼Ťwiat nauki i dziedzin STEM?

Podobno ju┼╝ w wieku przedszkolnym dziewczynki zaczynaj─ů my┼Ťle─ç, ┼╝e ÔÇ×co┼Ť jest poza ich zasi─ÖgiemÔÇŁ, a czterolatki uwa┼╝aj─ů to, co ÔÇ×dziewczy┼äskieÔÇŁ za gorsze. O tym, dlaczego powielanie stereotyp├│w jest krzywdz─ůce, o ┼Ťwiadomym wybieraniu lektur dla swoich dzieci i o tym, jak wspiera─ç dziewczynki od najm┼éodszych lat opowiada Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w polskim oddziale Mastercard Europe.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Badania pokazuj─ů, ┼╝e ju┼╝ sze┼Ťcioletnie dziewczynki wierz─ů, ┼╝e┬áb┼éyskotliwo┼Ť─ç jest cech─ů typow─ů dla ch┼éopc├│w.[1] To┬ápokazuje, jak wcze┼Ťnie pojawiaj─ů si─Ö u┬ádzieci stereotypowe przekonania o┬áw┼éasnych mo┼╝liwo┼Ťciach intelektualnych. Sk─ůd si─Ö one bior─ů?

Powielanie stereotyp├│w jest krzywdz─ůce. Sporo si─Ö o tym m├│wi, jednak ┼Ťwiadomo┼Ť─ç negatywnego dzia┼éania stereotyp├│w nie zawsze idzie w parze z praktyk─ů w ich unikaniu. Bardzo cz─Östo nawet w ksi─ů┼╝kach czy bajkach dla dzieci mo┼╝na si─Ö spotka─ç ze stereotypowymi pogl─ůdami. Kobiety s─ů przedstawiane jako te, kt├│re opiekuj─ů si─Ö dzie─çmi, przygotowuj─ů posi┼éki czy sprz─ůtaj─ů. Z kolei m─Ö┼╝czyzna przedstawiany jest zwykle jako ten, kt├│ry pracuje i zapewnia rodzinie byt oraz bezpiecze┼ästwo. Dlatego warto by─ç czujnym i ┼Ťwiadomie wybiera─ç dzieciom lektury, kt├│re ukazuj─ů wiele perspektyw ju┼╝ od najm┼éodszych lat. Cz─Östo niestety r├│wnie┼╝ rodzice i wychowawcy w przedszkolach oraz szko┼éach, mniej lub bardziej ┼Ťwiadomie, powtarzaj─ů utarte frazesy, ┼╝e ÔÇ×ch┼éopaki nie p┼éacz─ůÔÇŁ, a dziewczynkom ÔÇ×z┼éo┼Ť─ç pi─Ökno┼Ťci szkodziÔÇŁ. Podobno ju┼╝ w wieku przedszkolnym dziewczynki zaczynaj─ů my┼Ťle─ç, ┼╝e ÔÇ×co┼Ť jest poza ich zasi─ÖgiemÔÇŁ, a czterolatki uwa┼╝aj─ů to, co ÔÇ×dziewczy┼äskieÔÇŁ za gorsze.[2] J─Özyk polski te┼╝ nie u┼éatwia sprawy. Wiele s┼é├│w jest nacechowanych p┼éci─ů ÔÇô naukowiec, geniusz ÔÇô s┼éysz─ůc je, pod┼Ťwiadomie my┼Ťli si─Ö o m─Ö┼╝czyznach. Wida─ç wi─Öc, ┼╝e od ma┼éego uczymy si─Ö pod┼Ťwiadomie powi─ůzania wielu r├│l spo┼éecznych i p┼éci. Kultura szykuje dziewczynki do┬ároli ciep┼éych, troskliwych i wra┼╝liwych opiekunek. W┬ách┼éopcach w┬áwi─Ökszym stopniu wzmacniana jest niezale┼╝no┼Ť─ç, asertywno┼Ť─ç i┬ápewno┼Ť─ç siebie. Te stereotypy s─ů szkodliwe i ograniczaj─ůce dla obu grup dzieci.

Co mog─ů robi─ç rodzice, ┼╝eby nie powiela─ç stereotyp├│w w wychowaniu swoich dzieci? Co si─Ö sprawdza w Waszym domu?

Przede wszystkim po prostu nie zwraca─ç uwagi na p┼ée─ç. Wprawdzie w przypadku moich dzieci wida─ç r├│┼╝nice w zainteresowaniach i w niekt├│rych przypadkach pokrywaj─ů si─Ö one ze stereotypami ÔÇô ale przede wszystkim wida─ç to bardziej w rodzaju emocji, kt├│re towarzysz─ů zabawie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e warto pod─ů┼╝a─ç za zainteresowaniami i podsuwa─ç bardzo r├│┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci. Wiele z┼éego mo┼╝e spowodowa─ç por├│wnywanie naszych dzieci do innych dzieci ÔÇô st─ůd w┼éa┼Ťnie bior─ů si─Ö sformu┼éowania ÔÇ×z tego ch┼éopaki b─Öd─ů si─Ö ┼ŤmialiÔÇŁ albo ÔÇ×tego przecie┼╝ nie robi─ů dziewczynkiÔÇŁ. Moim odkryciem by┼éo, ┼╝e takie my┼Ťli przychodz─ů tak naprawd─Ö bardziej z powodu tego, ┼╝e to ja jako ojciec obawia┼éem si─Ö czasami oceny innych rodzic├│w ni┼╝ z troski o dziecko.

Szybki rozw├│j technologii sprawia, ┼╝e w ci─ůgu nast─Öpnej dekady oko┼éo 80 procent miejsc pracy b─Ödzie wymaga┼éo znajomo┼Ťci matematyki i innych nauk ┼Ťcis┼éych. Tymczasem ju┼╝ teraz istnieje ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach – stanowi─ů obecnie zaledwie jedn─ů czwart─ů wszystkich pracownik├│w w firmach zwi─ůzanych ze STEM.[3]┬áCo zrobi─ç, ┼╝eby zwi─Ökszy─ç liczb─Ö profesjonalistek w zawodach technologicznych? Jakie inicjatywy mog─ů podejmowa─ç firmy i organizacje, ┼╝eby pom├│c wyr├│wnywa─ç szanse i dawa─ç r├│wne mo┼╝liwo┼Ťci dziewczynkom i ch┼éopcom?

Du┼╝a zmiana powinna zaj┼Ť─ç ÔÇ×od do┼éuÔÇŁ ÔÇô czyli w┼éa┼Ťnie w procesie wychowywania dzieci ju┼╝ od najm┼éodszych lat. Zach─Öcanie dziewczynek do nauk ┼Ťcis┼éych nie musi by─ç trudne i nudne. W Mastercard realizujemy w tym obszarze ciekawe projekty, kt├│re przynosz─ů realne efekty. Jednym z nich jest program edukacyjny Girls4Tech. Jego adresatkami s─ů uczennice w┬áwieku 9-13 lat, a celem zach─Öcenie dziewcz─ůt do nauki przedmiot├│w ┼Ťcis┼éych. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 r., zorganizowali┼Ťmy ponad 350 edycji wydarzenia w 30 krajach, docieraj─ůc do ponad miliona dziewcz─ůt. Ze wzgl─Ödu na aktualn─ů sytuacj─Ö epidemiczn─ů zdecydowali┼Ťmy si─Ö udost─Öpni─ç ten program r├│wnie┼╝ w wersji online. Mog─ů z niego korzysta─ç zar├│wno dziewczynki, jak i ch┼éopcy. Na stronie girls4tech.com mo┼╝na znale┼║─ç lekcje w┬á8 j─Özykach, w tym r├│wnie┼╝ w j─Özyku polskim. Dost─Öpne s─ů tam karty pracy, z kt├│rych dzieci maj─ů szans─Ö dowiedzie─ç si─Ö, na czym polega m.in. kryptologia, wykrywanie oszustw, czy cyfryzacja otoczenia. Jest to zupe┼énie inne spojrzenie na nowe technologie i nauki ┼Ťcis┼ée, kt├│re mo┼╝e zach─Öci─ç m┼éodych uczni├│w do zainteresowania si─Ö tym obszarem nauki.

Innym projektem, w kt├│ry si─Ö zaanga┼╝owali┼Ťmy jest komiks edukacyjny dla dzieci w wieku 5-10 lat ÔÇťR├│┼╝a, a co chcesz wiedzie─ç?ÔÇŁ Artura Kurasi┼äskiego. To ju┼╝ druga cz─Ö┼Ť─ç wydawnictwa, kt├│rego celem jest wyr├│wnanie szans w dost─Öpie do nauki dla ch┼éopc├│w i dziewczynek oraz edukacja w obszarze nowych technologii. Jeden z rozdzia┼é├│w zosta┼é po┼Ťwi─Öcony technologii stoj─ůcej za p┼éatno┼Ťciami bezgot├│wkowymi, gdzie wyst─Öpuj─Ö jako komiksowy ekspert, wyja┼Ťniaj─ůc co si─Ö dzieje, gdy przyk┼éadamy kart─Ö p┼éatnicz─ů do terminala. To naprawd─Ö ciekawe do┼Ťwiadczenie, kiedy trzeba oczywiste dla nas rzeczy, prze┼éo┼╝y─ç na j─Özyk dzieci, by zrozumia┼éy o co chodzi.

Warto doceni─ç wiele rynkowych inicjatyw, kt├│re maj─ů du┼╝y wk┼éad w budowanie r├│┼╝norodno┼Ťci w ┼Ťwiecie STEM, jak np. fundacja Girls Code Fun, kt├│ra wspiera dziewczynki w nauce kodowania, czy globalna organizacja, dzia┼éaj─ůca r├│wnie┼╝ w Polsce, Geek Girls Carrots. To spo┼éeczno┼Ť─ç kobiet w IT, kt├│re chc─ů dzieli─ç si─Ö wiedz─ů i umiej─Ötno┼Ťciami. Pomagaj─ů sobie w znajdowaniu pracy i podnoszeniu umiej─Ötno┼Ťci, a jednocze┼Ťnie motywuj─ů do podejmowania nowych wyzwa┼ä. Z kolei do nastolatek skierowane s─ů akcje Dziewczyny do ┼Ťcis┼éych! oraz Dziewczyny na politechniki!, kt├│re s─ů og├│lnopolskimi wydarzeniami, organizowanymi przez Fundacj─Ö edukacyjn─ů Perspektywy. Ich celem jest przekonanie licealistek oraz uczennic technik├│w do podj─Öcia studi├│w na kierunkach in┼╝ynierskich oraz ┼Ťcis┼éych. Tego typu inicjatywy s─ů bardzo potrzebne, by ┼éama─ç ograniczaj─ůce stereotypy.

Z perspektywy rodzica mog─Ö te┼╝ zarekomendowa─ç, by uwa┼╝nie wybiera─ç i podsuwa─ç dzieciom odpowiednie lektury, kt├│re na co dzie┼ä w prosty spos├│b b─Öd─ů pomaga┼éy walczy─ç ze stereotypami. Opr├│cz wspomnianego wcze┼Ťniej komiksu, mog─Ö poleci─ç r├│wnie┼╝ magazyn wydawany przez Fundacj─Ö ÔÇ×Kosmos dla dziewczynekÔÇŁ, kt├│ry pokazuje ma┼éym czytelniczkom, ┼╝e mog─ů by─ç kimkolwiek chc─ů. A wszystko to po to, ┼╝eby, zgodnie z mottem Fundacji, wspiera─ç dziewczynki dzi┼Ť, by jutro mog┼éy zmienia─ç ┼Ťwiat.

Wspomniana druga cz─Ö┼Ť─ç komiksu ÔÇ×R├│┼╝a, a co chcesz wiedzie─ç?ÔÇŁ mia┼éa w┼éa┼Ťnie niedawno swoj─ů premier─Ö. Dlaczego ten komiks jest wyj─ůtkowy i dlaczego warto czyta─ç go z dzie─çmi?

Dla mnie ten projekt jest wyj─ůtkowy nie tylko dlatego, ┼╝e zosta┼éem kresk├│wkowym bohaterem, ale te┼╝ dlatego, ┼╝e jego tematyka i przes┼éanie s─ů mi bliskie. Sam jestem ojcem tr├│jki dzieci i wiem, jak bardzo potrzebne jest proste wyja┼Ťnienie skomplikowanych temat├│w. Podoba mi si─Ö, ┼╝e komiks ┼é─ůczy nauk─Ö z dobr─ů zabaw─ů. Jest dowodem na to, ┼╝e dzieci, zar├│wno ch┼éopcy, jak i dziewczynki, ju┼╝ od najm┼éodszych lat mog─ů interesowa─ç si─Ö zagadnieniami, kt├│re cz─Östo s─ů niezrozumia┼ée nawet dla doros┼éych, jak np. sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywisto┼Ť─ç ÔÇô wystarczy, ┼╝e b─Öd─ů podane one w atrakcyjny i jasny dla dzieci spos├│b. Ten komiks nie jest kolejn─ů zwyk┼é─ů ksi─ů┼╝k─ů na p├│┼éce ÔÇô on mo┼╝e mie─ç realny wp┼éyw na przysz┼ée decyzje ma┼éych czytelnik├│w, kt├│rzy dzi─Öki tej lekturze zapragn─ů zosta─ç programistami, in┼╝ynierami czy za┼éo┼╝ycielami innowacyjnych start-up├│w. Daje im r├│wnie┼╝ szans─Ö na pewne poruszanie si─Ö w nowoczesnym ┼Ťwiecie, z pe┼énym zrozumieniem technologii, kt├│ra zaczyna stanowi─ç nasz─ů codzienno┼Ť─ç.

[1] Bian L., Leslie S-J., Cimpian A., ÔÇ×ScienceÔÇŁ,┬á27 Jan 2017, Vol. 355, Issue 6323, s. 389ÔÇô391, DOI: 10.1126/science.aah6524

[2] Joanna Piotrowska z fundacji “Feminoteka”

[3] Raport ÔÇ×Gender Gap po polsku 2020ÔÇ│

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close